Anonieme springruiter praat over duistere kant van topsport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

just2see

Re: Anonieme springruiter praat over duistere kant van topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:53

Tja dat is vandaag de dag zeker niet mogelijk en ik kan me moeilijk inbeelden dat dat toen wel kon.
Blijft toch een feit dat heel veel ruiters hun paard eens dik in de voet rijden vooraleer ze binnengaan.
Niet dat zoiets over dezelfde kam moet geschoren worden maar ik vraag me af wat voor zin dat allemaal heeft.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:38

Niniane schreef:
Vroeger droomde ik ervan om een groot ruiter te worden maar er gebeuren steeds meer dingen in onze sport waar ik van walg. Daar wil je niet eens bijhoren.

Zo sneu dat zulke ruiters zo hun paarden beter moeten laten springen. Dan ben je geeneens een topruiter te noemen als je zonder al die sh*t je paard niet geweldig over de hindernis kan krijgen.

Ik heb dat gevoel al als ik bij mij op stal kom Huilen

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:45

Gisteren toevallig naar een film over de ku klux-clan zitten kijken;

blanke burgers die van generatie op generatie hadden geleerd dat gekleurde mensen inferieur waren en
daarmee ook konden doen wat ze wilden Ach gut

en dat doen mensen met dieren dus ook zo

knap momenteel een beetje af op dressuur, omdat ik vind dat zowel in de basis als in de hogere sport
mooie, getrixte paarden hoger scoren dan een simpel en eerlijk voorgesteld paard, maar dat heeft natuurlijk
ook alles met jurering te maken. Vind dat het rijden door de ruiter van totaal onderschikt belang is geworden
en lekker hangen aan een paard of lekprikken, te weinig afgestraft wordt.

Ben zelf een liefhebber van Eventing, natuurlijk is daar de eeuwige discussie over de vastliggende hindernissen
maar daar spat uit de ogen van de paarden nog wel het plezier. Misschien wel omdat de eisen niet zo extreem
zijn. Een paard hoeft op het hoogste niveau geen kunstjes als passage en piaffe te laten zien. De hindernissen in
het springparcours zijn echt geen 1.60 en de cross mag dan tegenwoordig wel technisch zijn, maar met een oog
op het dierenwelzijn beslist niet unfair. Dierenwelzijn is in de eventing natuurlijk al veel langer een issue dan in springen
en dressuur.

Zou heel graag een muis willen zijn om eens in een hoekje van al die stallen te kijken en dan een oordeel te vormen
over hoe het gaat. Incidenteel doet hier wel eens een groom zijn of haar mond op, maar vind het toch maar minimaal
en zie haast nooit afschrikwekkende plaatjes. Ik wil dat wel graag zien, alvorens ik mij een oordeel daarover aanmatig.

Als het echt een topje van de ijsberg is, zou ik dat verschikkelijk vinden, ben een echte liefhebber van de paardensport,
maar zo verliest deze sport voor mij wel enorm aan waarde.

Weet trouwens wel dat hier niet al te ver in de buurt een aantal tuigpaarden op stal staat, dat in het donker staat en
zelden buitenkomt, want ze moeten vlammen als ze moeten optreden. Heb me ook laten vertellen dat ze opgebonden staan,
maar dat heb ik van horen zeggen en niet zelf gezien.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:52

Toch gebeurde het toen ook al. De enige beurs die ik gezien heb (na ca. 4 jaar RAI) die erger was is de landbouwbeurs. Dat is ook de enige beurs waar meer prikkeldraad werd gebruikt en dan voor showdoeleinden, want op de landbouwbeurs staat geen levende have. Slechts machinerie en fabrikanten van weideafzettingen en materialen.

