Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:26

Xanne, weet je ook hoe het (in zijn algemeenheid) op de langere termijn met de geopereerde paarden ging? Hadden ze nog een paard waardig leven na zo'n operatie?

Het boek is bij bol te bestellen zag ik, is het de moeite waard om te kopen?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:42

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:44

Maar aan die soort beenbreuken of aan andere breuken?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:49

Rembrandt van Nicole Uphoff kwam 'gewoon' terug in de sport - Grand Prix en al.

... maar de ene breuk is de andere niet.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:51

Maar dat las ij ook dat je veel verschillende botbreuken hebt en dan ook een scheurtje of iets. Maar zoals ik las pakken ze deze breuken liever niet.

Zal zo die stukken van mij is opzoeken als ik thuis ben.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:54

DuoPenotti schreef:

Als ik uitga van wat er in het begin, kort na het ongeluk, tegen Unas gezegd werd, dan is de verwachting dat Furion een pijnvrij leven kan leiden, maar wel met een stijver gewricht. Een leven als weidepaard is mogelijk, en het meest recente filmpje laat al een bijzonder gunstig beeld zien, hoe Furion inmiddels loopt.

Hoe vaak ze paarden helpen met dit soort beenbreuken weet ik uiteraard niet. Ik kan me niet voorstellen dat een Engelse of Arabische Volbloed met zo'n breuk terugkeert op de renbaan.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:55

7ofhearts schreef:
GabberGill schreef:
Ik wens hem veel succes
Ik hoop vooral dat furion het goed gaat doen. Wat en hoe maakt me niet zoveel uit maar dat had ik al laten merken denk ik. De updates betreft Furion vind ikzelf interessant. Ben benieuwd hoe dit paard erdoorheen gaat komen en hoelang het herstel zal zijn en hoeverre hij positief herstelt.

Hopelijk kunnen we dan alle zo mogelijk vage verhalen van Unas nu laten wat het is.
Het akelige transportverhaal laten rusten.
Zijn wel of niet hebben van financiën los laten en ons gewoon concentreren op het al dan niet herstel van Furion.
Daarvoor zijn de meeste meelezers tenslotte hier.
Gedane zaken nemen geen keer en de man is zoals hij is.
In een ding is hij goed……. Hij kijkt naar de toekomst, hoe vaag en onzeker die ook is.

(GG ik haak hier op aan omdat je duidelijk zegt hier te zijn voor het herstel van het paard. Niet meer en niet minder )

Ben ik het niet mee eens, Bokt is een discussieforum, we zitten hier om het erover te kunnen hebben omdat we dat boeiend vinden. Iedereen die een gesprek of discussie over dit onderwerp (en dat onderwerp is breder als enkel het paard) niet ziet zitten die kan dit topic op bokt ook helemaal links laten liggen en in plaats daarvan Unas direct volgen via zijn social media.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:58

Zoolgangster schreef:
DuoPenotti schreef:

Als ik uitga van wat er in het begin, kort na het ongeluk, tegen Unas gezegd werd, dan is de verwachting dat Furion een pijnvrij leven kan leiden, maar wel met een stijver gewricht. Een leven als weidepaard is mogelijk, en het meest recente filmpje laat al een bijzonder gunstig beeld zien, hoe Furion inmiddels loopt.

Hoe vaak ze paarden helpen met dit soort beenbreuken weet ik uiteraard niet. Ik kan me niet voorstellen dat een Engelse of Arabische Volbloed met zo'n breuk terugkeert op de renbaan.

Ja oke, terug de wei in dat geloof ik wel.
pijnvrij, denk dat furion dat niet laat zien.
In de sport geloof ik niet, en omdat je dat eerder zei had ik mijn vraag :)

Zoolgangster schreef:
Wat ik weet isdat men in die kliniek, succesvol sportpaarden heeft geopereerd aan beenbreuken, die daarna zelfs terug konden keren in de sport.

Ziehier: https://www.cliniqueveterinairegrosbois.fr/fr/departements/chirurgie/osteosynthese/#

Kan op de website in het Nederlands vertaald worden...

Ik neem aan dat als terugkeer in de sport mogelijk is, een paardwaardig bestaan ook mogelijk is.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:00

Helemaal met Telpeva eens!
Ik wil eigenlijk zelf wel bepalen hoe of waarop ik reageer. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:01

Ann schreef:
Helemaal met Telpeva eens!
Ik wil eigenlijk zelf wel bepalen hoe of waarop ik reageer. :)

Ook met beide eens :j

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:06

Zoolgangster schreef:
Wat ik weet isdat men in die kliniek, succesvol sportpaarden heeft geopereerd aan beenbreuken, die daarna zelfs terug konden keren in de sport.

