Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:55

Ailill schreef:
IHN schreef:
ja, ik snapte hem als sarcasme. Maar zoals ik al zei:ik ben van mening veranderd. En gelukkig kan en mag dat. In het echte leven iig. Op Bokt kennelijk niet.
Ik was allang vergeten wie überhaupt dat had gezegd, maar kennelijk was een sneer extra nog nodig. Prima, hoor.
Een sneer extra is, in mijn optiek, wat overdreven. Je eerste bijdrage binnen dit topic was een gerichte reactie op een actie van mij, waar je herhaaldelijk op bleef doorhakken, om vervolgens precies dezelfde actie zelf óók uit te voeren :+

ten eerste had ik al eerder gereageerd in het topic. En het lijkt of je het persoonlijk opvat, maar zoals gezegd:ik had de naam van diegene nieteens onthouden. Daarbij was ik in de veronderstelling dat we gewoon een discussie voerden. Ik noem het vervolgens nog in mijn reactie (ja, ik weet dat ik wat anders zei maar ben van mening veranderd) en imo dus totaal onnodig om het nog weer te kopieren, aangezien ik het al besefte. Maar goed. Geheel begrijpelijk inderdaad als je het feit dat mensen het niet met je eens zijn en dat zeggen als een persoonlijke aanval ziet en als doorhakken. Volgens mij was het actie reactie:ik reageer, jij daarop, en daarop reageer ik. Zoiets noemt men een discussie. Tenzij het vals en op de man word maar volgens mij was daar helemaal geen sprake van.

Dreamboy

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:00

IHN en Aillil misschien kunnen jullie dit per pb uitvechten?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:02

Dreamboy schreef:
IHN en Aillil misschien kunnen jullie dit per pb uitvechten?

Of gewoon niet. Lijkt me nu van beide kanten genoeg gezegd. Ja je kunt van mening veranderen en ja het is aan beide kanten nu genoeg doorgehakt. Laten we ons focussen op de echte dingen waarover we moeten doorhakken. Paardenwelzijn en het stoppen met ondersteunen van verkapte paardenhandel toegejuicht door onwetende Penny's :)

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:02

ok. Ik ben het ermee eens. da's idd waar het om gaat. En Ailill, we zijn het eens uiteindelijk wb pzb dus excuus voor mijn eerdere felle reactie.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:31

Babootje schreef:
Ik kan mijn vorige bericht helaas niet meer verwijderen, maar het was niet af. Misschien kan een van de mods dat doen?

Back on topic dus en voor degenen die hier later zijn aangehaakt:

Babootje schreef:
Dat PZB zn ANBI status misbruikt is min of meer wel aangetoond niet in de laatste plaats door PZB zelf.
Dat was niet zo slim van ze. Nu ik eraan denk.... Waar blijven de jaarrekeningen?
"Binnenkort" is voor PZB nogal rekbaar.

Ben benieuwd wanneer PZB de - vernieuwde - jaarrekeningen gaat publiceren.

De eerder via de website gepubliceerde 'jaarrekening' 2020 van de ANBI Paard zoekt Baas was deze:

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd door auteursrecht

Kanniewaarzijn dacht ik toen, als je bedenkt wat er allemaal in PZB omgezet wordt.
Op basis van de door PZB zelf verstrekte informatie over het aantal middels adoptie geplaatste paarden, de kosten voor voer en dierenarts in 2021 etc een "bierviltjes"berekening gemaakt waaruit bleek dat er toch wel enkele tonnen omzet werd gemaakt alleen al aan de adoptiepaarden. Buiten alle donaties, opbrengsten uit socials, en andere giften zoals bedrijfsbijdragen in natura. En ca 145.000 aan kosten (huisvesting paarden, voer, dierenarts, transport, etc.)
Duidelijk te zien aan de jaarrekening 2020 is in ieder geval wel, dat deze kosten en opbrengsten niet zijn geland in de ANBI stichting PZB. Nadat er hier in dit topic vraagtekens gezet werden en ook op de FB pagina vragen over werden gesteld, werd het beleidsplan met de jaarrekening rap van de website gehaald en verscheen de volgende toelichting op de website (onder het kopje Over ons).