Die dingen die daar op de losrijterreinen gebeurden waren dieronterend. (Jumping heeft/ had meerdere losrijterreinen). Van dat prikkeldraad om/ net achter een balk (als die balk eraf gaat komt paard prikkeldraad tegen) is niet overdreven, supplementen/ middeltjes die paarden gevoeliger maken in de mond en op de zij voor de beenhulpen werden vooral in de dressuur gebruikt (hoewel het ook in de springsport wel gebruikt wordt, scheelt bij hele hete paarden flink wat spierpijn in je armen) en zorgen ervoor dat het paard zonder zichtbaar geruk en gepluk toch meteen nageeft. En de hindernisbalken die onder stroom staan waren niet te tellen, op het losrijterrein/ oefenterrein was er met elke hindernis wel iets om het paard te dwingen net even dat stukkie hoger te gaan.

Het toezicht was trouwens een lachertje. Die hallen zijn enorm, als twee van die enorme hallen als losrijterrein dienen dan kunnen er gerust 40 tot 50 ruiters tegelijk in per hal, dan heb je aan een paar toezichthouders echt niet voldoende om iedereen in de gaten te houden. Al zet je 10 controleurs neer, die kunnen nooit alles overzien. Denk maar aan je eigen groepsles. Hoeveel ziet je instructeur daadwerkelijk van wat je doet? Bij die wedstrijden werden de ergsten bij het losrijden gevolgd, de rest had vrijwel carte blanche om te doen wat ie wilde.

Ik heb trouwens niet gezegd dat ELKE topruiter zo traint, heb er ook bijgezien die heel fair trainden en liever het Amsterdamse Bos gebruikten als losrijterrein, daarna nog even een paar minuten op het officiele losrijterrein een rondje reden om het paard wat "pit" mee te geven, als het dier te ontspannen was geworden van een bostraining, en zo de ring in stapten en zonder geweld een prima ronde reden. (Jappeloupe was een paardje dat je echt niet kon losrijden in een drukke losrijbak, en zijn eigenaar toen vond daar ook niets aan. Die gingen voor een springwedstrijd lekker buiten een stuk rijden, rengalopje erbij, af en toe een boomstammetje om de sprong wat te benadrukken en reden een vaak foutloze proef). Die wilde dan ook een aparte stal, bij de ponyruiters en ver weg van de toppaarden, omdat daar minder geklooid werd. Die ging ook rustig een uur voordat ie moest starten nog even een ponyruiter helpen. Dat heb ik verder nooit een ruiter zien doen VOOR een wedstrijd.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:59

filmpje was echt niet heel schokkend! Het verhaal over de "pepers"doen mij niet jeuken. Heb zelf tijden equi block gebruikt helaas zonder het gewenste doel nl PIJNSTILLING. (Moest toch meer pijnstilling van de da komen)
Smeer het maar eens op je handen er gebeurd NIETS, zelfs als het aan je gezicht komt krijg je geen reactie. Ik vind dit allemaal erg overtrokken, bareren wordt al jaren gedaan er zijn andere methoden die veel meer ingrijpen dan deze en waarbij je de haren rechtovereind gaan staan. Kijk eens op een losrij terrein bij een kringwedstrijd, daar wordt je misselijk van de wreedheden die men normaal vind......
Moet wel zeggen dat wreedheid niet mijn voorkeur heeft, wil graag met mijn paarden door EEN deur gaan. Haha!

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:11

Ik kan me zoiets goed voorstellen bij Pierre Durand en Jappeloup.
Tja als je hebt meegemaakt zal het wel zo zijn zeker ? Vind het onwaarschijnlijk en echt niet kunnen.
Dat is een van de reden dat ik niet meer naar die grote shows ga. Ik hou van teveel van paarden...

Ook ik vind dat dressuur van tegenwoordig teveel "intomen van téveel energie" is en dat er van "rittigkeit" vaak weinig sprake is. Tja als ik dan zou moeten kiezen zou ik nog liever een springpaard...

