Inteelt verzwakt het Friese paardenras

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Inteelt verzwakt het Friese paardenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:45

Cornage komt inderdaad zo goed als niet voor bij Friezen, evenmin als hoefkatrol. Verder ben ik het er volledig mee eens dat als men preventief alles tot op de bodem uitzoekt, veulens met waterhoofden niet eens voor hoeven te komen. Even zo met dwergveulens.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:51

Ik denk dat er bij het KWPN heus ook wel eens een "misser" voorkomt maar dat dit minder opvalt doordat het opgaat in de grote massa.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:34

Tja, lastig..!
Die dierenarts draagt goede punten naar voren, maar mijn gevoel is in eerste instantie: help, aub niet gaan kruisen!
We zijn zo trots op onze Friesen. Ik moet er niet aan denken dat er zo gekruist wordt dat er een ander soort paard ontstaat.
(Arabofries.....uwwww echt kappen ermee!!!!!!)
Maar het is ook wel weer waar....wat een gemier met die jeuk/exceem toch altijd :(. Maargoed, dat hebben andere paarden ook wel.
Misschien lijkt het alsof het slecht gaat met de fokkerij van het Friese paard, maar in verhouding zijn er veel minder Friesen.
Dus...dan valt het ook op als er veulens met waterhoofjes e.d. geboren worden. Wat wel zo is: ze zijn zo sterk. Die van mij is nog nooit kreupel geweest of iets dergelijks. Ze zijn heerlijk te rijden (ik rijd er 1 met een 'hartje' van goud haha dus spreek nu even voor mezelf); ze zijn werklustig, superrelaxed (handig op concour), als je 2 weken niet rijdt pak ze ze zo weer op....enz.
Wij hebben nu 2 veulens van een 2e premie-stermerrie en ze zijn prachtig. Alleen...ze hebbben wel een klein beetje wit haar op het voorhoofd helaas. Blijkbaar zit er toch op 1 of andere manier een klein rotgennetje in onze merrie haha waar dat wit vandaan komt, óf het komt van de hengst, maar dat zal wel niet aangezien het al 2 keer overgedragen is op een veulen. Nu mag er 1 (hengst) al niet in het stamboek van het Friese paard, omdat hij een beetje wit in zich heeft. Hij heeft wel een superbeweging, maarja. Eigenlijk jammer, want zo maak je het jezelf natuurlijk moeilijk met fokken. Er zijn maar heel weinig hengsten die aan het perfecte plaatje (zowel feno- als genotypisch) voldoen.
Maar als ze gaan kruisen (brr), krijg je misschien wel een bruin paard...? Dan is toch het hele "effect" weg...? Waar blijft de Fries dan? |(

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:42

ik ga me er echt niet druk om maken
stamboek doet duidelijk zijn best, en het is een kleine fokstamboek maar dat breid zich wel uit :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:12

BKS schreef:
Ik denk dat er bij het KWPN heus ook wel eens een "misser" voorkomt maar dat dit minder opvalt doordat het opgaat in de grote massa.

Maar waterhoofden en dwergen, daar heb ik bij het KWPN weer nooit van gehoord, zo zie je maar weer; overal is wel wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:56

Ach als je maar inteelt gaat plegen binnen het KWPN, dan krijg je ook dwergen en waterhoofden. Maar ja, KWPNers krijgen weer zaken als hoefkatrol, zo heeft elk ras wel wat.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:26

nou er is ook lijnteelt binnen het kwpn....

zo ook de welsh mountain ponie, daar word ook heel veel lijnteelt toegepast....

maar hebben niet dezelfde problematiek als de fries....omdat de merriebestand veel groter is....

overhoef en spat zijn 2 afwijkingen die ik regelmatig bij friezen zie.....ook cystes in gewrichten hoor ik vaker...bij fries.

hoefkatrol komt niet echt op grote schaal voor bij kwpners, evenals cornage. Door selectie is dit al veel minder dan 20 a 30 jr terug. Ook manier van rijden/belasten kan op invloed zijn van hoefkatrol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:29

Sigrid, hoe verklaar je dan dat hoefkatrolontsteking ooit bij de KWPNers niet voorkwam? (dat is er pas sinds l'Invasion, Koridon en Duc de Normandie hier werden ingezet voor de fokkerij)
En raar maar waar, ik zit even te visualiseren hoeveel Friezen ik heb gekend en nog ken, dat zullen er een paar honderd zijn. De eerste met spat moet ík nog tegenkomen... en de eerste overhoef overigens ook.

