Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 08:33

Sunnda schreef:
Wauw, dit klinkt als Sunda ooit op de middelbare school die het antwoord niet wist en dus politiek correct gedeeltes uit de vraag ging ontleden en dan er wat leuke woorden omheen verzon. :+

<knip>

Als ik op een vergadering zo begin te praten wordt ik eruit gezet en waarschijnlijk ook een paar functies lager teruggeplaatst.

Dit klinkt als Sunnda die het op de persoon speelt en niet meer op de inhoud. Ik wil je vragen dat niet meer te doen. Ik vind het niet vriendelijk en ook niet nodig. Zullen we weer over de inhoud verder gaan? Anders haken mensen die er een andere mening op na houden af en dan kan je hier alleen nog maar 'discussiëren' met gelijkgestemden. Dat zou toch jammer zijn, of niet?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:07

das zo'n flauwekul, dat als het wel toegankelijk is de dieren gestoord worden. Naast vliegveld!! Rotterdam wonen al tientallen jaren uilen naast de landingsbaan, op vliegbasis woensel vind men bijna uitgestorven planten soorten, hagedissen en roofvogels.. naast de start en landingsbanen van de F16 en midden in het wooncomplex van de soldaten daar. Nou als ze tegen startende en landende F16 en helicopters kunnen dan valt dat verstoren toch wel mee.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:15

Alane schreef:
JewEmm schreef:
Deze kwam ik nog tegen. Misschien ook iets om over na te denken...
[ [url=m/WjTXGX.jpg]Afbeelding[/url] ]

en wie bepaalt wat dieren welzijn is? en wat dat is?

zal ik dan ook een eten discussie stuk erin gooien?

De sojaboon.... hartstikke gezond, goede vleesvervanger...
Nederland is de europese hoofdimporteur van soja bonen vanuit zuid amerika, waar regenwoud moet wijken voor sojaboon velden. Dag natuur :evaw:
Sta je dan met je broodje vegaburger te schoppen tegen de bio industrie...

En ook dit heeft niets te maken met de situatie in Flevoland, de dieren daar.

De meeste soya (meer dan 50% vd import) wordt gebruikt voor veevoer. De andere helft wordt bijna geheel geëxporteerd (ook voor veevoer). Dus vanuit zuid amerika, naar nederland, door naar andere landen.
Een heel klein deel is voor menselijk consumptie en cosmetica.
Ik eet het overigens niet/ nauwelijks.

8nnemiek

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:23

Een ander groot deel van de soja is voor biobrandstof en sojaolie. Het aandeel voor menselijke consumptie is idd minimaal.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:23

Het idee van Alane, snap ik wel...hoe de verhoudingen zitten is niet de issue in haar voorbeeld.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:26

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om hier wel ontopic te blijven. Er zijn vele zijdelingse discussies die raakvlakken hebben met de situatie in de Oostvaardersplassen, maar we willen jullie vragen deze eventueel in een eigen topic verder te bespreken en de discussie hier ontopic te houden. Alvast bedankt!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:30

Die ganzen hebben ook niks te vreten in de ovp.. wie houd wie nou voor de gek? Hoeveel je ook door redeneert je kan nooit met een sluitende conclusie komen dat het ovp plan geslaagd is. Vogels trekken er weg, massale sterfte van grote grazers. Gebied wordt kaal en raakt vanzelf uitgeput. Die natuur lijkt ineens heel ver weg zo.

Wat betreft de soja discussie misschien kunnen we er weer boeren grond van maken met vogelbeheer en sojateelt :') (maw erg off topic dat vegetarische anti boeren geneuzel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:41

Hoe is het eigenlijk intussen met het voeren? Zijn al die actievoerders nog volop aan de slag? Hoe lang zijn ze van plan daarmee door te gaan? Ik lees er niet zoveel meer over namelijk...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:06

speurneusc schreef:
das zo'n flauwekul, dat als het wel toegankelijk is de dieren gestoord worden. Naast vliegveld!! Rotterdam wonen al tientallen jaren uilen naast de landingsbaan, op vliegbasis woensel vind men bijna uitgestorven planten soorten, hagedissen en roofvogels.. naast de start en landingsbanen van de F16 en midden in het wooncomplex van de soldaten daar. Nou als ze tegen startende en landende F16 en helicopters kunnen dan valt dat verstoren toch wel mee.

