Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:07

Een veggie-kat klinkt raar, maar als het voer correct samengesteld is, waarom niet dan?
Ik vind een veggie-kat in ieder geval minder erg dan een nooit-naar-buiten-kat.
Maar door al dat nadenken over dierenwelzijn in het algemeen, gaat het wel off-topic.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:08

Mizora schreef:
Vaak zie je dit soort mensen ook alleen katten uit het asiel halen en ondersteunen ze dus niet de fokkerij, ook niet van htk- katten. We hebben nu eenmaal nog een overschot aan katten (in tegenstelling tot honden in het algemeen, we hebben alleen een overschot aan bepaalde rastypen, verder hebben we een tekort aan asielhonden).

Ik heb alleen 2e-hands beesten. Die beesten krijgen nog wel vlees. Soms wringt dat wel met mijn gevoel hoor.
Maar veel dieren kunnen beslist niet zonder, dat is voor mensen gelukkig niet het geval.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:10

Sclimpre schreef:
Een veggie-kat klinkt raar, maar als het voer correct samengesteld is, waarom niet dan?
Ik vind een veggie-kat in ieder geval minder erg dan een nooit-naar-buiten-kat.
Maar door al dat nadenken over dierenwelzijn in het algemeen, gaat het wel off-topic.

Denk het niet, want door dingen tegenover elkaar te zetten kom je wel tot een zuiver oordeel over een situatie.
Want waarom worden we heel boos als direct na de geboorte een puppy bij zijn moeder weggehaald wordt, maar vinden we dat bij koeien normaal?
En; is het erger eerst jaren in vrijheid geleefd te hebben in de veiligheid van een groep en dan van honger te sterven, of is het erger om solitair/ bovenop elkaar gestapeld te leven zonder daglicht, in angst, met pijn en frustratie en dan doodgemaakt te worden?
Best tricky vragen, maar wel zinvol vind ik.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:13

Ik vind allebei niet oke. Zou je er dan nu over op willen houden? Op een eigen topic alsjeblieft.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:13

Ninx schreef:
Mizora schreef:
Vaak zie je dit soort mensen ook alleen katten uit het asiel halen en ondersteunen ze dus niet de fokkerij, ook niet van htk- katten. We hebben nu eenmaal nog een overschot aan katten (in tegenstelling tot honden in het algemeen, we hebben alleen een overschot aan bepaalde rastypen, verder hebben we een tekort aan asielhonden).

Ik heb alleen 2e-hands beesten. Die beesten krijgen nog wel vlees. Soms wringt dat wel met mijn gevoel hoor.
Maar veel dieren kunnen beslist niet zonder, dat is voor mensen gelukkig niet het geval.

Oké, pluim voor jou. Je bent geweldig. Klaar nu?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:14

bruintje123 schreef:
Omdat dat opdringen waar maar kan niet door iedereen gewaardeerd wordt.
Voor mij zelfs juist averechts werkt.

Idem, mijn zus en moeder zijn vegan maar zullen nooit oordelen over een ander.
Eet gerust aan tafel met vleeseters, zo zijn we ook opgevoed (ik eet vlees bv) mooi je eigen waarde maar ze zal nooit hypocriet zijn of andere weerleggen.

Haar hond heeft wel lang vegan gegeten, ging eigenlijk wel prima. De brokken zijn enorm duur, nu eet ze gewoon vleesbrokken.

Blij dat ze geen ovp dieren gaat vergelijken met industrie dieren. Beiden zijn erg in een andere vorm en bespreekbaar in een ander topic

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:40

Ik vind die zaken wel degelijk met elkaar verbonden.
In discussies over vlees zal een vleeseter vaak wijzen op gebruik van vliegtuigen etc, omdat deze het milieu ook zwaar belasten. Zelf vind ik dat van hun kant altijd een valide argument en niet off-topic.
Ik vind dit ook niet offtopic omdat het blootlegt dat mensen vaak een dubbele moraal hanteren die echt zuivere keuzes maken betreffende dierwelzijn vertroebelen. M.a.w.: als welzijn in het ovp een issue is, moet welzijn overal een issue zijn. Het betreft allemaal nederland, het betreft allemaal dieren, het betreft allemaal welzijn. Op die manier kun je misschien tot bredere ideeën omtrent welzijn komen.

Ik heb het als vraag geponeerd, en uitgelegd waarom.... daarbij laat ik het, het is jammer dat mensen zo bot reageren (zoals Nies)... dat lijkt me niet nodig.
Heeft geeft eens te meer aan dat dierenwelzijn nog wel een beetje 'een dingetje' is....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:43

Ninx ik had al geTemd over het vega/ vegangedoe pagina's geleden.
Er is toen een Modopmerking gekomen om het ontopic te houden.

