RTL 4 Pro Deo over paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:17

Maar goed als de kopende partij dan een echte paarden vrouw is met dito opleiding dan vind ik het helemaal verbazingwekkend.
Zij zou dan toch moeten weten als je een geimporteerde pony koopt je rekening moet houden met ziektes die hier niet veel voorkomen maar daar wel.
Toen mijn import pony kwam heb ik e.a met mn dierenarts besproken en hebben we hier extra goed naar gekeken. Ondanks dat er al een speciale verklaring bij zat aangezien hij van buiten de eu kwam. Zeker tegenwoordig kun je dit soort info best makkelijk terug vinden.
Verder kom ik de vergelijking met de koelkast vaak tegen. Maar we hebben het hier niet over een nieuwe pony(koelkast) zo uit de doos. Het is een tweede en zelfs derdehands pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:33

Wat voor ziektes zijn er in Frankrijk dan die hier niet voorkomen? Er zitten toch veel Franse dravers hier? Worden die allemaal daar op gekeurd?

Ik denk dat het veel onduidelijker is de wereld van de slachtpaarden die hier naar toe gehaald worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:38

Jannepauli schreef:
AaronYve schreef:
Zeker wel, hoe kom je aan deze wijsheid? Met alle opleidingen kun je gewoon solliciteren en als je wordt aangenomen ook naar
de politie academie :j

Nou bekijk even sollicitatie-eisen politie. Pas zeer recentelijk verlaagd tot MBVO niveau, voorheen lange tijd HBO

Ja, en als ze een MBO paardenhouderij diploma heeft op niveau 4 mag ze gewoon HBO doen, en je kan ook een toelatingstest op je 21e voor het hbo doen. Verder kan ze ook gewoon haar HAVO diploma al hebben behaald. Bedenk dat soort dingen eerst voor je dit soort opmerkingen plaatst die nergens mee te maken hebben verder. 8)7
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-12-12 12:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:38

WTF maakt het uit wat voor opleidingen Jytte gevolgd heeft of nu doet? Wat heeft dat er in het minste of geringste ook maar mee te maken met haar paard en de rechtszaak?

fokfanaat

Re: RTL 4 Pro Deo over paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:40

ja dat vind ik ook niet ter zake

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:41

xx_Horsiex schreef:
WTF maakt het uit wat voor opleidingen Jytte gevolgd heeft of nu doet? Wat heeft dat er in het minste of geringste ook maar mee te maken met haar paard en de rechtszaak?

Dat heeft te maken met het feit of je de koper onwetend of niet kunt noemen. In dat geval zou zij steviger staan in de zaak denk ik zo ;)
Aangezien zij zelf duidelijk verstand heeft van paarden, denk ik dat dat nog wel eens tegen haar gebruikt kan worden :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:44

Omdat je een opleiding hebt gevolgd wil nog niet zeggen dat je ergens verstand van hebt. :)

Marjo

xx_Horsiex schreef:
Omdat je een opleiding hebt gevolgd wil nog niet zeggen dat je ergens verstand van hebt. :)

Op papier wel ;)

Miepie77

xx_Horsiex schreef:

precies , doe even normaal zeg, lijkt wel of zij vervolgd word, haar paard is dood, ongelooflijk soms hier op bokt :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:45

xx_Horsiex schreef:

Het zal toch wel zo moeten zijn :D waar volg je anders onderwijs voor??
Om nog dom en onwetend te blijven? :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:46

PhiaBink schreef:
Pardon pardon???

Kennen jullie alle feiten? Nee. 30% is maar uitgezonden van het hele verhaal. Dus degene die het allemaal weten, moeten het dossier voor hun neus hebben liggen. Mocht dat het geval zijn, dan zal je heel wat anders lezen, dan wat er hier allemaal gespeculeerd wordt.
Er zijn hier ook mensen met een rechten achtergrond die weten wat een consumenten verkoop inhoud en hebben dat diverse malen uitgelegd hoe het wettelijk bepaald is. Het dringt niet door, komt niet door of lijden aan een tunnelvisie.
Gaat wat nuttigs doen dan iemand zo de grond in boren terwijl je helemaal geen idee heb wat er allemaal afspeelt.

