[HK] Rio: Springen - dag 1 - kwalificatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Re: [HK] Rio: Springen - dag 1 - kwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:09

Ik vind het dubbel.. heb de tik niet gezien en dat hij erop aangesproken wordt vind ik ook terecht..
Maar als ik hoor Hoe andere al trekkend en duwend hun paard door het parcours jagen.. of zoals die Braziliaan met de cross op t laatste.. of doping gebruikt hebben.. en dat die gewoon door zijn.. dan vind ik algehele diskwalificatie wel ver gaan.. Gelukkig is dat nu terug gedraaid..
Ik wil overigens niet zeggen dat het goed is dat hij zn paard slaat.. maar ik vind wel dat er met 1 maat gemeten moet worden en ik al ergere situaties gezien heb die gewoon door zijn..

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:09

Tendance schreef:
Hij pakt zijn zweep uit zijn linkerhand over naar rechts en heeft daarbij de onderkant boven. Het zijn ferme snelle tikken waar Zirocco niets aan over zal houden, maar dit noem je zeker wel bovenhands, ondanks dat zijn hand dicht bij het paard blijft.

Dat overpakken zag ik, maar daarmee heb je niet per definitie de zweep bovenhands. Hij had mijn inziens duidelijk zijn pink naar beneden. En bij bovenhands heb je die naar boven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:11

Is onderhands?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:12

Zijn wijsvinger en duim wijzen in de richting van het langste deel van de zweep, dus bovenhands.
Ik heb het filmpje vertraagd bekeken en de eerste 2 keer zijn bovenhands, tijdens de 3e is hij zijn hand aan het draaien. Of hij hem daar nog volledig bovenhands raakt, dat is ook in slow motion lastig te zien.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 14-08-16 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:13

R12312 schreef:
Tendance schreef:
Hij pakt zijn zweep uit zijn linkerhand over naar rechts en heeft daarbij de onderkant boven. Het zijn ferme snelle tikken waar Zirocco niets aan over zal houden, maar dit noem je zeker wel bovenhands, ondanks dat zijn hand dicht bij het paard blijft.

Dat overpakken zag ik, maar daarmee heb je niet per definitie de zweep bovenhands. Hij had mijn inziens duidelijk zijn pink naar beneden. En bij bovenhands heb je die naar boven.
Volgens mij is dat ook niet het geval geweest. Drie tikken waarna Zirocco weer wakker wordt.

Niet handig misschien, maar bovenhands zeker niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:15

Aaah, wacht ik snap m. Hij heeft idd zijn wijsvinger naar beneden. Ik dacht dat met bovenhands bedoeld werd dat er van hoog naar beneden werd gemept.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:15

Als je dat filmpje nou deelt met ons :D Dan is die discussie snel ten einde

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:16

Laatst bijgewerkt door _xDyan op 14-08-16 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:16

Hier: http://nos.nl/rio2016/artikel/2125571-d ... -door.html
Het eerste filmpje, op ong. 1.40 min.

Ik vind het
1) bovenhands
2) belachelijk om het paard zoveel seconden na de weigering nog op z'n fl*kker te geven. Áls je dat wil doen, moet je binnen twee seconden zijn, niet binnen 22 (overdreven, I know).

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:18

_San87_ schreef:
Aaah, wacht ik snap m. Hij heeft idd zijn wijsvinger naar beneden. Ik dacht dat met bovenhands bedoeld werd dat er van hoog naar beneden werd gemept.

Bovenhands is, als je de zweep vasthoudt en je hebt je hand normaal staan, dat de zweep naar boven wijst.

Onderhands is gewoon zoals je m normaal vasthoudt.

Wat ik van het livebeeld zag dat het gewoon onderhands was, maar ik ben benieuwd naar het filmpje van Tendance. Misschien heb ik het totaal verkeerd gezien.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:20

Volgens mij is het gewoon onderhands?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:20

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:21

Hilary schreef:
Hier: http://nos.nl/rio2016/artikel/2125571-d ... -door.html
Het eerste filmpje, op ong. 1.40 min.

Ik vind het
1) bovenhands
2) belachelijk om het paard zoveel seconden na de weigering nog op z'n fl*kker te geven. Áls je dat wil doen, moet je binnen twee seconden zijn, niet binnen 22 (overdreven, I know).

100% onderhands.

R12312

Jur zou ook nooit zo dom zijn om bovenhands te slaan, dan ben je per direct gediskwalificeerd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

R12312 schreef:
_San87_ schreef:

Bovenhands is, als je de zweep vasthoudt en je hebt je hand normaal staan, dat de zweep naar boven wijst.

Onderhands is gewoon zoals je m normaal vasthoudt.