Zou je er dan alsjeblieft mee willen stoppen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:44

Dat is nou net het hele punt, het moet niet. Niets moet. Je kan een ander niet verplichten iets wel of niet zielig te vinden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:44

Het probleem om alles te verbinden is dat je daar alle discussie met kan platslaan. Niemand is helemaal consequent, zeker niet in de ogen van een ander. Ik denk dat het al heel wat is als mensen er over nadenken en iets bijdragen. Ook al doen ze niet alles perfect, want dat doet niemand.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:51

Ik had al eerder geschreven dat de bio-industrie kwalijk is. Dat staat vast.
Maar dat maakt het huidige uithonger beleid van de OVP geen millimeter beter. Echt niet.

Ik kan me nu nog niet voorstellen, dat zelfs vandaag, en deze week er hardvochtig gecontroleerd wordt op bijvoeren, terwijl in de media het bericht staat dat SBB zelf bijvoert.
Deze tegenstelling is niet te vatten.

En ik zelf vind het jaarlijks massaal laten verhongeren van dieren zonder enige noodzaak gewoonweg absurd, en onnodig wreed.

Ik wil graag een nieuw beleid zien.

De grote grazers eruit, en het gebied weer een walhalla voor vogels maken.
Evt. Extra begrazing dan door een kudde van een boer, die s winters op stal of gedeeltelijk naar de slacht gaat.
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 09-03-18 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:08

Ninx schreef:
bruintje123 schreef:

Opdringen is iets anders dan een vraag stellen. De vraag waar hem nu echt het onderscheid in zit, en of beide groepen dieren niet dezelfde aandacht verdienen is een goede en eerlijke vraag toch?

Dat is dus wel drammen.
Elk onderwerp wat er niet over gaat je mening daarin spuien. Of dat nu hier over OVP is, milieu vliegen of wat ook.
Als mensen het over vliegvakanties hebben zitten ze niet te wachten op het dram gedrag van de vega.
Als mensen het over een lederen zadel hebben zitten ze niet te wachten op de offopic dram gedrag van de vega.
En dat geldt hier ook zo.
Heb het er lekker over in je eigen topic van vegans en vega's.

Ik ben iemand die de bio industrie in Nederland dus niet kwalijk vind. De meeste die tegen zijn kennen het alleen van gemanipuleerde filmpjes, niet van zelf gaan kijken.
Maar dat een ander daar anders over denkt mag van mij, daar ga ik niet op drammen bij elk onderwerp wat ik maar op in zou kunnen haken.
Wel ben ik iemand die vind dat dieren uithongeren verschrikkelijk vind, iets wat in de bio industrie niet gebeurt, daar willen ze een zo gezond mogelijk dier want dat levert uiteindelijk nog het meeste op.
Dus totaal niet nada noppes met elkaar te vergelijken.
En dan zou het fijn zijn je principes en mensen naar beneden halen niet hier gaat doen. Doe maar lekker met eensgezinde in je eigen topic.
Wij hebben ook het fatsoen daar niet te komen drammen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:24

bruintje123 schreef:
Dat is dus wel drammen.
Elk onderwerp wat er niet over gaat je mening daarin spuien. Of dat nu hier over OVP is, milieu vliegen of wat ook.
Als mensen het over vliegvakanties hebben zitten ze niet te wachten op het dram gedrag van de vega.
Als mensen het over een lederen zadel hebben zitten ze niet te wachten op de offopic dram gedrag van de vega.
En dat geldt hier ook zo.
Heb het er lekker over in je eigen topic van vegans en vega's.

Ik ben iemand die de bio industrie in Nederland dus niet kwalijk vind. De meeste die tegen zijn kennen het alleen van gemanipuleerde filmpjes, niet van zelf gaan kijken.
Maar dat een ander daar anders over denkt mag van mij, daar ga ik niet op drammen bij elk onderwerp wat ik maar op in zou kunnen haken.
Wel ben ik iemand die vind dat dieren uithongeren verschrikkelijk vind, iets wat in de bio industrie niet gebeurt, daar willen ze een zo gezond mogelijk dier want dat levert uiteindelijk nog het meeste op.
Dus totaal niet nada noppes met elkaar te vergelijken.
En dan zou het fijn zijn je principes en mensen naar beneden halen niet hier gaat doen. Doe maar lekker met eensgezinde in je eigen topic.
Wij hebben ook het fatsoen daar niet te komen drammen.

Wanneer je uitsluitend praat met gelijkgestemden veranderen onwenselijke situaties en de publieke opninie niet.

