'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:01

Ik snap ook niet hoe je een vergelijk kan maken tussen paardenrennen en stierengevechten.
Bij ons op stal staan een 25-tal renpaarden en enkele dravers. Die hebben mooie ruime boxen en gaan als het mooi weer is en hun koersseizoen is voorbij lekker de wei in. Moeten in tegenstelling tot wat velen denken niet elke dag de ziel uit hun lijf rennen, maar eerder op een rusige manier hun conditie op peil houden. En het aantal keer een jockey z'n paard daawerkelijk mag raken is beperkt. Dus de zwaaibewegingen zijn vnl voor het oor en oog van het paard.
"Mishandeling" komt denk ik in elke dicipline voor en getuigt van weinig kennis. Het welzijn van het dier moet op de eerste plaats komen en de prestaties erna. Heb van een kennis gehoord dat een van de betere dressurruiters in belgië autobanden aan het bit van z'n paarden bindt om ze maar laag en diep te leren lopen. Ook niet netjes zou ik denken.

Hoe de stieren voor de gevechten gehouden worden, daar spreek ik mij niet over uit. Maar vind wel dat deze dieren een eerder pijnlijke en langzame dood tegemoet gaan en dat is niet goed te spreken met, ze hebben toch een fijn leven gehad.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:01

Mackie schreef:
Binckydenice schreef:
Tja dravermensen van bokt, als het topic ging over de vergelijking van een springpaard met een stier waren jullie het er wel mee eens geweest maar omdat het nu over een draver gaat niet....

Uhm.... nee. Ik heb niks tegen springpaarden, vooral niet tegen de topsporters, want die hebben het het beste.

Citaat:
Ik vindt dat ze meer regels moeten inzetten voor het beleren, houden, verzorgen van dravers.....

Dat vind ik nou ook.... bij sommige mensen met dravers als recreatiepaard!

Dravers in hun sportcarriere worden getraind, beleerd en gehouden door profs die dondersgoed weten waar ze mee bezig zijn en geen regeltjes hierbij nodig hebben, omdat ze ook zo het paard wel gelukkig en blij weten te houden.

De mensen die recreatief met paarden bezig zijn, daar zouden ze regeltjes voor moeten maken, maar dat is een hele andere discussie die we hier maar niet bij moeten betrekken, denk ik

Ik denk niet alleen voor de recreatieve ruiters maar op voor de topsporters...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:04

detour schreef:
yep, Svdl. :D

moet zeggen dat ik niet zo'n moeite heb met een normale praam, als ie op het juiste moment op de goede wijze wordt toegepast kan het brokken schelen en een hoop stress. gaat beetje offtopic.. :o

In de verkeerde (veel voorkomende) situaties brengt het alleen maar meer stress...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:07

fransje23 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Detour, maar waarom zie ik dan zoveel van die mentaal gestoorde dravers? En waarom zegt o.a. mijn DA dat ze wel degelijk vroege slijtage vaak vinden bij die paarden? Verzinnen ze dat dan? Lijkt mij stug.........

Het opvallende is dat wij op het draversforum, waar heel veel mensen met dravers als rijpaard komen, weinig berichten hebben over mentaal gestoorde dravers. Overigens ook weinig mensen met dravers met atrose. Er zijn zelfs een aantal mensen die nog volop actief zijn met hun draver op leeftijd.

Mijn ervaring is dat er zeker niet meer beenproblemen en stoornissen zijn dan bij andere rassen.

Er zijn een hoop JONGE dravers met beenslijtage, meer dan bij andere rassen durf ik zeker wel te zeggen....

Ik zeg niet dat er iets mis is met dravers, het zijn vaak intelligente dieren en voor een hoop inzetbaar, het is alleen jammer dat dit een paardenras is waar vaan misbruik van gemaakt wordt in de topsport en hoe ze aan hun einde komen is niet eerlijk na een kort leventje hart te hebben gewerkt....

