Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karl66 schreef:Ik denk dat het weinig zin heeft om een modaal buitenrijpaard met neurotische ballerina te vergelijken. En op basis daarvan uitspraken te doen over wedstrijd dressuur.
Deze paarden worden getraind op explosieve kracht, zitten vol met krachtvoer, worden er op getraind om zich voor een paard extreem lang te concentreren en scherp op de hulpen te zijn. Dat mensen andere doelen met hun paarden hebben, prima, maar vergelijken heeft geen zin.
Patoucha schreef:Karl66 schreef:Ik denk dat het weinig zin heeft om een modaal buitenrijpaard met neurotische ballerina te vergelijken. En op basis daarvan uitspraken te doen over wedstrijd dressuur.
Deze paarden worden getraind op explosieve kracht, zitten vol met krachtvoer, worden er op getraind om zich voor een paard extreem lang te concentreren en scherp op de hulpen te zijn. Dat mensen andere doelen met hun paarden hebben, prima, maar vergelijken heeft geen zin.
Wie heeft het hier over een modaal buitenrijpaard? Waarom is het normaal dat een dressuurpaard neurotisch is?Het feit dat een paard getraind wordt om explosieve kracht te leveren, zich extreem lang te concentreren en scherp op de hulpen te zijn, wil toch niet zeggen dat het normaal is dat hij de hele proef in verzet gaat?
Fitzroy schreef:@Patoucha; ik heb geen paard de hele proef in verzet zien gaan. Dan word je nl. uitgesloten
horseyfries schreef:Als jij denkt dat die paarden rond gereden worden om gemotiveerd te worden heb je er weinig van begrepen.
Fitzroy schreef:De paarden moeten scherp aan de hulpen zijn.
amondi schreef:Ik heb bitloze optomingen gezien waarbij de neus van het paard compleet opengechuurd was! Moet ik dan maar gaan generaliseren en zeggen dat alle bitloze ruiters in wezen mishandelaren zijn?
Huertecilla schreef:horseyfries schreef:Als jij denkt dat die paarden rond gereden worden om gemotiveerd te worden heb je er weinig van begrepen.
´Rond´???
Vet achter de loodlijn is heel wat anders dan ´rond´. Dit laatste heb ik bij de toppers niet gezien, NIET.
Met weerstand vet achter de loodlijn maakt een paard wel afhankelijker, hulpelozer. Vandaar dat zelfs vlak voor de loodlijn door puristen in de klassieke dressuur al verfoeid wordt.
Ik zou echt de krachtwaardes op de teugels GRAAG op het beeldscherm hebben gezien; meer dan 500 gram = naar HUIS!!!
We hebben het hier wel over wat de absolute top van klassieke dressuur wordt genoemd
Is dít, wat we van AvG en IW zien, ´gouden´ rijden???
hc
Cayenne schreef:Het valt me toch altijd weer op dat deze discussie altijd over de dressuurruiters gaat,...
eilander schreef:Sorry hoor, maar de beste stuurlui staan maar weer eens aan wal!!!