"Mijn opa rookte iedere dag een pakje sigaretten en is er oud mee geworden-argument"

Sommige soorten hebben wel de rust en ruimte zonder mensen nodig.

De grote grazers hebben de boel zo kaalgevreten dat er een éénzijdig vegetatie is ontstaan. Dit gras wordt bovendien zo kort afgegraasd door paarden en ganzen dat het Heckrund zich er niet mee kan redden en aan het uitsterven is daar.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:22

safina schreef:
Hoe is het eigenlijk intussen met het voeren? Zijn al die actievoerders nog volop aan de slag? Hoe lang zijn ze van plan daarmee door te gaan? Ik lees er niet zoveel meer over namelijk...

Goede vraag.

Op de facebookgroep Voeren OVP lees ik dat mensen geen voer bij dieren in bepaalde stukken in het gebied zien. Kennelijk alleen in toegankelijke/zichtbare gebieden.
Ook wordt er door SBB inderdaad heel beperkt gevoerd, waardoor inderdaad hun eigen voorspelling kennelijk uitkomt dat alleen dominante dieren - die het voer niet zo nodig hebben - erbij kunnen.

Tegelijkertijd zijn de initiatiefnemers van de voeracties en betoging op dit moment blijkbaar in gesprek met de instanties. Dat kan de huidige stilte op www en in de media natuurlijk prima verklaren, dergelijke processen vergen wat tijd en gebeuren in real life.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:02

Had niet anders verwacht, van het voeren en zo hun eigen voorspellingen laten uitkomen.
Echt heel triest.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:08

randalinpony schreef:
Op de facebookgroep Voeren OVP lees ik dat mensen geen voer bij dieren in bepaalde stukken in het gebied zien. Kennelijk alleen in toegankelijke/zichtbare gebieden.
Ook wordt er door SBB inderdaad heel beperkt gevoerd, waardoor inderdaad hun eigen voorspelling kennelijk uitkomt dat alleen dominante dieren - die het voer niet zo nodig hebben - erbij kunnen.

Iedereen die een kudde paarden bijvoert die weet toch dst je het voer moet verspreiden zodat ieder dier voldoende krijgt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:09

sneeuwpop schreef:
Had niet anders verwacht, van het voeren en zo hun eigen voorspellingen laten uitkomen.
Echt heel triest.
Inderdaad. Jammer dat ze hun "gelijk" moeten halen over de rug van onschuldige dieren. Maargoed, dat verbaast me dan weer niet. Helaas.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:12

safina schreef:
Sunnda schreef:
Wauw, dit klinkt als Sunda ooit op de middelbare school die het antwoord niet wist en dus politiek correct gedeeltes uit de vraag ging ontleden en dan er wat leuke woorden omheen verzon. :+

<knip>

Als ik op een vergadering zo begin te praten wordt ik eruit gezet en waarschijnlijk ook een paar functies lager teruggeplaatst.

Dit klinkt als Sunnda die het op de persoon speelt en niet meer op de inhoud. Ik wil je vragen dat niet meer te doen. Ik vind het niet vriendelijk en ook niet nodig. Zullen we weer over de inhoud verder gaan? Anders haken mensen die er een andere mening op na houden af en dan kan je hier alleen nog maar 'discussiëren' met gelijkgestemden. Dat zou toch jammer zijn, of niet?

Zoals jij mag vinden dat mijn post niet vriendelijk is, mag ik zeggen dat ik vind dat het een volkomen stuurloos antwoord is en dat ik het voor iemand die bioloog is een heel bijzonder antwoord vond.
Vanuit een bepaalde beroepsgroep verwacht je visie toch?

Je had ook mijn hele post kunnen quoten natuurlijk, dan zag je emteen waarom ik het zo'n vreemde post vond.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:00

Nies_ schreef:
sneeuwpop schreef:
Echt heel triest.
Inderdaad. Jammer dat ze hun "gelijk" moeten halen over de rug van onschuldige dieren. Maargoed, dat verbaast me dan weer niet. Helaas.