Dat van die tuigpaarden is toch ook verschrikkelijk ? Er zijn ook mensen die hun paarden weken op stal houden en super energetisch voeren omdat ze naar een of andere keuring moeten. Ze zijn allemaal slachtoffer van hun ego of van hun portemonnee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:49

Hmmm... als je een tuigpaard wekenlang opsluit voor een keuring, dan kom je met een paard wat zo stijf als een plank is in de baan, just2see. Het is juist zaak om voor een keuring een paard zo soepel mogelijk voor elkaar te hebben en dat bereik je met... beweging. Er gaat wel wat voer in waar ze wat meer van gaan vuurvreten maar dat vind ik niet zo bezwaarlijk. Verder is bijvoorbeeld gemberen al lang verboden.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:07

Ik nochtans veel fokkers die hun dieren meer dan een week "opsluiten" en volproppen hoor.
Ik heb dat nooit gedaan want ik zou eerder mijn paarden longeren en werken om ze soepel en sterk voor een keuring te krijgen maar er zijn zo van die mensen die dat wel doen. Ik ken ze gewoon.
Het is ook omdat ik niet van keuringen hou dat ik nu al mijn jonge paarden in Zangersheide heb ingeschreven..

Myrthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:31

Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat er bij zo'n groot evenement als jumping amsterdam, prikkeldraad gebruikt wordt? Daar heb ik toch mijn twijfels bij.....
Verder zie ik op gewone regionale wedstrijdjes ook genoeg voorbij komen waarvan ik denk: dat arme paard. Het getrek/gepluk en gepor zijn niet van de lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:31

just2see schreef:
Ik nochtans veel fokkers die hun dieren meer dan een week "opsluiten" en volproppen hoor.
Ik heb dat nooit gedaan want ik zou eerder mijn paarden longeren en werken om ze soepel en sterk voor een keuring te krijgen maar er zijn zo van die mensen die dat wel doen. Ik ken ze gewoon.
Het is ook omdat ik niet van keuringen hou dat ik nu al mijn jonge paarden in Zangersheide heb ingeschreven..

Die paarden worden naar huis gestuurd met de mededeling: Niet te beoordelen.

Over nageven op scherpe bitten, dan weet je blijkbaar niet wat nageven is Mick75 en verder geloof ik er werkelijk geen snars van dat er prikkeldraad achter de balken zat op Jumping Amsterdam.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:09

Je mag geloven wat je wilt. Ik heb trouwens niet gezegd dat de paarden NAGEVEN op scherpe bitten en een extra gevoelig gemaakte mond, maar dat de schijn van nageven wordt opgehouden. Ik geef toe dat ik het niet handig geformuleerd heb. Ik heb gezegd dat ze daarop scherper REAGEREN en dat is een groot verschil!

En prikkeldraad heb je in ontelbare vormen, duidelijk zichtbaar (weideafzettingen) tot amper zichtbaar maar zeer voelbaar, elke soort heeft zo zijn doelen. Werd gebruikt en wordt nog steeds gebruikt in training en in africhting. Voor wie het niet weet, er zijn zelfs zweepjes op de markt in het buitenland (in Nederland heb ik ze nog niet gezien) met een dun soort prikkeldraad voor extra impact.

Verder mag ik hopen dat jullie nooit een kijkje achter de schermen van een dergelijk groot evenement nemen op de manier waarop ik destijds toegang had (ongecontroleerd dus). Als je dat wel hebt gezien piep je anders. (door mijn werk mocht ik onbeperkt en zonder restricties overal komen, ook op "ongewenste" momenten). Verder ken ik iemand die daar nog steeds werkt en er mischien foto's van heeft (leve de cameramobieltjes). Ga er achteraan, maar kan niet beloven dat diegene die foto's nog heeft.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:50

Prikkeldraad op grote evenementen...lijkt mij een beetje sterk, maar als jij zegt het gezien te hebben....

