Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:25

Is er nu zicht op iets als een opening bij SBB of de provincie voor het komen tot een nieuw beleid ?

NathalietjeB

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:18

Nee nog geen zicht op nieuw beleid, wel word er nu meer gezegd van de grazers moeten er weg.
En t gebied weer enkel voor de vogels.

Eline bij welke voergroep hoor jij nu? Ik heb mijn informatie qua voeren nog wel lopen delen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:50

NathalietjeB schreef:
Nee nog geen zicht op nieuw beleid, wel word er nu meer gezegd van de grazers moeten er weg.
En t gebied weer enkel voor de vogels.

Daar ben ik helemaal voor!! Ik ben tegen het openzetten van de hekken naar de Veluwe. Dat is alleen maar het probleem verschuiven zolang ze niet aan geboortebeperking gaan doen. Hekken opzetten en dan actief gaan beheren door afschot, ben ik ook geen fan van. En daarbij vind ik dat grote grazers niet thuis horen op de veluwe.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:33

Om het landschap open te houden is enige vorm van begrazing wel noodzakelijk.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:47

Begrazing kan ook op een andere manier. Bv door schotse hooglanders in te zetten (natuurboeren)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:52

De enige goede oplossing lijkt mij gewoon een paar kleine bachelor kuddes of kuddes met enkel gecastreerde dieren/prikpil.. En de rest allemaal weg uit de oostvaardersplassen. Zou mooi zijn als een groot deel verplaats kan worden naar andere gebieden, ook weer in bachelor kuddes, of als een deel van de jonge dieren verkocht kan worden.
Open zetten van hekken maakt meer kapot dan dat het goed doet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:07

Ik zou het niet zo erg vinden als mijn eten daar gaat lopen. Ik lust paarden, koeien, schapen en een hert gaat er ook wel in. Wat dat betreft ben ik een prima natuurlijke vijand. :D

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:26

Ik zou het belachelijk vinden als ze de Veluwe er bij trekken, dat kost natuurlijk weer een vermogen en je vergroot en verplaatst op termijn alleen de problemen.
Dan kunnen ze beter dat geld steken in het beter beheren van het huidige gebied, maar daar willen ze waarschijnlijk geen geld voor vrij maken en wel voor een groot prestige achtig project waar weer iemand naam wil maken en zijn verachtelijke baantje veilig wil stellen... ;(

En van mijn kant echt hulde aan iedereen die daar iets voor de dieren probeert te doen! _/-\o_
Of alle dingen nu altijd goed uitpakken of niet, de dieren voelen echt wel het verschil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:28

De mensen die vinden dat vogels maar moeten wennen aan de mens en alle gebieden toegangelijk moeten zijn hebben geen idee waar ze het over hebben.
Af en toe hoor je over buizerds al dat ze mensen aanvliegen omdat ze jongen hebben, dat wil je echt niet met een zeearend bijv. Met het wennen aan mensen neemt ook de angst af en dat is niet altijd even handig.
Daarnaast zijn er veel vogels die hier op krachten komen, die hebben rust nodig en moeten vooral eten om een lange reis te kunnen maken.. dat naast de vogels die broeden en wel degelijk gestoord worden als er mensen in "hun" gebied komen en dan dus niet meer in die gebieden zullen gaan broeden maakt dat idee totaal belachelijk. Nog niet over de mensen die hun honden overal, en dus ook daar los laten lopen gesproken.

Er komen best leuke vogels naar NL om te broeden of overwinteren in de gebieden waar ze rust krijgen, dat moet mooi zo blijven.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:59

https://www.facebook.com/groups/981856105302831/

Mijn eigen groep inderdaad.

Zijn dus nu twee voergroepen. Ach, niet zo'n ramp. Hoe meer voer, hoe beter.

Alleen is het heeeeel moeilijk nu, vooral 's avonds. Overal politie. Ze hebben zelfs terreinwagens blijkbaar en alarmen op het hek, maar dat laatste weet ik niet zeker. Morgen gaat een 'scout' kijken.

senna21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 00:17

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 08:35

Nou eindelijk eens iemand die het hardop durft toe te geven.

NatasjavEJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 08:42

senna21 schreef:
Kijk.... https://nos.nl/artikel/2221305-hooglera ... assen.html

Nu de anderen nog. Durft de moloch SBB te veranderen?
Ik hoop het!

Dus wel hekken om de struiken zetten om te voorkomen dat die worden aangevreten? Dat soort ingrijpen mag wel?

En dan hopen dat het word zo als in de New Forrest?
Waar de pony’s wel uit het wild gevangen worden :roll:

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:58

Ik moest aan dit topic denken.
Vraag mij af hoe het gaat met de dieren die we niet mogen zien.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:31

prachtig filmpje. Geweldig wat die man doet _/-\o_

quote uit het daarboven gelinkte artikel:
Op andere plekken in Europa werkte dat, zoals in het New Forest in het zuiden van Engeland. Maar de grote grazers vraten in Flevoland de stekelige struiken wel op, en daar was niet op gerekend. Zelfs hekken om de struiken hielpen niet: gras overwoekerde de struiken al snel.

Ja als er niks anders te eten is, gaan ze aan die struiken beginnen ja. Vrij logisch gevolg. Zelfde als met al die kaalgevreten bomen; af en toe eens aan een boompje knabbelen veranderd al snel in continue er aan vreten tot ook die helemaal weg is als er niks anders te eten is.

