Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:35

Mja laat niet elke verkoper keuren op eigen kosten? Ik ga 't niet sponsoren hoor.. Jij wil een paard kopen, dan keur je 'm ook maar zelf..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:42

Met dat verschil dat pzb beweert geen verkoper te zijn en geen verkoop uit te voeren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:44

nine1987 schreef:
Mja laat niet elke verkoper keuren op eigen kosten? Ik ga 't niet sponsoren hoor.. Jij wil een paard kopen, dan keur je 'm ook maar zelf..

Maar een paard bij PZB koop je niet, die adopteer je en je wordt geen eigenaar.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:55

Dat is uiteraard wel weer waar.. :)

Annemiekev

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:57

Dreamboy schreef:
Annemiekev schreef:
Vraag me 1 ding af....

Stel ik geef mijn pony ter goede trouw aan hun om een forerver home te vinden en geef aan hij heeft n slecht been en is afgekeurd om bereden te worden,

Ik zie dat ze hem na x aantal weken op internet zetten als rijpaard etc, wat zijn dan mijn rechten bv?!
Hun hebben mij dan voor gelogen lijkt me....

Ik zelf zal nooit in zee gaan met pzb...

Ik denk dat je daar weinig aan kan doen. Is in principe hetzelfde als je je paard als weidemaatje weg geeft of verkoopt en de nieuwe eigenaar verkoopt hem door als rijpaard. Ze zetten tegenwoordig niet voor niets bij de advertenties keuren op eigen kosten. Daarmee dekken ze zichzelf heel slim in.

Klopt maar hun zijn een "bedrijf".....

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:14

nine1987 schreef:

Het verschil is dat je bij hun geen paard koopt maar adopteert.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:41

Ik vind dit gewoon rieken naar dierenmishandeling om een paard met HKO aan te bieden als rijpaard. Is daar niet wat tegen te doen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:47

Het ligt er aan wat die penny's daar hko noemen.

Is het paard klinisch goed en een 3 of 4 op het straalbeen.
Dat noemen sommige ook hko. Maar dat is fout want er is geen ontsteking.
Zo'n paard kan gereden worden. Maar wel met verstand van zaken om het geen hkO te laten worden.

Maar ik denk dat het dier bij belasting niet goed is. Klinisch dus niet oké. Dus echt ook de ontsteking heeft gezien endurance te zwaar was.

Dan hoor je zo'n paard inderdaad niet als rijpaard aan te bieden.
Ook al lijkt hij nu even zuiver te lopen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:57

Precies.
Hij staat daar niet voor niets.
Dus ook weer slechte zaak.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:14

Terwijl de dierenbescherming daar hofleverancier is? Die kans lijkt me erg klein.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:19

Wat zouden ze nu voor zo'n paard als adoptieprijs vragen?
Ik zou, als ik zo'n paard aangeboden kreeg, dit best nog een kans willen geven. Maar na röntgen op de keuring en precies weten hoe het er met de HKO voorstaat. Daar is met correct trainen nog wel wat te managen en anders heb ik voor een weidemaatje nog plek. Maar dan moet dat nog wel een optie zijn.
Alleen ga ik dat nu niet doen omdat het een pzb paard betreft :+

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:06

Dat paard Lotti komt mij trouwens bekend voor. Volgens mij is die ook weer terug gekomen. Ik kreeg haar via via gratis aangeboden ivm hoefkatrol. Helaas had ik geen plek en een hengstje rond lopen. Paard zag ik even later op de facebookpagina van PZB langs komen ter adoptie. Voor als ik me niet vergis 3500 euro. Was ook vrij snel geadopteerd. Hko is toen wel vermeldt. Paard mocht inderdaad nog recreatief bereden worden. Toenmalige eigenaresse wilde de sport in en dat kon dus niet. Daarom zocht ze een goed plekje. Maar waarom ze nu dan terug is?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:15

Bij HKO ligt er denk ik ook een beetje aan welke dierenarts ze hebben. Mijn paardje zou namelijk HKO hebben maar ik heb de foto’s aan 2 dierenartsen en een zeer kundige hoefsmid laten zien en die zagen wel dat het niet 100% was maar die vonden het niet echt hko. Maar dan moet pzb de foto’s laten zien en denk niet dat ze dat doen. Moet je zelf betalen voor nieuwe foto’s.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:20

Paardenfann4 schreef:
Wat de oorzaak ook is, het is geen geschikt rijpaard voor beginners met zo'n aandoening. Ik snap ook niet waarom dat er zo neergezet is, als het paard straks kreupel is en niet meer bereden kan, zitten de adoptanten met een dure grasmaaier. Of hij gaat terug en weer hetzelfde traject in. Dit is erg rare handel zo.

