Hond bijt oor af van negen maanden jong veulen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:05

Destemeer reden het dier af te maken; een dermate grote potentie destructie zou ik niet het voordeel van de twijfel geven. Met andere woorden, niets tegen een shafford die goed onder appel staat met verantwoordelijke eigenaren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:10

zitake schreef:
MDJ schreef:
de uitspraak 'terecht dat de hond is ingeslapen' vind ik eigenlijk niet, niemand weet wat de reden was dat de hond aanviel, eigenaresse zegt dat de hond vaker bij het veulen sliep wie weet wou het veulen spelen oid, en het blijft een hengst die wie weet probeerde die wel wat bij de hond, of heeft hij hem gebeten.. in dat geval vind ik het zeker niet terecht... maar het is misschien wel verstandig geweest, maar terecht wil ik het zeker niet noemen.

Idd drijf een hond in een hoek, waar hij zich uiteraard bedreigd zal voelen, waar ie geen kanten opkan en resultaat kan al zijn dat hij gewoon aanvalt. Staffords hebben op dat vlak al een veel lagere grens. En een beet van een stafford kun je ook niet vergelijken met een maltezerbeet bij manier van spreken. Dus terecht zou ik ook niet durven zeggen. Maar natuurlijk mss wel beter, hond kan er een flink trauma aan overhouden en meer dieren (of mensen) verwonden.

het vetgedrukte is onzin.(ik zeg er nog even bij dat het natuurlijk wel zo is dat een staffordbeet harder aankomt,even voor de duidelijkheid.maar dat de grens lager is klopt gewoon niet)

erg zielig voor het veulen,en triest voor de hond.
jammer dat de eigenaren niet wat meer verantwoordelijkheid hebben genomen
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 26-01-09 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hond bijt oor af van negen maanden jong veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:14

staffords hebben daarbij idd geen lagere grens, dat slaat nergens op. en idd jammer van de eigenaren, heb medelijden met het veulen en de hond maar met de eigenaren totaal niet!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:18

Moderatoropmerking:
Het lijkt mij niet nodig om te bespreken wanneer een hond moet worden afgemaakt of niet. Graag terug ontopic :)

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:25

Ik vind het sowieso niet kunnen die hond in te laten slapen, en het spijt me als ik daar mensen mee tegen het been schop, maar als dat veulen op die hond was gaan liggen is het volgens mij voor een chihuahua ook natuurlijk om van zich af te bijten.
Overleeft dit veulen het trouwens? Kan een paard een leuk leven hebben als het niet meer kan horen?
Niet dat ik twijfel aan de zorgzaamheid van de eigenaren hoor!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:55

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten gesplit :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:55

Er is een verschil tussen even corrigerend happen, en wat hier gebeurde: een oor afscheuren en ook nog wonden in de kin veroorzaken. Dat oorafscheuren was geen "au, je ligt op me, ga weg" reactie, maar een aanval van een dier dat even geen vriendje meer zag maar een prooi. Een manier van bijten die best griezelig te noemen is, en heel wat anders dus (ik val in herhaling) dan een waarschuwings- of corrigerende hap. Vreemd dat mensen dat onderscheid niet schijnen te kunnen maken, honden maken zelf wel dat onderscheid.
Overigens kan dat gedrag begonnen zijn als spel, ik heb spel van honden bijna naadloos over zien gaan in agressief gedrag, (en de eigenares verbijsterd zeggen: "zoiets doet ie anders nooit.")