Dat het in New Forest wel goed ging, is omdat ze daar aan beheer doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:53

Zoals de New Forest zie ik wel zitten. Vooral omdat het ook nog leuke allround-ponys oplevert ipv die suffe Koniks waar slechts een paar liefhebbers voor te vinden zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:37

Leuk blog over de dubbele moraal waar het dierenwelzijn betreft..... iig grappiger verwoord dan ik zelf zou kunnen doen.
En ja... dat is helemaal on-topic!

https://youtu.be/AGppteIZVqQ

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:10

Ik eet graag vlees. Maar vind wel dat je dieren goed moet verzorgen en ook wilde dieren niet (en zeker niet in gevangenschap) mag uithongeren en onnodig laten lijden.

Ennuh... Een kat Vega voeren? Zoals deze mensen? Komen daar geen problemen van? Of zou de kat in zijn vrijetijd zijn eigen maaltje bij elkaar vangen ter compensatie...

Het haalt de aandacht weg van het directe probleem. Belachelijk dat men er zoveel dingen bij haalt. Alsof die dieren in de Oostvaardersplassen daar iets aan hebben...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:38

joyce B schreef:
Belachelijk dat men er zoveel dingen bij haalt. Alsof die dieren in de Oostvaardersplassen daar iets aan hebben...

Ik weet het niet. Ik denk dat veel mensen die bewust consumeren (& leven) een mooie ingang zien om de dubbele moraal inzichtelijk te maken. Om een gesprek op gang te brengen.
Dat je dus petities kunt tekenen en hooi kunt brengen om een dier te redden, maar dat je door je consumptie-patroon aan te passen nog veel meer dieren kunt redden.
Beide groepen dieren hebben het in dezelfde mate slecht, zij het op een andere manier.

Als mensen ervoor open staan en in alle rust nadenken over hoe wij onderscheid maken tussen die zaken, dat dat eigenlijk niet eerlijk is naar dieren.... maar ook niet echt klopt.

Sterker nog: de OVP heeft alleen nadelige gevolgen voor de dieren, overmatige vleesconsumptie heeft nadelige gevolgen voor dieren, humane gezondheid, drinkwater, milieu en natuur.
Ik begrijp niet dat de vraag dat gewoon eens te overdenken altijd op zoveel weerstand stuit.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:53

Die stuit op weerstand omdat het een stupide drogreden is waarmee gepoogd wordt om het leed in de Oostvaardersplassen te bagatelliseren. Het feit dat mensen doodleuk beesten eten die een kutleven hebben gehad betekent niet dat je dan dieren die heel bewust de hongerdood ingestuurd worden ook gewoon maar moet negeren.

Overigens ben ik de eerste die mensen aanspreekt op dergelijke hypocrisie hoor, maar ik vind het geen reden om dieren die verhongeren dan maar ok te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:55

Niet de vraag maar de manier waarop. Vlees eten is geen misdaad, flexitariërs vragen niet om een veer in hun reet en wie zegt dat de mensen die gevoerd hebben geen vegans zijn?

Dat hele wij zijn goed omdat wij helemaal geen vlees eten en de rest is stom omdat zij wel af en toe of volledig vlees eten staat mij tegen.
Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt en als dat wel vlees eten is maar opstaan als dieren verhongeren dan is dat prima. Als dat geen vlees eten is en je niet met de OVP bezig houden is dan is dat ook prima.
Zo te zien willen deze mensen zelf graag veren ontvangen en is dat wat iemand die een gehaktballetje durft te eten doet nooit genoeg.

Als zij hun kat echt vegetarisch voer geven dan kan je stellen dat ze hem belangrijke voedingsstoffen ontnemen, en je afvragen of dat dan wel zo goed is voor het dier. Een kat is een vleeseter dus over krom en egoïstisch denken gesproken.. Ik wil een kat maar hij mag geen vlees eten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:03

Omdat dat opdringen waar maar kan niet door iedereen gewaardeerd wordt.
Voor mij zelfs juist averechts werkt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:03

Een kat veganistisch voeren kan, mits het voer correct en nauwkeurig is samengesteld, al ben ik er geen fan van. Kittens veganistisch voeren is al lastiger. Maar de gezondheid van de kat wordt zelden hoger dan op een middenklasse supermarktvoer en sommige veganistisch voer heeft zelfs echt tekorten.

Vaak zie je dit soort mensen ook alleen katten uit het asiel halen en ondersteunen ze dus niet de fokkerij, ook niet van htk- katten. We hebben nu eenmaal nog een overschot aan katten (in tegenstelling tot honden in het algemeen, we hebben alleen een overschot aan bepaalde rastypen, verder hebben we een tekort aan asielhonden).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:04

julius_juut schreef:
Die stuit op weerstand omdat het een stupide drogreden is waarmee gepoogd wordt om het leed in de Oostvaardersplassen te bagatelliseren. Het feit dat mensen doodleuk beesten eten die een poedersuiker hebben gehad betekent niet dat je dan dieren die heel bewust de hongerdood ingestuurd worden ook gewoon maar moet negeren.

Overigens ben ik de eerste die mensen aanspreekt op dergelijke hypocrisie hoor, maar ik vind het geen reden om dieren die verhongeren dan maar ok te vinden.

Dat ben ik met je eens..... OF je vindt beide zaken acceptabel, OF je vind ze beide onacceptabel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:06

bruintje123 schreef:
Omdat dat opdringen waar maar kan niet door iedereen gewaardeerd wordt.
Voor mij zelfs juist averechts werkt.

Opdringen is iets anders dan een vraag stellen. De vraag waar hem nu echt het onderscheid in zit, en of beide groepen dieren niet dezelfde aandacht verdienen is een goede en eerlijke vraag toch?