Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:38

Sclimpre schreef:
JewEmm schreef:
@Jaime_ En dus zouden we ook niet de natuur(lijke processen) weer de ruimte mogen geven?

Dat hadden ze van het begin af aan moeten doen ipv er grazers uit te zetten.

Maar daar zijn ze toen direct al in gaan ingrijpen door te bedijken en aan de grondwaterstand te rommelen. En -beheerde!- grazers voor de ganzen in te zetten.
Dat is nog best verdedigbaar ook, omdat er indertijd bedreigde vogelsoorten in het gebied trokken. En wat eenmaal uitgestorven is, krijg niet nooit meer terug, dus dat je dan wat kunstmatige ingrepen toepast waardoor die soorten vervolgens weer - hopelijk wel zonder onze inmenging - weer verder kunnen vind ik ok.

Dat staat ook los van het beheer van pakweg de laatste 20 jaar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:56

Nikass schreef:
En dat is nou juist niet zo. Je kunt niet voor het ene dier wel welzijn willen en voor het andere niet. En dat maakt het hele verhaal hier zo hypocriet.

Mensen die niet daadwerkelijk hun gedrag willen veranderen, en op politieke partijen blijven stemmen die milieu ergens onderaan de prioriteiten lijst hebben staan, die de bio industrie blijven steunen door goedkoop vlees in de supermarkt te kopen en die elk jaar milieuvervuilende vliegvakanties maken, zouden zichzelf eens achter de oren moeten krabben waar hun sentiment over de OVP eigenlijk vandaan komt.
Verbeter de wereld begin bij jezelf ;)

Het is niet aan jou om te bepalen wat hypocriet is en wat niet.
Ben ik hypocriet omdat ik zonder problemen 1 van onze koeien eet? Die koe heeft overigens een half jaar met haar kalfje in de wei gestaan. We zijn al jaren niet meer op vakantie geweest. Ik haal ons fruit bij de plaatselijke fruitteler. Mag een vegetarier die groente en fruit uit het buitenland eet wel of geen mening over OVP hebben? Of mag alleen iemand die Nederlandse akkerbouwers steunt dit? Mag een vegetarier die alleen fruit/groente uit Nederland eet, maar wel met het vliegtuig op vakantie gaat wel of geen mening hierover hebben. Kortom, bepaal niet voor een ander of iets hypocriet is omdat het niet strookt met jouw opvattingen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:07

Ik bepaal niks. Als het niet voor jou geldt vraag ik me af waarom je je aangesproken voelt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:10

Kinke schreef:
Nikass schreef:
En dat is nou juist niet zo. Je kunt niet voor het ene dier wel welzijn willen en voor het andere niet. En dat maakt het hele verhaal hier zo hypocriet.

Mensen die niet daadwerkelijk hun gedrag willen veranderen, en op politieke partijen blijven stemmen die milieu ergens onderaan de prioriteiten lijst hebben staan, die de bio industrie blijven steunen door goedkoop vlees in de supermarkt te kopen en die elk jaar milieuvervuilende vliegvakanties maken, zouden zichzelf eens achter de oren moeten krabben waar hun sentiment over de OVP eigenlijk vandaan komt.
Verbeter de wereld begin bij jezelf ;)

Het is niet aan jou om te bepalen wat hypocriet is en wat niet.
Ben ik hypocriet omdat ik zonder problemen 1 van onze koeien eet? Die koe heeft overigens een half jaar met haar kalfje in de wei gestaan. We zijn al jaren niet meer op vakantie geweest. Ik haal ons fruit bij de plaatselijke fruitteler. Mag een vegetarier die groente en fruit uit het buitenland eet wel of geen mening over OVP hebben? Of mag alleen iemand die Nederlandse akkerbouwers steunt dit? Mag een vegetarier die alleen fruit/groente uit Nederland eet, maar wel met het vliegtuig op vakantie gaat wel of geen mening hierover hebben. Kortom, bepaal niet voor een ander of iets hypocriet is omdat het niet strookt met jouw opvattingen.

+:)+
Misschien dat sommige opvattingen beter in het vegetariers en veganisten topic thuishoort dan hier.
Liefde voor dieren hebben staat los van vlees eten.
En heel dat milieu gedoe kun je ook niet voor een ander bepalen. En als ik dat lees klopt daar vaak ook geen bal van.

