Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lotte_2 schreef:wat vinden jullie hiervan?
Mijn buurman heeft 4 groene paarden in een groot weiland lopen. Zijn staan 24/7 buiten, maar hoeven dan ook nog niet te werken. Zij beschikken over een oude container in het land om in te schuilen(doen ze alleen nooit). Ze worden bijgevoerd en krijgen twee keer per dag vers water. Is dit ook onverantwoord? Ze kunnen zich tenslotte aan elkaar warmen.
Er zijn stallen voor de paarden aanwezig, maar het grote probleem is dan wel om ze te vangen. We zijn nl. altijd lang bezig met twee van de paarden wanneer ze een kuur moeten, omdat deze zich niet laten vangen(ook niet in de vangkooi)
...wacht op commentaar...
Tat_jana schreef:tjee mn paarden stonden nu gewoon buiten hoor als het niet spekglad was geweest in de paddock..
ga ze eeeeecht niet opsluiten alleen maar omdat het koud is.
die van mij kunnen dan wel naar binnen maar doen dit echt niet uit zichzelf mits er eten ligt.
Mayflower_ schreef:Goh, voel je je aangesproken?!
anneliesdj schreef:shabash schreef:
Jemig wat grof, een verwaarloosd dier heeft nooit, maar dan ook nooit een reden om het te laten zoals het is.
Elk dier.
Als jij langs een weiland rijd en er staat een mager paard dan kun je niet zien of hij medicijnen krijgt, bijgevoerd wordt, of de eigenaar daar 4x per dag komt of eens per week.
En het kan door verwaarlozing komen dat ze er zo bij staan maar ook door ziekte of wat ook, misschien heeft de eigenaar het paard wel verwaarloosd gekocht en wil er wat aan doen.
Dat soort dingen kun je niet weten en ik denk dat Vjestagirl dat bedoelt. En om eerlijk te zijn; je wilt iemand met goede bedoelingen niet de DB op zijn dak sturen.
Mayflower_ schreef:lotte_2 schreef:wat vinden jullie hiervan?
Mijn buurman heeft 4 groene paarden in een groot weiland lopen. Zijn staan 24/7 buiten, maar hoeven dan ook nog niet te werken. Zij beschikken over een oude container in het land om in te schuilen(doen ze alleen nooit). Ze worden bijgevoerd en krijgen twee keer per dag vers water. Is dit ook onverantwoord? Ze kunnen zich tenslotte aan elkaar warmen.
Er zijn stallen voor de paarden aanwezig, maar het grote probleem is dan wel om ze te vangen. We zijn nl. altijd lang bezig met twee van de paarden wanneer ze een kuur moeten, omdat deze zich niet laten vangen(ook niet in de vangkooi)
...wacht op commentaar...
Lekker laten lopen, zo staan ze er bij mij op stal ook bij. Ze kweken vanzelf wel een wintervacht.
lotte_2 schreef:Tat_jana schreef:tjee mn paarden stonden nu gewoon buiten hoor als het niet spekglad was geweest in de paddock..
ga ze eeeeecht niet opsluiten alleen maar omdat het koud is.
die van mij kunnen dan wel naar binnen maar doen dit echt niet uit zichzelf mits er eten ligt.
staan ze dag en nacht in de paddock dan?
Cayenne schreef:Wanneer je een paard met dit weer op een weiland hebt staan waar geen schuilstal mag staan, dan moet je hem maar verplaatsen.
Je weet in de zomer ook al dat je daar geen stal mag zetten, dus dan kun je ruim op tijd maatregelen nemen denk ik danGewoon een kwestie van de hoed en de rand weten denk ik
Om dan nu te gaan klagen dat het niet mag is mosterd na de maaltijd.
Het heeft vannacht op sommige plaatsen ruim 20 graden gevroren. Sommige rassen kunnen daar nou eenmaal minder goed tegen.
Ninx schreef:@ Vjestagirl: als een dier er echt slecht bij staat, ga dan iig zelf informeren wat er speelt. En als je dat niet durft bel je alsnog de DB.
Je hoofd afwenden vind ik geen optie.
Nu doe de meeste mensen dat wel, en daarom kunnen zich zoveel ellendige zaken voordoen terwijl men er in een vroeger stadium al iets aan had kunnen doen.
Direct de DB bellen als je absoluut niet weet wat er speelt gaat mij ook wat ver. Maar al ik al drie dagen een paard zeer ernstig zie kreupelen in een landje ergens, ga ik toch even op zoek naar de eigenaar.... geldt ook voor andere vormen van ziekte/ ogenschijnlijke verwaarlozing, etc....
Je kunt er niet vanuit gaan dat er IETS is, je kunt er ook niet vanuit gaan dat er NIETS is... dus je hoofd afwenden is GEEN optie.
Mayflower_ schreef:Tsja en dan vraag ik mij af, welke mensen zijn dan laks? Mensen die hun dieren wel buiten hebben staan zonder deken etc. maar wel met wintervacht? Of mensen die geen schuilstal hebben?