Door het ontvangen van de ANBI status is er door de belastingdienst hogere eisen gesteld aan de administratie. Wij zijn momenteel bezig om de accountant jaarstukken te laten maken, de accountant heeft geconstateerd dat er een fout zat in de door ons zelf gemaakte jaarrekening daarom zullen we binnenkort de opgestelde en gecontroleerde jaarrekeningen publiceren van 2020 en 2021. Wij hebben het oude beleidsplan van de site gehaald, samen met de niet juiste jaarrekening, dit omdat de jaarrekening in het zelfde document verwerkt was als het beleidsplan.

Na enig speuren (van mij en nog een paar anderen) naar de vestigingen van PZB en eventueel gedeponeerde stukken en het bekijken van enkele adoptiecontracten ontstond het volgende beeld.
Er is een ANBI Stichting Paard zoekt Baas; er is een stichting Zinloos Geweld tegen Dieren (voorheen stichting Hulplot), er is een stichting Steunfonds Dieren en er is een HulpLot BV.
De ANBI stichting PZB is - omdat ze een ANBI zijn - verplicht om een jaarrekening te publiceren. Een BV is dat ook van rechtswege verplicht. De beide andere stichtingen publiceren geen jaarrekeningen via een website en ook niet bij de KvK.
Uit de contracten die worden aangegaan met de adoptanten staat dat er betaald wordt aan de BV HulpLot, maar dat de activiteiten worden uitgevoerd door de stichting Zinloos Geweld Tegen Dieren.

Moderatoropmerking:

De jaarrekening (laatst gedeponeerde uit 2019) van de BV HulpLot geeft het volgende beeld:
Het eigen vermogen en de omzet lopen fors op vanaf 2018. De omzet lijkt als "schuld" te worden overgeboekt naar 1 of meer andere stichtingen van Ten Napel. Als de stijgende lijn zich heeft doorgezet in 20 en 21 zit ik er niet zo naast met het vermoeden dat er inmiddels enkele tonnen door PZB worden omgezet en dat PZB inmiddels een winstgevend bedrijf is.

Moderatoropmerking:

Babootje schreef:
Ik kan mijn vorige bericht helaas niet meer verwijderen, maar het was niet af. Misschien kan een van de mods dat doen?

Back on topic dus en voor degenen die hier later zijn aangehaakt:

Babootje schreef:
Dat PZB zn ANBI status misbruikt is min of meer wel aangetoond niet in de laatste plaats door PZB zelf.
Dat was niet zo slim van ze. Nu ik eraan denk.... Waar blijven de jaarrekeningen?
"Binnenkort" is voor PZB nogal rekbaar.

Ben benieuwd wanneer PZB de - vernieuwde - jaarrekeningen gaat publiceren.

De eerder via de website gepubliceerde 'jaarrekening' 2020 van de ANBI Paard zoekt Baas was deze:

Moderatoropmerking:

Kanniewaarzijn dacht ik toen, als je bedenkt wat er allemaal in PZB omgezet wordt.
Op basis van de door PZB zelf verstrekte informatie over het aantal middels adoptie geplaatste paarden, de kosten voor voer en dierenarts in 2021 etc een "bierviltjes"berekening gemaakt waaruit bleek dat er toch wel enkele tonnen omzet werd gemaakt alleen al aan de adoptiepaarden. Buiten alle donaties, opbrengsten uit socials, en andere giften zoals bedrijfsbijdragen in natura. En ca 145.000 aan kosten (huisvesting paarden, voer, dierenarts, transport, etc.)
Duidelijk te zien aan de jaarrekening 2020 is in ieder geval wel, dat deze kosten en opbrengsten niet zijn geland in de ANBI stichting PZB. Nadat er hier in dit topic vraagtekens gezet werden en ook op de FB pagina vragen over werden gesteld, werd het beleidsplan met de jaarrekening rap van de website gehaald en verscheen de volgende toelichting op de website (onder het kopje Over ons).