Dit topic gaat over de verschrikkelijke kwelling van dieren, zonder enig nut of economisch belang. gewoon zomaar voor het "plezier" en hobby van wat doorgeschoten boswachters die geen idee van natuur hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:16

Nikass schreef:
Maar ik heb hier toch mensen horen roepen dat de dieren in de bioindustrie het beter hebben dan de dieren in de OVP (wat ik bestrijd) en dat ze gerust hun stukje vlees blijven eten. Moet ieder voor zich weten, ik ben enkel benieuwd waar dan dat sentiment naar de OVP vandaan komt. Maar ook daar komt helaas geen antwoord op..

In de bioindustrrie zijn dieren vrij van honger en dorst en hebben ze beschutting. Dat alles hebben ze momenteel in de OVP niet..
Is het prettig voor een dier om ruimte te hebben maar niets te vreten en langzaam doodhongeren of je ellendig voelen maar het net aan te overleven? Onder het mom van natuur?

Een "gecreëerde natuur" waarbij de hongerdood de enige natuurlijk vijand is, moet je dat willen in Nederland?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:20

Deze kwam ik nog tegen. Misschien ook iets om over na te denken...
Afbeelding

Amyyy

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:23

De veeindustrie en OVP zijn niet met elkaar te vergelijken. Dat het een slechter is, betekent niet dat de andere dieren het dan goed hebben, want kijk! Die dieren hebben het slechter, dus jullie moeten blij zijn.

Nee zo werkt het niet. En of iemand zich wel of niet druk maakt over de OVP, of over de vee industrie, wat maakt het uit??

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:24

Dieren worden gedood zodra er sprake is van uitzichtloos lijden, zet daar vlug een kruis bij.
Dieren maken gebruik van natuurlijke aanpassingen, ja inderdaad ze mergelen zich uit, joepie dat verdient wel een groene vink ja.
En ja ze hebben familieverbanden, wij noemen dat inteelt. Ook bij partnerkeuze. inteelt. Goed bezig.
En ik mis bij de intensieve veehouderij, altijd te eten en drinken, altijd beschutting en goed klimaat, altijd dierenartsenzorg.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:25

Jewemm, die klopt dus niet . Dieren worden niet gedood zodra er sprake is van uitzichtloos lijden !

Integendeel de OVP blinkt uit in het lange lijdens- en verstervingstraject.
Er wordt pas na maanden van honger en ontberingen geschoten...

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:29

Ho ho ho, ik zeg ook niet dat het 100% klopt. Ik zeg, misschien iets om over na te denken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:32

Valt weinig over na te denken over zo'n onwaarheden, snel de prullenbak in met die onzin.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:37

sterregoud schreef:
Jewemm, die klopt dus niet . Dieren worden niet gedood zodra er sprake is van uitzichtloos lijden !

Integendeel de OVP blinkt uit in het lange lijdens- en verstervingstraject.
Er wordt pas na maanden van honger en ontberingen geschoten...

Niet om wat goed te praten maar het vraagt wel wat organisatie om 2000 dieren af te schieten. Tuurlijk zijn ze daar dan veel te laat mee begonnen maar het is ook niet in 2 dagen geregeld.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:37

Het niveau van de discussie is weer gedaald tot een dieptepunt;
Op een vraag die ik stel komt geen antwoord maar alleen verwijten.
Dat er überhaupt maar gesuggereerd wordt dat varkens die nooit daglicht zien en nooit een natuurlijke ondergrond onder zich voelen een goed leven hebben, is voor mij onvoorstelbaar 8)7

Het stelselmatig niet willen hebben over milieu aspecten en dierenwelzijn waar je zélf invloed op hebt, zegt in mijn ogen veel over de levensinstelling van mensen. Eentje die ik niet wens te delen.
Het stelselmatig diskwalificeren van mensen met een andere mening en SBB helpt een discussie ook niet echt verder.

Ik hou het hier dus voorlopig weer even voor gezien. :evaw:
(zullen een aantal mensen blij mee zijn, kunnen jullie weer fijn met gelijkgestemden elkaars ongefundeerde standpunten bevestigen)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:41

Nikass schreef:
Dat er überhaupt maar gesuggereerd wordt dat varkens die nooit daglicht zien en nooit een natuurlijke ondergrond onder zich voelen een goed leven hebben, is voor mij onvoorstelbaar 8)7

Het stelselmatig niet willen hebben over milieu aspecten en dierenwelzijn waar je zélf invloed op hebt, zegt in mijn ogen veel over de levensinstelling van mensen. Eentje die ik niet wens te delen.
Het stelselmatig diskwalificeren van mensen met een andere mening en SBB helpt een discussie ook niet echt verder.

