Isabell voorlopig bovenaan klassement ondanks fouten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Isabell voorlopig bovenaan klassement ondanks fouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 23:47

Ze heeft in totaal 18 punten gekregen, dus 2x1, 2x2 en 1x3 en dan in dubbeltelling klopt wel.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 00:22

Karl66 schreef:
Ik denk dat het weinig zin heeft om een modaal buitenrijpaard met neurotische ballerina te vergelijken. En op basis daarvan uitspraken te doen over wedstrijd dressuur.

Deze paarden worden getraind op explosieve kracht, zitten vol met krachtvoer, worden er op getraind om zich voor een paard extreem lang te concentreren en scherp op de hulpen te zijn. Dat mensen andere doelen met hun paarden hebben, prima, maar vergelijken heeft geen zin.

Wie heeft het hier over een modaal buitenrijpaard? Waarom is het normaal dat een dressuurpaard neurotisch is? Verward Het feit dat een paard getraind wordt om explosieve kracht te leveren, zich extreem lang te concentreren en scherp op de hulpen te zijn, wil toch niet zeggen dat het normaal is dat hij de hele proef in verzet gaat? Frusty

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 01:14

Ik moet zeggen dat ik de fouten van Isabelle veel en veel groter vind maar ik vind de proef verder mooi terwijl in Anky dr proef de foutjes maar heel klein zijn (naja klein?) maar de passage en piaffe is weer mooier.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 01:20

Ik vind het zo opvallend dat er hier zo heftig wordt gereageerd op de hel proef. Als wij gewone stervelingen;-) een fout maken in een proef wordt dat bestraft, je kunt dan nog rustig een prima score neerzetten. Pas als er diskwalificatie bij komt kijken heb je niks.......en dat is in China tijdens de OS precies netzo.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 01:27

Voor wie de proef van Anky wil kijken; ik heb deze link gevonden op youtube. Niet de beste kwaliteit, maar wel volgbaar:
http://www.youtube.com/watch?v=cQ0Vu6c06XU

Van de gehele proef van Isabel heb ik nog niks kunnen vinden. Bij mij werkt die amerikaanse site ook niet...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:24

moet je ook ff op youtube zoeken,daar staat ergens ook een filmpje van de proef van isabell

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:56

Patoucha schreef:
Karl66 schreef:
Ik denk dat het weinig zin heeft om een modaal buitenrijpaard met neurotische ballerina te vergelijken. En op basis daarvan uitspraken te doen over wedstrijd dressuur.

Deze paarden worden getraind op explosieve kracht, zitten vol met krachtvoer, worden er op getraind om zich voor een paard extreem lang te concentreren en scherp op de hulpen te zijn. Dat mensen andere doelen met hun paarden hebben, prima, maar vergelijken heeft geen zin.

Wie heeft het hier over een modaal buitenrijpaard? Waarom is het normaal dat een dressuurpaard neurotisch is? Verward Het feit dat een paard getraind wordt om explosieve kracht te leveren, zich extreem lang te concentreren en scherp op de hulpen te zijn, wil toch niet zeggen dat het normaal is dat hij de hele proef in verzet gaat? Frusty

Is toch tekenend dat het argument ´neurotische balerina´ als steekhoudend wordt gezien?! Het doél van klassieke dressuur is ontspannen welwillende samenwerking. Dat doel is zoek.
Het heeft niets meer met paardrijden van doen, dat was al lang duidelijk.

Geneuzel over punten terwijl de betreffende paarden met nota bene de neus vet achter de loodlijn al protesterend rond´gemotiveerd´ moeten worden.
Is het nu écht alleen nog maar een technisch correct uitgevoerd hoogstandje door neuroten??
Fijn voor het paardwelzijn dit rolmodel Gestoord

Het is een beschamende vertoning; geen reclame voor het paardrijden.

hc

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:00

Als jij denkt dat die paarden rond gereden worden om gemotiveerd te worden heb je er weinig van begrepen.

Hier de fouten tegen elkaar gezet (waarbij bij beide de fouten in de wissels weggelaten zijn maar die komen ook op het zelfde neer, allebei een keer achter niet mee):
http://nl.youtube.com/watch?v=h13O5xNh-Rk

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:15

@Patoucha; ik heb geen paard de hele proef in verzet zien gaan. Dan word je nl. uitgesloten Knipoog

De topdressuurpaarden zijn topatleten en worden derhalve ook zo gevoerd. Topatleten doen het ook niet meer gewoon op een paar bruine boterhammen, en zitten ook onder de supplementen.
Iedere sport maakt zijn ontwikkeling door en dat is met de dressuursport net zo. De paarden moeten scherp aan de hulpen zijn. Als je een ontspannen paard wil, moet je lekker aan een lang teugeltje buiten gaan rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:49

Fitzroy schreef:
@Patoucha; ik heb geen paard de hele proef in verzet zien gaan. Dan word je nl. uitgesloten Knipoog

Je hebt passief verzet en actief verzet.
ALLE paarden waarvan ik beelden heb gezien toonden langdurig passief verzet.