Door het ontvangen van de ANBI status is er door de belastingdienst hogere eisen gesteld aan de administratie. Wij zijn momenteel bezig om de accountant jaarstukken te laten maken, de accountant heeft geconstateerd dat er een fout zat in de door ons zelf gemaakte jaarrekening daarom zullen we binnenkort de opgestelde en gecontroleerde jaarrekeningen publiceren van 2020 en 2021. Wij hebben het oude beleidsplan van de site gehaald, samen met de niet juiste jaarrekening, dit omdat de jaarrekening in het zelfde document verwerkt was als het beleidsplan.

Na enig speuren (van mij en nog een paar anderen) naar de vestigingen van PZB en eventueel gedeponeerde stukken en het bekijken van enkele adoptiecontracten ontstond het volgende beeld.
Er is een ANBI Stichting Paard zoekt Baas; er is een stichting Zinloos Geweld tegen Dieren (voorheen stichting Hulplot), er is een stichting Steunfonds Dieren en er is een HulpLot BV.
De ANBI stichting PZB is - omdat ze een ANBI zijn - verplicht om een jaarrekening te publiceren. Een BV is dat ook van rechtswege verplicht. De beide andere stichtingen publiceren geen jaarrekeningen via een website en ook niet bij de KvK.
Uit de contracten die worden aangegaan met de adoptanten staat dat er betaald wordt aan de BV HulpLot, maar dat de activiteiten worden uitgevoerd door de stichting Zinloos Geweld Tegen Dieren.

Moderatoropmerking:

De jaarrekening (laatst gedeponeerde uit 2019) van de BV HulpLot geeft het volgende beeld:
Het eigen vermogen en de omzet lopen fors op vanaf 2018. De omzet lijkt als "schuld" te worden overgeboekt naar 1 of meer andere stichtingen van Ten Napel. Als de stijgende lijn zich heeft doorgezet in 20 en 21 zit ik er niet zo naast met het vermoeden dat er inmiddels enkele tonnen door PZB worden omgezet en dat PZB inmiddels een winstgevend bedrijf is.

Moderatoropmerking:

Ik vind het jammer dat het bericht van Babootje dus elke keer naar de achtergrond verdwijnt.
Niemand heeft zin om 60 pagina's te lezen dus eigenlijk zouden we dit bericht elke pagina minimaal 1 keer moeten quoten, want volgens mij geeft dit het duidelijkst weer wat er nu echt mis gaat bij PZB.
*grrrr krijg de foto's met jaarrekeningen niet toegevoegd*
Laatst bijgewerkt door Muiz op 13-11-24 04:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's verwijderd

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:35

Ze hebben weer een bericht geplaatst hoor op hun FB!
Ook met dat bericht zal wel weer op hier gedoeld worden wat er geschreven is, dat ze tegenwoordig veel 'goede' paarden 'opvangen' in plaats van de schrijnende gevallen.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:05

Ze zeggen dus dat alle paarden die bij PZB komt verwaarloosd zijn? :?

Citaat:
De paarden die bij ons binnenkomen zijn (zwaar) verwaarloosde

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:13

Er komen momenteel weinig paarden binnen bij hun, die ze hebben staan al maanden op de site. Ik vind het prima als ze verwaarloosde paarden opvangen en een nieuw huis gunnen. De kapotte paarden van anderen opvangen en verkopen als goede rijpaarden, daar heb ik wel grote vraagtekens bij. Ik denk dat ze daar gewoon mee moeten stoppen als ze de stichting nog een tijdje goed willen runnen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:20

Screenshots mensen. Voor het geval eea weer verwijderd wordt.

Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door Muiz op 13-11-24 04:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: verwijderd

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:41

fotolijstje schreef:
Ze zeggen dus dat alle paarden die bij PZB komt verwaarloosd zijn? :?

