Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:46

kiki1976 schreef:
Dreamboy schreef:

Maar dat wisten ze vast ook al toen ze haar de eerste keer ter adoptie zette. Ben je mooi klaar mee als adoptant. Als je niet de mogelijkheid hebt om de ZE onder controle te houden, weg 4500 euro.

Denk het wel gezien je op 1 foto al geschuurde manen ziet en de rest zo genomen is dat je de manenkam niet ziet

Inderdaad, daar zie je duidelijk dat ze bijna geen manen heeft vanaf halverwege de manenkam. Als ze daarom terug komt, kunnen de adoptanten dan wel hun geld terugkrijgen? Want dat valt dan toch gewoon onder een verborgen gebrek?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:48

Babootje schreef:
[***] schreef:

Dan ga je er vanuit dat er het hele jaar door 163 paarden staan. Als ik het goed heb gelezen hadden ze eerst plek voor 30 paarden, 163 hebben ze nooit tegelijk.

Ja, daar was ik in mijn berekening vanuit gegaan. Volgens mij hadden ze 30 stallen, maar ook nog een 2e locatie met alleen weidegang. 163 zijn er geplaatst
80.000 kosten eten en dierenarts. 30 stallen tegen pakweg 150 per maand, stalbedekking (stro of zaagsel) 50,00 per stal per maand = 72.000
163 paarden zijn er in 2021 geplaatst. Zeg dat het voor de helft weidemaatjes zijn geweest.

Dan zou de administratie er zo uit kunnen zien (o.b.v. de oude locatie)

Inkomsten
Weidemaatjes 80 x 250 20.000
Weidemaatjes stalgeld 20.000
Rijpaarden 83 x 3000 249.000
Donaties ?
Loterij ?
Ponykampen ?
Social Media ?
Sponsoren ?
Bijdragen in natura ?
Webshop ?

Kosten
Hooi + Dierenarts 80.000
Stalling 72.000
Transport ?
Onderhoud locatie 0
(Als ik de verhalen moet geloven is aan bovenstaande niks uitgegeven)
Personele kosten:
onkostenvergoeding vrijw. ?

Ik denk dat ik de kosten voor stalling best hoog heb ingeschat. Uitgaande van de kosten van 30 stallen zit hier ook de stalling van hun eigen paarden bij die je er dan ook weer van zou moeten aftrekken.

Op basis van het bovenstaande kun je echt niet spreken van een non-profit organisatie.

Maar dit zijn allemaal schattingen. Het zegt in feite niets over de werkelijke cijfers van PZB. Want wie weet zijn die 80 paarden wel uit de lucht gegrepen (overdrijven ze het om hun succes te onderstrepen). En wie weet vragen ze dan wel 5000 voor een paard, maar krijgen ze maar 1000. En wie weet strijken ze bij sommige paarden die terugkomen over hun hart en krijgt de adoptant het geld terug. En wellicht zijn de dierenartskosten niet 80.000 maar slechts 5.000 (en wordt dat overdreven om zieltjes te winnen).
Ook allemaal speculatie. Zonder de jaarcijfers van alle betrokken partijen, liefst onderbouwd met goede grootboekmutatiekaarten kun je weinig zinnigs zeggen.

En nogmaals... zolang de adopties allemaal over de bv lopen kan de stichting prima non profit zijn.
Ik zeg niet dat dit hier zo is. Maar als je iets wilt aantonen en deze stichting wilt aanpakken zul je met betere onderbouwingen moeten komen (en dat bedoel ik niet zo lomp als dat het nu klinkt).

Het is iig goed om kritische vragen te (blijven) stellen en nog eens om die jaarcijfers te vragen.
Maar.... ik zou niet vreemd opkijken als alleen de cijfers van de ANBI worden gepubliceerd. Alleen daar rust nl de verplichting op.

BigOne

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:51

Je kunt er allerlei berekeningen op los laten en het is goed te snappen dat de argwaan groot is en die zal ook niet afnemen zolang ze niet met de juiste cijfers over de brug komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:23

assie schreef:
Maar dit zijn allemaal schattingen. Het zegt in feite niets over de werkelijke cijfers van PZB. Want wie weet zijn die 80 paarden wel uit de lucht gegrepen (overdrijven ze het om hun succes te onderstrepen). En wie weet vragen ze dan wel 5000 voor een paard, maar krijgen ze maar 1000. En wie weet strijken ze bij sommige paarden die terugkomen over hun hart en krijgt de adoptant het geld terug. En wellicht zijn de dierenartskosten niet 80.000 maar slechts 5.000 (en wordt dat overdreven om zieltjes te winnen).
Ook allemaal speculatie. Zonder de jaarcijfers van alle betrokken partijen, liefst onderbouwd met goede grootboekmutatiekaarten kun je weinig zinnigs zeggen.