Midasje schreef:Als ik mijn buurman als voorbeeld neem die heeft 2 shetjes op misschien 200 m2 grond hele weitje is vol gesneeuwd worden niet/nauwelijks bijgevoerd over water niet te spreken geen schuil stal.....ze staan dus 24/7 met de hoefjes in de sneeuw en ze kunnen NIET op het drogen......
Ninx schreef:@ Vjestagirl: als een dier er echt slecht bij staat, ga dan iig zelf informeren wat er speelt. En als je dat niet durft bel je alsnog de DB.
Nu doe de meeste mensen dat wel, en daarom kunnen zich zoveel ellendige zaken voordoen terwijl men er in een vroeger stadium al iets aan had kunnen doen.
Direct de DB bellen als je absoluut niet weet wat er speelt gaat mij ook wat ver. Maar al ik al drie dagen een paard zeer ernstig zie kreupelen in een landje ergens, ga ik toch even op zoek naar de eigenaar.... geldt ook voor andere vormen van ziekte/ ogenschijnlijke verwaarlozing, etc....
Je kunt er niet vanuit gaan dat er IETS is, je kunt er ook niet vanuit gaan dat er NIETS is... dus je hoofd afwenden is GEEN optie.
anneliesdj schreef:Ninx schreef:@ Vjestagirl: als een dier er echt slecht bij staat, ga dan iig zelf informeren wat er speelt. En als je dat niet durft bel je alsnog de DB.
Compleet negeren is ook wat anders maar overal maar meteen DB voor bellen is ook idioot.
Zo hebben mijn ouders ook de DB op hun dak gehad omdat iemand gebeld had over 'paarden die niets te eten hadden en tot de knieen in de blubber stonden'. Wat er echt aan de hand was; paarden waren vet gevreten en moesten eens op rantsoen dus stonden in een schrale weide, met 2 dagen regen erover was het modderig geworden bij het hek maar er was zat ruimte om droog te staan.
Weliswaar zei de DB niet meer dan; er is gebeld maar ik heb al wel gezien dat er niets mis is maar ik zeg het even dat u het weet.
Niks aan de hand dus maar wel irritant.
Maar als ik een zwaar verwaarloosd of gewond dier zie staan ga ik ook op zoek naar de eigenaar maar daarvoor moet het wel een paar dagen spelen en hij moet er wel echt naar aan toe zijn. Ik ga iemand niet aanspreken op een paard wat er een beetje schraal bij staat of wat lange hoeven heeft.
Mayflower_ schreef:Midasje schreef:Als ik mijn buurman als voorbeeld neem die heeft 2 shetjes op misschien 200 m2 grond hele weitje is vol gesneeuwd worden niet/nauwelijks bijgevoerd over water niet te spreken geen schuil stal.....ze staan dus 24/7 met de hoefjes in de sneeuw en ze kunnen NIET op het drogen......
Dat is dus pure verwaarlozing..
Vjestagirl schreef:Ninx schreef:@ Vjestagirl: als een dier er echt slecht bij staat, ga dan iig zelf informeren wat er speelt. En als je dat niet durft bel je alsnog de DB.
Waarom? Zo'n eigenaar zit echt niet te wachten op 500 paardenmensen die langskomen om te vragen wat er met zijn of haar paard aan de hand is. Ik vind ook dat zo'n eigenaar mij totaal geen uitleg verschuldigd is. Mijn eigen paard heeft 2 jaar geleden een hoefzweer gehad, waar de DA bij is geweest, maar er kon niets aan gedaan worden, omdat het tegen het leven aan zat. Het enige wat ik kon doen was 2x per dag in een bak warm water met soda en zwarte zalf erop. Ik had toen ook niet iedere keer mensen aan de deur hoeven hebben om te vragen wat er aan de hand is.
En ga je ook aan een eigenaar vragen wat ze aan het doen zijn als een dier duidelijk 100 kilo te zwaar is? Of als je ze ziet rijden met 4 cm sporen, een zweep, een slof, met slaan en trekken? Ga je ook vragen waar ze denken mee bezig te zijn als een dier alleen maar binnen staat?
anneliesdj schreef:Midasje schreef:Als ik mijn buurman als voorbeeld neem die heeft 2 shetjes op misschien 200 m2 grond hele weitje is vol gesneeuwd worden niet/nauwelijks bijgevoerd over water niet te spreken geen schuil stal.....ze staan dus 24/7 met de hoefjes in de sneeuw en ze kunnen NIET op het drogen......
Mayflower_ schreef:Midasje schreef:Als ik mijn buurman als voorbeeld neem die heeft 2 shetjes op misschien 200 m2 grond hele weitje is vol gesneeuwd worden niet/nauwelijks bijgevoerd over water niet te spreken geen schuil stal.....ze staan dus 24/7 met de hoefjes in de sneeuw en ze kunnen NIET op het drogen......