"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lotte_2

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:56

wat vinden jullie hiervan?

Mijn buurman heeft 4 groene paarden in een groot weiland lopen. Zijn staan 24/7 buiten, maar hoeven dan ook nog niet te werken. Zij beschikken over een oude container in het land om in te schuilen(doen ze alleen nooit). Ze worden bijgevoerd en krijgen twee keer per dag vers water. Is dit ook onverantwoord? Ze kunnen zich tenslotte aan elkaar warmen.

Er zijn stallen voor de paarden aanwezig, maar het grote probleem is dan wel om ze te vangen. We zijn nl. altijd lang bezig met twee van de paarden wanneer ze een kuur moeten, omdat deze zich niet laten vangen(ook niet in de vangkooi)

...wacht op commentaar...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:57

Niks mis mee, die van ons staan er net zo bij.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:57

lotte_2 schreef:

Mijn buurman heeft 4 groene paarden in een groot weiland lopen. Zijn staan 24/7 buiten, maar hoeven dan ook nog niet te werken. Zij beschikken over een oude container in het land om in te schuilen(doen ze alleen nooit). Ze worden bijgevoerd en krijgen twee keer per dag vers water. Is dit ook onverantwoord? Ze kunnen zich tenslotte aan elkaar warmen.

Er zijn stallen voor de paarden aanwezig, maar het grote probleem is dan wel om ze te vangen. We zijn nl. altijd lang bezig met twee van de paarden wanneer ze een kuur moeten, omdat deze zich niet laten vangen(ook niet in de vangkooi)

Lekker laten lopen, zo staan ze er bij mij op stal ook bij. Ze kweken vanzelf wel een wintervacht. Ja

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:58

Tat_jana schreef:
tjee mn paarden stonden nu gewoon buiten hoor als het niet spekglad was geweest in de paddock..
ga ze eeeeecht niet opsluiten alleen maar omdat het koud is.
die van mij kunnen dan wel naar binnen maar doen dit echt niet uit zichzelf mits er eten ligt.

staan ze dag en nacht in de paddock dan?

Ninx

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoo

Mayflower_ schreef:
Goh, voel je je aangesproken?!

Nou, niet persoonlijk... want dan zou ik OF voor de DB moeten werken OF er op een of andere manier mee verbonden moeten zijn... en dat is niet het geval. Alhoewel ik met alle vormen van liefde best iets voor ze zou willen doen als die mogelijkheid zich voordoet.

Waar ik me aan stoor is de NL mentaliteit van alles afzeiken en de grond inboren zonder aan de ene kant voldoende verstand van zaken, of aan de andere kant de wil te helpen en de goede ideeën die men blijkbaar heeft in daden om te zetten.

We wonen echt in zuur zeikland af en toe.... jammer.

Vjestagirl

anneliesdj schreef:
shabash schreef:

Jemig wat grof, een verwaarloosd dier heeft nooit, maar dan ook nooit een reden om het te laten zoals het is.
Elk dier.

Als jij langs een weiland rijd en er staat een mager paard dan kun je niet zien of hij medicijnen krijgt, bijgevoerd wordt, of de eigenaar daar 4x per dag komt of eens per week.
En het kan door verwaarlozing komen dat ze er zo bij staan maar ook door ziekte of wat ook, misschien heeft de eigenaar het paard wel verwaarloosd gekocht en wil er wat aan doen.

Dat soort dingen kun je niet weten en ik denk dat Vjestagirl dat bedoelt. En om eerlijk te zijn; je wilt iemand met goede bedoelingen niet de DB op zijn dak sturen.