En nogmaals... zolang de adopties allemaal over de bv lopen kan de stichting prima non profit zijn.
Ik zeg niet dat dit hier zo is. Maar als je iets wilt aantonen en deze stichting wilt aanpakken zul je met betere onderbouwingen moeten komen (en dat bedoel ik niet zo lomp als dat het nu klinkt).

Het is iig goed om kritische vragen te (blijven) stellen en nog eens om die jaarcijfers te vragen.
Maar.... ik zou niet vreemd opkijken als alleen de cijfers van de ANBI worden gepubliceerd. Alleen daar rust nl de verplichting op.

Klopt, het zijn schattingen, maar erg voorzichtig/conservatief. Er zijn in 2021 163 paarden weggezet door PZB. Ik neem dan aan dat dat voor de helft weidemaatjes zijn en voor de andere helft rijpaarden. Op basis van wat ik op FB langs zie komen zouden dat ook nog wel eens meer rijpaarden kunnen zijn. Dat maakt de business case voor PZB alleen maar gunstiger.

De adoptiekosten voor de rijpaarden zijn gemiddeld ingeschat. Voor sommige wordt tegen de 5000 gevraagd, voor sommigen minder. Ook afhankelijk van wat ze aan issues hebben. Veel Issues worden niet vermeld/verzwegen. Heb daar ook zwart op wit bewijzen van.
Voor de Haf met zomereczeem werd 4900 adoptiekosten gevraagd. Zomereczeem was niet vermeld. Paard is terug en ze vragen opnieuw adoptiekosten. Er zijn veel voorbeelden van deze adoptiebedragen te vinden. Voor de weidemaatjes minimaal 250 of meer, afhankelijk wat je er nog mee kan en mee krijgt.
De schattingen zijn gemaakt op basis van informatie die ze zelf op hun website hebben gezet.
De kosten voor stalling zijn voor de regio en oude locatie echt ruim ingeschat. Kosten voer en dierenarts vermelden ze zelf op de website.
Dus zo'n globale berekening kun je aan de hand van de gegeven info wel maken.
Wat ze aan donaties en andere zaken binnenkrijgen weten we niet, want dat is niet vermeld.

Uit alles wat er te vinden is aan informatie over de organisatie PZB ben ik van mening dat dit niet valt onder non-profit.

Ten slotte: Ik hoef niet iets aan te tonen. Dat zal PZB moeten doen.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 12-12-24 16:35, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bericht in overleg met plaatser aangepast

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:27

Brainless schreef:
Zij was al in maart geadopteerd:
https://www.facebook.com/paardzoektbaas ... 101380983/
Voor 4500E

Ze heeft ondertussen wel ZE erbij, dus ben benieuwd wat ze er nu voor gaan vragen.

misschien een stomme vraag, maar waar zien jullie nu de nieuwe advertentie van haar?
(laat maar al gevonden)

Leuk dier wel :j
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 15-09-22 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:28

Wat kost die haf dan? Zie het niet staan?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:30

Ze hebben gewoon precies dezelfde foto's gebruikt...

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:32

En dezelfde tekst flubberboot. Alleen dat van het zomereczeem is er bij toegevoegd.
(sorry. Ik val even binnen, maar de tekst was mij naast de foto's ook opgevallen)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:34

DuoPenotti schreef:
Brainless schreef:
Zij was al in maart geadopteerd:
https://www.facebook.com/paardzoektbaas ... 101380983/
Voor 4500E

Ze heeft ondertussen wel ZE erbij, dus ben benieuwd wat ze er nu voor gaan vragen.

misschien een stomme vraag, maar waar zien jullie nu de nieuwe advertentie van haar?
(laat maar al gevonden)

Leuk dier wel :j

Facebook

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:34

Cinnepin schreef:
Wat kost die haf dan? Zie het niet staan?