(zullen een aantal mensen blij mee zijn, kunnen jullie weer fijn met gelijkgestemden elkaars ongefundeerde standpunten bevestigen)

De discussie gaat niet over wat er nu zieliger is bioindustrie of OVP.
Bioindustrie is een totaal andere discussie. Open een topic, misschien blijkt wel dat een heleboel mensen die hierr reageren, daar ook wat te zeggen hebben.
Maar je kunt niet de ene discussie smoren met de andere.

Het gaat hier dus over het beheer in de OVP.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:42

Ze handelen via protocol. Dus volgens de regels doen ze niks verkeerd, dit is wat 'afschieten voor lijden' betekend volgens het beleid. SBB blijft volhouden dat de dieren niet hebben geleden, 'want ze doen aan reactief beheer en de dieren worden toch geschoten? Kijk maar! 94% van alle overleden dieren afgelopen maand is geschoten!'

Niet lijden my ass

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:44

JewEmm, Zullen we even on-topic houden? Als je het wil hebben over bio industrie of daar een actie tegen wil houden (zijn er al genoeg) kan je een eigen topic openen. Dit is appels met peren vergelijk.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:45

Nikass schreef:

Goed plan...ik krijg nu zelfs PB van iemand die alleszins psychopathisch gedrag vertoont. Maar er schijnt steeds meer te mogen voor 'the cause'.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 06-03-18 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:46

randalinpony schreef:
Bioindustrie is een totaal andere discussie. Open een topic, misschien blijkt wel dat een heleboel mensen die hierr reageren, daar ook wat te zeggen hebben.

Dat is interessant... Want dat is wel wat er gebeurd als er andere redeneringen gebruikt worden de andere kant uit. Maar ik ben het met Nikass eens. Op deze manier valt er niets te discussiëren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:52

Lysander schreef:
Ook hier eten we bewust en beperkt vlees en gaan we respectvol om met dieren en de natuur. Mag ik dan nu verbolgen zijn over de OVP? Mensen als Safina en JewEmm, wat willen jullie dan? Vinden jullie het ok zoals het nu gaat? Dat is een oprechte vraag, zonder cynisme.

Leuk dat je die vraag stelt. Ik sta er redelijk ambivalent in. Dit is wat ik er eerder over schreef.

safina @ [VN] Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Bottomline denk ik dat het in ieder geval niet noodzakelijk is om het beleid te houden zoals het nu is en dat je dat ook niet moet willen als daar geen maatschappelijk draagvlak voor is.

Maar ik vind het gezonde verstand en de nuance in de discussie hier en op social media soms ver te zoeken. En die bijvoeracties lijken me ronduit onverstandig als je het vanuit het belang van de dieren bekijkt. Dat vind ik echt wel een beetje treurig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:57

OVP en bio-industrie zijn beide onwenselijk en verwerpelijk.

De dieren lijden in beide situaties in even grote mate. Het enige verschil zit in de wijze waarop.
Je beide zaken ernstig aantrekken is dus reëel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:09

randalinpony schreef:
Nikass schreef:

Nou okee, nog eentje dan: als je een broodje vlees met Zuid-Amerikaans mishandeld paard of met Nederlands mishandeld varken staat te eten terwijl je staat te demonstreren bij de OVP, zou je in mijn ogen jezelf eens moeten afvragen waar het sentiment naar de OVP vandaan komt. Wat het antwoord daarop is mag jezelf invullen.

Maar goed, ik zal me even proberen te beperken tot de OVP: Ik hoop dat ze het gebied laten zoals het nu is. Of uitbreiden met een verbinding met de Veluwe. Als er een mogelijkheid wordt gevonden om de natuurlijke processen hun gang te laten gaan maar toch te komen tot minder afschot, dan ben ik geïnteresseerd, want minder dode dieren lijkt mij heel fijn. In dat opzicht ben ik van mening dat de prioriteiten anders zouden moeten liggen, maar dat willen jullie hier niet horen.