Heb gisteren een hele discussie hierover gevoerd met mijn man (duitser...). Hij zegt dat barreren vroegen gewoon deel uitmaakte van de training. Hinneman beschreef dit zelfs in zijn boek....Maar dit betrof het even optillen van de balk en licht de hoeven aantikken. Helaas is dit bij sommige trainers omgezet in de balk tegen de benen slaan....
Het wordt doorgegeven van generatie op generatie. Mijn man heeft het bij diverse springstallen gezien en is er zelf niet van gecharmeerd hoe sommige trainers het doen en moest ook af en toe wel even slikken bij wat hij zag....
Bij goede paarden wordt dit niet toegepast,die springen toch wel. Het zijn de paarden die net onder de top zitten. Prikkeldraad om de balken, daarvan had hij nog nooit gehoord en leek hem ook niet bepaald een goede methode. Tenslotte kan het paard daardoor wonden krijgen en is het dus zichtbar.
Volgens hem gebeurt het bij bijna alle grote stallen in duitsland...
Hij pleit ervoor dat de trainers de jonge generatie erop wijst dat deze dingen niet nodig zijn en niet toegepast mogen worden. Het paard springt of het springt niet....
Maar ja, wie hoort er op een hoefsmid als er veel geld op het spel staat? Boos!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:05

het spijt me mick, maar ik ben (legaal) regelmatig achter de schermen geweest van grote evenementen.
jumping, indoor brabant etc.
maar dat prikkeldraad is echt onzin. dat het thuis gebeurd, zal wel, maar neit op die evenementen.

Uiteraart zie je met losrijden een aantal ruiters die absoluut niet kunnen rijden (ze rijden dan wel op top niveau, mar dat is dankzij het goede karakter van het paard)

ik heb ook meegemaakt dat er een ruiter een waarschuwing kreeg (daarna kwam de schorsing) wegens veelvuidig gebruik in de losrij ring.

er wordt dus wel opgelet. al ben ik het er mee eens. dat dat vaker en strenger mag

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:09

Dit zeiden mijn ouders vroeger al tegen me, dat dit soort dingen regelmatig gebeurden..

Maar jah, er zijn volgens mij ook zat ruiters die met stekels ofzo in de peesbeschermers rijden?

Stom is dat eigenlijk.. dan ben je toch in principe geen topruiter?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:12

NonaWen schreef:
Stom is dat eigenlijk.. dan ben je toch in principe geen topruiter?

Nee, in mijn ogen ben je dan iemand die koste wat het kost aan de top wil komen.... Boos!

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:21

Zou iemand kunnen vertellen wat bareren is??
Ik snap eigenlijk niet dat die topruiters zulke dingen doen... Ik zou veel te bang zijn, dat mijn paard een erge blessure op zou lopen en ik helemaal niet meer zou kunnen rijden. 1 keer een been in het prikkeldraad en je ben zo een half jaar klaar....
Het is eigenlijk gewoon te gek voor worden...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:39

Oorspronkelijk het iets optillen van de hindernisbalk zodat deze net even de hoeven aantikt. Hierdoor springt het paard de volgende keer hoger.
Tegenwoordig wordt de balk tegen de benen geslagen....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:41

30 jaar geleden zag ik al foto's van bierdoppen op hindernisbalken gespijkerd, en electrische zweepjes... Ook barreren van paarden was bekend, dat gebeurde toen vaak met redelijk lichte stokken. Er waren kenners, die beweerden dat ze het aan de manier van springen konden zien of het paard gebarreerd was. Helaas is er weinig veranderd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:46

Je ziet heden ten dage nog paarden die overdreven voorzichtig springen, en dat zet mij ook wel aan het denken, dat er bijzonder pijnlijke ervaringen aan vooraf zijn gegaan.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:52

Hm, even een (misschien domme?) vraag/suggestie. Ik ben maar op weinig professionele spring/dressuur stallen geweest (wel veel op reusachtige westernstallen in Californië waar het er ook niet zachtzinnig aan toe ging) maar heb vaak staan kijken bij inspringterreinen waar ik paarden met bloed zag, paarden die geslagen werden, bange paarden, etc. etc. Maar ik ben dus nooit op een pure, echte, springstal geweest.