Citaat:
De paarden die bij ons binnenkomen zijn (zwaar) verwaarloosde

Nee dat zeggen ze niet. De paarden die binnen komen zijn verwaarloosd, paarden waarvan de eigenaar ze niet meer aan kan qua gedrag en paarden die niemand meer wil hebben. Als ze eerst een fatsoenlijk Nederlands zouden leren schrijven, zou het een stuk duidelijker zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:59

Het grootste deel van de geplaatste adoptiepaarden bestaat uit paarden die zijn afgestaan. Dat gaat beslist niet om verwaarloosde paarden. Sterker nog; de paarden die worden afgestaan aan PZB moeten allemaal een gezondheidscertificaat hebben, bij de tandarts zijn geweest, bij de smid zijn geweest en alle benodigde entingen hebben gehad. Dus zoveel kosten kunnen ze er niet aan hebben als die dieren er maar een paar maanden staan.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:12

Babootje schreef:
Het grootste deel van de geplaatste adoptiepaarden bestaat uit paarden die zijn afgestaan. Dat gaat beslist niet om verwaarloosde paarden. Sterker nog; de paarden die worden afgestaan aan PZB moeten allemaal een gezondheidscertificaat hebben, bij de tandarts zijn geweest, bij de smid zijn geweest en alle benodigde entingen hebben gehad. Dus zoveel kosten kunnen ze er niet aan hebben als die dieren er maar een paar maanden staan.

En zeker niet als er voor die paarden ook nog gewoon stalling betaald moet worden. Maar volgens mij geldt dat alleen voor weidemaatjes. Gelukkig komen echt verwaarloosde paarden niet heel veel meer voor, maar elk verwaarloosd paard is er een teveel. Maar zij geven het al snel de stempel zielig, mishandeld of verwaarloosd. Zo kopen ze ook pony's op de markten. Ik denk dat als die er echt zo slecht aan toe waren, ze niet eens toe gelaten worden op de paardenmarkt aangezien het toezicht tegenwoordig een stuk strenger is. Maar ja, dan hebben ze wel weer een mooi verhaal om geld te bietsen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:39

ik word met elk bericht dat ik lees misselijker

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:00

Eigenlijk klopt hun naam niet. In eerste instantie vang je paarden op. Er een paas voor zoeken is mooi als het kan, maar zou bij verwaarloosd, mishandelde en opgevangen paarden nooit je prio moeten zijn en dat kan vaak ook eigenlijk gewoon niet.

Maar goed, ik zie dat ze veel tijd hebben om mee te lezen op Bokt en op SM te zitten, dus zoveel werk is het niet. Dit is allemaal zieltjes winnen voor geld en niks anders.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:30

peach2001 schreef:
Dreamboy schreef:
Als ze eerst een fatsoenlijk Nederlands zouden leren schrijven, zou het een stuk duidelijker zijn.

Ik weet van iemand die daar werkt dat het dagelijks reilen en zeilen en ook een groot deel van berichten en mails geregeld wordt door een stapeltje jonge meiden die er werken. Dat verklaard wrs een hoop zoals de soms kinderachtige reacties op mailtjes etc. Henk en carlijn hebben echt niet tijd om de hele dag op fb en mail te zitten. Dan blijft er geen tijd over voor politiek en shoppen.

Dat idee had ik ook al in het begin van dit topic toen ik een heel rottige nergens op slaande pb van hen kreeg nadat ik ze juist een ONDERSTEUNENDE pb had gestuurd.Ik meende toen ook al dat de pb die ik kreeg niet door een volwassene kon zijn verzonden.Ik denk dat hun oorspronkelijke idee door vader Henk gestart wel goed was maar dat hij de leiding nu heeft overgelaten aan kinderen die duidelijk geen verstand van zaken hebben en geen goede manieren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 16:48

superpony schreef:
Eigenlijk klopt hun naam niet. In eerste instantie vang je paarden op. Er een paas voor zoeken is mooi als het kan, maar zou bij verwaarloosd, mishandelde en opgevangen paarden nooit je prio moeten zijn en dat kan vaak ook eigenlijk gewoon niet.