Inderdaad Anneliesdj. Weet jij veel waarom zo'n dier erbij staat zoals het erbij staat. Wie weet is het ontzettend oud, wie weet heeft het gewoon een been afwijking door de hoeven langer moeten zijn dan 'normaal' wie weet is het net ziek geweest, wie weet heeft de eigenaar het dier zo gekocht, wie weet is het jong en gigantsch in de groei, wie weet komt de DA er dagelijks bij, wie weet is het een merrie van wie een 'slurpveulen' net is afgespeend, wie weet kan het alleen nog op de weide staan als grasmaaier. Een oud dier af laten maken omdat het niet meer voldoet als rijpaard is compleet uit de boze op bokt, je moet er vooral geen spuitje in willen zetten want oooooh wee. Maar ja dan heb je wel een wat grote percentage magere dieren op de weide.

En je wil echt niet iemand die wel zijn best doet de DB op zijn dak sturen. Voor je het weet doet zo'n eigenaar gigantisch zijn best, ne krijgt hij er van de DB een boete bovenop.

lotte_2

Mayflower_ schreef:
lotte_2 schreef:

Lekker laten lopen, zo staan ze er bij mij op stal ook bij. Ze kweken vanzelf wel een wintervacht. Ja

Ja inderdaad:)

Tayga

Ik neem aan dat z'n persbericht niet door een willekeurig persoon van de dierenbescherming wordt gemaakt. Ik neem aan dat bovenin de organisatie van de dierenbescherming wel wat mensen met verstand van zaken zitten?

Ik zit er niet mee dat ze mensen aanpakken die te laks zijn met hun dieren. Maar in z'n persbericht moeten ze het niet zo omslachtig neerzetten, zodat veel mensen afgeschilderd worden als dierenbeulen die wel goed voor hun dieren zorgen. Het is al moeilijk uit te leggen aan veel mensen, dat paarden die 24/7 buiten staan met schuilstal niet zielig zijn, laat staan zonder schuilstal Nagelbijten / Gniffelen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:02

@ Vjestagirl: als een dier er echt slecht bij staat, ga dan iig zelf informeren wat er speelt. En als je dat niet durft bel je alsnog de DB.
Je hoofd afwenden vind ik geen optie.
Nu doe de meeste mensen dat wel, en daarom kunnen zich zoveel ellendige zaken voordoen terwijl men er in een vroeger stadium al iets aan had kunnen doen.

Direct de DB bellen als je absoluut niet weet wat er speelt gaat mij ook wat ver. Maar al ik al drie dagen een paard zeer ernstig zie kreupelen in een landje ergens, ga ik toch even op zoek naar de eigenaar.... geldt ook voor andere vormen van ziekte/ ogenschijnlijke verwaarlozing, etc....

Je kunt er niet vanuit gaan dat er IETS is, je kunt er ook niet vanuit gaan dat er NIETS is... dus je hoofd afwenden is GEEN optie.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:02

Tsja en dan vraag ik mij af, welke mensen zijn dan laks? Mensen die hun dieren wel buiten hebben staan zonder deken etc. maar wel met wintervacht? Of mensen die geen schuilstal hebben?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:05

lotte_2 schreef:
Tat_jana schreef:
tjee mn paarden stonden nu gewoon buiten hoor als het niet spekglad was geweest in de paddock..
ga ze eeeeecht niet opsluiten alleen maar omdat het koud is.
die van mij kunnen dan wel naar binnen maar doen dit echt niet uit zichzelf mits er eten ligt.

staan ze dag en nacht in de paddock dan?

ja Lachen heb stal met in en uitloop Lachen verdom het om ze op te sluiten als het koud is kunnen ze prima hebben

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:06

Cayenne schreef:
Wanneer je een paard met dit weer op een weiland hebt staan waar geen schuilstal mag staan, dan moet je hem maar verplaatsen.
Je weet in de zomer ook al dat je daar geen stal mag zetten, dus dan kun je ruim op tijd maatregelen nemen denk ik dan Clown Gewoon een kwestie van de hoed en de rand weten denk ik Lachen Om dan nu te gaan klagen dat het niet mag is mosterd na de maaltijd.

Het heeft vannacht op sommige plaatsen ruim 20 graden gevroren. Sommige rassen kunnen daar nou eenmaal minder goed tegen.