Nu is mijn vraag eigenlijk of iemand enig idee heeft (waarschijnlijk niet, want alles is geheim) hoe vaak dit gebeurt in de praktijk. Ik ben dus nog nooit op een springstal geweest, maar als verschillende mensen en filmpjes hier bevestigen dat het regelmatig gebeurt, ben ik bang dat het bijna altijd gebeurt.
Dit leid ik af uit de simpele logica dat als het springgefokte paard A doping, bijtende zalfjes en weet ik wat voor duistere behandelingen krijgt om op die manier véél hoger en sneller te springen, springgefokt paard B dit ook zal krijgen om de simpele reden dat hij anders ver achter zal blijven bij het gemanipuleerde paard A. En de eigenaar en ruiter van paard B willen ook geld zien. Kennelijk is afstamming en 'normale' training niet genoeg. Of zouden er nog paarden zijn die wel met op volkomen vriendelijke wijze naar de top komen? Ik persoonlijk ben bang van niet. Het gaat toch voornamelijk om geld...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:42

Ik persoonlijk denk dat op bijna elke grote stal wel " trainingsmethoden" gebruikt worden die niet door de beugel kunnen....Mijn man is bij veel stallen geweest en kan zeggen dat hij het bij allen heeft gezien (niet alleen barreren, maar dat wordt toch wel het meest gedaan..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:22

suleilitha schreef:
Je ziet heden ten dage nog paarden die overdreven voorzichtig springen, en dat zet mij ook wel aan het denken, dat er bijzonder pijnlijke ervaringen aan vooraf zijn gegaan.

Dat is een gevaarlijke uitspraak, want er zijn ook paarden die van nature extra voorzichtig zijn.

Getrixte paarden zie je vaak aan andere dingen, met heel veel lucht springen, vaak per sprong verschillend springen, meer naar boven dan naar voren springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 01:15

Pipo, ik hou van een gevaarlijk leven Haha! en ik doelde ook op paarden die met overdreven veel lucht springen overigens en helemaal niet met een constante manier van springen.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:08

lijntje87 schreef:
het spijt me mick, maar ik ben (legaal) regelmatig achter de schermen geweest van grote evenementen.
jumping, indoor brabant etc.
maar dat prikkeldraad is echt onzin. dat het thuis gebeurd, zal wel, maar neit op die evenementen.

Uiteraart zie je met losrijden een aantal ruiters die absoluut niet kunnen rijden (ze rijden dan wel op top niveau, mar dat is dankzij het goede karakter van het paard)

ik heb ook meegemaakt dat er een ruiter een waarschuwing kreeg (daarna kwam de schorsing) wegens veelvuidig gebruik in de losrij ring.

er wordt dus wel opgelet. al ben ik het er mee eens. dat dat vaker en strenger mag

Totaal mee eens!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:00

Gek, ik heb op best wat verschillende stallen in heel verschillende takken van de sport gewerkt en meegekeken en ben nog nooit dit soort praktijken tegengekomen. Het heftigste wat ik heb gezien zijn westernruiters die ik wel erg grof in de mond bezig vond, maar barreren en enge smeerseltjes heb ik nog nergens gezien. Wel mensen die snoeihard werkten om in de sport aan de kost te komen die door dit soort berichten volkomen kapot gemaakt wordt, 's ochtends om 7 uur of half 8 op het eerste paard zitten, 's avonds om 22 uur beginnen aan de laatste lesklant... Ik lees hier heel wat wilde verhalen, maar ik vermoed nu dat ik een speciaal instinct heb om de goede stallen eruit te halen Ja Clown

Volgens mij zijn er gewoon een heleboel mensen hier op Bokt die eens ergens een cursusje interpreteren van massamedia moeten volgen en dan met name het onderdeel: wat is het verborgen, onuitgesproken doel van een bericht? Knipoog