Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sparky10

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:52

caira mag het ook koffie uit de thermosfles zijn ? ik drink geen thee

deboskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:57

Als devleden van bokt nou eens proberen zoveel als mogelijk deze goed bedoelde richtlijnen uit proberen te voeren, dan geven we een goed voorbeeld naar andere eigenaren en maken we heel veel dieren blij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:58

Caira schreef:
Je blijft een discussie houden zolang er zoveel verschillen blijven bestaan. De een koopt een paard en probeert alles in het belang van het paard te doen. Een ander koopt een paard wat matcht bij de kleur rijlaarzen van de ruiter. De eerste groep neemt genoegen met een modderige weide en kopje thee uit een thermosfles. De ander komt de jaguar niet uit als er geen Latte Machiato geserveerd wordt in de kantine.

De manier van het houden van paarden verschilt zo enorm tussen deze 2 groepen dat ik denk dat dat nooit en te nimmer verenigbaar is.

_O- _O- _O- (*rolt even van haar stoel.....*)

(zelfs dat kopje thee, heb ik niet. Gelukkig woon ik wel vlakbij mijn paard.)

Sparky, heel vervelend, die hoefproblemen die jouw paard heeft. Heeft mijn paard dan weer totaal geen last van. Hoe waren die voetjes voor de vorst dan?

Deboskamp, ja, goed idee!!!! :j

Verder mag van mij de zweep als dwang- en strafmiddel ook afgeschaft worden. Er zijn zo weinig ruiters die het als hulpmiddel gebruiken. De meesten rammen er maar wat mee rond en vaak nog op het verkeerde moment ook. Sportruiters zouden ook zonder zweep moeten kunnen rijden, is mijn mening. In wat voor sport dan ook. Kun je dat niet, dan doe je naar mijn idee iets niet goed.
Overigens rij ik ook wel eens met zweep om iets te verduidelijken, maar ik straf er nooit mee en eigenlijk gebruik ik hem uberhaupt amper. :+
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 13-01-09 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:01

Caira schreef:
Je blijft een discussie houden zolang er zoveel verschillen blijven bestaan. De een koopt een paard en probeert alles in het belang van het paard te doen. Een ander koopt een paard wat matcht bij de kleur rijlaarzen van de ruiter. De eerste groep neemt genoegen met een modderige weide en kopje thee uit een thermosfles. De ander komt de jaguar niet uit als er geen Latte Machiato geserveerd wordt in de kantine.

De manier van het houden van paarden verschilt zo enorm tussen deze 2 groepen dat ik denk dat dat nooit en te nimmer verenigbaar is.

Goed verwoord! :D
Maarre, juist vanwege dat verschil in opvattingen moet er regelgeving komen in het belang vh paard.
Als mensen zich daar niet in kunnen vinden, moeten ze lekker een andere hobby gaan zoeken.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:02

Overigens ken ik echt iemand die een polopony kocht puur omdat die bij zijn nieuwe helm pastte. Gelukkig voor hem was dat niet in Nederland :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:03

Het valt me wel op dat het vooral een bepaalde groep is, die altijd zo moeilijk doen. Of zie ik dat verkeerd? Kan, hoor, daarom vraag ik het hier nog even.... ;)

Ik vind mijn pony niet zo passen bij mijn zwarte laarzen, maar ach...... 8-)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:04

Tsja Ninx dat vind ik dus ook, maar mensen blijven het zichzelf zo moeilijk maken.

Mijn paard staat 24/7 binnen maar dat vindt hij niet erg hoor hij heeft namelijk: een boredom breaker, 2 himalaya likstenen, 3 jollyballen, 4 voerballen, 3 kilo biks op een dag en 2x een plukje kuilgras, maar hij hinnikt naar me dus hij is vast gelukkig.