Mijn (sport)kwpn merrie die ik 1,5 jaar geleden gekocht heb, staat sinds die tijd ook zoveel mogelijk 24/7 buiten, nu met 200 grams outdoordeken op, voor de matige vorst gewoon 100 grams. Ze staan 's nachts in een groepje van 4 in paddock met inloopstal (die ze vooral gebruiken als toilet en om er te eten als het buiten op is) en ruim voldoende hooi. Ze heeft het niet koud nu.
Regen en rond het vriespunt is voor de paarden veel vervelender dat deze droge kou. Nu zetten ze gewoon hun vacht uit als dat nodig is. Mijn pony heeft 3 jaar geleden met -20 en toen met 30cm sneeuw ook gewoon dag en nacht buiten gelopen. Die was toen ook ontspannen, vrolijk en warm.

Zolang paarden redelijk uit de wind kunnen staan, minimaal 2 a 3x per dag drinkwater tot hun beschikking hebben en bijgevoerd worden, snap ik niet waar ze zich zo druk om maken. Die pony's in natuurgebieden worden nu ook niet opgestald, en die schotse hooglander koeien die hier lopen ook niet...

Mijn paarden staan ook niet in ene kluitje met de kont in de wind, maar staan relaxed te eten en lopen nu grassprietjes te zoeken in de wei.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 07-01-09 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MidasjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:07

Als ik mijn buurman als voorbeeld neem die heeft 2 shetjes op misschien 200 m2 grond hele weitje is vol gesneeuwd worden niet/nauwelijks bijgevoerd over water niet te spreken geen schuil stal.....ze staan dus 24/7 met de hoefjes in de sneeuw en ze kunnen NIET op het drogen......

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:07

Ninx schreef:
@ Vjestagirl: als een dier er echt slecht bij staat, ga dan iig zelf informeren wat er speelt. En als je dat niet durft bel je alsnog de DB.
Nu doe de meeste mensen dat wel, en daarom kunnen zich zoveel ellendige zaken voordoen terwijl men er in een vroeger stadium al iets aan had kunnen doen.

Direct de DB bellen als je absoluut niet weet wat er speelt gaat mij ook wat ver. Maar al ik al drie dagen een paard zeer ernstig zie kreupelen in een landje ergens, ga ik toch even op zoek naar de eigenaar.... geldt ook voor andere vormen van ziekte/ ogenschijnlijke verwaarlozing, etc....

Je kunt er niet vanuit gaan dat er IETS is, je kunt er ook niet vanuit gaan dat er NIETS is... dus je hoofd afwenden is GEEN optie.

Waarom? Zo'n eigenaar zit echt niet te wachten op 500 paardenmensen die langskomen om te vragen wat er met zijn of haar paard aan de hand is. Ik vind ook dat zo'n eigenaar mij totaal geen uitleg verschuldigd is. Mijn eigen paard heeft 2 jaar geleden een hoefzweer gehad, waar de DA bij is geweest, maar er kon niets aan gedaan worden, omdat het tegen het leven aan zat. Het enige wat ik kon doen was 2x per dag in een bak warm water met soda en zwarte zalf erop. Ik had toen ook niet iedere keer mensen aan de deur hoeven hebben om te vragen wat er aan de hand is.

En ga je ook aan een eigenaar vragen wat ze aan het doen zijn als een dier duidelijk 100 kilo te zwaar is? Of als je ze ziet rijden met 4 cm sporen, een zweep, een slof, met slaan en trekken? Ga je ook vragen waar ze denken mee bezig te zijn als een dier alleen maar binnen staat?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:08

Mijn paarden staan dit jaar voor het eerst 's nachts allemaal binnen. En niet omdat ík het wilde, maar omdat klanten van de buren (die heeft een plantenkwekerij) het zo zielig vonden afgelopen winter dat de paarden met zulk weer buiten moesten blijven.
De buurman waarschuwde ons dat mensen klaagden en de Tierschutz wel eens konden waarschuwen. Ik heb begrepen dat die hier in Duitsland niet mals is, dus wij hebben onze schuur afgelopen zomer zodanig verbouwd dat alles (8 stuks) nu binnen staat.