Ze staat inderdaad niet op de website. Als je dat wilt weten zul je ze dat moeten vragen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:08

Babootje schreef:
assie schreef:

PZB blijft beweren dat de organisatie PZB non profit is. Daar valt de BV en de andere stichtingen ook onder.

Fiscaal/juridisch hoeven de bv en andere stichtingen geen eenheid te zijn. Dan vallen ze niet over dezelfde organisatie. Dus hun bewering [i]kan[/] prima kloppen.
Ik zeg overigens niet dat ze niet jokken en andere foute dingen doen hé. Ik ken ze niet en krijg alleen mee wat hier in het topic staat. En wat hier staat is veelal gekleurd, maar schetst geen mooi beeld.

Citaat:

Van mij hoef je niks aan te tonen hoor. Ik was echter in de veronderstelling dat jij bezig bent/ was om pzb aan te pakken. Om dat te doen zul je imo een goede, feitelijke onderbouwing moeten geven. En niet obv speculatie of opruiing je punt maken. Maar dat is, zoals gezegd, mijn mening.

Succes iig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:32

Babootje schreef:

assie schreef:
Van mij hoef je niks aan te tonen hoor. Ik was echter in de veronderstelling dat jij bezig bent/ was om pzb aan te pakken. Om dat te doen zul je imo een goede, feitelijke onderbouwing moeten geven. En niet obv speculatie of opruiing je punt maken. Maar dat is, zoals gezegd, mijn mening.
Succes iig.

Nou, nou Assie, mij betichten van speculatie en opruiing is heel onaardig. Dat je dat zegt, maakt voor mij wel duidelijk waar je sympatieen liggen. Ik weet niet of je het weet, maar opruiing is een misdrijf (meestal gericht tegen de openbare orde) volgens artikel 131 van het wetboek van strafrecht. Er is sprake van opruiing wanneer een persoon (of een groep personen) omstanders aanspoort om strafbare feiten te begaan. Daar is natuurlijk geen sprake van.

Ik maak gebruik van door PZB zelf verstrekte informatie bij de rekensom. De exacte invulling kan natuurlijk afwijken, maar ik heb er bij gezegd dat de rekensom een aanname/schatting is. Een schatting bij benadering is geen speculatie, dus ook een onjuiste bewering. De onderbouwing klopt, bij benadering en dient er alleen maar toe om te laten zien dat er toch veel winst overblijft bij PZB die niet verantwoord wordt.
Dat PZB tot nu toe niet met cijfers komt, geeft natuurlijk wel te denken.

Ik zeg je maar meteen: Dit valt ook niet onder smaad of laster Daarvoor zou ik iets onwaars moeten beweren en dat is zeker ook niet aan de hand.

assie schreef:

Natuurlijk zijn het schattingen, maar op basis van de door PZB zelf verstrekte gegevens. Als PZB zelf zijn cijfers aandikt, is dat voor rekening van PZB. Maar als ik de jaarrekening van de BV uit 2019 bekijk, zullen de verstrekte cijfers toch wel aardig kloppen.

assie schreef:

Onjuist, ook de BV is verplicht om jaarstukken te publiceren. Die zijn er over 2020 en 2021 ook nog niet.

Babootje schreef:
PZB blijft beweren dat de organisatie PZB non profit is. Daar valt de BV en de andere stichtingen ook onder.

assie schreef:
[
Fiscaal/juridisch hoeven de bv en andere stichtingen geen eenheid te zijn. Dan vallen ze niet over dezelfde organisatie. Dus hun bewering [i]kan[/] prima kloppen.
Ik zeg overigens niet dat ze niet jokken en andere foute dingen doen hé. Ik ken ze niet en krijg alleen mee wat hier in het topic staat. En wat hier staat is veelal gekleurd, maar schetst geen mooi beeld.

