Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:06

Ga maar paddocks bij bouwen. Een meerjarenplan weet je wel? Het is echt wel te doen, daar ben ik van overtuigd.

Net zoals ik er zeker van ben dat we over 25 jaar terugkijken op deze tijd met de gedachte dat we toen toch op een vreemde manier tegen paardenhouderij aankeken.

Maar goed, ieder zijn mening.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:07

Yinari schreef:
Ik zou echt niet weten waarom dat niet kan. Je moet natuurlijk wel wíllen hè :).

Wat voor factoren heb je het over?

er is hier geen ruimte om veel weidegang aan te bieden, in mijn omgeving waren iets van 5 stallen die volop weidegang hadden, nog niet zoals ik het wil bv alle merries in een weide en alle ruinen in een weide.
Van die 5 stallen is er nog eentje met beperkt weidegang en daar sta ik nog steeds, onze stal moet ook wijken voor een nieuwbouw, we zijn zeker 70% van onze weide al kwijt.

De mensen blijven er staan, want veel keuze is er niet een stukje verder is een boer met weidegang maar die voert hooi en biks te gelijk en 2x daags.
Verspreide voerbeurten vind ik voor mijn paard heel belangrijk, verder dat er goede kwaliteit hooi en stro is, dat er gemest wordt en dat je paard in de gaten wordt gehouden.

Mijn paard had vorig jaar ernstige koliek, tussen de bedrijven door, ging ik naar huis om te eten de staleigenaar bleef nu op zondag zijn krantje langer lezen in de kantine en hield paard in de gaten letwel het was al ruim 20.30h en de stal is officieel dicht om 19.00h dit soort "service" vind ik wel heel fijn

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:08

Sjonniej schreef:
Manege's hier in de buurt hebben gemiddeld 100 paarden staan en 2 kleine paddocks. Ga maar wisselen.

:j of wij 33 paarden en een kleine paddock.

en nog wat nu we over welzijn van de paarden hebben, weet je wel hoeveel paarden een paddock niet leuk vinden, die zand en blub.

De mijne haat het, rolt ff en als het zonnig is wil ie wel staan genieten maar ik vind het zo raar als ik met ander paard loop dat ie zo loopt te gillen naar me en dat is niet uit jaloerzie of omdat ie het zo leuk vind.
Laatst bijgewerkt door tita op 03-03-09 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:09

Eindelijk! Het is tijd dat de achteraf-gevangenis-stalletjes, paarden/pony's alleen, en andere schrijnende zaken aan de orde gesteld worden.
Soms is het geeneens moedwil maar ontwetendheid. Horse-power!!!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:09

Dat soort service is ook heel fijn, daar heb je helemaal gelijk in.

Weidegang is hier voor (grote) paarden ook niet te doen in de winter. Paddocks wel, en daar doel ik nu op :).
Ook op grote stallen is dat te realiseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:10

tita schreef:
[

Mijn paard had vorig jaar ernstige koliek, tussen de bedrijven door, ging ik naar huis om te eten de staleigenaar bleef nu op zondag zijn krantje langer lezen in de kantine en hield paard in de gaten letwel het was al ruim 20.30h en de stal is officieel dicht om 19.00h dit soort "service" vind ik wel heel fijn

Persoonlijk vind ik dat geen services, maar een verplicht iets als pensionhouder.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:10

Sjonniej schreef:
Manege's hier in de buurt hebben gemiddeld 100 paarden staan en 2 kleine paddocks. Ga maar wisselen.

Yinari schreef:
Ga maar paddocks bij bouwen. Een meerjarenplan weet je wel? Het is echt wel te doen, daar ben ik van overtuigd.

Nou zeg paddocks van 20 x 20 (vrees dat die dan al niet meer groot genoeg zijn om ook nog in te voeren maar okey) 2 groepen per dag dus 4 uur per groep.. 2 paarden per paddock.. dan moeten we 25 paddocks hebben en totaal dus een hectare aan gedraineerde paddocks :D :D
En dan komen ze nog maar 4 uur per dag buiten..
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 03-03-09 13:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:11

Nou ja.... op sommige kleine stallen woont een pensionhouder er niet eens bij. Je betaalt dan ook een stuk minder en dan vind ik het zelf de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:12

Kendra schreef:
Ik vind het wel een goede campagne, schrik me iedere keer weer rot over de weinige kennis die mensen hebben over hoe je een paard moet houden. De vraag is wel of je deze groep bereikt via de Dierenbescherming, want ws. denken deze mensen dat ze niks fout doen - en de DB wordt toch vaak geassocieerd met dierenmishandeling en dat soort zaken.

Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen de weinige kennis zit ook in andere hoeken van de paardenliefhebbers. Als ik zie hoeveel mensen er fan zijn van natuurlijk bekappen bijv en hoe slecht die paarden op hun voeten lopen, dan springen de tranen mij in de ogen.

tita

VERPLICHT :oo :oo

echt niet je houdt je paard op stal met eigen risico.