Mensen zijn erg goed in de kop in het zand steken of zeggen dat andere paarden het NOG slechter hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:06

Twiggy2008 schreef:
Het valt me wel op dat het vooral een bepaalde groep is, die altijd zo moeilijk doen. Of zie ik dat verkeerd? Kan, hoor, daarom vraag ik het hier nog even.... ;)

Ik vind mijn pony niet zo passen bij mijn zwarte laarzen, maar ach...... 8-)

Jep, iedereen die zijn paard grotendeels binnen heeft staan is over het algemeen niet enthousiast over wetten die het dierenwelzijn vergroten.
Toch zijn die denkbeelden gebaseerd op grondig onderzoek en niet uit de lucht gegrepen... Daarom verbazen mij die reacties, blijkbaar zijn er mensen die paardenwelzijn geen relevant punt vinden. Of iig minder relevant dan het gemak en plezier vd ruiter....

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:10

Ik denk dat het verschil hem in de nuance zit. Persoonlijk vind ik een uitgehongerd paard met uitstekende heupen/ribben zoals je die wel eens op Animal Planet voorbij ziet schieten een stuk zieliger dan een beestje wat een dagje niet naar buiten kan.

Overigens is dat verhaal dus helemaal niet zo wetenschappelijk bewezen, anders zou het plan van aanpak niet spreken over "onderzoek doen naar". Dan zou er gewoon een wetsvoorstel komen wat betreft huisvesting.

En voordat jullie mij aanvliegen -mijn- paarden staat gewoon buiten hoor.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:14

manic schreef:
Ik denk dat het verschil hem in de nuance zit. Persoonlijk vind ik een uitgehongerd paard met uitstekende heupen/ribben zoals je die wel eens op Animal Planet voorbij ziet schieten een stuk zieliger dan een beestje wat een dagje niet naar buiten kan.

Overigens is dat verhaal dus helemaal niet zo wetenschappelijk bewezen, anders zou het plan van aanpak niet spreken over "onderzoek doen naar". Dan zou er gewoon een wetsvoorstel komen wat betreft huisvesting.

Vind je dat niet een beetje een dooddoener, zeggen dat het altijd erger kan. Je hebt wel gelijk hoor, het kan altijd erger en het is allemaal maar betrekkelijk. Maar het gaat om nu en hier, als we daar iets aan kunnen doen, dan moeten we dat kunnen doen.
Wetsvoorstel? Prima idee!

Het idee om cursussen te geven aan paardeneigenaren in potentie juich ik van harte toe! Veel mensen hebben geen idee waar ze aan beginnen en wat er allemaal bij komt kijken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:15

Kijk Manic, een dagje binnen kan wel eens gebeuren. Een hele winter vind ik *blijven lezen he!* dierenmishandeling

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:16

manic schreef:

Veelal stelt de politiek zelf eerst 'opnieuw' een onderzoek in voordat men maatregelen neemt...
Er zijn meer dan voldoende publicaties te vinden... ook over ieder ander denkbaar onderwerp waar de politiek over moet beslissen, maar men stelt altijd weer opnieuw zelf een onderzoek in.
Zo gaat dat ook met misstanden in onderwijs, de zorg, etc... tot ieders frustratie.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:18

Sommige dingen zijn wel leuk en aardig, maar wie gaat dat allemaal controleren? Hoe kun je aan een paard zien of het niet of 2 of 4 uur heeft buiten gestaan?

Ik vind het ook een beetje krom om weidegang te verplichten terwijl ik zoveel bedrijven ken die de afgelopen 10 jaar helemaal zijn ingesloten door nieuwbouw of industrie. Eerst pakt de gemeente hun land af en vervolgens zouden ze worden beboet omdat er niet genoeg land meer is voor dagelijkse weidegang voor alle dieren...

Ik ben zeer zeker voor weidegang, maar of dat nou helemaal eerlijk is tegenover deze mensen die hier hun hele leven hard voor gewerkt hebben?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:21

ja, dat is inderdaad hypocriet...
Ze zouden bedrijven als maneges en pensionstallen toch minimaal een bepaalde hoeveelheid grond moeten laten behouden die past bij het aantal paarden dat ze (mogen) stallen. En er omheen bouwen, of anders een ruime verhuisvergoeding geven (bouwgrond verkoopt zoveel duurder dan landbouwgrond dat er best een nieuwbouw-vergoeding tegenover kan staan...)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:25

Nee, ik vind dat geen dooddoener, ik vind dat realisme.

