Paard omgekomen bij botsing met auto op A28 *UPDATE*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Paard omgekomen bij botsing met auto op A28 *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:05

mijn paarden hebben met geheel de kudde tot 3 x toe op de weg gelopen

tot 3x toe was het slot op de wei open geknipt
en de draden die iets verder stonden (we hadden dus al draad + hek met daarachter op paar meter weer draad om te zorgen dat mensen niet zomaar konden voeren bv ..aangezien de meeste mensen naar het leek niet konden lezen .. daar er voldoende niet voeren aub bordjes hingen )

nee het was mijn schuld , dat een een of andere onverlaat
met een flinke tang de sloten door heeft geknipt en de draden (waar stroom op stond)
en mijn paarden weer op de weg liepen ..

zucht ...

kan niet over anderen oordelen
maar niemand wil dat hun paarden zomaar op de weg kunnen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:31

heb de update ff gelezen.

paarden waren dus niet bekend daar.. vind dat zelf ook altijd ff wat spannend als mijn paard op een vreemde plaatst staat. paarden zijn geschrokken en ontsnapt (of vrijgelaten). echt sneu zeg. en erg dom van die automobilist, hij zal wel niet met opzet het paard botsen,maar wie weet had daar een mens gelegen (voor sommigen van ons even erg..) snap dat niet hoor.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:48

Niemand kan door de ogen van de bestuurder zien, dus tot deze een uitleg geeft is en blijft het speculeren. Er kunnen tig redenen zijn waardoor hij het paard niet gezien heeft, er kunnen tig redenen zijn waardoor hij op de linkerweghelft reed.
Je kunt je ook vragen waarom de politie de weg niet helemaal afgezet heeft maar alleen heeft gewaarschuwd. Het lijkt mij onvoorstelbaar dat de automobilisten hebben kunnen weten wat er aan de hand was.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:48

Sjeeeeeeee ja dat hebben wij ook. Ik werk in een winkel en als de deur DICHT is dan is toch duidelijk dat we DICHT zijn! Zijn dus echt vaak mensen die gewoon nog ff de deur openduwen!!!

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:55

Raar dat hij zomaar door een weg afsluiting rijd, maar ik denk niet dat het zijn dag planning om een paard aan te rijden.
vind het verschrikkelijk voor de mensen die het paard kennen.

Voor het paard zelf hoop ik dat hij zij meteen dood was.
wel een beetje raar dat ze hier foto's van gaan maken. Als ik dood op de weg lich worden er toch ook geen foto's van gemaakt

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:00

Miss_Blimm schreef:
Sjeeeeeeee ja dat hebben wij ook. Ik werk in een winkel en als de deur DICHT is dan is toch duidelijk dat we DICHT zijn! Zijn dus echt vaak mensen die gewoon nog ff de deur openduwen!!!

Ehm, verkeerd topic?

Tragisch ongeval, de bestuurder heeft het paard natuurlijk niet voor z'n lol aangereden, als hij/zij hem op tijd gezien had dan had hij echt wel alles geprobeerd om hem te ontwijken hoor. Het had voor de bestuurder zelf natuurlijk ook heel anders af kunnen lopen..

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:01

Ik las net dit topic,ik hoop toch niet dat het dezelfde wagen is ,die elke jaar een paar dagen op het weiland voor de supermarkt in Ommen verblijft.Daar stonden de afgelopen jaren 2 schimmels voor.En ik dacht dat het paard op de foto ook een schimmel was.Als die paarden door jongelui los zijn gelaten,vind ik dat misdadig.Die mensen en dieren deden niemand kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 07:44

delerium schreef:
Niemand kan door de ogen van de bestuurder zien, dus tot deze een uitleg geeft is en blijft het speculeren. Er kunnen tig redenen zijn waardoor hij het paard niet gezien heeft, er kunnen tig redenen zijn waardoor hij op de linkerweghelft reed.
Je kunt je ook vragen waarom de politie de weg niet helemaal afgezet heeft maar alleen heeft gewaarschuwd. Het lijkt mij onvoorstelbaar dat de automobilisten hebben kunnen weten wat er aan de hand was.