Ik ben bijvoorbeeld iemand met een achtergrond in het recht, ik heb je meermaals uitgelegd hoe het werkt, maar je blijft als een blinde kip vasthouden aan de consumentenkoop. Houd daar als eerste eens mee op, want zo voordelig als jij het steeds wilt stellen is het gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 13-12-12 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:48

Voor de politie opleiding?

O ja? Nou echt niet hoor, Amsterdam heeft een tijd HAVO gehad, dat is niet meer zo omdat er nu nivo's zijn en je niet meer meteen tot generalist wordt opgeleid, voor de academie heb je nog steeds HBO nodig, dat zijn de inspekteursopleidingen en niet de diender op straat.....

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:51

russel schreef:
xx_Horsiex schreef:

Het zal toch wel zo moeten zijn :D waar volg je anders onderwijs voor??
Om nog dom en onwetend te blijven? :+

Ooit een les gevolgd op zo'n opleiding? Ik heb toevallig dezelfde opleiding als Yytte gedaan, maar de kwaliteit was nog minder dan die van rotte appels.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:52

PaolaPromise schreef:
kamsel schreef:
[quote="_San87_"
Maar wat ik ervan begrijp (ook al zie ik echt de meest uiteenlopende theorieën voorbij komen hier) is dat er niet eens een koopcontract nodig is. Rubis wordt voor de wet gezien als een product, net zoals een koelkast, omdat vd Berg een bedrijf heeft wat beroepsmatig fokt/handelt. Hierdoor zit er met én zonder koopcontract een garantie op van 6 maanden. Rubis is binnen deze 6 maanden ziek geworden. Als je een koelkast koopt, heb je toch ook geen koopcontract nodig om garantie te hebben? :+ Ik zie mezelf al aankomen bij de Expert.
[/quote

En bij de expert krijg je ook je geld ook niet zomaar terug als je de schade pas meldt nadat je de koelkast 3x hebt laten repareren door een derde en hun nooit iets hebt laten weten.

Haha!! Dat is een HELE goeie! Madam had meteen terug moeten gaan met Rubis, bij de eerste ziektebeelden. Zodat de verkoper er op dat moment iets aan had kunnen doen.

Ho ho, hier gaat iets mis, dat zijn mijn woorden namelijk niet!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:56

Jannepauli schreef:
AaronYve schreef:
Zeker wel, hoe kom je aan deze wijsheid? Met alle opleidingen kun je gewoon solliciteren en als je wordt aangenomen ook naar
de politie academie :j

Nou bekijk even sollicitatie-eisen politie. Pas zeer recentelijk verlaagd tot MBVO niveau, voorheen lange tijd HBO

hier wil ik wel op reageren! Ik zelf heb paarden houderij niveau 2. Daarna aangenomen voor opleiding aan de politie academie niveau 4 'MBO' voor korps alkmaar, helaas niet aan begonnen omdat ik toen van een paard ben gevallen met nek letsel. Dan spreek ik toch over zeker 5 jaar geleden. Zelfs voor mijn beveiligings opleiding zo'n 8 jaar geleden kon je een oriëntatie jaar politie volgen op MBO 1 of 2 Weet 't zo niet meer precies. Maar afijn wat ik wel Weet is dat je na dat jaar door kon stromen naar de echte opleiding op MBO niveau. Dus dat dat sinds kort is is echt flauwekul

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:03

We kunnen alleen maar stellig beweren als bekend wordt dat de pony vanaf de slager is gekocht vanuit Frankrijk...ik had ook bijna een dressurpaard via via gekocht vanuit Frankrijk, met mooi verhaal, gp opgeleid, maar 16 jaar oud en moest weg vanwege leeftijd.....bleek later van de slacht en wel degelijk beenprobleem te hebben wat na een half jaar boven water kwam na de training....

Dit soort dingen gebeuren...."kennis" wist ervan, maar overzag door paardenonkennis niet de gevolgen, maar handelaar die dier had laten komen, wist wel beter!! Kennis had vertelde mooie praat omdat hij de handelaar vertrouwde en mij dus dit paard aanprees........goedbedoeld...uiteindelijk kwam waarheid an licht.

We kunnen pas stellen dat handelaar ter kwade trouw handelde als in zijn boeken de koop van de fjord is blootgelegd, dus bekend waar hij vandaan komt en een eerlijke zakenman heeft een eerlijke boekhouding........

