Niels schreef:Joolien schreef:1.forceren
Uitspraak: fɔrˈserə(n) (forceerde, heeft geforceerd) Werkwoord 1 met geweld openmaken `een slot forceren` 2 met dwang of geweld proberen te bereiken `een beslissing forceren` een geforceerde glimlach (= een gemaakte, onechte glimlach) zich forceren (= zi...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/forceren
Het lijkt mij niet dat jij in het rijden iets met dwang of geweld probeert te bereiken...?
He, wat leuk! Ik heb namelijk net dwang opgezocht:
dwang de; m machtsuitoefening waardoor men iem tot iets noodzaakt
In feite maakt iedere ruiter hier gebruik van. Of ga jij eerst in overleg met je paard voor een training over hoelang je gaat rijden en wat je gaat doen?
Dus als wij het eens zijn over dat we dwang gebruiken (al ga ik daar niet van uit), dan kunnen we ook nog eens verder gaan, en stellen dat wij iets forceren. Wij proberen namelijk iets te bereiken met dwang, al is het maar een goed gevoel na een training.
Forceren is imo iets doen wat eigenlijk niet kan. Een deur gaat niet open als je er tegenaan duwt alleen als je dat heel hard doet. Of een deur gaat wel open als ik rustig de klink omlaag haal (oh wat een heerlijk simpele redenatie).
Zo gaat het ook met paarden, ik vraag een paard te doen wat ik hem opdraag, dit leer ik een paard met inrijden op een rustige en vriendelijke manier en bouw ik uit tot fijnere hulpen. Ik zal en hoef een paard nooit te forceren, als dat zou moeten kan dit paard het simpelweg (nog) niet aan.
Moeilijk he, logisch denken