Jouw opmerking over losse teugel begrijp ik niet. Het kontakt met álle hulpen dient licht, naderend tot nul, te zijn. Als dat bij de moderne invulling van klassieke dressuur niet met een ontspannen paard zou kunnen dan is dat een helder bewijs voor het fundamenteel foutieve ervan.
Het jargon ´nageeflijk´ hoort dit naderend tot nul te bevatten. Het hoort ´weerstandsloos´ te bevatten.
Dit onderwerp was/is de kern van de schrijverij van Ernest van Loon.

Ik heb geen weerstandsloze paarden gezien bij dressuur. GEEN.
Dit is wel het doel, een kwaliteitsnorm, de lakmoestest van de kwaliteit van de dressuur :)*
Als dit op olympisch niveau al zó afwezig is, dan hoef ík niet te vragen wat Dhr.Van Loon daarover zou melden....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:59

horseyfries schreef:
Als jij denkt dat die paarden rond gereden worden om gemotiveerd te worden heb je er weinig van begrepen.

´Rond´???
Vet achter de loodlijn is heel wat anders dan ´rond´. Dit laatste heb ik bij de toppers niet gezien, NIET.
Met weerstand vet achter de loodlijn maakt een paard wel afhankelijker, hulpelozer. Vandaar dat zelfs vlak voor de loodlijn door puristen in de klassieke dressuur al verfoeid wordt.

Ik zou echt de krachtwaardes op de teugels GRAAG op het beeldscherm hebben gezien; meer dan 500 gram = naar HUIS!!!
We hebben het hier wel over wat de absolute top van klassieke dressuur wordt genoemd Pling
Is dít, wat we van AvG en IW zien, ´gouden´ rijden???

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:01

Fitzroy schreef:
De paarden moeten scherp aan de hulpen zijn.

En de hulpen scherp aan het paard zo te zien.
Ik heb drie ruiters op de middenlijn zien starten (daarna heb ik het uit gezet) met hun proef, frontaal op de camera afrijdend, en wat ik zie is -met mijn excusues voor de taal- om te kotsen.
Links-rechts-links-rechts, bij werkelijk bij iedere beweging krijgt dat paard van een zichtbaar bewegende voet, soms heel onderbeen, een prik van het spoor. Al dan niet in combinatie met zichtbaar geweld op het bit, of beter, de notenkraker bestaande uit twee bitten en een ketting. Ik zou wel eens een rondje willen zien waarbij ze inzoemen op de handen of de voeten van de ruiter ipv de benen van het paard.
Al dat ge-excuus over 'hoog in het bloed' of 'heet gevoerd'...Kijk die ruiters bezig! Je zou van minder neurotisch worden! Welk normaal paard verdraagt een leven onder de ruiter dat uit dit soort 'communicatie' bestaat?!
Voor mij is het echt 100 % uit met dressuur, ik word verlegen als mensen me vertellen dat ze dat gezien hebben op de televisie als gespreksonderwerp omdat ik 'ook paarden heb'. Ik wil echt niks te maken hebben met het beeld van die schuimbekkende 'atleten'. Zielig is het.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:10

Ik heb bitloze optomingen gezien waarbij de neus van het paard compleet opengechuurd was! Moet ik dan maar gaan generaliseren en zeggen dat alle bitloze ruiters in wezen mishandelaren zijn?

Of zijn het de uitzonderingen die de regel bevestigen?

Daarbij gaat dit topic over het feit dat je 3 grove fouten kan maken en nog steeds bovenaan staat... Of te wel, niet de ruiters, maar de jury moet (m.i.) ter discussie staan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 10:12

Het valt me toch altijd weer op dat deze discussie altijd over de dressuurruiters gaat, terwijl het mij juist opvalt dat bij bijv. de springpaarden er nog veel erger wordt ingewerkt. Tijdens de kwalificatieproef springen heb ik verschillende ruiters langs zien komen waarvan ik dacht Wow!

Maar dat is slechts vanuit mijn pov. Het gaat nu wel erg offtopic.

Het verschil tussen Isa en Anky is slechts miniem. Gelukkig kan het nog alle kanten uit, en Anky kennende zal ze tijdens de Kur echt alles op alles zetten Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:17

amondi schreef:
Ik heb bitloze optomingen gezien waarbij de neus van het paard compleet opengechuurd was! Moet ik dan maar gaan generaliseren en zeggen dat alle bitloze ruiters in wezen mishandelaren zijn?

