Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Westex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:31

quote van Kay Wienrich die op Wittelsbuerger staat;

FN-Bundestrainer Kay Wienrich (Ravensburg) hat der Pferdesportzeitung seine Eindrücke geschildert: "„Herr Hörmann wurde während einer einstündigen von Stewards (u.a. Chiefsteward Eric Strauss) überwachten Trainingseinheit gefilmt. Diese Filmsequenz zeigt ihn beim Training für die ‚run downs’ und ‚sliding stops’, dem wohl spektakulärsten und auch schwierigsten Manöver der Reiningaufgabe. Turniererfahrene Pferde werden in diesen Trainingssequenzen dazu angehalten, die volle Länge der Arena durchzugaloppieren, da diese Pferde wissen, an welchen Stellen in der Prüfung die Stopps gefragt werden und dazu neigen, diese dann vorwegzunehmen. Zudem ist es erforderlich, dass das Pferd während der gesamten Länge der Bahn gleichmäßig Tempo aufbaut, bis der Reiter das Anhalten verlangt. Die Wand wird als optische Barriere verwendet. Das Pferd soll auf keinen Fall gegen die Wand geritten werden.

Die abgebildete Trainingssituation ist grenzwertig und sollte so nicht sein. Daraus zu schließen, dass Herr Hörmann ‚aggressiv’ trainiert, halte ich für überzogen. Bei einer Vorbereitung zu einem Weltcup-Finale versuchen natürlich alle Reiter ihre Pferde ‚auf den Punkt’ zu bringen. Dies ist legitim, rechtfertigt aber natürlich nie unfaires Verhalten dem Pferd gegenüber. Herr Hörmann hat sich über diese Vorwürfe sachlich und selbstkritisch geäußert, wie ich es als Bundestrainer von meinen Kaderreitern nicht anders erwartet habe.“
Einde quote.

De reden dat ik dit post is omdat ik vind dat Kay een goede uitleg geeft van de bedoeling van fencen. Verder is Kay (voor wie goed leest) behoorlijk kritisch op zijn eigen kader ruiter Nico Hormann door te zeggen dat het "grenzwertig" is en het "sollte so nicht sein". Daarmee toont imo de reining sport aan op zeer hoog niveau ook zelfkritisch te zijn. Net als de FEI met de al eerder gememoreerde in januari al geinstalleerde werkgroep over regels en toezicht op de regels.

Zeer terecht geeft Kay ook een van de problemen van topsport aan. Als het zeer belangrijk wordt zoek je de limiet op. Bij reining betekent dat onder andere dat je je paard zo alert en attent mogelijk probeert te krijgen tijdens de voorbereiding. Maar het opzoeken van die grens mag nooit ten koste gaan van de fairness naar je paard.

En ik ga hierop nog even door. Een voor een topruiter perfect afgesteld paard reageert direct op de minste nekreining, teugeldruk en / of gewichtsverplaatsing. Het is dan toch volkomen onlogisch dat deze profs,zoals velen suggereren, consequent, frequent en met grote kracht de teugelhulpen gebruiken? Een gevoelloos paard kan toch nooit zo een proef rijden als deze ruiters laten zien?

Natuurlijk weer even mijn mantra:
Ik keur het niet goed, op basis van wat ik zie is mijn mening dat GS op dat moment out of order was
Ik juich toe dat de FEI (al voor dit incident) bezig was met een werkgroep om toepassing van en toezicht op de regels te verscherpen
Het is niet terecht hoe GS nu veroordeeld wordt
Reining is fantastisch
Zij die het hardst veroordelen: Stap van je troon. We zijn allemaal schuldig aan het pesten van paarden voor ons eigen genoegen

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:39

Het maakt echt niet uit naar welke tak van de sport je kijkt, in iedere tak heb je helaas veeel te veel rotte appels. Waarom gaan deze mensen niet auto racen??? 'Sporten' / actief zijn met dieren doe je toch omdat je van deze dieren houdt? Als dat niet zo is zoek dan aub een andere sport, met iets dat niet leeft en geen gevoel heeft. Walgelijk dit soort filmpjes, althans om te zien hoe deze mensen met hun paarden omgaan. Goed dat dit aan het licht wordt gebracht!

ElCamino

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:59

Daarbij, wanneer je een paard zó kort onfer je kont zou hebben...wellicht is deze show dan gewoon te vroeg geweest en had hij misschien gewoon níet moeten starten!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:03

nou elcamino, hij is er toch met een monster score 2e mee geworden du om nou te zeggen dat ze niet klaar waren voor de show....... mwah

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:35

Tja maar op welke manier?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:14

maureen_85 schreef:
Het maakt echt niet uit naar welke tak van de sport je kijkt, in iedere tak heb je helaas veeel te veel rotte appels. Waarom gaan deze mensen niet auto racen??? 'Sporten' / actief zijn met dieren doe je toch omdat je van deze dieren houdt? Als dat niet zo is zoek dan aub een andere sport, met iets dat niet leeft en geen gevoel heeft. Walgelijk dit soort filmpjes, althans om te zien hoe deze mensen met hun paarden omgaan. Goed dat dit aan het licht wordt gebracht!