Hier ben ik het helemaal mee eens, het is zo makkelijk om te roepen dat het allemaal een heel overzichtelijke situatie was....ik ben ook weleens langs een aanrijding gereden, waarbij de ene weghelft afgezet was en het verkeer langs de linkerkant kon passeren. Misschien was het allemaal niet zo duidelijk als door sommigen beweerd wordt hier. Het blijft gissen waarom de bestuurder van de auto gekozen heeft om wel te passeren.....

Ik werd trouwens helemaal naar bij het zien van het paard wat op de weg lag...wat een nare toestand! Heel veel sterkte aan de eigenaren toegewenst, niemand wil zijn paard verliezen, heel wrang... Huilen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:32

delerium schreef:
Het lijkt mij onvoorstelbaar dat de automobilisten hebben kunnen weten wat er aan de hand was.

Daar raak je de kern van de betreffende situatie.
Er was een chaos.
Achteráf weten de agenten waarschijnlijk wat ze nóg beter hadden kunnen doen, doch op dat moment lopen er twee paarden op een nachtelijke snelweg en waren ze bézig het onder controle te bréngen.
Met twee patrouille-wagens maken ze altíjd een keuze omdat ze niet overal tegelijk kunnen zijn. Achteráf is alles erg makkelijk: hadden de eigenaars naar de jeugdherrie moeten rennen bijvoorbeeld, de politie daarvoor bellen, de politie gelíjk moeten waarschuwen.

Dit voorval is al met al alleen maar een érg goed voorbeeld van hoe riskant loslopende paarden in het verkeer zijn en dat de eigenaar van paarden een letterlijk zware verantwoordelijkheid heeft om risico voor de rest van de wereld te voorkomen.
De bestuurder is een sláchtoffer van een botsing met een paard wat in het donker op de snelweg losliep en de eigenaar is en heel triest een paard kwijt én verantwoordelijk (hoe je dat ook wendt of keert blíjft het díens paard).

Een paard is een groot beest en dat is een grote verantwoordelijkheid VOOR DE EÍGENAAR en voor niemand anders.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:46

nickyu schreef:
nee het was mijn schuld , dat ...

Wel Nickyu, ´schuld´ is niet correct.
Dat kwaadwil van een ander jou niet aan te rekenen is, is helder. Dat het joúw paarden zijn is dat ook. Het risico is een indirect gevolg van dat jíj paarden wil houden.
Poep gebeurt, incidenten zullen blíjven voorkomen, doch het kan geen kwaad als eigenaren van 500+ zware beesten zich realiseren wat hun verantwoordelijkheid naar de rest van de wereld daardoor is.

Het incident met de losgebroken koudbloeden was een helder voorbeeld. Die liepen op de openbare weg een motorijder tegemoet en overhoop. ´.. als ze schrikken laten ze zich door niets tegenhouden´. Ja, euh wiens probleem ís dat???? Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord

Dit incident is een ánder voorbeeld; van dat de samenleving niet is ingericht op loslopende paarden.

hc

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:51

hoe gaat het eigenlijk als iemand jou auto steelt en daar een aanrijding mee heeft? Bloos

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:59

trisca schreef:
hoe gaat het eigenlijk als iemand jou auto steelt en daar een aanrijding mee heeft? Bloos

Daarvoor hebben we het Waarborgfonds Motorverkeer

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:09

Ik denk dat als aantoonbaar is dat de eigenaren de paarden achter een behoorlijke omheining (schrikdraad oid) hebben staan, dat deze zeker geen blaam treft. Nederland is niet ingericht op loslopende paarden maar ook niet op overstekende kinderen, hardrijdenders oid.
Ik heb 1x loslopende paarden meegemaakt in Diever. Was echt pikkedonker en doodeng. Je staat op de weg om auto's tegen te houden en hoort de kudde wel maar ziet ze niet omdat er totaal geen verlichting was. Automobilisten hebben dan wel verlichting maar rijden iets harder en eer ze door hebben wat er op hun afkomt en kunnen reageren, kan het al te laat zijn.
Ik vind het erg jammer voor het paard en de eigenaren. Ik weet niet in hoeverre de automobilist een afzetting heeft genegeert. Of dat bewust was of vanuit onbegrip?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:04

Ik weet dat even daar voor een kudde koeien op dat zelfde stuk weg hebben gelopen.

En dat was ook op de radio vermeld.

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:10

Vreselijk! Verdrietig Kan er niks anders van maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:12

Citaat:
Hij had wel vaart geminderd bij het zien van blauwe zwaailichten, maar bleef links rijden om het verkeer op de rechter rijbaan in te halen.

