Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:53

Ach, weet je wat, laat ook maar. Succes met de actie hoor! +:)+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:58

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 01:02

Het is dus eigenlijk meer een verstervingskamp die OVP

Mizora

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 01:19

En daarmee is het de hoogste sterfte tot nu toe. In de winter van 2012-2013 waren het 1728 dieren en dat was van 1 december tot 1 mei. Nu moeten we nog heel maart en april. Toen was de sterfte overigens 806 dieren per 1 maart.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... fgeschoten

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 02:01

Wijslander schreef:
Tallie1979 de machinist stapte uit en zei dat het geen probleem was, kon ie tenminste nog wat doen. Hij maakte zich er in ieder geval niet druk om, dus waarom de rest van de wereld dan wel?

Dan zal NS toch wel eens een verdomd goed gesprek aan moeten gaan met de betreffende machinist. Het goedkeuren dat mensen het spoor oversteken is gewoon not done. Meer mensen gaan denken dat het allemaal maar kan en normaal is terwijl het levensgevaarlijk is. En eerlijk gezegd vond ik het niet zo leuk om met een zeiltje en een EHBO koffertje te moeten gaan zoeken naar iemand die dacht dat het ook wel kon.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 02:09

Inoterry schreef:
Wijslander schreef:
Tallie1979 de machinist stapte uit en zei dat het geen probleem was, kon ie tenminste nog wat doen. Hij maakte zich er in ieder geval niet druk om, dus waarom de rest van de wereld dan wel?

Dan zal NS toch wel eens een verdomd goed gesprek aan moeten gaan met de betreffende machinist. Het goedkeuren dat mensen het spoor oversteken is gewoon not done. Meer mensen gaan denken dat het allemaal maar kan en normaal is terwijl het levensgevaarlijk is. En eerlijk gezegd vond ik het niet zo leuk om met een zeiltje en een EHBO koffertje te moeten gaan zoeken naar iemand die dacht dat het ook wel kon.

En we dwalen af..... Dat de machinist misschien blij was dat ie niemand geraakt had, en daardoor zijn steentje bijgedragen heeft.
het is gebeurd, verdient geen schoonheidsprijs, mag niet meer voorkomen enz enz...
Terug naar het onderwerp....

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 02:11

Maar wel even een afdwaling die ik heel bewust maak. Juist omdat ik voor iedereen duidelijk wil maken dat je nooit of te nimmer zomaar een spoor over moet steken. Diegene die ik af heb moeten dekken wist namelijk ook zeker dat hij de oversteek nog kon halen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 07:31

Je hebt je punt nu wel gemaakt he. Anders wordt het misschien tijd voor een eigen topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 07:48

Inoterry schreef:
Wijslander schreef:

Dan zal NS toch wel eens een verdomd goed gesprek aan moeten gaan met de betreffende machinist. Het goedkeuren dat mensen het spoor oversteken is gewoon not done.

Dat mag je wel hopen ja.

Maar die lui liepen over het spoort en Wijslander kwam er toevallig langs en hoorde de machinist dat zeggen? Sterk verhaal man... :j

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 07:56

safina schreef:
Dat mag je wel hopen ja.

Maar die lui liepen over het spoort en Wijslander kwam er toevallig langs en hoorde de machinist dat zeggen? Sterk verhaal man... :j

Ik reed langs op weg naar huis, zag dat er een uitkijkpunt was dus stapte nog even uit en stond er te kijken en foto's te maken toen de trein langskwam.

En nogmaals: Er liep niemand op of over het spoor toen de trein eraan kwam.

Even een fotootje van mijn eigen telefoon dan als 'bewijs' :')

Afbeelding

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:18

Ik had die cijfers wel verwacht. Maar diep, diep triest! Het is inderdaad meer een verstervingskamp.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:20

Overigens was deze machinist niet de enige die misschien een persoonlijke mening liet doorschemeren.
Eerder op de dag stond politie rustig toe te kijken, terwijl er hooi over de hekken ging. Later gaf politie toestemmingen voor de actie met de herten, terwijl Staatsbosbeheer ernaast stond en probeerde het tegen te houden.