Maar goed, ik zie dat ze veel tijd hebben om mee te lezen op Bokt en op SM te zitten, dus zoveel werk is het niet. Dit is allemaal zieltjes winnen voor geld en niks anders.
Ze kunnen het beter Paard zoekt Sponsor noemen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 17:42

Ailill schreef:
superpony schreef:

Ze kunnen het beter Paard zoekt Sponsor noemen.

Correctie: beheerders zoeken sponsors.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:12

Ik zag vandaag de video van Jill over haar Happy Athlete cup. Zo’n tof idee en schrok toen ik hoorde waar het werd gehouden. Ik weet niet of anderen haar al bericht hadden?
Ik heb haar in elk geval zojuist maar een pb op IG gestuurd.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:31

Ze stonden ook op het Horse Event.
Tja en dan hoor je ze tegen een paardenmoeder met dochtertje praten. Op een folder laten ze een verwaarloosde hoef zien en dat ze net zonder donaties kunnen.

Gelukkig hoorde je ook mensen voorbij lopen die niet zo´n hoge pet op hebben van pzb. Deze moeder had haar huiswerk wel duidelijk gedaan. En zei tegen haar dochtertje toen die zei "oh mama kijk paard zoekt baas". Waarop moeder zegt, nee daar doen we niet aan mee met deze oplichters.
Kindje keek moeders heel verbaasd aan, vol ongeloof. De moeder ging heel eerlijk het gesprek met haar dochter aan, en vertelde dat ze doen alsof. Maar het alleen maar doen om er zelf beter van te worden, niet voor de paardjes zelf.
Mijn vriendin en ik moesten lachen waarop de moeder verschrikt om keek, we hebben haar een trotste duim gegeven. Waarop we een hele blije glimlach terug kregen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:36

kiki1976 schreef:
Tja en dan hoor je ze tegen een paardenmoeder met dochtertje praten. Op een folder laten ze een verwaarloosde hoef zien en dat ze net zonder donaties kunnen.

Gelukkig hoorde je ook mensen voorbij lopen die niet zo´n hoge pet op hebben van pzb. Deze moeder had haar huiswerk wel duidelijk gedaan. En zei tegen haar dochtertje toen die zei "oh mama kijk paard zoekt baas". Waarop moeder zegt, nee daar doen we niet aan mee met deze oplichters.
Kindje keek moeders heel verbaasd aan, vol ongeloof. De moeder ging heel eerlijk het gesprek met haar dochter aan, en vertelde dat ze doen alsof. Maar het alleen maar doen om er zelf beter van te worden, niet voor de paardjes zelf.
Mijn vriendin en ik moesten lachen waarop de moeder verschrikt om keek, we hebben haar een trotste duim gegeven. Waarop we een hele blije glimlach terug kregen.

Geweldig dit. De jeugd heeft immers de toekomst.

lowe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:44

Spoiler:
kiki1976 schreef:

Ben dan benieuwd of deze mensen ook de discussie/gesprek aangaan met PZB :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:52

Uit eigen ervaring is een gesprek met Henk ten Napel niet heel erg prettig, zeker niet als je het niet met hem eens bent kan hij ontzettend intimiderend overkomen.
Ik kan me dan ook goed voorstellen dat mensen dat ontwijken. Zou ik zelf ook doen. Zo'n ervaring hoef ik niet nog een keer :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 21:12

lowe schreef:
Ben dan benieuwd of deze mensen ook de discussie/gesprek aangaan met PZB :)

Nee deze moeder is wijselijk verder gelopen. Naar mijn mening een verstandige keuze als je daar met je dochtertje loopt.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 21:45

Ik vind horse event geen goede plek om te discussiëren. Er zijn ook nog andere mensen om je heen. :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 22:21

Ze staan volgend week ook op horse event volwassen versie.

Misschien nog mensen vanuit hier die gaan en ze persoonlijk even aan de tand kan voelen

Met zoveel kinderen en aanhang in de buurt als dit weekend is inderdaad een minder geslaagd idee.