Nou inderdaad, dat vind ik er ook erg discutabel. Ik vind het ook moeilijk te snappen dat mensen met zulke blessures hun paard ' weg doen' / verkopen oid. Ik snap heus wel dat het financieel een probleem kan worden, maar bij mijn gaat mijn pony met een moeizaam helend breukje niet weg zolang hij niet 100% genezen is.
Als hij kreupel in de wei staat, laat ik hem liever inslapen dan dat er zo mee gesleept wordt. En met het risico dat er toch weer iemand op gaat zitten.

Ik vraag me dat ook af; als mensen hun paard afstaan aan PZB en nadrukkelijk aangeven dat er nooit meer iemand op mag; houdt PZB zich daar aan? Of bepalen ze dat zelf, als hun DA (waar ik zelf geen hoge pet van op heb, geen goede ervaringen mee) zegt dat het best kan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:30

Mensen weten niet eens wat HKO is. Ik keek naar een merrie voor de fok erbij. Zegt die eigenaar tegen me; Deze heeft hoefkatrol ( dus zonder de O ) en dat is erfelijk, dus mag je niet mee fokken. Tja.......

Toen wij iets erbij zochten hadden ze best een passend paardje mogen brengen als zij zo hoog in de kosten zitten en het tijd en verzorging scheelt. Maar dan betaal ik er niet voor en hadden ze blij mogen zijn dat ze zo een dier kunnen herplaatsen. Dan zouden de kosten bij hun gedekt zijn door donaties en vorige eigenaar en daarna hun niks meer kosten. Dan heeft zo een beestje nog een paar leuke jaren misschien en daar doe je het voor als opvang.

Maar zo denken ze niet. Helaas maken ze anderen wel wijs en zie ik meer mensen opeens geld inzamelen voor een zielig hoopje dat ze gekocht hebben. Had ik ook op moeten komen, had me zeker al tig duizend gescheeld tot nu toe.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:51

Nouja, je zou inderdaad in real life moeten gaan kijken dan. Kijken hoe het dier klinisch is en wat het verhaal erbij is en de foto's aan een DA laten zien oid bij twijfel.

Ik hoop dan maar dat het klopt wat ze zeggen en het dier inderdaad nog recreatief gereden kan worden zonder pijn. Die vorige eigenaren snap ik ook niet..ik had zo,n dier gehouden of laten hemelen maar niet op zo,n manier 'de handel ' in gedaan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:08

Elisa2 schreef:
Nouja, je zou inderdaad in real life moeten gaan kijken dan. Kijken hoe het dier klinisch is en wat het verhaal erbij is en de foto's aan een DA laten zien oid bij twijfel.

Ik hoop dan maar dat het klopt wat ze zeggen en het dier inderdaad nog recreatief gereden kan worden zonder pijn. Die vorige eigenaren snap ik ook niet..ik had zo,n dier gehouden of laten hemelen maar niet op zo,n manier 'de handel ' in gedaan.

Dat laatste Elisa, neem gewoon de verantwoording en hou of je paard in eigendom en geef het zelf een verzorgde oude dag of neem afscheid.
Schuif het niet af naar een ander , nooit . Om zelf een moeilijk moment te ontlopen onder het mom of k- smoes oh ik gun hem nog een pensioen

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:18

Nou ja, ik denk dat de beslissing nemen om hem af te staan ook niet zonder emoties gaat. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zo'n paard voor altijd bij zich te houden. En als je ambities ergens anders liggen maar het paard kan prima nog bereden worden, waarom dan in laten slapen? Niet elk paard wat op de foto's hko heeft, krijgt daar ook daadwerkelijk last van.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:24

Elisa2 schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Omdat er in de advertentie staat: Hij heeft HKO "gehad" denk ik inderdaad dat hij kreupel is geweest door HKO.
Met inspuiten en rust kan de ontsteking en daarmee de kreupelheid weg gaan, maar met een slecht straalbeen blijft dat eigenlijk nooit zo. Ook als er sprake is van de andere HKO in de weke delen is management superbelangrijk, omdat dit soort blessures vrij hardnekkig zijn. En dat vereist ook ervaring.

Ik twijfelde eerst er echt aan of het nu onkunde was of opzet. Maar eerlijk gezegd is na het verhaal van Johnny (weet je nog het paard met het gekantelde hoefbeen, diagnose chronisch hoefbevangen en forse artrose) twijfel ik eigenlijk er niet meer aan, dat bepaalde gebreken bewust worden verzwegen. Uit het filmpje van het DA bezoek met Johnny bleek dat hij eigenlijk alleen nog weidemaatje kon zijn. Heel aardig dat ook te zien was hoe ver het hoefbeen was gekanteld (geen lichte kanteling) en de toch forse artrose ontwikkeling op de kogel en artrose haken op diverse plaatsen. De prognose van de DA voor Johnny was weidemaatje. En toch werd het paard als rijpaard ter adoptie gezet. Ook dit paard was ingespoten geweest.

