Waarom zouden al die paarden kapot zijn? Soms kun je als eigenaar gewoon niet verder, misschien door je paard, misschien omdat je zelf niet wilt/kunt maar daarom hoeft het paard niet kapot te zijn. Dat geeft de recreatieruiters wel mooi de kans om op een ervaren leerpaard te beginnen, daar kun je beter om denken ipv zo'n paard af te doen als 'kapot'.
En Prisco niet te vergeten, onlangs gestorven op 34(!) jarige leeftijd.
Anoniem
Geplaatst: 07-03-09 14:07
Marjoow schreef:
maar dat ís het meestal wel.
Dacht het ook, wordt er nl vaak, als men eerlijk is, bij gezegd. Niet meer geschikt voor de dressuur, maar wel voor recreatie. Ze vergeten dan wel dat die ruiters vaak helemaal niet onderlegd zijn en dat het paard dan best wel zwaar belast wordt. Een hele week rust en dan op zondag de bossen door crossen of ander hobbezakgedoe.
Marjo
Geplaatst: 07-03-09 20:57
kazary schreef:
Nee, helemaal niet. Dat is een vooroordeel van mensen die duidelijk nooit zelf in de sport hebben gereden.
Ik heb er genoeg ervaring mee.
Hier op mijn manege, een meisje reed met haar paard zeer veel wedstrijden, op een gegeven moment heeft hij een fikse blessure gekregen en die is afgemaakt. Duidelijk geval van een kapot paard van de sport.
Ik ging voor de fun even kijken wat er op de site van de dierenbescherming staat over die actie. Heb even moeten lachen, want er stond bij paardwaardige tips: Scheer de tastharen van uw paard niet af. Die zorgen er namelijk voor dat het paard obstakels eerder voelt en niet meteen zijn hoofd stoot
Nou, Anky heb ik nog nooit op tv gezien op een wedstrijd dat de tastharen nog aan haar paard zaten.
kazary
Geplaatst: 08-03-09 13:51
En die haren zie jij op tv?
Dat een paard afgemaakt wordt voor een ernstige blessure dat kan. En soms is dat ook de beste optie. Maar dat kan dus ook de beste optie zijn bij een recreatie paard. Geen verschil daar in dus.
Verzameling in het hoge werk en dan spreek ik niet over z, is een stuk zwaarder dan een buitenrit. Maar een paard dat Z dressuur niet meer aan kan, dan vraag ik me ook af wat hij heeft. Want dan is het als recreatie paard vaak ook niet meer geschikt. Dan zou het dus humaner zijn om aan inslapen te denken, zoals in het voorbeeld van Marjoow. Maar dat mag dan ook weer niet. Wanneer is het wel goed?
miss_lizje
Geplaatst: 08-03-09 13:54
kazary schreef:
En die haren zie jij op tv?
Als er wordt gefilmt waar ze weer de ring uit gaan wel ja.
Heb jij een grotere tv als mij denk ik Die zou ik echt niet kunnen zien. Zelfs niet in het echt als ik er 3 meter vandaan sta.
Stephanie_M
Geplaatst: 27-03-09 19:04
Een paard hoeft niet persee 4 uur in de wei te komen, te veel gras kan ook slecht zijn maar 4 uur buiten zijn, beetje wandelen, de kans geven om de benen te strekken in een paddock is toch wel erg belangrijk, eigenlijk nog te weinig.
Ik vind eigenlijk dat mijn verzorgpaard ook te weinig buiten komt maar ik heb er weinig over te zeggen als er niemand thuis is willen ze die paarden gewoon niet in de wei of bak hebben.