Maar als docent kan ik het wel waarderen als mensen een beetje gevoel tonen tijdens hun werk. :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:20

damian23 schreef:
Ik had die cijfers wel verwacht. Maar diep, diep triest! Het is inderdaad meer een verstervingskamp.

En het gekke is: SBB heeft verder nog geen commentaar geleverd. :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:27

Mizora schreef:
En daarmee is het de hoogste sterfte tot nu toe. In de winter van 2012-2013 waren het 1728 dieren en dat was van 1 december tot 1 mei. Nu moeten we nog heel maart en april. Toen was de sterfte overigens 806 dieren per 1 maart.

Er zullen er nog wel een heel aantal sterven ondanks het bijvoeren.

Ben benieuwd of ze nog actie gaan ondernemen richting de toekomst.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:33

fransje23 schreef:
Mizora schreef:

Er zullen er nog wel een heel aantal sterven ondanks het bijvoeren.

Ben benieuwd of ze nog actie gaan ondernemen richting de toekomst.

Ik gok op een reductie van 80% door afschot. Wellicht niet in 1 keer maar over een paar jaar.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:41

SBB moet vast nog een fantasie verhaal over de "natuur" bedenken om deze aantallen goed te praten.
Maar vergeet niet dat op de Veluwe deze aantallen ook worden afgeschoten. Alleen die worden geschoten voordat ze aan het verhongeren zijn. Net als in het PWN-gebied. Daar worden de herten ook massaal afgeschoten omdat het er te veel worden. Het erge aan de OVP is dat de dieren eerst een lijdensweg achter de rug hebben voordat ze geschoten worden. En dat vind ik onacceptabel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:50

Oh wauw Wijslander, je was er echt bij....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:11

damian23 schreef:
SBB moet vast nog een fantasie verhaal over de "natuur" bedenken om deze aantallen goed te praten.
Maar vergeet niet dat op de Veluwe deze aantallen ook worden afgeschoten. Alleen die worden geschoten voordat ze aan het verhongeren zijn. Net als in het PWN-gebied. Daar worden de herten ook massaal afgeschoten omdat het er te veel worden. Het erge aan de OVP is dat de dieren eerst een lijdensweg achter de rug hebben voordat ze geschoten worden. En dat vind ik onacceptabel.

Ik ben ook niet tegen afschieten, zonder natuurlijke vijanden moet er toch wat gedaan worden om een plaag voorkomen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:20

safina schreef:
Oh wauw Wijslander, je was er echt bij....

Geweldig is ze he?

Maar goed, machinist is met dit soort verhalen waarschijnlijk een werkeloze held straks. Maar wel een held.

De spoorlopers hebben geen idee wat ze hebben aangericht. Maar ook dat geeft niks, want ook zij zijn helden. :D

Maar terug naar het onderwerp: al het zwakke afschieten, runderen en paarden slacht of verkoop en herten richting veluwe. Tent opruimen en bijhouden en het nooit meer zo uit de klauwen laten lopen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:25

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:27

Bericht op mijn Facebook van Paard in Nood Spanje

Lieve lieve vrienden, 2 jaar geleden hadden wij een gesprek met de woordvoerder van ovp.
Geboortebeperking.
Minder dieren.
Bijvoeren indien nodig.

Ik word vandaag teruggebeld met spoed door ...van Provinciale Staten.

Want ik heb mijn huiswerk gedaan.
Kijk wat ik heb gevonden.

Let op dit zijn officiële cijfers.
8 februari 2017 Provinciale Staten ovp.

6000 ha in totaal

1600 ha open water
2000 ha riet
2400 ha gras en bos

Dan de grootgrazers die hier vrij rondlopen
Eind oktober 2017 vanuit helicopter geteld.

Heckrund 230
Konikpaarden 1040 - 1060
Edelhert 3910- 3390

Lieve lieve vrienden, dit is veel weinig voor zoveel dieren.
Per paard is er 1.5 hectare nodig om te kunnen overleven.
Mits het grasland is.
Het is gewoon een heel mooi vogelgebied, met een paar hertjes en wat vosjes.
En daarmee houdt het echt op.
Er is zo goed als geen beschutting.