Hij had gewoon naar binnen kunnen gaan, naar vrouw en kinderen waarom moet hij langer op stal blijven???????

(paard had koliek vanaf uur of 4 tot 2.5 week later)

Later op de avond belde hij vrouw uit bed 22.30 en reden ze ons naar de kliniek ik vind dit service en zie het niet als verplichting

Erretje

Citaat:
Maar feit blijft dat als je echt van paarden houd, je er dan eigelijk het beste geen kan kopen.. want zodra je erop stapt doe je al iets wat niet past binnen het plaatje welzijn.. En daar wil de DB misschien nog wel naartoe. Paardrijden is zielug!

Kan me herinneren dat daar ooit wel eens iets over op de site heeft gestaan, sindsdien ben ik niet zon fan meer van de DB. Zo moeten honden dus ook niet meer aan de lijn, katten moeten naar buiten etc.

Nee, doe mij dan maar stichtingen als Brooke. Mijn paard haar leven 'voldoet aan de minimum-eisen' maar ik vraag me af of ze wil ruilen met de werkpaardjes in Pakistan, die vervelen zich niet, of met de verwilderde Paarden in Amerika die staan weg te kwijnen omdat geen hond ze wil hebben. Maar ze staan in ieder geval niet op stal!

Kom op zeg, laten we de boel lekker relativeren! Voorlichting hierover is prima, maar als je wat wilt veranderen zijn er nog veel meer kinderen van de rekening met hetzelfde probleem! Ik ben het wel met ze eens dat ze meer ruimte en beweging moeten hebben, maar sommige mensen slaan echt door, en ik vind dat voor alle 'opgesloten dieren' minimum eisen moeten gelden.

Hey :)* , misschien moeten wij wel in onze huizen met tralies eromheen en alle dieren loslaten *\o/* . Zou de dierenbescherming dat even mooi vinden!
Laatst bijgewerkt door Erretje op 03-03-09 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:13

jeetje.. als ik dit allemaal zo lees ben ik zo blij dat ik het zo goed heb getroffen met mijn pensionstalling en pensionhouders!! ik krijg nooit de indruk dat ze het voor het geld doen, maar wel dat ze het welzijn van de paarden voorop hebben staan.

tita

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:14

Ach als de DB het zo goed weet en vind dat de mijne slecht is mogen ze hem best komen "redden" :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:14

tita schreef:
VERPLICHT :oo :oo

echt niet je houdt je paard op stal met eigen risico.

Hij had gewoon naar binnen kunnen gaan, naar vrouw en kinderen waarom moet hij langer op stal blijven???????

(paard had koliek vanaf uur of 4 tot 2.5 week later)

Later op de avond belde hij vrouw uit bed 22.30 en reden ze ons naar de kliniek ik vind dit service en zie het niet als verplichting

Natuurlijk verplicht. Hij bied een dienst aan waar jij voor betaald en dat is voor de verzorging van je paard. Bij ziekte horen dit soort dingen er ook bij.

Wat als een paard snachts koliek krijgt? Dan mag hij gewoon doorblijven slapen? Want tja, hij is immers vrij :+

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:15

Zo hoort het ook als pensionhouder hoor, Juval, vind ik ook. Anders heb je toch echt het verkeerde vak gekozen. Toch ben je als eigenaar wel eerste verantwoordelijke, dat ben ik met Tita eens.
Je 's avonds ergens naartoe rijden is toch niet de normaalste zaak van de wereld, dat is een fijne service :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:15

stalhouder zijn is iig geen 9-5 baan..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:17

Als een paard s'nachts ernstige koliek krijg, dan vind je dus vaak een paard dood op stal.

Ik had mazzel dat ie het overdag kreeg, waardoor een niet paardenkenner riep dat ie zo schattig lag :D vervolgens heeft de stalhouder hem in de gaten gehouden.
Tuurlijk ging ik s'avonds nog eens kijken en ik belde weer de da (nadat de stalhouder mij ook weer had gebeld) en zorgde we er samen voor dat ie naar de kliniek ging want de DA vond dat ie beter ging.

Stalhouder zorgt voor eten en de vloerbedekking :D meer niet IMO

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:18

Als een stalhouder ziet dat een paard koliek heeft, dan moet ie zijn klant bellen of laten bellen.
Maar je kunt niet van een stalhouder verwachten dat ie 24 uur de paarden in de gaten blijft houden

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:21

je mag het misschien niet verwachten.. maar ik weet zeker dat die van mij dat ongevraagd wel zou doen.. Het blijft natuurlijk de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

maar goed, we dwalen af van het onderwerp.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:38

Leuk zo'n campagne, maar of het gaat helpen... Bij ons gaan de paarden wel altijd naar buiten. Maar door het geweldige Nederlandse klimaat moeten ze soms ook weer binnen staan omdat de landjes geen schuilstal hebben en er pas een wet is aangenomen dat paarden niet zonder beschutting in de regen mogen staan... En in iedergeval op droge grond moeten kunnen staan.