Als is vastgesteld door medische wetenschap in heverre de besmettingen zijn verwoesting heeft gedaan in lichaam wat al een indicatie is vanwege de gedane onderzoeken, en aannemelijk bepaald worden HOElang pony ziek was na koop van TS, lyme is een verloop ziekte met fases, de andere wellicht ook...

De eerste fases van de ziektes zullen niet ongemerkt voorbij gegaan zijn, maar alles begint bij de inkoop van de handelaar!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:06

xx_Horsiex schreef:
xx_Horsiex schreef:

Ooit een les gevolgd op zo'n opleiding? Ik heb toevallig dezelfde opleiding als Yytte gedaan, maar de kwaliteit was nog minder dan die van rotte appels.

Welke opleiding en welke ook zo een opleiding?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:12

Paardenhouderij. Kwaliteit is echt slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:13

Dan pleit het voor haar toch? Zoals sommigen haar de grond in willen stoken ? :D

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:15

russel schreef:
We kunnen alleen maar stellig beweren als bekend wordt dat de pony vanaf de slager is gekocht vanuit Frankrijk...ik had ook bijna een dressurpaard via via gekocht vanuit Frankrijk, met mooi verhaal, gp opgeleid, maar 16 jaar oud en moest weg vanwege leeftijd.....bleek later van de slacht en wel degelijk beenprobleem te hebben wat na een half jaar boven water kwam na de training....

Dit soort dingen gebeuren...."kennis" wist ervan, maar overzag door paardenonkennis niet de gevolgen, maar handelaar die dier had laten komen, wist wel beter!! Kennis had vertelde mooie praat omdat hij de handelaar vertrouwde en mij dus dit paard aanprees........goedbedoeld...uiteindelijk kwam waarheid an licht.

We kunnen pas stellen dat handelaar ter kwade trouw handelde als in zijn boeken de koop van de fjord is blootgelegd, dus bekend waar hij vandaan komt en een eerlijke zakenman heeft een eerlijke boekhouding........

Als is vastgesteld door medische wetenschap in heverre de besmettingen zijn verwoesting heeft gedaan in lichaam wat al een indicatie is vanwege de gedane onderzoeken, en aannemelijk bepaald worden HOElang pony ziek was na koop van TS, lyme is een verloop ziekte met fases, de andere wellicht ook...

De eerste fases van de ziektes zullen niet ongemerkt voorbij gegaan zijn, maar alles begint bij de inkoop van de handelaar!!

Dan kan ik dit mooi aanvullen deze keurige boekhouding heeft Bart, het hele Rubis verhaal toen die naar NL eindelijk kwam , en hoe blij iedereen er mee was, stond ook keurig op zijn site en op internet op fjordenwereld.
Dat Rubis, voor mooie nakomelingen zou gaan zorgen hadden we allemaal gehoopt, helaas kwam die punten tekort tijdens de HK keuringen , ect.

Bart heeft meerdere goedgekeurde hengsten , Voorbeelden Anton,Timor, volgens mij is Drafur? ook al goed als dekhengst maar dat weet ik niet heel zeker, maar toch .
Deze man is en staat goed bekend bij het stamboek , en op elke keuring zie je hem wel terug, en daar doet hij en aanhang het super goed.

Dus Rubis was echt niet bedoelt als slachtpaard om het voorbeeld maar even aan te nemen..helaas is het allemaal zo gelopen zoals het is gelopen,
maar mevr. Kipp is inmiddels doorgegaan met haar leven , en heeft een nieuw paardje , en heeft daar het geluk weer ingevonden als ik de topics mag geloven (want wie weet is ie wel ziek en schrijft ze dat natuurlij kniet op internet?) maar , ik snap dus niet waarom het weer oprakelen van ,en bart nog even een trap nageven ,
die die zeker niet verdient.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:26

Sparky10 schreef:
maar mevr. Kipp is inmiddels doorgegaan met haar leven , en heeft een nieuw paardje , en heeft daar het geluk weer ingevonden als ik de topics mag geloven (want wie weet is ie wel ziek en schrijft ze dat natuurlij kniet op internet?) maar , ik snap dus niet waarom het weer oprakelen van ,en bart nog even een trap nageven ,
die die zeker niet verdient.