Je kunt vaak niet van tevoren zien of het wel goed blijft gaan tussen een hond en een paardachtige. Het was dus dom om die twee bij elkaar te laten slapen, ik zou het zeker bij een veulen nooit toelaten, bovendien, bij een volwassen paard kan het omgekeerde gebeuren: dan valt het paard de hond aan.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:30

tjee wat triest.

heb niet alles gelezen net eerste stukjes.
Ik vind het terecht dat de hond ingeslapen is. Al zou het gebeurt zijn door paniek wat het mogelijk is. Die hond heeft bloed geproeft en kan het nu zo weer doen.
Klinkt hard. Maar een hond van mijn buren heeft ooit een schaap bij ons in de wei kapot gebeten. Schaap leefde nog maar is overleden.
En hoe kwam dit: de eigenaren hebben stieren. Een van de stieren was overleden en lag klaar voor rendac en moest open en bloot liggen. de hond is aan die stier gaan vreten. Precies op de plek waar hij later ons schaap kapot beet.
tja sorry dit beest leeft nog. Soms zie ik hem lopen op de weg of waar dan ook en heb ik de neiging om extra gas te geven.
Als ik dat beest nog een keer zie in de wei of waar dan ook overleefd hij het niet. Ze hebben hem een tijd vast gehouden maar heeft in de tussentijd ook een haas gevangen en kapot gebeten enz.
Sorry dan ben ik niet mild voor de hond.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:07

Zoolgangster schreef:
Er is een verschil tussen even corrigerend happen, en wat hier gebeurde: een oor afscheuren en ook nog wonden in de kin veroorzaken. Dat oorafscheuren was geen "au, je ligt op me, ga weg" reactie, maar een aanval van een dier dat even geen vriendje meer zag maar een prooi. Een manier van bijten die best griezelig te noemen is, en heel wat anders dus (ik val in herhaling) dan een waarschuwings- of corrigerende hap. Vreemd dat mensen dat onderscheid niet schijnen te kunnen maken, honden maken zelf wel dat onderscheid.
Overigens kan dat gedrag begonnen zijn als spel, ik heb spel van honden bijna naadloos over zien gaan in agressief gedrag, (en de eigenares verbijsterd zeggen: "zoiets doet ie anders nooit.")

Je kunt vaak niet van tevoren zien of het wel goed blijft gaan tussen een hond en een paardachtige. Het was dus dom om die twee bij elkaar te laten slapen, ik zou het zeker bij een veulen nooit toelaten, bovendien, bij een volwassen paard kan het omgekeerde gebeuren: dan valt het paard de hond aan.

je kan er , hoe dan ook, nooit achterkomen wat er precies is gebeurt.. dus je kan de hond nooit volledig de schuld geven ;)

en de opmerking dat een stafford een lage grens heeft is onzin.. een stafford heeft juist een hele HOGE grens..

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:14

Zoolgangster schreef:

Maar er is natuurlijk wel een verschil tussen een hond die op een andere hond gaat liggen en een paard dat op een hond gaat liggen. Dat zijn situaties die op een hond totaal anders over komen en waardoor die ook totaal anders zal reageren. In het eerste geval is het geen levensbedreigende situatie voor de hond en dan is het inderdaad 'au, je ligt op me'. Maar als een paard bovenop een hond gaat liggen is het geen kwestie meer van 'au', maar een levensbedreigende situatie voor een hond. Een veulen van 9 maanden is vele malen groter dan een staffordshire bull terriër van gemiddeld een kilootje of 15. Het is niet denkbeeldig dat áls dat hetgene is wat gebeurd is, de hond ook wel eens in blinde paniek kan hebben gehandeld. En dat geeft ook een ander effect dan een corrigerende hap.
Sowieso is angst de meest voorkomende oorzaak van bijtincidenten met honden. Daar wordt nogal eens aan voorbij gegaan.

Bij de laatste zinnen die je schrijft kan ik me volledig aansluiten. We weten niet wat er precies is gebeurd, maar het is hoe dan ook erg dom om hond en paard bij elkaar te laten slapen. Niet veilig voor beide dieren. En dit incident had gemakkelijk voorkomen kunnen worden als de eigenaren van zowel hond als veulen beter hun verstand hadden gebruikt.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:21

Heel sneu voor het veulen,vind het er ook heel lelijk uitzien dus hopelijk trekt het nog wat bij en houd het beestje geen trauma's over.
Al met al leeft dit veulen nog wel en is de hond van zijn leven beroofd,een stafford heeft een vrij hoge tolerantie grens dus wat de exacte rede zou zijn blijft gissen aangezien er geen ooggetuigen zijn geweest.