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:07

aah!! Das echt zieluggg man!! |(

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:08

"Maar een stier die als hij volwassen is naar de gevechten gaat, heeft eerst vijf jaar een prima leven. Mag ie niet langer van zen leven genieten??? Dit is ook heel erg zielig!!! Dieren mishandeling als je het mij vraagt!!!

Paardenrennen vind ik bv ook niet mooi om te zien... Maar echt zielig vind ik het niet... het ligt er aan waar ze worden gereden en bij welke stal... Sommige zijn veel slechter voor de paarden dan anderen.. Ik vind van zijn ze goed voor hun paarden?? Dan is het niet zielig...

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:14

Citaat:
Er zijn een hoop JONGE dravers met beenslijtage, meer dan bij andere rassen durf ik zeker wel te zeggen....

Ik zeg niet dat er iets mis is met dravers, het zijn vaak intelligente dieren en voor een hoop inzetbaar, het is alleen jammer dat dit een paardenras is waar vaan misbruik van gemaakt wordt in de topsport en hoe ze aan hun einde komen is niet eerlijk na een kort leventje hart te hebben gewerkt....

en uit wat voor onderzoek baseer je dat dan ? je eigen ? Neem ALLE takten van paardesport eens onder de loep ? Denk dat je er vies bedrogen vanaf komt.
Laatst bijgewerkt door Chantalll op 06-03-09 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:16

Ik vind dat deze man een goed punt heeft.

Wat ik minder fijn vind, is dat er gesproken word van: Dit is erger dan dit. Stierengevechten zijn ook erg. Maar stierengevechten zijn evenerg als paardenrennen. Evenerg als het verhongeren.

Mishandeling moet gewoon stoppen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:17

tja van zodra prestaties voorgaan op het welzijn van een dier kom je problemen tegen.
Hoe is een draver/volbloed het meest rendabel? Als hij zo snel mogelijk kan rennen en winnen => slijtage op jonge leeftijd
MAAR ik weet ook 2 recreatieve dressuurpaarden, die volledig geblokkeerd zaten in rug en taktfouten ontwikkeld hebben door te snel teveel te moeten leren op jonge leeftijd (<5). Gelukkig zijn beide terecht gekomen bij recreatieve amazones waarbij een wedstrijd met goede resultaten mooi meegnenomen is. heeft meer dan een jaar geduurd vooraleer ze terug konden ontspannen onder het zadel en pijnloos lopen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:17

Marjoow schreef:

Amen

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:18

het is een domme uitspraak die nergens over gaat!
echt appels en peren vergelijken,en duidelijk niet weet waar hij over praat!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:19

paardenrennen op zich zijn helemaal geen mishandeling. Al ben ik de laatste om te beweren dat er geen mishandeling voorkomt in de sport, maar die komt evengoed in elke dicipline voor. Alleen voor draf-en rensport wordt het door een vergrootglas bekeken

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:20

Binckydenice schreef:
Marjoow schreef:

Amen

Dus jullie vinden dat de draf en renstallen hun paarden mishandelen ?? Hmmm kortzichtige gedachte dan ... Kijk verder dan je neus lang is ...

Binckydenice

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:21

Heb je mij dat horen zeggen?
Denk niet zo zwart-wit, ik ben tegen iedere soort van dierenmishandeling met of zonder dravers.....

Alleen gaat het er in de draverswereld vaak niet erg lief aan toe....

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:22

Ik vind draverijen en paardenrennen niet zo erg, heb ik niks op :) maar paardenrennen met van die steeplechases, nee dank je :n

Maar verder, nee, ik zou geen stier willen zijn := ff gepijnigd worden en dan afgemaakt...

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:24

Binckydenice schreef:
Denk niet zo zwart-wit, ik ben tegen iedere soort van dierenmishandeling met of zonder dravers.....