Ik vraag me wel af waar jullie het überhaupt nog over willen hebben in dit topic?
Voor de 100e keer zeggen dat SBB niet deugt?
Voor de 100e keer zeggen dat de OVP geen natuur is? Dat natuur niet mogelijk is in Nederland?
Ik kan mijn tijd nuttiger besteden, dus again :evaw: :evaw:

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:11

Ninx schreef:
OVP en bio-industrie zijn beide onwenselijk en verwerpelijk.

De dieren lijden in beide situaties in even grote mate. Het enige verschil zit in de wijze waarop.
Je beide zaken ernstig aantrekken is dus reëel.

Waarom moet elk topic met vlees uitmonden in dit soort zinloze discussies.

Het houden van vee voor eten en producten bestaat al enkele jaren. ......

Weet je laat maar, ik ben geen zin in dit getennis heen en weer. Als jullie denken dat de OVP en de veehouderij samen opgaan dan hebben jullie een bord voor jullie hoofd waar geen weg omheen is.

:evaw:

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:14

JewEmm schreef:
Vallen de rendieren op Svalbard dan wel of niet onder natuur? Rendieren die er al 5000 jaar zijn. Tijdens de walvisvaart bejaagd. Het is een groep eilanden, dus ze kunnen niet trekken en in de winter is er een voedsel gebrek ivm met sneeuw en ijs. En ze hebben geen natuurlijke vijanden. Als dit dan wel natuur is, waarom de OVP dan niet? Het zijn dezelfde principes die er achter zitten. Als dit geen natuur is, wat is natuur dan wel?

het is geen natuur.... was het ooit wel maar is het niet meer.
heb ik wat gewonnen?

de rendieren daar worden bijgevoerd, zodat het stukje natuur beschermd is
de mens rent er rond, er zijn ijsberen en andere predatoren.
Het bejagen door de mens is ook natuur, want ooit vroeger waren we niets anders dan andere predatoren, alleen wat slimmer (wat dan ook weer zo'n statement is)

Kijk de OVP heeft 'rustgebieden' gecreëerd en beheerd door de mens. De mens die bepaalt wanneer een dier waar en wanneer moet rusten.
Het is eigenlijk meer een verstop de uitgemergelde dieren zodat het niet publiek wordt, want de goed en beter doorvoede dieren hoeven schijnbaar niet te 'rusten'
En daar gaat het dus ook al mis. De mens bepaald niet het dier zelf, niets natuurlijks aan. Maar voeren mag niet, want dat is onnatuurlijk.
Volgens mij is voer, water en lucht de eerste 3 dingen die iets levendigs nodig heeft om überhaupt te kunnen overleven, dat is natuur.

En de bio industrie.... is een rook gordijn leggen aandacht bij het hoofdonderwerp vandaan halen zodat dat klaar is, doen ze in de journalistiek ook.
Demonstratie over wat er in de OVP gebeurd en wat is het bericht? niet waarom er een demonstratie is, neen, over mensen die langs het spoor lopen. Doen ze in India ook, maar dat haalt het nieuws niet.

Hek openzetten en een corridor richting de veluwe is geen oplossing, alleen op korte termijn.
De edelherten zouden zich dan vermenigvuldigen als de konijnen, en je het probleem wordt niet opgelost.
OVP kan heel mooi worden, net als in dat sprookjes verhaal over de OVP, maar dan moet er beheerd worden in de praktijk en niet op papier, niet in een verhaal wat begint met: "Er was eens een theorie, helaas bleek de praktijk anders, op een stukje land hier niet zo ver vandaan, verstopt achter hekken door de mens gecreëerd verbloemt als natuur het begin van de regenboogboog brug de start richting de eeuwige groene weides...... en als ze niet door de kogel gestorven zijn dan natuurlijk door de honger"

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:15

ElineS;ik lees op FB dat je gestopt bent met alles,klopt dat?
Dat zou m.i jammer zijn zeg.

NatasjavEJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:19

JewEmm schreef:
Deze kwam ik nog tegen. Misschien ook iets om over na te denken...
[ [url=m/WjTXGX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vrije partnerkeuze :')

Het leidende mannetje is de partnerkeuze...

Het is niet alsof een merrie die hengstig is eerst alle hengsten gaat inspecteren.

En nee het dekken gaat in het “wild”zeker niet altijd zachtzinnig.

Ik lees in dat schema vooral een vermenselijking van hoe mensen naar een vrij leven kijken.
We weten niet en zullen nooit ever weten hoe dieren hier naar kijken.