Tegenstanders van het huidige ovp beleid gaan in gesprek met voorstanders om iets te veranderen toch? Want als dat niet mag moet je je mening daarover ook uitsluitend nog bespreken met gelijkgestemden. Verwacht dan echter niet dat er iets verandert.

Dat jij de bio-industrie goedkeurt zegt iets over: A: een gebrek aan kennis. B: een gebrek aan empathie.
Bijzonder is het sowieso

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:27

Ninx schreef:
Dat jij de bio-industrie goedkeurt zegt iets over: A: een gebrek aan kennis. B: een gebrek aan empathie.
Bijzonder is het sowieso

Zo gaat ie lekker!!
Hoe lomp ben jij!!

Nee jij mist duidelijk de kennis en de empathie, dat blijkt wel!!

Citaat:
Wanneer je uitsluitend praat met gelijkgestemden veranderen onwenselijke situaties en de publieke opninie niet.

Maar met drammen veranderd dat ook niet.
En daarnaast vele willen niet veranderen omdat het prima is zoals het is. Dat jij daar anders tegenaan kijkt kan, mag maar verdorie leg dat een ander niet telkens op :r

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:33

safina schreef:
Ik zou het niet zo erg vinden als mijn eten daar gaat lopen. Ik lust paarden, koeien, schapen en een hert gaat er ook wel in. Wat dat betreft ben ik een prima natuurlijke vijand. :D

Daar ga je dan straks in je berenvelletje met spies de OVP over voor een smakelijk hertje....natuurlijker kan het niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:40

Moeten we wel eerst goed bijvoeren, anders valt er weinig te jagen :+

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:41

Ninx schreef:
bruintje123 schreef:

Opdringen is iets anders dan een vraag stellen. De vraag waar hem nu echt het onderscheid in zit, en of beide groepen dieren niet dezelfde aandacht verdienen is een goede en eerlijke vraag toch?

Vast wel maar waarom het nu telkens overal bij gehaald moet worden..... Dat riekt naar door de strot duwen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:42

Cayenne schreef:

Is wel makkelijk jagen zo, ze vallen gewoon voor je voeten neer....

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:47

Ninx schreef:
Bijzonder is het sowieso

Zo Jesus, ga je lekker? Hoe kun je dat jou nou over iemand zeggen. Bah!

Ik vind je erg vervelend, imo is de discussie veehouderij - OVP gewoon niet te vergelijken. En als je dat wel wil doen, dan maak je maar lekker een eigen topic aan waar je kan zeuren en lekker je eigen mening en overtuiging door kan duwen.

Ik, als Vega, schaam me gewoon voor personen als jou. Het is niet alles of niks, en jou mening is niet de enige, juiste, allerbeste mening. In Nederland heb ik ook weinig problemen met de veeindustrie. Tuurlijk, het liefst zou ik willen dat alle dieren gewoon verdwijnen, en ik ben het niet eens met de kraam- en insiminatiestallen voor varkens, maar in Nederland, hebben die dieren het nog niet zo slecht, en wordt er gewoon voor gezorgd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:50

bruintje123 schreef:
Cayenne schreef:

Is wel makkelijk jagen zo, ze vallen gewoon voor je voeten neer....

Soort Thuisbezorgd.nl

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:53

SBB vindt het ook prima zoals het gaat. Moet je dat dan ook laten rusten?

Vlees eten op een iets verantwoorder manier is 1 ding. Maar de bio-industrie valt niet te verdedigen.

Zo boos worden is jammer, lijkt me niet nodig

bruintje123 schreef:
Ninx schreef:
Bijzonder is het sowieso

Zo gaat ie lekker!!
Hoe lomp ben jij!!

Nee jij mist duidelijk de kennis en de empathie, dat blijkt wel!!

Citaat:

Maar met drammen veranderd dat ook niet.
En daarnaast vele willen niet veranderen omdat het prima is zoals het is. Dat jij daar anders tegenaan kijkt kan, mag maar verdorie leg dat een ander niet telkens op :r

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:55

Amyyy schreef:
Ninx schreef:
Bijzonder is het sowieso

Zo Jesus, ga je lekker? Hoe kun je dat jou nou over iemand zeggen. Bah!

Ik vind je erg vervelend, imo is de discussie veehouderij - OVP gewoon niet te vergelijken. En als je dat wel wil doen, dan maak je maar lekker een eigen topic aan waar je kan zeuren en lekker je eigen mening en overtuiging door kan duwen.

Ik, als Vega, schaam me gewoon voor personen als jou. Het is niet alles of niks, en jou mening is niet de enige, juiste, allerbeste mening. In Nederland heb ik ook weinig problemen met de veeindustrie. Tuurlijk, het liefst zou ik willen dat alle dieren gewoon verdwijnen, en ik ben het niet eens met de kraam- en insiminatiestallen voor varkens, maar in Nederland, hebben die dieren het nog niet zo slecht, en wordt er gewoon voor gezorgd.