Favory12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:33

Gelimiteerd en gereguleerd gebruik van vreemd bloed lijkt mij een experiment waard. En de populatie is groot genoeg! Dus waarom niet... Daarom zomaar een praktisch idee (wel bloed-serieus ;) ):

Maar dan zeker niet met arabisch bloed. In Arabo-Friezen, anders dan een fokkerij van prestatiepaarden t.b.v. de mensport, zie ik niet zoveel. Die Arabieren veredelen en verfijnen het exterieur daarbij veel meer dan wenselijk. De Fries heeft bovendien nergens een link met Arabisch bloed, alle sprookjes en suggesties van (al-dan-niet geleerde) auteurs ten spijt. Ook niet indirect, want ook het Spaanse paard voert geen aantoonbaar Arabisch bloed. (Ook hier alleen maar sprookjes....)

Wel zijn er ooit bij het Friese paard (helaas ook niet concreet aantoonbare) invloeden van Spaans bloed geweest. Dat kunnen we in het exterieur nog goed herkennen. Een goed idee om vanuit die hoek dan een experiment beginnen, lijkt me.

Nu staat er in Havelte (!) een goedgekeurde gitzwarte Andalusische hengst, ter dekking: Café Noir.

Ik ken het dier verder niet (en ook de eigenaren niet!), behalve van internet. Maar Z2 dressuur, 1,63m én `APTO`- goedgekeurd (d.w.z. door het Spaanse PRE-stamboek, die best kritisch zijn!)

Zie foto´s: http://www.raimonddressagehorses.com/shows.html

Geef die hengst nu eens 25 stermerries, en kijk wat er van komt! Met volledige instemming van Drachten natuurlijk - anders is zo´n experiment bij voorbaat gedoemd te mislukken. (Misschien moeten we de hoofdinspecteur eerst dronken voeren met Beerenburger....?)

Levert vast rastypischer paarden op dan Arabo-Friezen. En bij een voortgezet experiment levert dit de gewenste bloedverversing!

Is het wat, krijgt-ie een groter mandaat.

Lijkt het niet meer voldoende op een Fries, zijn de nakomelingen vast voor veel geld in het barokke circuit te verkopen! Simpel toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:39

Voer dan eerst de merrie-eigenaren ook even dronken ;)
Een dergelijk paard wordt nooit ster binnen het Friese stamboek en er is geen fokker die niet wil dat zijn stermerries preferent worden verklaard.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:49

@favory : wat je wil testen is wat een ibero-fries als resultaat geeft ... die bestaan reeds moet maar eens googlen. Al die testen zijn in het verleden reeds gebeurt daarenboven ben je niet zeker dat je zwarte veulens zal krijgen waar je verder mee kan gaan. Een leuk resultaat uit de testen van de arabo-friezen dertig jaar geleden is een witte arabo-fries die in amerika staat. Via google kan je hem vinden "white frisian" ... echt mooi beest hoor.

PS : het zal je meer kosten aan drank dan de prijs die je ooit voor je veulens zal krijgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:54

White frisian? :D :D :D
Lachen, het is immers geen Fries :D

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:11

Bedankt voor de waarschuwing wahahaha, maar ik lig dubbel :D

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:17

En wees nu eens serieus, los van het feit dat hij wit is. Is dit nu zo'n misbaksel in vergelijking met de doorsnee fries in jouw ogen?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:18

Ik ben wel benieuwd naar foto's van ibero-friezen.. kan zo op google niks vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:19

Ja, ik vind m veel te iel en te klein. Verder lijkt het op de onderste foto zon typische voorbeenzwaaier die van achteren niks doet.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:29

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:49

suleilitha schreef:
Sigrid, hoe verklaar je dan dat hoefkatrolontsteking ooit bij de KWPNers niet voorkwam? (dat is er pas sinds l'Invasion, Koridon en Duc de Normandie hier werden ingezet voor de fokkerij)

kan jij dat waarmaken?...ik geloof daar dus niet in......hoefkatrol kwam voor de 3 hengsten die jij noemde imo ook voor.....er zijn ook kwpners die het bloed van de 3 hengsten niet eens voeren en ook hoefkatrol hebben.....hoe verklaar je dat dan?