Ik weet niet hoe het in dit geval is gegaan maar wij hebben een aantal jaren geleden een rechtszaak tegen een handelaar gehad en wij werden door een tv programma benaderd of we daar aan mee wilde doen. (geen idee waar ze onze contactgegevens vandaan hadden)
Wij hebben een rechtsbijstandverzekering dus wij konden toch wel kosteloos tegen de handelaar procederen maar Jytte had die mogelijkheid niet en als je dan in de gelegenheid wordt gesteld om zo toch je gelijk te halen...................

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:30

Jeetje kostte me heel wat tijd om alles bij te lezen. Dat heel veel mensen vasthouden aan het consumentenrecht zeg..... Ik heb het toevallig zelf meegemaakt en uiteindelijk maar eieren voor mijn geld gekozen omdat het heel lang duurde en ik er alleen maar aan onderdoor ging. Erg goed voor je gezondheid is een rechtzaak niet hoor. Bij mij betrof het een paard met OCD, en dat je geen contract nodig hebt is ook niet helemaal waar. Ik had een aanbetaling gedaan aan de stoeterij en meerdere getuigen. De stoeterij stond op naam van mevrouw, mevrouw was niet getrouwd met meneer. Puntje bij paaltje werd er door hen gewoon volgehouden dat ik het paard particulier van meneer heb gekocht!! En dan krijg je een jarenlang discussie. Gebrek moet gemeld worden voordat er allemaal behandelingen worden gestart. Uiteraard moet je onderzoek doen wat het gebrek is maar zodra ze daarachter zijn mag je geen behandeling starten voordat de verkoper is ingelicht (wanneer je aanspraak op je rechten wilt maken tenminste). Hij moet immers de kans krijgen het probleem op te lossen.

Verder vond ik de handelaar best eerlijk overkomen, en geloof ook echt niet dat hij het geweten heeft. Dat neemt niet weg dat hij wel verantwoordelijk blijft voor het product dat hij verkoopt. Nu is het gebrek in kwestie een beetje lastig natuurlijk want er valt niet te achterhalen.

En dan iedereen die valt over een keuring, eigen schuld, dikke bult. Onzin, als jij van een bedrijf koopt mag je er van uit gaan dat er een goed product word geleverd. Hoever gaat de onderzoeksplicht.... Jitte heeft voldaan aan haar onderzoeksplicht door een klinische keuring te laten doen. Ook met een rontgenologische keuring kun je niet alles uitsluiten. Over het algemeen worden er alleen foto's gemaakt van de benen, dus problemen vanuit de rug, nek worden dan ook niet uitgesloten. Er word ook niet standaard bloedgetrokken. Wanneer je alles uit wilt sluiten word het een dure grap al die onderzoeken, daar zou je haast nog een paard van aan kunnen schaffen. Ookal is het paard alleen klinisch gekeurd, heb je 6 maanden garantie op verborgen gebreken, (of verkoper er van wist of niet dat maakt niet uit). Mits er wel door een dierenarts aangetoond kan worden dat het gebrek al aanwezig moet zijn geweest op het moment van aankoop maar nu pas tot uitting is gekomen. Het is echt niet zomaar dat als jou paard ineens kreupel is door een val in de wei bijvoorbeeld dat je je paard zomaar terug kan brengen binnen 6 maanden hoor. Zo gemakkelijk gaat dat niet ookal is het een consumentenkoop.

Treurig dat het paardje ingeslapen moest worden. Treurig dat Jitte haar paardje moest verliezen (ik weet helaas hoe het voelt), maar ook treurig voor de verkoper die ter goeder trouw gehandeld heeft.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:31

Bart heeft 8 goedgekeurde hengsten staan, dat hij rubis dan verkoopt omdat hij het niet heeft gered op de keuring is dan niets mis mee, zoals wel beweerd word door die dierenbescherming muts...
Als hij had geweten dat rubis rhino bij zich droeg zou hij hem allang afgezonderd hebben van zijn stal en hem dus direct verkocht oid, dan ga je niet naar keuringen en al je waardevolle dekhengsten thuis is gevaar brengen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:34

Dakotah schreef:
Voor iedereen die dan vind dat dit puur onder consumentenkoop valt, en als blijkt dat paard binnen 6 maand een gebrek heeft of ziek is, dat ie terug mag.