Op het waarom hij niet gaat autoracen kan ik wel antwoord geven: Dan crasht hij zo tegen de muur als hij van die rukken aan het stuur geeft :j

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:41

gadverdamme wat een misselijkmakend filmpje zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:55

Whinnylando schreef:
maureen_85 schreef:

Op het waarom hij niet gaat autoracen kan ik wel antwoord geven: Dan crasht hij zo tegen de muur als hij van die rukken aan het stuur geeft :j

_O-

en daarbij opzij in de camera kijkt :D

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:03

En dan boos worden op de auto waarom die "de afstelling" niet snapt :')

On topic: Laat het duidelijk zijn dat ik deze ruiter, kampioen of niet, waardeloos vind. Als je dit met ieder ander dier doet (hond, kat, schaap) zal menig mens de dierenbescherming bellen. Maar omdat deze man een paar lintjes heeft gewonnen en op een paard zit heet het ineens een "trainingsmethode" . Ik hoef geen lintjes als het zo moet :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:02

Zielig voor het paardje, dit gedoe.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:05

Quarterhorse: dat begrijp ik wel....en ws was hij ook wel 1e of 2e geworden als hij later in het seizoen gestart was en dit niet had hoeven toepassen....ik wil eigenlijk alleen maar zeggen dat voor het gedrag van Craig niet als excuus aangevoerd moet worden dat hij het paard "pas" onder zijn kont had.

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:12

Aii, lekker met zo'n scherp bit vooral .. Maar zo heb je in elke tak van de paardensport wel iets ..

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:49

Oh
My
God
....

Het duurde 4 dagen voor ik me door dit monstertopic heb heengeworsteld en ein-de-lijk kan posten :')

Mijn mening:

JA, het is inderdaad niet fijn wat je hier ziet, verre van zelfs en ik vind het misselijkmakend. Wat je op de film ziet is dierenmishandeling.

NEE, dat wil niet zeggen dat hij altijd zo rijd, dat hij al die vijf uur zo heeft gereden. Misschien heeft hij ook wel zijn goede momenten gehad en is dit gewoon zeer negatief knip en plak werk.

Neemt niet weg dat DEZE momenten wel degelijk mishandeling zijn, of er nu een doel achter zit of niet.
Als ik iemand niet mag en ram deze in elkaar zit er voor mij een doel achter, namelijk de persoon op zijn plaats zetten, justitie zal echter oordelen dat het mishandeling is :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:26

maakt toch geen fluit uit dat het knip en plak werk is?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:41

stef schreef:
maakt toch geen fluit uit dat het knip en plak werk is?

Nee klopt, dat zeg ik dus ook, ondanks dat dit misschien dusdanig knip en plak werk is dat het lijkt alsof hij dit altijd doet, zélfs als het maar 2 minuten op 5 dagen is is het erg :j Dat bedoelde ik te zeggen.

Het mag van de ene kant misschien geknipt en geplakt zijn, maar het blijft slecht om te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:18

Knip en plakwerk over een aantal dagen met een Graig die steeds dezelfde kleren aan heeft?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:18

Geen idee Lamar, ik was er niet bij dus ik houd alleen rekening met de optie. Ik ken de zender die het maakt ook niet, dus daar kan ik ook weinig over zeggen. En ik rijd ook wel eens twee dagen achter elkaar in dezelfde kleding :j

All i know is dat dit gewoon niet zou mogen. Of het nu 3 minuten aan één stuk was of 3 minuten verdeeld over 5 dagen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:51

lijkt mij dat dat gewoon zijn showkleding is. maakt dat veel verschil als dat elke dag wat anders is? ik heb tot nu toe elke show hetzelfde aangehad. betekend dat dat ik elke dag in de zelfde kleren loop?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:09

Sjongejonge, is nu niet alles ongeveer 12 keer gezegd?

- Er zijn felle tegenstanders die de voorstanders voor gek verklaren
- Er zijn een aantal voorstanders die (heel moedig, er zijn er veel meer die hun vingers hier echt niet aan durven branden) hebben geprobeerd uit te leggen wat hij er mee probeert voor elkaar te krijgen, maar die de tegenstanders dan weer beschuldigen van onwetendheid (tja, en dat wordt dan weer niet zo fijn opgepakt).

Maar over 1 ding zijn we het allemaal eens: We worden het nooit eens!

Zullen we het hierbij dan maar laten?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:13

naja, t topic lag alweer een paar uur stil en jij reageert weer, dus verbeter de wereld, begin bij jezelf zou ik zeggen :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:36

goed plan MLP

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:19

stef schreef:
naja, t topic lag alweer een paar uur stil en jij reageert weer, dus verbeter de wereld, begin bij jezelf zou ik zeggen :)

jij was er anders ook weer als de kippen bij :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:20

Ik ben ook niet diegene die zegt dat we maar klaar moeten zijn met de discussie :n

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:36

stef schreef:

Valt dit onder de noemer "Stef maakt vrienden"? Of vat ik het verkeerd op?

Nou ja, als je meent toch nog wat zinnigs toe te kunnen voegen, hou je vooral niet in.

Alleen ben ik een reiningruiter en trots op mijn sport. Dan zie je niet graag dat er een negatief 60+ paginatopic is over welgeteld 1 ruiter die een paard rijdt van een paardeneigenaar met boter op zijn/haar hoofd. Zoals er hier op Bokt ook wel wat rondlopen.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:32

Voel je niet zo aangevallen joh!
De meesten die hier reageren, hebben dit filmpje gezien.
En tja laten we eerlijk blijven die is gewoon niet fijn om te zien.
Het heeft eigenlijk niks met Reining te maken dit was vooral paardje pesten.
Als ze zo'n filmpje hadden laten zien over dressuur, springen of sgw was er ook zo gereageerd.
Dat wil niet zeggen dat die hele takt van sport niet deugt, maar wel dat die momentopname niet erg positief waren van die ruiter.
Ik kijk nog steeds hetzelfde naar jullie sport, ik heb er geen verstand van, maar ik vind het bijzonder als je met deze takt van sport op het hoogste niveau kunt presteren.
En dat geldt voor alle disciplines in de paardensport.
Tja alleen deze opname zijn wel negatief over deze ruiter en niet de reining..