Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ibbel schreef:Ik wil eigenlijk ook wel eens de mening weten van de voorstanders/ecologen hier over hoe je als je twee niet-inheemse diersoorten samen met een wel inheemse soort in een omgeving plaatst die bovendien niet voor alle soorten de natuurlijk omgeving is, hoe je daar een 'natuurlijk ecosysteem' van verwacht?
Wat is de rationale achter de gedachte dat dat kán, en zonder ingrijpen tot 'natuur' kan ontwikkelen?
Mijns inziens zit daar nl de fundamentele fout van dit experiment. Dieren met andere behoeftes die geplaatst worden in een omgeving waar ze niet van nature voorkomen, en dat dan 'natuur' noemen...
JewEmm schreef:@Ibbel, zou ik dan mogen weten wat jouw definitie is van natuur en wat jouw opinie is over de rendieren van Svalbard?
JewEmm schreef:Maar ik ben hier niet de enige ecoloog/"voorstander", dus misschien zijn er anderen (Ibbel?) die hier een mening over hebben.
Malenka schreef:Het doel van de grote grazers is juist om bebossing te voorkomen.
Alane schreef:JewEmm schreef:Deze kwam ik nog tegen. Misschien ook iets om over na te denken...
[ [url=m/WjTXGX.jpg]Afbeelding[/url] ]
en wie bepaalt wat dieren welzijn is? en wat dat is?
zal ik dan ook een eten discussie stuk erin gooien?
De sojaboon.... hartstikke gezond, goede vleesvervanger...
Nederland is de europese hoofdimporteur van soja bonen vanuit zuid amerika, waar regenwoud moet wijken voor sojaboon velden. Dag natuur![]()
Sta je dan met je broodje vegaburger te schoppen tegen de bio industrie...
En ook dit heeft niets te maken met de situatie in Flevoland, de dieren daar.
Amalarab schreef:vind ik ook Loretta!
hekken weg, recreatieroutes erdoor
paar nieuwe dorpen bouwen
JewEmm schreef:Hmm... Nu je het op heel Nederland gooit... Weet je waarom er veel stukken natuurgebied niet toegankelijk zijn voor mensen? Omdat alleen al de aanwezigheid van mensen de boel flink verstoort, met name in het broedseizoen. Dan is er misschien een select groepje mensen dat wel toestemming krijgt om het gebied in te gaan, om het te monitoren of om onderzoek te doen, zodat we nog beter kunnen begrijpen hoe de natuur werkt en we beter maatregelen kunnen nemen tegen de bedreiging van natuurverlies.
JewEmm schreef:Hmm... Nu je het op heel Nederland gooit... Weet je waarom er veel stukken natuurgebied niet toegankelijk zijn voor mensen? Omdat alleen al de aanwezigheid van mensen de boel flink verstoort, met name in het broedseizoen. Dan is er misschien een select groepje mensen dat wel toestemming krijgt om het gebied in te gaan, om het te monitoren of om onderzoek te doen, zodat we nog beter kunnen begrijpen hoe de natuur werkt en we beter maatregelen kunnen nemen tegen de bedreiging van natuurverlies.
JewEmm schreef:Ibbel schreef:Ik wil eigenlijk ook wel eens de mening weten van de voorstanders/ecologen hier over hoe je als je twee niet-inheemse diersoorten samen met een wel inheemse soort in een omgeving plaatst die bovendien niet voor alle soorten de natuurlijk omgeving is, hoe je daar een 'natuurlijk ecosysteem' van verwacht?
Wat is de rationale achter de gedachte dat dat kán, en zonder ingrijpen tot 'natuur' kan ontwikkelen?
Deze vraag bedoel je? Nog meer vragen?
Mij zal je niet horen over een "natuurlijk ecosysteem". En daarnaast zal ik ook niet zeggen dat natuur iets is zonder menselijk ingrijpen. Maar ik zie wel graag dat natuurlijke processen gewoon hun gang kunnen gaan. In de OVP snap ik dat dit niet allemaal kan (waterstand zal toch echt bepaald moeten worden om niet alles onder te laten lopen, en natuurlijke vijanden inzetten is niet realistisch, maar reactief beleid vind ik daar een mooi alternatief voor). En er is hier gekozen om begrazing te introduceren. Begrazing is een natuurlijk proces, heb ik geen problemen mee. En als er geen inheemse soorten zijn, of die pas vele jaren later verwacht worden om dat uit zichzelf te komen, dan heb ik er ook geen moeite mee dat ze geïntroduceerd worden. Zo'n kale vlakte in de winter (in de andere seizoenen is het er echt wel groen) is daar dan een gevolg van. Velen hier zullen zeggen dat dat geen natuur is, maar daar ben ik het niet mee eens. In de bodem zit ook voldoende leven.
Is dit antwoord genoeg?
Loretta schreef:Malenka schreef:Het doel van de grote grazers is juist om bebossing te voorkomen.
Kun je aan zien hoe gemaakt dat gebied eigenlijk is.
Bovendien is ook nog eens een groot deel van het gebied niet toegankelijk. Rerwijl het een ideale ligging heeft voor een heel mooi recreatie gebied zo vlak bij de randstad en tussen Almere en Lelystad in.
Malenka schreef:Dat kan je conclusie zijn. De grote grazers zijn er in gezet om het drogere deel van het gebied open te houden. Door bebossing te voorkomen houd je grasland wat nodig is voor de ganzen. Deze ganzen zijn weer nodig om het natte gebied open genoeg te houden voor andere soorten (waaronder ook planten).
Natuur is er voor vele soorten. Als je alles open stelt voor de mens zullen er soorten verdwijnen. En dat is juist niet de bedoeling. In de verslagen van sbb kun je bijvoorveeld goed lezen waarom ze de waterstand bijstellen. Alles om soorten te behouden/ aan te trekken. Dat is ook