Citaat:
En raar maar waar, ik zit even te visualiseren hoeveel Friezen ik heb gekend en nog ken, dat zullen er een paar honderd zijn. De eerste met spat moet ík nog tegenkomen... en de eerste overhoef overigens ook.

nou als jij t zegt dan is t zo...... :o

kom anders eens bij me langs, dan zal ik je een paar laten zien......dan kan je je tekst aanpassen..... :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:57

Spat ben ik in alle jaren van Friezen fokken en rijden ook nog niet één keer tegen gekomen, het zou dus wel heel toevallig zijn als dat wél veel voorkwam en telkens net niet bij mijn kennissenkring gebeurd. Het zal vast wel eens voorkomen, maar is absoluut niet veelvoorkomend. Een uitzondering is er in elk ras wel te vinden, daar kun je geen beleid op maken. Ik heb wel verschillende keren KWPNers met spat gezien.
Overhoef moet ik bevestigen, dat komt ook regelmatig voor.

Sigrid bevestigt dus dat hoefkatrolontsteking bij KWPNers veelvuldig voorkomt. Misschien ook wel voor de genoemde hengsten maar dat is met de inbreng van dat bloed wel behoorlijk omhoog gegaan, dat hoor ik van alle KWPN kenners.
Dus toch niet zo zaligmakend, dat vreemde bloed!

Verder heeft een verschijnsel waterhoofd/dwerg niets te maken met inteelt maar met een afwijkend gen wat zich verspreid heeft in de populatie. Het kan goed zijn dat er in een ander ras ook een dier rondloopt wat drager is van zo'n afwijkend gen maar zolang dat dier geen mededrager tegenkomt is er niets aan de hand. Ga je DAT dier echter inzetten voor bloedverversing bij Friezen dan heb je dus je probleem nog altijd.
Conclusie: enige echte oplossing zijn de markertesten en daar is het stamboek volop mee bezig!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:01

ik vind dat hier teveel mensen een oordeel klaar hebben terwijl ze zich helemaal niet bezig houden met het Friese ras.
want alle Friese kenners hebben er een totaal andere mening over, en zien dat het stamboek er druk mee bezig is.
En daarnaast heb ik tot nu toe 1 dwerg veulen meegemaakt binnen het Friezen ras (en ook ik heb er zat van gezien)
en verder nog nooit problemen. en natuurlijk word er wel eens een Fries afgekeurd, maar volgens mij zie ik dat vaker gebeuren bij de KWPN

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:42

Maar ik durf te wedden dat als die test beschikbaar komt, igg de serieuze fokker hem ook voor zijn merries gaat gebruiken.[/quote]

Als deze test beschikbaar komt zou ik hem, als hobbyfokker, zelfs gebruiken!!!!! :j

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:40

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 12-04-22 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:57

_Lott schreef:
ik vind dat hier teveel mensen een oordeel klaar hebben terwijl ze zich helemaal niet bezig houden met het Friese ras.
want alle Friese kenners hebben er een totaal andere mening over, en zien dat het stamboek er druk mee bezig is.
En daarnaast heb ik tot nu toe 1 dwerg veulen meegemaakt binnen het Friezen ras (en ook ik heb er zat van gezien)
en verder nog nooit problemen. en natuurlijk word er wel eens een Fries afgekeurd, maar volgens mij zie ik dat vaker gebeuren bij de KWPN

Bezig hebben gehouden mag wel toch? :P :D
Mijn ex had friezen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:55

Horseyfries, men zegt niet voor niks dat l'Invasion zijn naam eer aan deed, met betrekking tot, jawel, de hoefkatrolontsteking die bij zijn nakomelingen letterlijk een invasie op gang bracht van deze afwijking.... Overigens is het dier zelf er ook om afgemaakt, op nog zeer jonge leeftijd maar toen was het kwaad al geschied. Maar goed, we dwalen af ;)