Ik vind juist het "Dan maar geen paard als je geen weiland hebt" juist een dooddoener.

Ik plaats de dingen in perspectief en in perspectief heeft het gemiddelde paard in Nederland echt niet te klagen. Dat gezeik over het zweepgebruik binnen de draf en rensport. Op een dagje drafbaan loopt waarschijnlijk meer reeele paardenkennis rond dan op heel bokt tezamen, maar nee, hier en in de tweede kamer weet iedereen het best hoe je voor je paarden moet zorgen.

Richtlijnen wat betreft huisvesting juich ik toe. Cursussen al weer wat minder. Beter zou ik een soort steunpunt voor stal en paardeneigenaren vinden, waar je terecht kan voor objectief advies. Maar ja, zelfs objectief advies is subjectief.

Ik vind het een beetje jammer dat de overheid zich echt overal mee wil bemoeien, zelfs zaken die nou niet echt schreinend zijn.

Maar goed, wat ik noodzakelijk vind en wat anderen in dit topic noodzakelijk vinden lijkt nogal ver uit elkaar te liggen.

Caira, opmerking wat betreft "een dagje" was niet specifiek aan jou gericht.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:28

Ja, als je wet maakt moet je deze ook faciliteren.... dat is logisch.
Een beleidsmaker met een beetje verstand zal dat ook zeker doen.
Maar goed, er zullen bedrijven sneuvelen.... dat kan niet anders. Fabrieken waar vroeger kinderen te werk gesteld werden sneuvelden ook toen deze goedkope arbeidskrachten niet meer mochten werken omdat de wet dat verbood.
Betere regels voor meer welzijn hebben dus consequenties.

En wat het controleren van die weidegang betreft: tja, er zijn ook aso's die door rood rijden en 100 rijden waar je 60 mag... je kunt die mensen niet altijd te pakken krijgen.
Godzijdank bestaat het merendeel uit nette mensen die zich gewoon keurig ad regels houden....... en dus hun paarden netjes buiten zetten.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:31

Leuke werkverschaffing en bezigheidstherapie voor sectorraad en DB maar praktisch niet controleerbaar dus nutteloos rapport.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:34

ranna schreef:
Leuke werkverschaffing en bezigheidstherapie voor sectorraad en DB maar praktisch niet controleerbaar dus nutteloos rapport.

Wat stel jij dan voor Ranna? Niks doen en zeuren op een forum en ondertussen al die paarden blijvend ophokken?
Ik begrijp die kritische houding nooit zo goed, men weet het beter blijkbaar... ik ben wel benieuwd naar de invulling.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:47

Ik vind het toch een beetje raar dat er zo fel op gereageerd wordt. Stel dat er dingen aangepast/veranderd moeten worden, dan zal dit alleen maar in het voordeel van het paard zijn. Willen we dat dan niet? Willen we dan niet het beste voor onze paarden?

Ik zie heel vaak voorbij komen: "Ik wil mijn paard wel buiten hebben, maar dat mag nu eenmaal niet op mijn pensionstal." ... Nou, wees dan nu blij met nieuwe regels, wees blij dat er dan ook op jouw pensionstal een buitenplek wordt gerealiseerd!

Ik denk persoonlijk dat ik weinig te vrezen heb wanneer dergelijke regels ingevoerd worden. Mijn paard heeft alleen geen schuilstal op d'r nieuwe plek (ja, wél schuilmogelijkheden), maar ik ben de moeilijkste niet en wat moet dat moet :D .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:48

Dani62 schreef:
Ik vind het toch een beetje raar dat er zo fel op gereageerd wordt. Stel dat er dingen aangepast/veranderd moeten worden, dan zal dit alleen maar in het voordeel van het paard zijn. Willen we dat dan niet? Willen we dan niet het beste voor onze paarden?

