Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cowboy55 schreef:[naam verwijderd] schreef:1.755 op circa 7.000 (stand mei 2017) is een sterftegetal van 25%.
Waarvan doodsoorzaak nummer 1 is: onherstelbare schade door gebrek aan voedsel.
De jagers van SB schieten pas als ze al liggen. Dat is niet humaan, dat is lui.
Het wordt steeds meer Facebook hier. Roep maar gewoon wat, maakt niet uit wat...als het maar boos is.
JewEmm schreef:@randalinpony Ik ben het met je eens dat er een fundamenteel verschil is in de definitie van natuur en dat dat hier ook een rol in speelt. Maar dat is een discussie apart. Ik deel bijvoorbeeld jouw definitie van natuur totaal niet. Natuurbeheer in z'n algemeen is een heel verhaal apart. En net als de discussie "wat is natuur", heb ik zelf geen zin om daar nu uitgebreid op in te gaan.
Dees schreef:Cowboy55 schreef:
Het wordt steeds meer Facebook hier. Roep maar gewoon wat, maakt niet uit wat...als het maar boos is.
Jij noemt het "roept gewoon maar wat".
Ik baseer me echter op de publicaties van SBB zelf.
Jouw reactie is eentje die je vaker ziet in het pro-SBB-kamp: als je maar volhoudt dat de tegenstander uit zijn nek *piept*, hoop je dat de buitenwereld je daarin uiteindelijk gelijk gaat geven.
Echter: feiten laten zich niet weerleggen door stemmingmakerij.
Jij, beste Cowboy55, wie je ook bent, jij maakt je schuldig aan stemmingmakerij.
Citaat:Het uitgangspunt van de natuurontwikkelingsvisie is dat zichzelf regulerende systemen zonder menselijke in of output duurzaam zijn. Minimalisering van menselijk ingrijpen wordt gezien als voorwaarde voor maximalisering van natuurwaarde.
Natuur wordt in deze visie beheerd door particuliere grondbezitters en overheden. Als referentiekader worden gebieden beschouwd die niet door de mens beïnvloed zijn. Na een eventueel initieel beheer moet overgegaan worden op zeer extensieve vormen van beheer: de voorkeur gaat uit naar niets doen. De continuiteit van het beheer dient dan ook gezocht te worden in de oorspronkelijke ecologische processen die sturend moeten zijn. Jacht en visserij (ook ten behoeve van beheer) zijn niet toegestaan. Deze worden strijdig geacht met de natuurlijke zelfregulatie van de systemen. Herintroductie van (oorspronkelijke) inheemse soorten is wel toegestaan. Introductie van gedomesticeerde, primitieve soorten (zoals bepaalde soorten runderen) moet functioneel zijn en moet dus bijdragen aan de natuurlijkde processen in de natuurgebieden.
Sclimpre schreef:Maar 'wat is natuur' dat is nu net de kern van het probleem. Als we die discussie uit de weg gaan is het een dovemansgesprek.
Voor mij is natuur een ecosysteem dat in evenwicht is. Dat houdt in dat het groot genoeg moet zijn zodat dieren bij te weinig eten kunnen migreren. Er horen ook predatoren bij. Dan krijg je een natuurlijke selectie op een aantal kenmerken. Niet allen fysieke kenmerken, maar ook bv de slimsten gaan meer kans op overleven hebben. In de huidige context van de OVP is de 'natuurlijke' selectie meer wie er net het minst eten kan overleven.
Citaat:Tellingen
De grote hoefdieren worden tweemaal per jaar geteld: eenmaal in het voorjaar (vanaf de grond) en eenmaal in het najaar, zowel vanaf de grond als vanuit een helikopter. Het aantal dieren in het voorjaar (vóór het moment dat de kalveren en veulens zijn geboren) is lager dan in het najaar. De meistand wordt gezien als de stand dat de ecologische draagkracht van het gebied aangeeft. Recente cijfers over aantallen dieren in de Oostvaardersplassen zijn te vinden in de Jaarrapportages monitoring. Zie Links en downloads.
JewEmm schreef:@Jaime_ En dus zouden we ook niet de natuur(lijke processen) weer de ruimte mogen geven?
Hilary schreef:De jonge dieren worden in de najaarstelling zeker meegenomen
Ik meen dat we destijds een schifting hebben gemaakt (of geprobeerd) in veulens, jonge paarden (1-2 jaar) en volwassen paarden. Ergens op een laptop zal ik wellicht de aantallen nog hebben van destijds (november, 2012 (?)).
Lysander schreef:Waar de vergelijking met de elanden in mijn ogen mank gaat, is dat de grote grazers uitgezet zijn door de mens en op dit moment een bedreiging vormen voor de inheemse natuur en biodiversiteit.
JewEmm schreef:Sclimpre schreef:Maar 'wat is natuur' dat is nu net de kern van het probleem. Als we die discussie uit de weg gaan is het een dovemansgesprek.
Voor mij is natuur een ecosysteem dat in evenwicht is. Dat houdt in dat het groot genoeg moet zijn zodat dieren bij te weinig eten kunnen migreren. Er horen ook predatoren bij. Dan krijg je een natuurlijke selectie op een aantal kenmerken. Niet allen fysieke kenmerken, maar ook bv de slimsten gaan meer kans op overleven hebben. In de huidige context van de OVP is de 'natuurlijke' selectie meer wie er net het minst eten kan overleven.
Okee, ik zal er een klein beetje op in gaan. De definitie van natuur is denk ik niet eens echt een discussie, maar vaak een onoverbrugbaar meningsverschil. Omdat definities zogenoemd de waarheid zijn. Maar eigenlijk gewoon een verkapte mening.
Ik ben er mee eens dat een ecosysteem in evenwicht natuur is. Of, door allerlei variaties schommelt rond een evenwicht. Maar dat evenwicht (in bijvoorbeeld populatie grootte) kan dus ook bewaard worden doordat het jaarlijks terugkerende gebrek aan eten.
Vallen de rendieren op Svalbard dan wel of niet onder natuur? Rendieren die er al 5000 jaar zijn. Tijdens de walvisvaart bejaagd. Het is een groep eilanden, dus ze kunnen niet trekken en in de winter is er een voedsel gebrek ivm met sneeuw en ijs. En ze hebben geen natuurlijke vijanden. Als dit dan wel natuur is, waarom de OVP dan niet? Het zijn dezelfde principes die er achter zitten. Als dit geen natuur is, wat is natuur dan wel?
Mizora schreef:Overigens is de kans groot dat de heckrunderen gaan uitsterven op den duur in dit gebied.
[ Afbeelding ]
De paarden zijn nu in een stadium waar de runderen in 2003 waren, dus ik moet maar zien of die het uiteindelijk ook gaan redden met het huidige beleid, of dat er echt alleen herten overblijven.
Hilary schreef:De jonge dieren worden in de najaarstelling zeker meegenomen
Ik meen dat we destijds een schifting hebben gemaakt (of geprobeerd) in veulens, jonge paarden (1-2 jaar) en volwassen paarden. Ergens op een laptop zal ik wellicht de aantallen nog hebben van destijds (november, 2012 (?)).