Al moet ik eerlijk zeggen, als het weer eens heel slecht weer is (nu niet hoor, die kou is niet erg), ik wel blij ben dat de paardjes lekker droog staan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:09

Mayflower_ schreef:
Tsja en dan vraag ik mij af, welke mensen zijn dan laks? Mensen die hun dieren wel buiten hebben staan zonder deken etc. maar wel met wintervacht? Of mensen die geen schuilstal hebben?

Mensen met een stuk land, of een stal (evengoed... maar het gaat nu even om 'buitendieren'), die dieren hebben lopen maar er niet tot nauwelijks naar omkijken. Bij deze strenge vorsttemperaturen je dieren buiten hebben lopen vind ik geen probleem (doen wij ook). Maar als je ze niet id gaten houdt, niet zorgt dat water en voedsel op peil blijven, ze niet uit de wind kunnen staan, en je niet checked of ze allemaal wel fit genoeg zijn om zichzelf warm te houden... ja, dan vind ik mensen laks.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:09

Midasje schreef:
Als ik mijn buurman als voorbeeld neem die heeft 2 shetjes op misschien 200 m2 grond hele weitje is vol gesneeuwd worden niet/nauwelijks bijgevoerd over water niet te spreken geen schuil stal.....ze staan dus 24/7 met de hoefjes in de sneeuw en ze kunnen NIET op het drogen......

Dat is dus pure verwaarlozing..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:10

Ninx schreef:

Compleet negeren is ook wat anders maar overal maar meteen DB voor bellen is ook idioot.
Zo hebben mijn ouders ook de DB op hun dak gehad omdat iemand gebeld had over 'paarden die niets te eten hadden en tot de knieen in de blubber stonden'. Wat er echt aan de hand was; paarden waren vet gevreten en moesten eens op rantsoen dus stonden in een schrale weide, met 2 dagen regen erover was het modderig geworden bij het hek maar er was zat ruimte om droog te staan.
Weliswaar zei de DB niet meer dan; er is gebeld maar ik heb al wel gezien dat er niets mis is maar ik zeg het even dat u het weet.

Niks aan de hand dus maar wel irritant.

Maar als ik een zwaar verwaarloosd of gewond dier zie staan ga ik ook op zoek naar de eigenaar maar daarvoor moet het wel een paar dagen spelen en hij moet er wel echt naar aan toe zijn. Ik ga iemand niet aanspreken op een paard wat er een beetje schraal bij staat of wat lange hoeven heeft.

MidasjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:10

Ja idd bel vanmiddag de dieren bescherming ben het zat.....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:13

anneliesdj schreef:
Ninx schreef:

Compleet negeren is ook wat anders maar overal maar meteen DB voor bellen is ook idioot.
Zo hebben mijn ouders ook de DB op hun dak gehad omdat iemand gebeld had over 'paarden die niets te eten hadden en tot de knieen in de blubber stonden'. Wat er echt aan de hand was; paarden waren vet gevreten en moesten eens op rantsoen dus stonden in een schrale weide, met 2 dagen regen erover was het modderig geworden bij het hek maar er was zat ruimte om droog te staan.
Weliswaar zei de DB niet meer dan; er is gebeld maar ik heb al wel gezien dat er niets mis is maar ik zeg het even dat u het weet.

Niks aan de hand dus maar wel irritant.

Maar als ik een zwaar verwaarloosd of gewond dier zie staan ga ik ook op zoek naar de eigenaar maar daarvoor moet het wel een paar dagen spelen en hij moet er wel echt naar aan toe zijn. Ik ga iemand niet aanspreken op een paard wat er een beetje schraal bij staat of wat lange hoeven heeft.