Ik zie heel vaak voorbij komen: "Ik wil mijn paard wel buiten hebben, maar dat mag nu eenmaal niet op mijn pensionstal." ... Nou, wees dan nu blij met nieuwe regels, wees blij dat er dan ook op jouw pensionstal een buitenplek wordt gerealiseerd!

Ik denk persoonlijk dat ik weinig te vrezen heb wanneer dergelijke regels ingevoerd worden. Mijn paard heeft alleen geen schuilstal op d'r nieuwe plek (ja, wél schuilmogelijkheden), maar ik ben de moeilijkste niet en wat moet dat moet :D .

Lijkt mij dus... hier zou iedereen dus blij van moeten worden... waarom dat niet het geval kunnen zij zelf wellicht uitleggen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:45

Omdat een heleboel mensen niet in de gelegenheid zijn om hun paard zo te houden als de DB voorstelt, wat zou betekenen dat zij geen paarden meer zouden kunnen houden.

Ik vind het ook veel te ver gaan. Iedereen heeft het beste voor met zijn paard en de paarden die hier in stands staan weg te kwijnen zijn denk ik op 1 hand te tellen.
Nee, dan de vermagerde beestjes die wel 4 uur 'weidegang' (in de blubber in de winter) hebben, die hebben het wel goed?
Ik vind de vergelijking van Manic zo gek nog niet.
De DB slaat wat mij betreft altijd te ver door.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:48

Fitzroy schreef:
Omdat een heleboel mensen niet in de gelegenheid zijn om hun paard zo te houden als de DB voorstelt, wat zou betekenen dat zij geen paarden meer zouden kunnen houden.

Ik vind het ook veel te ver gaan. Iedereen heeft het beste voor met zijn paard en de paarden die hier in stands staan weg te kwijnen zijn denk ik op 1 hand te tellen.
Nee, dan de vermagerde beestjes die wel 4 uur 'weidegang' (in de blubber in de winter) hebben, die hebben het wel goed?
Ik vind de vergelijking van Manic zo gek nog niet.
De DB slaat wat mij betreft altijd te ver door.

Wanneer er door nieuwe wetgeving een mogelijkheid gecreëerd wordt om ook op jouw pensionstalling je paard meer buiten te hebben dan moet je toch juist blij zijn dat de DB dat oa heeft gerealiseerd voor jouw paard?!

Vind jij de eis van 4 naar buiten al te ver doorslaan???????????

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 01:00

Hmmm, ik snap ook niet dat DE eis van 4 uurtjes ver doorslaat?

Heel eerlijk gezegd vind ik het nog te weinig. Moet er niet aan denken dat mijn paard met 4 uurtjes buiten moest leven. :+

Maar goed, het is toch weer beter dan een half uurtje of helemaal niets.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 01:04

Idd als die die regel erdoor komt dan ben ik zeer blij! Ik mocht de fokmerries niet eens meer buiten loslaten in de winter elke dag, was verwennerij en helemaal niet goed.
Volgens iemand had een veearts gezegd dat fokmerries maar mooi in de box moesten blijven.
Ik weet zeker dat ze nu weer in een smerige box staan met weinig ruwvoer, maar tja wie gaat dat controleren...

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 01:05

Ik weet eigenkijk niet zo goed wat ik van al die voorstellen moet denken.Alle paarden worden worden hier over een kam geschoren.Ik denk toch echt dat per paard heel verschillend is en het dan ook per "individu" gekeken moet worden.Ik heb bijvoorbeeld een merrie staan en als die in openstal(tussen trailies) staat,slaat ze heel dr been kapot van nijt.Buiten met een ander paard op de wei is geen probleem.Maar op stal is een echte merrie.Moet je zo'n paard dan verplichten om een open stal te staan? Dan heeft ze zo ontzettent veel stress,dat is zielig.In een dichte box (staat wel een paard er tegen over ) is op haar gemak en is er niets aan de hand.En 4 uur per dag buiten,mee eens,maar wat met extreme vorst(harde bodem,Zal niet de eerste zijn die een been breekt) of van de zomer stik heet geen beschutting lekker in de volle zon en opgeeten worden door de dazen? Ik geloof dat een paard daar geen plezier mee doet.