Wat ik van het livebeeld zag dat het gewoon onderhands was, maar ik ben benieuwd naar het filmpje van Tendance. Misschien heb ik het totaal verkeerd gezien.
Volgens mij had ie m niet normaal vast, maar met de zweep naar boven zou hij z'n hand rechtop hebben. Zijn wijsvinger wijst naar beneden zoals ik het van dichtbij zie.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:24

Nee, hij pakt in dezelfde situatie zijn teugel erbij, bij bovenhands had de zweep gelijk recht op moeten staan ( dus tegen zijn neus) en dat is niet zo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:25

R12312 schreef:
Nee, hij pakt in dezelfde situatie zijn teugel erbij, bij bovenhands had de zweep gelijk recht op moeten staan ( dus tegen zijn neus) en dat is niet zo.

Hoe kan het dan dat zijn wijsvinger naar beneden wijst? Dat kun je zien aan de positie van de hand t.o.v de pols.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:27

Even op groter beeld gezet. Onderhands idd. Maar m.i. nog steeds onnodig :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:27

Ik ben in ieder geval blij dat zowel Jur als de bondscoach wijs genoeg zijn om toe te geven dat hij niet op deze manier had mogen reageren. En dat zij in ieder geval niet met van die kinderachtige argumenten komen. Bijvoorbeeld dat dat anderen niet gestraft zijn en waar zijn pink zat toen hij zijn zweep gebruikte. Dan had ik me oas echt kapot geschaamd voor mijn land en voor mijn sport. Wel zo verstandig en wel zo sportief, deze reactie. Het was een nogal domme, lompe actie, maar hé, hij neemt in ieder geval wel verantwoording voor wat hij gedaan heeft. Dat vind ik dan wel weer een pluspunt. :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:30

_San87_ schreef:
R12312 schreef:

Hoe kan het dan dat zijn wijsvinger naar beneden wijst? Dat kun je zien aan de positie van de hand t.o.v de pols.

zijn pols is naar beneden gekanteld.

Bij bovenhands staat het handvat van je zweep in je hand, maar wijst hij naar boven, naar je hoofd dus.

Je kunt bij onderhands rustig je pols naar boven draaien zodat je wijsvinger naar beneden wijst.

Lastig uitleggen via de pc :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:33

R12312 schreef:
_San87_ schreef:

zijn pols is naar beneden gekanteld.

Bij bovenhands staat het handvat van je zweep in je hand, maar wijst hij naar boven, naar je hoofd dus.

Je kunt bij onderhands rustig je pols naar boven draaien zodat je wijsvinger naar beneden wijst.

Lastig uitleggen via de pc :D

Ik snap wel wat je bedoelt. En volgens mij was dat ook het geval, alleen was de hand naar beneden gedraaid waardoor de zweep automatisch ook naar beneden wijst.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:35

Nou ja goed, ik vond de tikken wel meevallen iig. Maar wel, zoals safina zegt, verstandig in de media excuses te maken.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:39

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:44

Een nieuwe bepaling in het springreglement is dat er maximaal 3 keer achter elkaar met een zweep mag worden geslagen. De zweep mag nooit bovenhands gebruikt worden en mag ook niet gebruikt worden als de combinatie al is uitgesloten.

2.2 Excessive use of the whip
• The whip may not be used to vent an Athlete’s temper. Such use is always excessive;
• The whip is not to be used after Elimination;
• The whip is never to be used overhand, (for example a whip in the right hand being used on the left flank). The use
of a whip on a Horse’s head is always excessive use;
• A Horse should never be hit more than three times in a row. If a Horse’s skin is broken, it is always considered
excessive use of the whip;
An Athlete identified as misusing or excessively using the whip will be disqualified and may be fined at the discretion
of the Ground Jury.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:48

besita schreef:
Een nieuwe bepaling in het springreglement is dat er maximaal 3 keer achter elkaar met een zweep mag worden geslagen. De zweep mag nooit bovenhands gebruikt worden en mag ook niet gebruikt worden als de combinatie al is uitgesloten.

2.2 Excessive use of the whip
• The whip may not be used to vent an Athlete’s temper. Such use is always excessive;
• The whip is not to be used after Elimination;
• The whip is never to be used overhand, (for example a whip in the right hand being used on the left flank). The use
of a whip on a Horse’s head is always excessive use;
• A Horse should never be hit more than three times in a row. If a Horse’s skin is broken, it is always considered
excessive use of the whip;
An Athlete identified as misusing or excessively using the whip will be disqualified and may be fined at the discretion
of the Ground Jury.

Dat geeft gelijk duidelijkheid _/-\o_