Staleigenaar doet niks aan die landjes, en een vergunning om schuilstallen te bouwen krijgt ie niet van de gemeente. Dus ja de combinatie kleigrond en regen zorgt er vaak voor dat de paarden binnen moeten staan... Of we zetten ze buiten met de kans dat de dierenbescherming weer op de stoep staat. En dat is al een aantal keer gebeurd.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:54

Ik vind de campagne niet echt de beste oplossing. De meeste pensionhouders, manegehouders en paarden eigenaren zouden hier in mijn omgeving echt wel beter willen, maar kunnen dit niet omdat de ruimte vol gebouwd is (of word) door huizen en industrie.
Ik heb nu het geluk dat ik een stukje weiland in de buurt heb gevonden waar mijn paarden zomers 24/7 buiten staan en 's winters kunnen ze (ik zet de staldeur open zodat ze zelf kunnen kiezen) lopen op de betonplaten en de losloopbak voor de stallen. Ik doe de deuren 's ochtends tussen 7.00 en 10.00 uur open en ik zet ze tussen 20.00 en 22.00 uur weer op stal. Dus bewegingsruimte genoeg. Maar ook heb ik meerdere keren op verschillende pensionstallen met tevredenheid gestaan, waar ze pas buiten kwamen als ik kwam. Dit omdat de verdere verzorging van prima kwaliteit was en ik dat belangrijker vind dan beweging. Soms kwam het door tijd gebrek ( ik werk fulltime om mijn paarden en het huishouden te kunnen onderhouden ) er niet van om te rijden, dus dan gooide ik ze een kwartiertje, half uurtje even onder toezicht in de bak los. Nou ik heb qua gedrag toen niets anders gemerkt dan dat ze zich nu gedragen. En ook haar conditie was toen hetzelfde als nu.
Ook heeft mijn paard regelmatig bij andere paarden zomers in de wei gestaan, waar ze helemaal geen zin in had. Ze ging dan gewoon in haar eentje ergens in de wei staan en zocht totaal geen gezelschap op. Dus niet elk paard zit er op te wachten op contact met een ander gezelschap.
Ik ben dus van mening dat veel bewegingsruimte niet de belangrijkste factor voor een paard is. De belangrijkste factor is dat ze goed te eten en te drinken krijgen en dat ze een goed onderdak hebben die regelmatig schoongemaakt word.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:07

tita schreef:
en nog wat nu we over welzijn van de paarden hebben, weet je wel hoeveel paarden een paddock niet leuk vinden, die zand en blub.

De mijne haat het, rolt ff en als het zonnig is wil ie wel staan genieten maar ik vind het zo raar als ik met ander paard loop dat ie zo loopt te gillen naar me en dat is niet uit jaloerzie of omdat ie het zo leuk vind.

Tja, daar kom je bij mij aan met waar zo vaak over gepraat wordt: een paard wordt teveel vermenselijkt. ;)

Mijn paarden staan gelukkig van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat buiten en tja, met regenachtig weer is dat idd in de blub, er zijn wel droge stukken, maar zie ze vaker in het stuk vertrapte weide staan dan in de bak ;)
Helaas voor de eigenaar iets meer werk om ze weer schoon te krijgen......

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:10

Goede campagne... het idee op zich vind ik heel goed.
Zolang er maneges bestaan waar het de normaalste zaak van de wereld is dat paarden (soms op stand) 24/7 binnen staan, zullen zij het voorbeeld blijven.
Waar begin je als pennymeisje met paarden? Op de manege in de meeste gevallen. Als je daar leert dat het geen punt is je paard 24/7 binnen te hebben, dan is het toch niet gek dat je later je eigen paard ook zo behandeld.

Aan dit topic kun je al zien dat het discussie oplevert, dus er wordt over nagedacht. Dat is al goed.

Al vraag ik me af of het ook echt gaat helpen voor de groep mensen met het echte 'bord voor de kop'. Maar goed, die zullen er altijd blijven.

Ik vind dat ze moeten mikken op de maneges en op de pennymeisjes die in de toekomst paarden gaan kopen en vanaf nu gaan leren dat het niet normaal is als je paard in zn uppie de hele dag op stal staat.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:11

Toen ik mijn paard had, had ik ook nog vrij weinig kennis erover. Maar sinds we op de nieuwe stal staan heb ik onwijs veel geleerd.

Regels:
1. Vraag altijd als je iets niet snap.
2. Vraag het meervoudig als je het maar niet begrijpt.
3. Je heb nooit domme vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:23

Gelukkig heeft de dierenbescherming niet echt ergens iets over te vertellen. Ze hebben niet de invloed om iets echt te veranderen. Allemaal leuk deze spotjes, maar het gaat ze misschien eerder leden kosten dan iets opleveren.