Onderstaand de advertentietekst. Dan is het toch niet raar dat ze zo'n paard weer kreupel terug krijgen. Als zo'n adoptant niet weet welke gebreken zo'n paard heeft en "gewoon" zo'n paard aan de bak gaat.
Flauw ook dat PZB de zwarte piet bij de adoptant neerlegt.
Tegenwoordig zetten ze "keuren mag op eigen kosten" onderaan de advertentie, maar dat is niet nodig als PZB gewoon eerlijk is over de gebreken bij het paard.

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd door auteursrecht

Dit is echt geen uitzondering. Deze werkwijze komt bewijsbaar vaker voor, bij de gevallen waar ik van weet.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 13-03-25 20:49, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: foto verwijderd + zie mod-opmerking

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:31

Dreamboy schreef:
Nou ja, ik denk dat de beslissing nemen om hem af te staan ook niet zonder emoties gaat. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zo'n paard voor altijd bij zich te houden. En als je ambities ergens anders liggen maar het paard kan prima nog bereden worden, waarom dan in laten slapen? Niet elk paard wat op de foto's hko heeft, krijgt daar ook daadwerkelijk last van.

Bij HKO wel hoor (De O staat voor ontsteking). Niet ieder paard met een slecht straalbeen krijgt HKO, maar bij dit paard staat dat het HKO heeft gehad. Hij is er dus eerder kreupel aan geweest. De kans dat hij het terugkrijgt is dus groter.
Daarbij verbaast het mij altijd zeer, dat mensen dan zeggen: O, dit paard is dan wel niet meer geschikt voor sport maar kan nog best recreatief bereden. Terwijl juist de recreatiepaarden het vaak zwaarder hebben dan de sportpaarden; zeker met beginnende ruiters op hun rug die nog weinig ervaring hebben met goed liggende zadels of een kreupelheid kunnen zien. Lopen vaak op onzekere oneffen bodems, zwaar terrein. Dat is echt funest voor paarden met dit soort problemen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:47

Babootje schreef:
Dreamboy schreef:

Bij HKO wel hoor (De O staat voor ontsteking). Niet ieder paard met een slecht straalbeen krijgt HKO, maar bij dit paard staat dat het HKO heeft gehad. Hij is er dus eerder kreupel aan geweest. De kans dat hij het terugkrijgt is dus groter.
Daarbij verbaast het mij altijd zeer, dat mensen dan zeggen: O, dit paard is dan wel niet meer geschikt voor sport maar kan nog best recreatief bereden. Terwijl juist de recreatiepaarden het vaak zwaarder hebben dan de sportpaarden; zeker met beginnende ruiters op hun rug die nog weinig ervaring hebben met goed liggende zadels of een kreupelheid kunnen zien. Lopen vaak op onzekere oneffen bodems, zwaar terrein. Dat is echt funest voor paarden met dit soort problemen.

Dat ben ik met je eens. Ik zou er zelf ook zeker nooit voor kiezen. Ik heb zelf een paard wat nog nooit een pas kreupel heeft gelopen maar niet door de klinische keuring komt. Hij loopt mij niet in de weg maar helaas heeft niet iedereen die luxe.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 17-09-22 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:53

Zoals ik eerder schreef heb ik dit paard destijds aangeboden gekregen. Mij werd toen verteld dat ze vooral buitenritten mochtmaken, mits op speciaal beslag, omdat ze in de bak onregelmatig werd. Dus ze heeft er wel degelijk last van.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:56

Elisa2, ik ben het met je eens hoor. Persoonlijk zou ik zo'n paard ook niet verkopen. Maar feit is dat de meeste mensen een paard kopen om op te rijden. Maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om een dure grasmaaier te houden of er een paard bij te kopen. Afhankelijk van wat het paard mankeert kan inslapen dan een betere optie zijn. Helaas neemt niet iedereen die verantwoordelijkheid. En stichtingen als PZB varen daar wel bij helaas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:20

Ja ik zag toevallig van de week ook al een stuk of vijf paarden zo aangeboden worden via marktplaats. Ik zie liever dat die mensen gewoon hun verantwoordelijkheid nemen ipv dat gesleep met "weidemaatjes".

Rizette: dat is een goede..ik vraag me af of de DA waar zij mee samenwerken op de hoogte is van hun praktijken?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 13:09

Dreamboy schreef:
Zoals ik eerder schreef heb ik dit paard destijds aangeboden gekregen. Mij werd toen verteld dat ze vooral buitenritten mochtmaken, mits op speciaal beslag, omdat ze in de bak onregelmatig werd. Dus ze heeft er wel degelijk last van.

Het is interessant om te kijken of ze dat bij PZB ook weten. Lijkt me niet, gezien ze hem zelf in de bak rijden...