Overal heb je rotte appels !!! Denk je dat er in de dressuur, springen, tuigen, steeple, endurance, noem maar op er altijd Heilig aan toe gaat ?
Alsjeblieft zeg ... Loop eerst mee in een entrainement voordat je je mond opent ...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:24

In de verkeerde (veel voorkomende) situaties brengt het alleen maar meer stress...[/quote]

Dan wordt de praam niet correct gebruikt want endorfine wordt aangemaakt zonder pijn. ;)
ik denk dat dat ook zo'n punt is, éérst leren hoe je de praam moet gebruiken voor je het ding inzet. 8-)

Verder weet ik te weinig af van stierenvechten maar snap de link naar paardenrennen ook nog steeds niet. :o

Wie weet welke vorm van stierengevechten eigenlijk het mildste is? Zijn er bokkers die daar iets over kunnen vertellen?
Laatst bijgewerkt door detour op 06-03-09 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:25

Chantalll schreef:
Citaat:

en uit wat voor onderzoek baseer je dat dan ? je eigen ? Neem ALLE takten van paardesport eens onder de loep ? Denk dat je er vies bedrogen vanaf komt.

mensen met zulke reactie's bazeren hun verhaal op een hoopje lucht,
ze hebben duidelijk geen verstand van de sport,maar praten er wel over alsof ze er alles van weten!
waarschijnlijk hebben mensen met zulke uitspraken nog nooit een draver/volbloed van dichtbij gezien!
en zo lees ik wel meer van dat soort domme uitspraken in dit topic.
ik zou zeggen verdiep je er eens in ga eens kijken bij een trainer,ga een keer naar de koers,lees en hoor de vele verhalen van de paarden die na hun koers carriere rijpaard,endurance,western,dressuur,springen,in de maraton,overal kom je ze tegen,
en als we dan toch domme uitspraken doen.......ik geloof niet dat er een stier is die na zijn carriere nog ergens opdook!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:26

Ik wil alleen zeggen, dat als deze meneer dit mishandeling vind (waar hij overigens goede argumenten bij geeft) hij geen recht heeft om dit boven stierengevechten te zetten. Waarom niet? Iedere vorm van mishandeling heeft nadeel op het dier, of het nu van lange duur is of van korte duur, mishandeling is mishandeling. Als hij vind dat paardenrennen mishandeling is, so be it. Maar ik vind niet dat hij het recht heeft om de ene mishandeling erger te noemen dan het anderen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:26

Dressuur is anders ook niet erg diervriendelijk... hoe het daar soms aan toe gaat, springen ook niet, en af en toe cross ook niet.

Aan elke discipline zitten wel (zoals chantalll zegt) rotte appels!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:27

Marjoow schreef:
Ik vind dat deze man een goed punt heeft.

Wat ik minder fijn vind, is dat er gesproken word van: Dit is erger dan dit. Stierengevechten zijn ook erg. Maar stierengevechten zijn evenerg als paardenrennen. Evenerg als het verhongeren.

Je hebt gelijk! Al vind ik het denk ik wel meevallen hoe renpaarden mishandeld zouden worden volgens hem(maar hier zeg ik verder niets over want ik heb er geen verstand van).

Ik denk niet dat deze meneer het zomaar even zegt want deze man heeft érg veel verstand van dieren, en hij zal heus niet zulke dingen zeggen zonder hij er wat vanaf weet.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:28

Binckydenice schreef:

ene...en waar bazeer jij dat op????
weer een hoopje lucht?
ik durf te zeggen dat menig draver en volbloed een mooier leven hebben dan een rijpaard!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:29

MelanieB schreef:
Dressuur is anders ook niet erg diervriendelijk... hoe het daar soms aan toe gaat, springen ook niet, en af en toe cross ook niet.

Aan elke discipline zitten wel (zoals chantalll zegt) rotte appels!

Hangt dat niet af van hoe je paardensport uberhaupt verricht? *D

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:29

En dan ook nog eens, een stier heeft niet eerst 5 jaar een goed leven. die worden van jongs af aan al gemarteld. soals zout in het water, drugs ingespoten, met stroomstoten bewerkt worden, met scherpe pijltjes in zijn ogen proberen te gooien enz. Een stier wordt in spanje vanaf zijn geboorte al gemarteld.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:30

't is niet omdat je een zoo leidt dat je verstand hebt van draf-en rensport

en rotte appels heb je inderdaad overal