Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DuoPenotti schreef:Maar aan die soort beenbreuken of aan andere breuken?
7ofhearts schreef:GabberGill schreef:Ik wens hem veel succes
Ik hoop vooral dat furion het goed gaat doen. Wat en hoe maakt me niet zoveel uit maar dat had ik al laten merken denk ik. De updates betreft Furion vind ikzelf interessant. Ben benieuwd hoe dit paard erdoorheen gaat komen en hoelang het herstel zal zijn en hoeverre hij positief herstelt.
Hopelijk kunnen we dan alle zo mogelijk vage verhalen van Unas nu laten wat het is.
Het akelige transportverhaal laten rusten.
Zijn wel of niet hebben van financiën los laten en ons gewoon concentreren op het al dan niet herstel van Furion.
Daarvoor zijn de meeste meelezers tenslotte hier.
Gedane zaken nemen geen keer en de man is zoals hij is.
In een ding is hij goed……. Hij kijkt naar de toekomst, hoe vaag en onzeker die ook is.
(GG ik haak hier op aan omdat je duidelijk zegt hier te zijn voor het herstel van het paard. Niet meer en niet minder )
Zoolgangster schreef:DuoPenotti schreef:Maar aan die soort beenbreuken of aan andere breuken?
Als ik uitga van wat er in het begin, kort na het ongeluk, tegen Unas gezegd werd, dan is de verwachting dat Furion een pijnvrij leven kan leiden, maar wel met een stijver gewricht. Een leven als weidepaard is mogelijk, en het meest recente filmpje laat al een bijzonder gunstig beeld zien, hoe Furion inmiddels loopt.
Hoe vaak ze paarden helpen met dit soort beenbreuken weet ik uiteraard niet. Ik kan me niet voorstellen dat een Engelse of Arabische Volbloed met zo'n breuk terugkeert op de renbaan.
Zoolgangster schreef:Wat ik weet isdat men in die kliniek, succesvol sportpaarden heeft geopereerd aan beenbreuken, die daarna zelfs terug konden keren in de sport.
Ziehier: https://www.cliniqueveterinairegrosbois.fr/fr/departements/chirurgie/osteosynthese/#
Kan op de website in het Nederlands vertaald worden...
Ik neem aan dat als terugkeer in de sport mogelijk is, een paardwaardig bestaan ook mogelijk is.
Zoolgangster schreef:Wat ik weet isdat men in die kliniek, succesvol sportpaarden heeft geopereerd aan beenbreuken, die daarna zelfs terug konden keren in de sport.
Ziehier: https://www.cliniqueveterinairegrosbois.fr/fr/departements/chirurgie/osteosynthese/#
Kan op de website in het Nederlands vertaald worden...
Ik neem aan dat als terugkeer in de sport mogelijk is, een paardwaardig bestaan ook mogelijk is.
Ann schreef:Xanne, weet je ook hoe het (in zijn algemeenheid) op de langere termijn met de geopereerde paarden ging? Hadden ze nog een paard waardig leven na zo'n operatie?
Het boek is bij bol te bestellen zag ik, is het de moeite waard om te kopen?
Xanne schreef:Ann schreef:Xanne, weet je ook hoe het (in zijn algemeenheid) op de langere termijn met de geopereerde paarden ging? Hadden ze nog een paard waardig leven na zo'n operatie?
Over een condylar fracture van het cannon bone (zoals Furion heeft) staat er: "Usually, the results are very good, and the horse becomes working sound.".
Over een fractuur van de proximale phalanx (zoals Furion heeft) staat niets expliciet over de uitkomst, maar Rooney schrijft in dezelfde paragraaf dat de prognose bij een fractuur van de middelste phalanx vaak slechter is waarmee hij "a pasture sound horse" bedoelt. Daaruit kun je concluderen dat een fractuur van de proximale phalanx dus een goede prognose heeft.
Dit paard heeft natuurlijk deze twee breuken tegelijkertijd, waarbij het gewricht lijkt te zijn vastgezet. Dat heeft natuurlijk een effect op de prognose.
Maar dat de botten van een paard te dun zouden zijn om ze vast te kunnen zetten met schroeven, en dat iedere beenbreuk altijd einde verhaal betekent, klopt niet.
The Lame Horse is absoluut een aanrader, als dat nog verkrijgbaar is zou ik het zeker kopen!
smurffie schreef:Ibbel schreef:Grinnik. Ik heb de standaard boktreactie nog niet gelezen...
"Je hoort het verhaal maar van 1 kant, klopt dit wel?"
Oftewel, Unas beweert dat dit gebeurd is (hoe weet-ie dat?), ik heb geen publieke post van de kliniek gezien waar zíj beweren dat ze gebeld zijn met een waarschuwing.
Er wordt nu een mogelijke beller gefileerd hier, terwijl totaal niet vast staat dát iemand gebeld heeft.
Ik denk dat zo rond pagina 18/19 van dit topic aardig een 2e kant van het verhaal staat.
Ik geloof niet dat het niet van iemand die minstens dit topic mee leest komt
Ik zou niet weten waarom de kliniek het niet met hem zou delen. Het gaat tussen hem en die kliniek. Een beetje professionele organisatie bespreekt het juist met z'n klant en niet in een openbaar bericht, dat zou pas raar zijn
Ann@ ik snap de vergelijking met wat ik eerder iemand anders verweet echt niet: Ik val niemand persoonlijk aan, ik wijs niet naar 1 iemand, ik bemoei me niet inhoudelijk met iemands leven, ik praat niet over iemand die zich niet zou kunnen verdedigen, ik plaats niemands social media posts zonder toestemming.
fransje23 schreef:Hadden we niet al eens gezegd dat de discussie over het vervoer zouden laten rusten?
Paard is zeker gezien de omstandigheden goed op de plaats van bestemming gekomen.
Gedane zaken nemen geen keer!
Xanne schreef:Ann schreef:Xanne, weet je ook hoe het (in zijn algemeenheid) op de langere termijn met de geopereerde paarden ging? Hadden ze nog een paard waardig leven na zo'n operatie?
Over een condylar fracture van het cannon bone (zoals Furion heeft) staat er: "Usually, the results are very good, and the horse becomes working sound.".
Over een fractuur van de proximale phalanx (zoals Furion heeft) staat niets expliciet over de uitkomst, maar Rooney schrijft in dezelfde paragraaf dat de prognose bij een fractuur van de middelste phalanx vaak slechter is waarmee hij "a pasture sound horse" bedoelt. Daaruit kun je concluderen dat een fractuur van de proximale phalanx dus een goede prognose heeft.
Dit paard heeft natuurlijk deze twee breuken tegelijkertijd, waarbij het gewricht lijkt te zijn vastgezet. Dat heeft natuurlijk een effect op de prognose.
Maar dat de botten van een paard te dun zouden zijn om ze vast te kunnen zetten met schroeven, en dat iedere beenbreuk altijd einde verhaal betekent, klopt niet.
The Lame Horse is absoluut een aanrader, als dat nog verkrijgbaar is zou ik het zeker kopen!