Als je in een chaotische situatie rijdt en niet snapt wat er aan de hand is, waarom haal je dan nog in terwijl iedereen aan de rechterkant blijft? Kun je in deze situiaties niet beter het kuddegedrag volgen, ongeacht wat er op de weg speelt, dan ga je toch niet de rest inhalen? Dat vind ik een verwijtbaar feit van de bestuurder.
Iedereen rijdt niet van jan lul aan de rchterkant in combinatie met zwaailichten, vind ik dit fout van de bestuurder. Voor hetzelfde geld loopt er een mens in verwarde toestand op de weg, is het dan ook jammer dan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:16

http://www.omroepgelderland.nl/index.php?id=54642

NIJKERK - De paarden die in de nacht van dinsdag op woensdag bij Harderwijk de A28 oprenden, zijn mogelijk hun wei uitgejaagd. Dat zegt de politie.

De dieren stonden op een terrein bij een woonwagen, waarin de eigenaren lagen te slapen. De bewoners zeggen wakker te zijn geworden door bromfietsen en joelende jeugd. Daarna hoorden ze het geluid van hun wegdravende paarden.

Eén van de dieren werd bij Nijkerk aangereden door een automobilist uit Ermelo en kwam om het leven. Een ander paard verwondde zich aan een pees en wordt mogelijk afgemaakt. »

Dit is een update. Dat maakt het des te verdrietiger voor de eigenaar van de paarden. Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:22

Vreselijk.

Als ze de jeugd vinden die ze het weiland hebben uitgejaagd (constatering politie) hoop ik dat ze die jonge lui eens flink te pakken nemen en dan druk ik me vriendelijk uit, wat respectloos naar anderen, bah.

kimCasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:28

Ik kan alleen maar hopen dat het niet alleen het paard was die er pijn moet voor hebben geleden. En, wat die jeugd betreft: Een volledige vakantie stallen poetsen in de plaatselijke manege!! Boos!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:54

Allebeide paarden waarschijnlijk dood. Vreselijk. Heb er werkelijk geen woorden voor. Scheve mond

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:34

kimCasier schreef:
Ik kan alleen maar hopen dat het niet alleen het paard was die er pijn moet voor hebben geleden. En, wat die jeugd betreft: Een volledige vakantie stallen poetsen in de plaatselijke manege!! Boos!

Nee, werkvakantie in een warm land bij Brooks Hospital.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:04

Hoe zit het nu met de verantwoordelijkheid ?Het was dus niet de schuld van de eigenaren,als de paarden uit hun weitje zijn gejaagd !Wie krijgt nou de schuld ?

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:29

gootje12 schreef:
Hoe zit het nu met de verantwoordelijkheid ?Het was dus niet de schuld van de eigenaren,als de paarden uit hun weitje zijn gejaagd !Wie krijgt nou de schuld ?

dat is belangrijk maar volgens mij denk je als eerste aan het verlies en ik denk dat die Ermeloer zich ook niet fijn voelt,wellicht is er geen echte schuldige...alhoewel die man niet links had moeten rijden.
Ik volg alles op de voet,mijn oom is politie en was er bij dus zal proberen jullie evt op de hoogte te houden maar zover nu bekend is elke schade voor zich (word uiteraard verder onderzocht) Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:42

Die ´update´ was al de revue gepasseerd en de kanttekeningen erbij ook.
Op dit moment loopt er een onderzoek. De rest is speculatie.

Over de wettelijke verantwoordelijkheid is een informatietopic hier op Bokt. Dat ligt mbt een paard in de wei of waar je afkukelt wel éven iets anders dan mbt een motorvoertuig voor de deur.
Beetje triest als er paardeneigenaren zouden zijn die hun verantwoordelijkheid niet kennen. Dat is namelijk wel een verantwoordelijkheid naar de rest van de samenleving; het risico van ánderen waarover zij beslissen....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:02

amazingstar schreef:
maar zover nu bekend is elke schade voor zich

Dat komt hier uit de derde hand uit een niet bevoegde bron...

Jij schrijft jouw perceptie van wat jouw oom gehoord heeft over een zaak van collegas en die zijn geen rechter Pling

Ook dit is gewoon speculatie.

hc