Ziehier: https://www.cliniqueveterinairegrosbois.fr/fr/departements/chirurgie/osteosynthese/#

Kan op de website in het Nederlands vertaald worden...

Ik neem aan dat als terugkeer in de sport mogelijk is, een paardwaardig bestaan ook mogelijk is.

Op de Instagram van de kliniek (kan iedereen zien, ook zonder Instagram) van de arts die furion heeft geopereerd staan ook filmpjes van paarden die hij eerder heeft geholpen. Soms ook met een volledige en zelfs verschoven breuk, uiteindelijk volledig genezen en weer onder het zadel. (volgens mij stond Furion er ook tussen, met nog twee paarden met een vergelijkbare beenbreuk als Furion.)
Laatst bijgewerkt door journee op 21-05-24 19:34, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:19

Ik vind een enkele breuk in een been nog wel wat anders dan deze gecompliceerde breuk .
Maar zo te lezen heeft unas grote plannen dus zal hij wel eigenaar van unas blijven.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 20:27

Ann schreef:
Xanne, weet je ook hoe het (in zijn algemeenheid) op de langere termijn met de geopereerde paarden ging? Hadden ze nog een paard waardig leven na zo'n operatie?

Over een condylar fracture van het cannon bone (zoals Furion heeft) staat er: "Usually, the results are very good, and the horse becomes working sound.".
Over een fractuur van de proximale phalanx (zoals Furion heeft) staat niets expliciet over de uitkomst, maar Rooney schrijft in dezelfde paragraaf dat de prognose bij een fractuur van de middelste phalanx vaak slechter is waarmee hij "a pasture sound horse" bedoelt. Daaruit kun je concluderen dat een fractuur van de proximale phalanx dus een goede prognose heeft.

Dit paard heeft natuurlijk deze twee breuken tegelijkertijd, waarbij het gewricht lijkt te zijn vastgezet. Dat heeft natuurlijk een effect op de prognose.

Maar dat de botten van een paard te dun zouden zijn om ze vast te kunnen zetten met schroeven, en dat iedere beenbreuk altijd einde verhaal betekent, klopt niet.

The Lame Horse is absoluut een aanrader, als dat nog verkrijgbaar is zou ik het zeker kopen!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 20:29

Super bedankt, ik vind dit echt heel interessante informatie :)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 20:31

Dank voor je toelichting, Xanne!

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 20:35

You're very welcome!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 21:00

Ik reageer ook op wat ik wil. Vind zelf dat het op af en toe een verhitting na best wel positief tegenover elkaar gedraaid wordt.

Mensen die het niet eens zijn kunnen wel eens over en weer gooien en elkaar toch uiteindelijk in hun waarde laten. We hoeven het niet allemaal eens te zijn toch? Juist door over en weer te gooien komen we allemaal ook meer te weten en zien we andere inzichten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 23:44

Xanne schreef:
Ann schreef:

Over een condylar fracture van het cannon bone (zoals Furion heeft) staat er: "Usually, the results are very good, and the horse becomes working sound.".
Over een fractuur van de proximale phalanx (zoals Furion heeft) staat niets expliciet over de uitkomst, maar Rooney schrijft in dezelfde paragraaf dat de prognose bij een fractuur van de middelste phalanx vaak slechter is waarmee hij "a pasture sound horse" bedoelt. Daaruit kun je concluderen dat een fractuur van de proximale phalanx dus een goede prognose heeft.

Dit paard heeft natuurlijk deze twee breuken tegelijkertijd, waarbij het gewricht lijkt te zijn vastgezet. Dat heeft natuurlijk een effect op de prognose.

Maar dat de botten van een paard te dun zouden zijn om ze vast te kunnen zetten met schroeven, en dat iedere beenbreuk altijd einde verhaal betekent, klopt niet.

The Lame Horse is absoluut een aanrader, als dat nog verkrijgbaar is zou ik het zeker kopen!