Uit de contracten die PZB sluit met adoptanten (de bruikleenovereenkomsten) blijkt de juridische en fiscale verbondenheid. In de overeenkomst staat dat de adoptant de overeenkomst sluit met de stichting PZB, de adoptant moet betalen aan de BV en de stichting Zinloos Geweld tegen Dieren voert het contract uit. Hoe verbonden wil je het hebben? Toen ik de bruikleenovereenkomsten zag, begreep ik de constructie ook meteen.
Op de website legt PZB zelf uit dat het volkomen normaal is voor een hulporganisatie een BV te hebben en ook daarmee maken ze de BV onderdeel van de Hulporganisatie PZB. Verder legt PZB uit dat de BV ertoe dient hun commerciële activiteiten te scheiden van de niet commerciële activiteiten.
Toch zegt PZB dat de hele PZB organisatie non profit is. En dat ook de adoptiebedragen volledig non profit ten goede komen aan de doelstelling van de hulporganisatie. Maar als de hulporganisatie PZB volledig non profit zou zijn is het ook niet nodig de commerciele activiteiten via de BV te laten lopen. In de ANBI stichting mogen commerciële activiteiten plaatsvinden, mits de opbrengst maar volledig ten goede komt aan de stichting.
In de ANBI stichting PZB vinden vrijwel geen activiteiten plaats te zien aan de - inmiddels tot foutief bestempelde jaarrekening 2020 -. Een juiste jaarrekening is er nog steeds niet. Ben benieuwd naar wat ze daar straks gaan laten zien aan activiteiten, als zo ongeveer alle activiteiten via de BV lopen. Lijkt me nog een hele kluif. PZB zou het hele (commerciële) adoptiesysteem moeten scheiden van de opvang van echt verwaarloosde dieren en de donaties die daarvoor bedoeld zijn.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:00

Waar mijn sympathieën liggen? Nou... bij de paarden. Niet bij PZB iig. Ik weet ook niet waar je dat uit opmaakt? Omdat ik aangeef dat speculatie niets gaat helpen? En opruiing ook niet. Nb wat betreft het laatste: ik zeg niet dat JIJ dat doet, maar ik heb het hier in het topic al meerdere malen gezien. En logisch ook want dat is groepsdynamiek. Het gaat alleen niet per se bijdragen aan een oplossing.

Ik probeer in dit topic puur de fiscale kaders aan te geven, zodat er op de juiste punten actie kan worden ondernomen.
En het lijkt me dat daaruit blijkt dat ik juist géén voorstander van PZB ben. Jammer dat jij er een andere conclusie aan verbindt.
Nogmaals. Succes. En houdoe :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:20

assie schreef:
Waar mijn sympathieën liggen? Nou... bij de paarden. Niet bij PZB iig. Ik weet ook niet waar je dat uit opmaakt? Omdat ik aangeef dat speculatie niets gaat helpen? En opruiing ook niet. Nb wat betreft het laatste: ik zeg niet dat JIJ dat doet, maar ik heb het hier in het topic al meerdere malen gezien. En logisch ook want dat is groepsdynamiek. Het gaat alleen niet per se bijdragen aan een oplossing.

Ik probeer in dit topic puur de fiscale kaders aan te geven, zodat er op de juiste punten actie kan worden ondernomen.
En het lijkt me dat daaruit blijkt dat ik juist géén voorstander van PZB ben. Jammer dat jij er een andere conclusie aan verbindt.
Nogmaals. Succes. En houdoe :)

Ik snap jou zeker wel. Wat men ziu willen zien qua openheid is niet verplicht zo uitgebreid. Er zit gewoon een verschil in wat moet vanuit de wet en wat fijn zou zijn om in te kunnen zien bij een stichting waar je aan wilt doneren.

Er zijn ook dingen die volgens die wetten wel mogen, maar moreel gezien twijfel achtig kunnen zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:57

assie schreef:

assie schreef:
Succes iig.

In feite zei je dat natuurlijk wel... Ik neem aan dat je het hier over mij had? :D

assie schreef:

Dan moet je er wel voor zorgen dat ze juist zijn. Door te zeggen dat er geen fiscale, juridische relatie ligt tussen de andere bedrijven van Ten Napel en dat PZB daarom gelijk kan hebben door te zeggen dat ze een non profit organisatie zijn geef je een verkeerde voorstelling van zaken, want die relatie ligt er nu juist wel (zoals blijkt uit de overeenkomsten) die hier ook meer dan eens zijn langs gekomen.
Ik heb de indruk dat je juist erg bezig bent een rookgordijn op te werpen. Maar goed, dat is mijn indruk.
Verder laat ik het hierbij. On topic maar weer.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:09

Babootje, ken je de uitdrukking wat baten kaars en bril als de uil...?

Assie heeft gelijk. Je weigert te zien dat er gerechtelijk een andere kant aan het verhaal is dan de gevoelskant en de verplichting gerechtelijk en juridisch heel anders liggen dan de emotionele en sympathieke kant zou eisen.

