Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tendance schreef:Hij pakt zijn zweep uit zijn linkerhand over naar rechts en heeft daarbij de onderkant boven. Het zijn ferme snelle tikken waar Zirocco niets aan over zal houden, maar dit noem je zeker wel bovenhands, ondanks dat zijn hand dicht bij het paard blijft.
R12312 schreef:Volgens mij is dat ook niet het geval geweest. Drie tikken waarna Zirocco weer wakker wordt.Tendance schreef:Hij pakt zijn zweep uit zijn linkerhand over naar rechts en heeft daarbij de onderkant boven. Het zijn ferme snelle tikken waar Zirocco niets aan over zal houden, maar dit noem je zeker wel bovenhands, ondanks dat zijn hand dicht bij het paard blijft.
Dat overpakken zag ik, maar daarmee heb je niet per definitie de zweep bovenhands. Hij had mijn inziens duidelijk zijn pink naar beneden. En bij bovenhands heb je die naar boven.
_San87_ schreef:Aaah, wacht ik snap m. Hij heeft idd zijn wijsvinger naar beneden. Ik dacht dat met bovenhands bedoeld werd dat er van hoog naar beneden werd gemept.
_xDyan schreef:Wie wou terug kijken?
http://nos.nl/rio2016/video/2125600-spr ... tloos.html
(Eerste stuk is wel Jur Vrieling)
Hilary schreef:Hier: http://nos.nl/rio2016/artikel/2125571-d ... -door.html
Het eerste filmpje, op ong. 1.40 min.
Ik vind het
1) bovenhands
2) belachelijk om het paard zoveel seconden na de weigering nog op z'n fl*kker te geven. Áls je dat wil doen, moet je binnen twee seconden zijn, niet binnen 22 (overdreven, I know).
R12312 schreef:Volgens mij had ie m niet normaal vast, maar met de zweep naar boven zou hij z'n hand rechtop hebben. Zijn wijsvinger wijst naar beneden zoals ik het van dichtbij zie._San87_ schreef:Aaah, wacht ik snap m. Hij heeft idd zijn wijsvinger naar beneden. Ik dacht dat met bovenhands bedoeld werd dat er van hoog naar beneden werd gemept.
Bovenhands is, als je de zweep vasthoudt en je hebt je hand normaal staan, dat de zweep naar boven wijst.
Onderhands is gewoon zoals je m normaal vasthoudt.
Wat ik van het livebeeld zag dat het gewoon onderhands was, maar ik ben benieuwd naar het filmpje van Tendance. Misschien heb ik het totaal verkeerd gezien.
_San87_ schreef:R12312 schreef:Nee, hij pakt in dezelfde situatie zijn teugel erbij, bij bovenhands had de zweep gelijk recht op moeten staan ( dus tegen zijn neus) en dat is niet zo.
Hoe kan het dan dat zijn wijsvinger naar beneden wijst? Dat kun je zien aan de positie van de hand t.o.v de pols.
R12312 schreef:_San87_ schreef:Hoe kan het dan dat zijn wijsvinger naar beneden wijst? Dat kun je zien aan de positie van de hand t.o.v de pols.
zijn pols is naar beneden gekanteld.
Bij bovenhands staat het handvat van je zweep in je hand, maar wijst hij naar boven, naar je hoofd dus.
Je kunt bij onderhands rustig je pols naar boven draaien zodat je wijsvinger naar beneden wijst.
Lastig uitleggen via de pc
besita schreef:Een nieuwe bepaling in het springreglement is dat er maximaal 3 keer achter elkaar met een zweep mag worden geslagen. De zweep mag nooit bovenhands gebruikt worden en mag ook niet gebruikt worden als de combinatie al is uitgesloten.
2.2 Excessive use of the whip
• The whip may not be used to vent an Athlete’s temper. Such use is always excessive;
• The whip is not to be used after Elimination;
• The whip is never to be used overhand, (for example a whip in the right hand being used on the left flank). The use
of a whip on a Horse’s head is always excessive use;
• A Horse should never be hit more than three times in a row. If a Horse’s skin is broken, it is always considered
excessive use of the whip;
An Athlete identified as misusing or excessively using the whip will be disqualified and may be fined at the discretion
of the Ground Jury.