Idd. Het is wat anders als een dier graat en graat mager in een kaal weiland staat, met hoeven die 30 cm te lang zijn en omkrullen en wonden op het lichaam (overdreven voorbeeld). Maar als een dier kreupelt zal ik niet bellen, of als ik zo snel geen eten zie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:14

Mayflower_ schreef:
Midasje schreef:

Dat ze met de hoefjes in de sneeuw staan?
Dat zou ik niet zo'n probleem vinden, lijkt me erger dat ze nauwelijks worden gevoerd en dat er niet wordt gezorgd dat ze water hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:14

Vjestagirl schreef:
Ninx schreef:

Waarom? Zo'n eigenaar zit echt niet te wachten op 500 paardenmensen die langskomen om te vragen wat er met zijn of haar paard aan de hand is. Ik vind ook dat zo'n eigenaar mij totaal geen uitleg verschuldigd is. Mijn eigen paard heeft 2 jaar geleden een hoefzweer gehad, waar de DA bij is geweest, maar er kon niets aan gedaan worden, omdat het tegen het leven aan zat. Het enige wat ik kon doen was 2x per dag in een bak warm water met soda en zwarte zalf erop. Ik had toen ook niet iedere keer mensen aan de deur hoeven hebben om te vragen wat er aan de hand is.

En ga je ook aan een eigenaar vragen wat ze aan het doen zijn als een dier duidelijk 100 kilo te zwaar is? Of als je ze ziet rijden met 4 cm sporen, een zweep, een slof, met slaan en trekken? Ga je ook vragen waar ze denken mee bezig te zijn als een dier alleen maar binnen staat?

Eerlijk? Ja, dat breng ik wel ter sprake als het echt een situatie is die ik onaanvaardbaar vind.
Wellicht verander ik die situatie niet, maar mijn geweten is schoon.
Ik kom van het platteland, heb op de boerderij gewerkt en heb een stel hersenen wat redelijk lijkt te werken... ik ben dus gelukkig in staat te zien wanneer een dier er echt slecht aan toe is... en nee, dan keer ik niet mijn hoofd af.
Dat er stadsmensen of mensen met weinig kennis van dieren om ieder wissewasje de DB bellen is natuurlijk een jammerlijke zaak, maar eenieder met een beetje verstand van paarden (en dat mag je aannemen wanneer men een eigen paard heeft... alhoewel) kan prima signaleren wanneer een situatie uit de hand loopt.

Dat jij je hoofd afwendt zegt iets over wie je bent als persoon (niet als aanval maar constatering), en niet of het wel of niet juist is om actie te ondernemen. Je hebt nu eenmaal mensen die in actie komen, en mensen die het hoofd afwenden en zich "liever met hun eigen zaken bemoeien".

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:16

midasje

mag je de db ook wel bellen voor mijn paarden ..
die staan ook met de voetjes in de sneeuw

om de hoek kunnen ze droog en uit de wind staan
maar denk je echt dat ze dat ook doen?
nee dus , het is dat daar ons water staat , anders kwamen ze der helemaal niet

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:16

anneliesdj schreef:
Midasje schreef:

Dat zou ik niet zo'n probleem vinden, lijkt me erger dat ze nauwelijks worden gevoerd en dat er niet wordt gezorgd dat ze water hebben.[/quote]

Ik doel dan ook op niet bijvoeren, dat vind ik verwaarlozing. Knipoog

MidasjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:18

Mayflower_ schreef:
Midasje schreef:

Dat zou ik niet zo'n probleem vinden, lijkt me erger dat ze nauwelijks worden gevoerd en dat er niet wordt gezorgd dat ze water hebben.[/quote]

Dat ze de hele godsganselijke dag met de hoeven in de sneeuw staan vind jij geen probleem heb je enig idee hhoeveel kou dat optrekt in de hoeven benen etc. De paarden horen een droge plek te hebben...vind jij zelf ook prettig niet??