Het draait in mijn ogen echt om "trots" en het niet willen toegeven dat ze (al jaren) falen.
(En ook het uitgegeven geld, dat nu wel duidelijk is gebleken, verkeerd geïnvesteerd is)
En dat idd over de rug van onschuldige dieren ;(

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:01

Faruba schreef:
ElineS;ik lees op FB dat je gestopt bent met alles,klopt dat?
Dat zou m.i jammer zijn zeg.

Jep, wel met Maascha's Vrolijk groep. Er is geen enkele communicatie. Ik heb geen idee wat ze achter de schermen doen, wat er met het donatiegeld gaat gebeuren, wat de plannen zijn voor het beleid en ze behandeld mensen die haar hebben geholpen als oud vuil. Ik heb meermaals geprobeerd het op te lossen. Ik heb meermaals naar antwoorden gevraagd. Ook gezegd dat door de slechte communicatie en dat doordat mensen niet weten bij wie ze moeten zijn voor dingen, er onrust komt. Wat wel blijkt, de groep is chaos. Mensen gaan dan logischerwijs zelf dingen doen. Zoals over het spoor gaan.. Daarnaast behandeld ze mensen die keihard hebben gewerkt slecht. Nee, daar wil ik niets meer mee te maken hebben.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:16

Nou logisch hoor! Dat vind ik ook het jammere aan deze hele acties/demonstraties het is zo slecht georganiseerd en gecoördineerd, met een goede organisatie valt er zoveel meer winst te behalen.

Ga je nog wel op eigen voet verder?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:26

Jaime_ schreef:
Nou logisch hoor! Dat vind ik ook het jammere aan deze hele acties/demonstraties het is zo slecht georganiseerd en gecoördineerd, met een goede organisatie valt er zoveel meer winst te behalen.

Ga je nog wel op eigen voet verder?

Yes, zeker gaan we verder! Hoe of wat nog even zien, maar sowieso met voeren.

Er word nu opgeroepen op hun Facebook het donatie geld ergens anders te storten want van de 6.000 die ze hadden blijft weinig over. Uhu.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:29

Toch blij dat ik niet gedoneerd heb :x

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:14

He ja, gaan die actiegroepen nou ook nog onderling lopen kissebissen? Hoe vaak dát niet voorkomt....

De dieren in de OVP hebben daar toch helemaal niets aan!

Wel doorgaan, hoor Eline S, die dieren hebben alle POSITIVITEIT nodig, niet dat geharrewar onderling.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:24

Nee, ze hebben ook niets aan verkeerd voer of voer met de plastic touwtjes er nog om heen. Dat door actie voerders gegeven wordt! Dat zag ik langs komen door gegeven door een beveriliger.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:26

Nee, ze hebben ook niets aan verkeerd voer of voer met de plastic touwtjes er nog om heen. Dat door actie voerders gegeven wordt! Dat zag ik langs komen door gegeven door een beveiliger.
Vast goed bvedoelt.

yavne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:07

Kijk naar andere natuurgebieden zoals Veluwe en Duitsland, daar leven ook wilde dieren, die niet verhongeren. Er wordt gevoerd, gejaagd en de wolf is terug.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:16

vienna1987 schreef:
Nee, ze hebben ook niets aan verkeerd voer of voer met de plastic touwtjes er nog om heen. Dat door actie voerders gegeven wordt! Dat zag ik langs komen door gegeven door een beveiliger.
Vast goed bvedoelt.

En ik betwijfel dat.
Of het is omdat ze snel weg moesten komen bijv...
Maar hoe dan ook, ze zijn "tegen elkaar" , dus modder gooien gebeurd op een eerlijke en oneerlijke manier.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:38

Duidelijk Eline. Bij wie "hoor" jij nu dan?

Ik las net ergens op FB een uitleg hoe wie wat waar doet maar ondanks dat ik ik 2x door gelezen heb is het me nog niet duidelijk. Jammer hoor,zeker omdat je leest dat het bij veel mensen onduidelijk is. Zo ben ik bv.benieuwd wat er nou met het gedoneerde hooi gebeurd. En er word gevraagd om geld te doneren. Maar ik zou dan wel graag willen weten waar dat voor gebruikt word. Dat hebben ze ook toe gezegd maar daar ben ik nog niks over tegen gekomen.
Jammer dat het zo rommelig en onduidelijk moet lopen.

Eline,denk je wel een beetje aan jezelf.