Paarden kunnen overigens ook onvoorspelbaar zijn,zo heeft mijn hond een keer uit het niets een klap met het voorbeen op zijn kop gehad en heeft hier weken met een flinke hersenschudding en hoofdwond rond gelopen.

reentje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:49

MDJ schreef:
de uitspraak 'terecht dat de hond is ingeslapen' vind ik eigenlijk niet, niemand weet wat de reden was dat de hond aanviel, eigenaresse zegt dat de hond vaker bij het veulen sliep wie weet wou het veulen spelen oid, en het blijft een hengst die wie weet probeerde die wel wat bij de hond, of heeft hij hem gebeten.. in dat geval vind ik het zeker niet terecht... maar het is misschien wel verstandig geweest, maar terecht wil ik het zeker niet noemen.

Ik ben het helemaal met je eens het is zeker zielig voor het veulen. maar ik vind het niet terecht dat de hond gelijk ingeslapen moest worden. Als de hond al vaker bij het veulen was zou die niet zomaar bijten.
Ze hadden toch ook gewoon kunnen overleggen dat de hond niet meer bij de paarden mag komen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:53

Tyke schreef:
Al zou het gebeurt zijn door paniek wat het mogelijk is. Die hond heeft bloed geproeft en kan het nu zo weer doen.

Daar gaan we weer...............dit is niet waar. Mjin honden hebben ook wel eens bloed geproefd, maar ze staan echt niet schuimbekkend bij mijn paarden, kinderen of wat door dieren dan ook hoor.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:56

gatverdemme wat een rot-gezicht

Ik hoop dat het veulen daar later geen hinder aan vind.
En dat de eigenaar iig er geen hond meer bij doet in de stal

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:58

Triest voor het veulen, maar ook voor de hond.
Waarschijnlijk heeft het dier heel goed aangevoelt dat ie iets gedaan heeft wat niet mocht. Als ie echt door het lint was gegaan, had het veulen het waarschijnlijk niet overleefd. Ik denk toch dat hij wat enthousiast in zijn spel is geworden en tja, dan kennen die dieren hun eigen kracht niet.
Stom ook van de eigenaren dat ze hem zo maar bij de paarden lieten slapen. Onverantwoord gedrag van de eigenaren waar een dier weer voor moet boeten.

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:23

FahyaFemke schreef:
ben het met MDJ eens, terecht mag niemand het noemen want misschien heeft het veulen de hond wel getrapt. die is vast niet eerst onderzocht voor hij ingeslapen werd. niemand zoekt wat achter het veulen, maar die kan onbedoeld ook stom gedaan hebben hoor.
en als het dus uit angst/verdediging bijten was, kon de hond nog makkelijk wat jaartjes mee. de regel eens bloed geproeft altijd bloed, geleerd op mn opleiding, is nonsens.

het is jammer genoeg een typisch menselijke fout, waarvan de hond de dupe word. en het paard natuurlijk.

edit: getraumatiseerde hond is ook niet handig, maar daar zijn tests voor ontwikkeld. klakkeloos afmaken omdat hij gebeten heeft zonder dat iemand er bij was vind ik echt niet terecht.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:55

Diablo schreef:
Tyke schreef:
Al zou het gebeurt zijn door paniek wat het mogelijk is. Die hond heeft bloed geproeft en kan het nu zo weer doen.

Daar gaan we weer...............dit is niet waar. Mjin honden hebben ook wel eens bloed geproefd, maar ze staan echt niet schuimbekkend bij mijn paarden, kinderen of wat door dieren dan ook hoor.