_/-\o_ +:)+
En ik als geen tegenstander zou ook op sommige vlakken verbetering willen zien. Maar door de jaren heen is er dat ook steeds. Het staat niet stil.

En verbetering is er in de OVP niet.
Ze leren niets van het verleden. Laten nog steeds dieren de ergste dood krijgen die er kan zijn, die is niet snel, maar maanden lang. Maanden lang zo'n honger dat de maag zeer doet, de spieren zeer doen.
Dat is het ergste leed wat een dier kan ondergaan.
En als we het dan hebben over mensen zonder empathie zijn het de mensen die dit goedkeuren. Dat Natuurlijk willen noemen.
Zoals die directeur.
Doe zouden ze zelf eens een paar maanden op 1 klein korstje brood moeten zetten. Kijken of hij het nog steeds een goed idee vind.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:57

Ninx schreef:

Vlees eten op een iets verantwoorder manier is 1 ding. Maar de bio-industrie valt niet te verdedigen.

Zoals zo vaak gezegd, dit topic gaat niet over de bio industrie, open je eigen topic en vervuil deze niet continue.
Kun je in een andere topic zoveel erover zeggen als je wilt. Dit topic gaat over de OVP.
Je gedrag tot bekeren komt de mensen de strot uit. Er is een topic over Jehova's, nou zo'n drammer heb ik nog nooit aan de deur gehad kan ik je zeggen.

Ik ga vanaf nu ook elke bericht van je temmen wat je over de bio industrie hebt.
En dat voor iemand die nooit temt. Goed gedaan!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:21

het 'probleem' van het hebben van problemen met en stellen van vragen over is, dat je geen antwoord krijgt over de vraag cq probleem.
er wordt omheen gedraaid, het relaas wat een antwoord had moeten zijn wordt een verhaal over geheel wat anders, en vaak gaat dan de discussie verder over dat verhaal.
zo ook in een eerder aangehaalde link naar Facebook waar een of andere ecoloog (zou dat loog betekenen dat ze nooit de waarheid spreken?)
waar de vraag ging over de hekken om de OVP, waar het antwoord gaat over de dieren in de serengeti...
en mensen reageren daar weer op, antwoord is dus niet meer nodig, discussie gaat over iets anders en de schrijver zegt gewoon niets meer....

OVP is mislukt, maar schijnbaar voor de 'bedenkers' moeilijk te accepteren.

Erg is dat alles verstopt moet worden en de film, waar voor gespiegeld wordt dat alles rozengeur en maneschijn is, wordt aangehouden als een leidraad om elders ook een evenbeeld van de Moordvaartseplassen te creëren.
Want immers in Nederland is het ook gelukt.... toch? soort van? een beetje?
ooit een duitse ploeg wilde het in levende lijve zien, wat in de film getoond werd en was geschokt over de werkelijkheid.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:31

Ik laat em hierbij rusten maar wil nog aanstippen dat een discussie-dictatuur een beetje jammer is.
Sommige mensen haalden internationale natuurgebieden aan, anderen soorten vegetatie, weer andere infrastructuur.
Wie bepaalt wat van waarde is en zinvol is binnen dit onderwerp. Dat ligt voor iedereen anders.
Voor mij betekent het dierenwelzijn in een breder perspectief plaatsen.
Vervolgens zo geschoffeerd worden verdient geen schoonheidsprijs.
Het lijkt er dan op dat enkele deelnemers voor iedereen moeten beslissen welke argumenten wel geldig zijn en welke niet.

Dat lijkt een beetje op de topics die je soms tegen komt waarin iemand vraagt hoe zijn zadel ligt en een lijstje toevoegt waar je vooral niets over mag zeggen (wijze van voeden, wijze van houden, wijze van trainen). Terwijl die zaken wel degelijk met elkaar te maken hebben.

Enfin, ik zal net als mijn voorgangers wijken voor groepsdruk.

bruintje123 schreef:
Ninx schreef:

Zoals zo vaak gezegd, dit topic gaat niet over de bio industrie, open je eigen topic en vervuil deze niet continue.
Kun je in een andere topic zoveel erover zeggen als je wilt. Dit topic gaat over de OVP.
Je gedrag tot bekeren komt de mensen de strot uit. Er is een topic over Jehova's, nou zo'n drammer heb ik nog nooit aan de deur gehad kan ik je zeggen.

Ik ga vanaf nu ook elke bericht van je temmen wat je over de bio industrie hebt.
En dat voor iemand die nooit temt. Goed gedaan!