Waarom wordt er zo moeilijk gedaan.
Het heeft een Europees diploma voor natuurbeheer, een erkenning door Raad van Europa.
Elke 5 jaar word geëvalueerd, in 2009 zijn de ovp definitief, Natura 2000 gebied ( nationaal park)

Proeftuin voor modern Natuurbeheer.

Nog even wat weetjes
...... 90 procent van de dieren die doodgaan zijn door boswachters geschoten.
.......er sterven maar weinig dieren een natuurlijke dood.
Aldus een woordvoerder van Staatsbosbeheer.

Oja en het schiet lekker op.
Pieter van Geel gaat de commissie ovp leiden.
Volgens de planning moet er rond de kerst een advies klaar liggen over het ovp beleid.
Let op dit is dan alleen het advies, daarover moet natuurlijk weer vergaderd worden.
Ondertussen gaan de dieren de volgende winter in.
Maar er gaat maar 10 procent dood door natuurlijke oorzaak.
Echttttt
Ik dacht dat Spanje erg was.
Ik heb nog veel meer ontdekt.
We wachten nu netjes af op een telefoontje.
Zo niet bellen we gewoon nog een keer.

Hou jullie op de hoogte
Dikke zoen Laura

www.paardinnoodspanje.nl

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:33

1.755 op circa 7.000 (stand mei 2017) is een sterftegetal van 25%.

Waarvan doodsoorzaak nummer 1 is: onherstelbare schade door gebrek aan voedsel.
De jagers van SB schieten pas als ze al liggen. Dat is niet humaan, dat is lui.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:42

Dees schreef:

Het wordt steeds meer Facebook hier. Roep maar gewoon wat, maakt niet uit wat...als het maar boos is.

Potate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:49

Cowboy55 schreef:
Dees schreef:

Het wordt steeds meer Facebook hier. Roep maar gewoon wat, maakt niet uit wat...als het maar boos is.

En daar doe jij net zo hard aan mee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:57

Wijslander schreef:
Wat de bio-industrie ineens in het verhaal doet, snap ik niet. Laten we die 2 verschillende onderwerpen gescheiden houden.

En dat is nou juist niet zo. Je kunt niet voor het ene dier wel welzijn willen en voor het andere niet. En dat maakt het hele verhaal hier zo hypocriet.

Voor de mensen die aangeven dat de OVP geen natuur is omdat de mensen daar alles willen regelen; die hebben het verhaal niet helemaal begrepen.
Lees de posts van JewEmm en Serenity250 nog eens terug of informeer je eens rechtstreeks bij SBB.
Sorry maar op dat soort posts ga ik niet meer in. Deze discussie is niet te voeren met mensen die kortzichtig denken en alleen maar anti zijn.

Zoals ik al een aantal keer heb gezegd is het goed dit gebied kritisch te blijven volgen en waar nodig en mogelijk te verbeteren. Als er minder dieren afgeschoten kunnen worden, graag! Maar dit geldt net zo goed voor de Veluwe. Dat er daar meer dieren afgeschoten worden elk jaar dan in de OVP wordt hier stelselmatig genegeerd. Net als andere opmerkingen over bio industrie, reeën die op de trein lopen omdat het zo fijn is dat ze geen hekken om het bos hebben staan enz. Dat is geen ander onderwerp, dat is óók dierenwelzijn.

Mensen die niet daadwerkelijk hun gedrag willen veranderen, en op politieke partijen blijven stemmen die milieu ergens onderaan de prioriteiten lijst hebben staan, die de bio industrie blijven steunen door goedkoop vlees in de supermarkt te kopen en die elk jaar milieuvervuilende vliegvakanties maken, zouden zichzelf eens achter de oren moeten krabben waar hun sentiment over de OVP eigenlijk vandaan komt.
Verbeter de wereld begin bij jezelf ;)