De hond die ons schaap kapot beet blijkbaar wel. Ik zal niet zeggen alle honden dan. maar dat weet je niet. Dit wil je ook geen tweede keer meemaken.
Ik vind het erg genoeg voor het veulen. En hoop dat het veulen toch een mooi leven kan hebben.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:16

Ik vind het ook heel triest voor dit veulen hoor. Maar om dan gelijk te zeggen dat de hond dood moet omdat hij bloed heeft geproefd, slaat gewoon nergens op. Natuurlijk kan een hond, die een schaap heeft gebeten, dat weer doen. Maar dat kan iedere hond, die nog nooit een schaap heeft gebeten, óók.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:57

Diablo schreef:
Ik vind het ook heel triest voor dit veulen hoor. Maar om dan gelijk te zeggen dat de hond dood moet omdat hij bloed heeft geproefd, slaat gewoon nergens op. Natuurlijk kan een hond, die een schaap heeft gebeten, dat weer doen. Maar dat kan iedere hond, die nog nooit een schaap heeft gebeten, óók.

Vreemde redenatie, betekent dit dat je vind dat honden nooit afgemaakt hoeven te worden? Of alleen bij herhaaldelijke "misdrijven"?

zebra_zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:10

Niemand weet helaas wat er precies is voorgevallen tussen de hond en het veulen. Het blijft een feit dat een hond een carnivoor is (en afstamt van wilde prooi-jagers) en een paard een herbivoor is (en afstamt van een in het wild levend prooidier). Ook al hebben wij als mensen honden, en ook paarden, zo gefokt dat de meeste "wilde" eigenschappen praktisch zijn verdwenen, het kan soms misgaan. Een jong prooidier maakt een onverwachte beweging, of gedraagt zich alsof het wil vluchten en een carnivoor, waar ineens een lampje gaat branden: "hé, hoor ik hier niet achteraan te gaan"?, reageert hierop, met alle gevolgen vandien.

Wel triest dat het is gebeurd, de eigenaren hadden hond en paard beter niet zonder toezicht samen kunnen laten.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:08

MDJ schreef:

Hier sluit ik me helemaal bij aan, als ze zegt dat de hond en het veulen soms bij elkaar sliepen, was er toch wel iets tussen hond & veulen.
Vind het zonde van de hond & super sneu voor het veulen, hoop dat het veulen er nog boven op komt ( geen latere evenwichtsstoornissen etc.)

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:44

Terrecht of niet ingeslapen,maar vind het wel "toevallig" dat een staff dit gedaan heeft.
Ze kunnen alleen maar gissen waarom die hond dat deed...misschiendat idd het veulen per ongeluk op hem stond/lag?
Hoor op het moment steeds vaker nare bijtincidenten,voornamelijk door staffs of rasgerelateerd hieraan.
Denk ook dat de staleigenaar in vervolg beter geen honden meer kan laten slapen bij de paarden.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:49

Waarom vind jij dat toevallig??

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:57

Kuggur schreef:
Diablo schreef:

Vreemde redenatie, betekent dit dat je vind dat honden nooit afgemaakt hoeven te worden? Of alleen bij herhaaldelijke "misdrijven"?

Waar zeg ik dat? Ik zeg alleen dat iedere hond een schaap kan bijten en dat hij daarom niet een monster is wat alle dieren in zijn buurt opeet en dus maar meteen afgemaakt moet worden 'omdat hij bloed heeft geproefd'. Zoals ik al eerder in dit topic schreef (heb je het wel gelezen?) heb ik een bouvier die een konijntje van mij heeft afgemaakt. Dit is jaren geleden en hij heeft het nooit weer gedaan, ondanks dat hij bloed heeft geproefd. Dus wat vind jij vreemd aan mijn redenatie?

Renee_Dobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:14

Ik zou me helemaaal dood schrikken! :(:) :(