Even het volgende:

Ik koop morgen een paard, beestje van 10000 euro, is goedgekeurd, neem hem mee naar huis.
Vervolgens rijd ik hem helemaal kapot, pezen stuk, rug naar de knoppen, noem maar op.
Vervolgens zet ik hem op stal, geef hem minimaal eten, zo stoffig en beschimmeld mogelijk, tot ie bijna instort, constant loopt te hoesten, en ik laat de dierenarts komen.
Dierenarts heeft geen andere mogelijkheid dan inslapen.
Gooi het paard vervolgens in de trailer, en breng hem terug (binnen de 6 maand uiteraard) naar de oude eigenaar, en eis mijn geld terug, inclusief de gemaakte kosten.
Volgens die gene die hier zeggen, maakt niet uit of ie ziek was bij de oude eigenaar, contract is contract, dus hij moet je geld terug geven. Want tja hij is niet meer geschikt om op te rijden, en daar had ik hem voor gekocht.

Uiteraard is dit sterk overdreven (en voor iedereen begint te gillen, hoe kun je dat nou doen, zou ik uiteraard nooit doen), maar goed als men het dan zo zwart/wit wil zien, dan kan dit dus ook en zou ook binnen de "kopersgarantie" vallen, ik was immers binnen 6 maand terug met het paard.
Dan zouden het wel erg zware tijden worden voor de handelaars en fokkers.

Zo werkt het gelukkig niet :=

Wanneer je na koop op een gebrek stuit welke het paard ongeschikt maakt voor het doel waarvoor je het dier hebt aangeschaft moet er zsm een DA bij komen om het gebrek te antedateren.
Vervolgens moet de verkoper ook zsm op de hoogte worden gesteld van het gebrek.

Het is van groot belang om het gebrek door een dierenarts te laten antedateren om aan te kunnen tonen of het dier het gebrek al had vóór de koop of dat het gebrek ná de koop is ontstaan.

Een dier stuk rijden of verwaarlozen om dan een enkele reis terug naar de verkoper te geven gaat dus niet op.
Net zo min als een mak recreatiepaardje kopen, om vervolgens te verwachten dat het dier een 1.50m. parcours zal springen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:38

Kaja schreef:
Dakotah schreef:
Voor iedereen die dan vind dat dit puur onder consumentenkoop valt, en als blijkt dat paard binnen 6 maand een gebrek heeft of ziek is, dat ie terug mag.

Even het volgende:

Ik koop morgen een paard, beestje van 10000 euro, is goedgekeurd, neem hem mee naar huis.
Vervolgens rijd ik hem helemaal kapot, pezen stuk, rug naar de knoppen, noem maar op.
Vervolgens zet ik hem op stal, geef hem minimaal eten, zo stoffig en beschimmeld mogelijk, tot ie bijna instort, constant loopt te hoesten, en ik laat de dierenarts komen.
Dierenarts heeft geen andere mogelijkheid dan inslapen.
Gooi het paard vervolgens in de trailer, en breng hem terug (binnen de 6 maand uiteraard) naar de oude eigenaar, en eis mijn geld terug, inclusief de gemaakte kosten.
Volgens die gene die hier zeggen, maakt niet uit of ie ziek was bij de oude eigenaar, contract is contract, dus hij moet je geld terug geven. Want tja hij is niet meer geschikt om op te rijden, en daar had ik hem voor gekocht.

Uiteraard is dit sterk overdreven (en voor iedereen begint te gillen, hoe kun je dat nou doen, zou ik uiteraard nooit doen), maar goed als men het dan zo zwart/wit wil zien, dan kan dit dus ook en zou ook binnen de "kopersgarantie" vallen, ik was immers binnen 6 maand terug met het paard.
Dan zouden het wel erg zware tijden worden voor de handelaars en fokkers.

Zo werkt het gelukkig niet :=

Wanneer je na koop op een gebrek stuit welke het paard ongeschikt maakt voor het doel waarvoor je het dier hebt aangeschaft moet er zsm een DA bij komen om het gebrek te antedateren.
Vervolgens moet de verkoper ook zsm op de hoogte worden gesteld van het gebrek.

Het is van groot belang om het gebrek door een dierenarts te laten antedateren om aan te kunnen tonen of het dier het gebrek al had vóór de koop of dat het gebrek ná de koop is ontstaan.

Een dier stuk rijden of verwaarlozen om dan een enkele reis terug naar de verkoper te geven gaat dus niet op.
Net zo min als een mak recreatiepaardje kopen, om vervolgens te verwachten dat het dier een 1.50m. parcours zal springen.

Je hebt hoop ik wel door dat ze dit als voorbeeld neerzette :=?