Ik mis een "like-knop"!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 23:47

Hadden we niet al eens gezegd dat de discussie over het vervoer zouden laten rusten?
Paard is zeker gezien de omstandigheden goed op de plaats van bestemming gekomen.
Gedane zaken nemen geen keer!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 23:49

Waarom was hij weer gekomen dan?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 23:54

smurffie schreef:
Ibbel schreef:
Grinnik. Ik heb de standaard boktreactie nog niet gelezen...

"Je hoort het verhaal maar van 1 kant, klopt dit wel?"

Oftewel, Unas beweert dat dit gebeurd is (hoe weet-ie dat?), ik heb geen publieke post van de kliniek gezien waar zíj beweren dat ze gebeld zijn met een waarschuwing.

Er wordt nu een mogelijke beller gefileerd hier, terwijl totaal niet vast staat dát iemand gebeld heeft.

Ik denk dat zo rond pagina 18/19 van dit topic aardig een 2e kant van het verhaal staat :+ .
Ik geloof niet dat het niet van iemand die minstens dit topic mee leest komt

Ik zou niet weten waarom de kliniek het niet met hem zou delen. Het gaat tussen hem en die kliniek. Een beetje professionele organisatie bespreekt het juist met z'n klant en niet in een openbaar bericht, dat zou pas raar zijn :+

Ann@ ik snap de vergelijking met wat ik eerder iemand anders verweet echt niet: Ik val niemand persoonlijk aan, ik wijs niet naar 1 iemand, ik bemoei me niet inhoudelijk met iemands leven, ik praat niet over iemand die zich niet zou kunnen verdedigen, ik plaats niemands social media posts zonder toestemming.

Door dit. Op deze bladzijdes wordt alles besproken omtrent de reis. Ik vind dat ik dan gewoon mag zeggen wat het verschil is waarom ik daar wel voor zou kunnen bellen maar niet naar een kliniek met zulke berichten.

Er was dus geen discussie over het transport maar een discussie over waarom je het ene wel zou willen stoppen en het andere laat gaan. Paardenwelzijn boeit me wel wat unas verder doet niet.

Ik onderbouw dus zeker waarom ik in 2 van die situaties andere gevoelens heb. Alleen mag ik de situatie dan toch wel benoemen of is dat ook ineens een no go. Dus dan kan ik mijn uitspraken niet eens meer onderbouwen omdat er dan zulke berichten komen. Beetje gek wel toch?
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 22-05-24 00:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 23:55

Over terugkeer in de sport, daar bedoelde ik niet Furion mee, maar de sportpaarden die in de kliniek geholpen waren, naar aanleiding van iemands vraag of paarden na behandeling weer in de sport konden terugkeren.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 06:41

fransje23 schreef:
Hadden we niet al eens gezegd dat de discussie over het vervoer zouden laten rusten?
Paard is zeker gezien de omstandigheden goed op de plaats van bestemming gekomen.
Gedane zaken nemen geen keer!

Laat iedereen voor zichzelf bepalen wat wel of niet te posten? Je hoeft er niet op te reageren als je het een uitgekauwd onderwerp vindt? Anders krijgen we straks een discussie met alleen onderwerpen die een select groepje mensen nodig vinden.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 08:21

@ Telpeva.
Natuurlijk is bokt een discussie forum, maar om nu nog te blijven hameren over het transport en andere dingen die geweest zijn is iets anders.

Furion is geopereerd, dit lijkt goed te gaan, mag de intensive care verlaten, dan zou ik op zeggen op naar het volgende hoofdstuk.
Kijk vooruit zou ik zeggen, ipv steeds maar terug te komen op het vechten met hengsten, dekken van merries, het transport en Unas financiën.

Als je zo de laatste 50 pagina’s terug leest is daar al heel veel en uitvoerig over gediscussieerd.
Tot zelfmoord van de man en paard achterlaten toe.

En nee, natuurlijk beslis ik niet wat er door iemand geplaatst wordt, maar het blijft me verbazen dat men zo lang kan doorzagen over wat allang geweest is, of waar we gelukkig nooit achter zullen komen, domweg omdat het de man zijn privéleven is en mag zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 08:39

Xanne schreef:
Ann schreef:

Als ik het zo lees dan zorgt die tweede breuk dus als hij goed herstelt dat hij nog een paddock paard kan zijn/ worden. Wat ik me dan afvraag, hoe zit dit als hengst zijnde als hij gaat dekken en dat been daardoor zwaar gaat belasten. Zou dit problematisch zijn/ worden? Hij heeft natuurlijk twee breuken wat de boel wat complexer maakt dan bij een enkele breuk.