Ik kan mijn vorige bericht helaas niet meer verwijderen, maar het was niet af. Misschien kan een van de mods dat doen?
Back on topic dus en voor degenen die hier later zijn aangehaakt:
Babootje schreef:Dat PZB zn ANBI status misbruikt is min of meer wel aangetoond niet in de laatste plaats door PZB zelf.
Dat was niet zo slim van ze. Nu ik eraan denk.... Waar blijven de jaarrekeningen?
"Binnenkort" is voor PZB nogal rekbaar.
Ben benieuwd wanneer PZB de - vernieuwde - jaarrekeningen gaat publiceren.
De eerder via de website gepubliceerde 'jaarrekening' 2020 van de ANBI Paard zoekt Baas was deze:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd door auteursrecht
Kanniewaarzijn dacht ik toen, als je bedenkt wat er allemaal in PZB omgezet wordt.
Op basis van de door PZB zelf verstrekte informatie over het aantal middels adoptie geplaatste paarden, de kosten voor voer en dierenarts in 2021 etc een "bierviltjes"berekening gemaakt waaruit bleek dat er toch wel enkele tonnen omzet werd gemaakt alleen al aan de adoptiepaarden. Buiten alle donaties, opbrengsten uit socials, en andere giften zoals bedrijfsbijdragen in natura. En ca 145.000 aan kosten (huisvesting paarden, voer, dierenarts, transport, etc.)
Duidelijk te zien aan de jaarrekening 2020 is in ieder geval wel, dat deze kosten en opbrengsten niet zijn geland in de ANBI stichting PZB. Nadat er hier in dit topic vraagtekens gezet werden en ook op de FB pagina vragen over werden gesteld, werd het beleidsplan met de jaarrekening rap van de website gehaald en verscheen de volgende toelichting op de website (onder het kopje Over ons).
Door het ontvangen van de ANBI status is er door de belastingdienst hogere eisen gesteld aan de administratie. Wij zijn momenteel bezig om de accountant jaarstukken te laten maken, de accountant heeft geconstateerd dat er een fout zat in de door ons zelf gemaakte jaarrekening daarom zullen we binnenkort de opgestelde en gecontroleerde jaarrekeningen publiceren van 2020 en 2021. Wij hebben het oude beleidsplan van de site gehaald, samen met de niet juiste jaarrekening, dit omdat de jaarrekening in het zelfde document verwerkt was als het beleidsplan.
Na enig speuren (van mij en nog een paar anderen) naar de vestigingen van PZB en eventueel gedeponeerde stukken en het bekijken van enkele adoptiecontracten ontstond het volgende beeld.
Er is een ANBI Stichting Paard zoekt Baas; er is een stichting Zinloos Geweld tegen Dieren (voorheen stichting Hulplot), er is een stichting Steunfonds Dieren en er is een HulpLot BV.
De ANBI stichting PZB is - omdat ze een ANBI zijn - verplicht om een jaarrekening te publiceren. Een BV is dat ook van rechtswege verplicht. De beide andere stichtingen publiceren geen jaarrekeningen via een website en ook niet bij de KvK.
Uit de contracten die worden aangegaan met de adoptanten staat dat er betaald wordt aan de BV HulpLot, maar dat de activiteiten worden uitgevoerd door de stichting Zinloos Geweld Tegen Dieren.
Moderatoropmerking:
De jaarrekening (laatst gedeponeerde uit 2019) van de BV HulpLot geeft het volgende beeld:
Het eigen vermogen en de omzet lopen fors op vanaf 2018. De omzet lijkt als "schuld" te worden overgeboekt naar 1 of meer andere stichtingen van Ten Napel. Als de stijgende lijn zich heeft doorgezet in 20 en 21 zit ik er niet zo naast met het vermoeden dat er inmiddels enkele tonnen door PZB worden omgezet en dat PZB inmiddels een winstgevend bedrijf is.
Moderatoropmerking:
Babootje schreef:Ik kan mijn vorige bericht helaas niet meer verwijderen, maar het was niet af. Misschien kan een van de mods dat doen?
Back on topic dus en voor degenen die hier later zijn aangehaakt:
Babootje schreef:Dat PZB zn ANBI status misbruikt is min of meer wel aangetoond niet in de laatste plaats door PZB zelf.
Dat was niet zo slim van ze. Nu ik eraan denk.... Waar blijven de jaarrekeningen?
"Binnenkort" is voor PZB nogal rekbaar.