Maar je blijft doorgaan op zaken die assie boekhoudkundig al zoveel keren duidelijk én correct weerlegt of minstens aan het wankelen gebracht heeft en je weigert in te zien dat je met hoe jij het aan pakt, de ganse zaak kan verknallen nog vooraleer die begonnen is

Je staat er veeeeel te emotioneel en partijdig en subjectief in.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:49

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:55

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:01

Nee dat gaat niet zomaar over.
En juist een paard met hko moet kundig gereden worden.
Echt in balans gewicht goed verdeeld. Niet op de voorhand.
En de gemiddelde recreant kan dat niet met juist toename van de hko.

Zeer slecht.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:05

Paarden met hko worden meestal afgekeurd, dus in principe is het helemaal geen rijpaard, dat hij niet kreupel loopt wil niet zeggen dat het volgende week niet zo is. Dan kun je een groot bedrag neertellen voor zo'n paard en na een paar weken is hij kreupel en krijg je geen cent terug. Dit zou echt verboden moeten worden, vooral voor de paarden zelf, die horen niet als rijpaard verkocht te worden voor alle ruiters met dit soort mankementen.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 18-02-25 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht in overleg met plaatser aangepast

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:08

Ligt er een beetje aan wat de oorzaak is. Meestal is de oorzaak een slecht straalbeen. De ontsteking kan met inspuiten en rust, weggaan maar meestal is dit tijdelijk omdat de oorzaak blijvend is. Het resultaat van zo'n inspuiting is eigenlijk altijd tijdelijk.
Kan ook een ontsteking zijn in de weke delen van het hoefkatrolgebied. Dat wordt ook aangeduid met hoefkatrolontsteking. Dit blijven erg lastige moeilijk te behandelen blessures en inspuiten zal vaker nodig zijn, afhankelijk van hoe het paard wordt gebruikt. Recreatie (meestal dus rijden over ongelijke/onzekere bodem) is dan niet zo goed, want dat is erg belastend.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:36

Wat de oorzaak ook is, het is geen geschikt rijpaard voor beginners met zo'n aandoening. Ik snap ook niet waarom dat er zo neergezet is, als het paard straks kreupel is en niet meer bereden kan, zitten de adoptanten met een dure grasmaaier. Of hij gaat terug en weer hetzelfde traject in. Dit is erg rare handel zo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:46

Mja vanuit het oogpunt dat je een dier nogmaals kan verkopen laten adopteren snap ik wel dat ze het niet erg vinden wanneer een paard weer retour komt.....

Ik vind het wel een slechte zaak wanneer je een forever home wilt voor een paard, dat je dan niet heel duidelijk bent over wat men in huis haalt. Nu kan het met HKO natuurlijk wel zo zijn dat je een lichte of een zware gradatie hebt. En een paard dat in theorie vrij slecht zou moeten zijn, dat je daar in de praktijk niks aan merkt zo lang je het niet verkeerd / te zwaar belast.

Maar ze zijn wel steeds erg makkelijk over de kwalen van de paarden die ze aanbieden -O-

Annemiekev

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:27

Vraag me 1 ding af....

Stel ik geef mijn pony ter goede trouw aan hun om een forerver home te vinden en geef aan hij heeft n slecht been en is afgekeurd om bereden te worden,

Ik zie dat ze hem na x aantal weken op internet zetten als rijpaard etc, wat zijn dan mijn rechten bv?!
Hun hebben mij dan voor gelogen lijkt me....

Ik zelf zal nooit in zee gaan met pzb...

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:33

Annemiekev schreef:
Vraag me 1 ding af....

Stel ik geef mijn pony ter goede trouw aan hun om een forerver home te vinden en geef aan hij heeft n slecht been en is afgekeurd om bereden te worden,

Ik zie dat ze hem na x aantal weken op internet zetten als rijpaard etc, wat zijn dan mijn rechten bv?!
Hun hebben mij dan voor gelogen lijkt me....

Ik zelf zal nooit in zee gaan met pzb...

Ik denk dat je daar weinig aan kan doen. Is in principe hetzelfde als je je paard als weidemaatje weg geeft of verkoopt en de nieuwe eigenaar verkoopt hem door als rijpaard. Ze zetten tegenwoordig niet voor niets bij de advertenties keuren op eigen kosten. Daarmee dekken ze zichzelf heel slim in.