Maakt me niet uit.
Ik had het niet over 'iedereen' of 'alle dressuur', ik had het concreet over wat ik gisteren op de televisie zag. Dat is toevallig echter wel de top van de sport, die de OS aan het rijden zijn Knipoog
Zien jullie dat niet dan? Zijn jullie daar blind voor geworden uit liefde voor de sport?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:24

Als jij één van jouw paarden één van de anderen een trap ziet geven, reageer jij dan ook zo? Ben je dan ook zo diep verontwaardigd? Of valt het dan onder de noemer "dit is de natuur"?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:26

Huertecilla schreef:
horseyfries schreef:

´Rond´???
Vet achter de loodlijn is heel wat anders dan ´rond´. Dit laatste heb ik bij de toppers niet gezien, NIET.
Met weerstand vet achter de loodlijn maakt een paard wel afhankelijker, hulpelozer. Vandaar dat zelfs vlak voor de loodlijn door puristen in de klassieke dressuur al verfoeid wordt.

Ik zou echt de krachtwaardes op de teugels GRAAG op het beeldscherm hebben gezien; meer dan 500 gram = naar HUIS!!!
We hebben het hier wel over wat de absolute top van klassieke dressuur wordt genoemd Pling
Is dít, wat we van AvG en IW zien, ´gouden´ rijden???

hc

Beste HC, je had het zelf over "rond": "Geneuzel over punten terwijl de betreffende paarden met nota bene de neus vet achter de loodlijn al protesterend rond´gemotiveerd´ moeten worden."

En er is niets gemakkelijker dan je teugels losgooien, waardoor je 0 gram op de teugels hebt. Ben je dan een goede ruiter?

GranAmor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:28

Ach zoiets gun je niemand maar dan nog vind ik de uitslag niet kloppen..
Je hoort na afloop van Anky's proef Sjef zeggen dat ze dat dat "aanspring foutje" van 77 naar 68% ging ( meende ik ) en ik vond die fout van Isabelle toch wel even iets anders, was gewoon zwaar protest!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:32

Maar isabell ging "maar"van 80 naar 74%.... Daar gaat dit hele topic net over....

Niet over bitloze optomingen of ruige dressuurruiters( ga idd in het spring topic daar maar over kletsen, daar is veel meer werk aan de winkel!)

Ik hoop dat zich hier nog ooit eens een Fei jury of GP jury meldt die dat kan verklaren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 10:37

Is er niet na afloop een persconferentie oid?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:43

Niks van gehoord... Ben eigenlijk wel heel benieuwd of mevrouw Withages nog wat, hier ook het commentaar gaat geven dat de ruiters niet moeten zeuren....

In de basis zijn de juryleden al lang geleden van hun ivoren toren afgekomen, bij de Fei moeten ze de ladder nog uitvinden, geloof ik.

Maar igg is deze puntenlijst het waard om het hele jury systeem op de schop te nemen, krijgt Sjef toch zijn zin!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:58

Cayenne schreef:
Het valt me toch altijd weer op dat deze discussie altijd over de dressuurruiters gaat,...

Euh, waar gaat dit topic over?
Over de absolute top, over goud op olympisch niveau in Klassieke DRESSUUR.

Tijdens deze dressuurproeven wordt een voor klassieke dressúúr Bloos vertoning neergezet.
Er wordt gelijk over losse teugels en buiten rijden geschreven terwijl dat irrelevant is. Idem springen of racen of wat ook:
Het gaat hier om kwalitatief goede klassieke dressuur of niet. Over wat we hier op de OS voorgeschoteld krijgen naar de eigen maatstaven van FEI Klassieke Dressuur.
Dát is Huilen

Het gaat erom dat er GEEN nageeflijke ontspanning op continue licht hulpcontact (kracht naderend tot nul) getoond wordt. Wel fors aan de teugel vet achter de loodlijn sporen prikkend.
De lakmoestest van de kwaliteit van de dressuur toont een droef laag niveau van waar het PRIMAIR om gaat aan.
Ik neem aan dat de vergoeilijkende schrijvers hier het werk van bijvoorbeeld Ernest van Loon (die van de Ernest van Loon dressuurtrofee) niet kennen. Is de moeite van het lezen/bestuderen zeker waard.
In de woorden van Ernest van Loon (en naar de maatstaven voor klassieke dressuur!! in zijn werk) is de hippische barometer op Olympsch niveau beneden de 10 graden Celsius gezakt.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 17-08-08 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:58

Sorry hoor, maar de beste stuurlui staan maar weer eens aan wal!!!
Er is altijd wel een punt van kritiek te vinden en ik vind de reacties hier van sommogen nogal hysterisch.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:01

eilander schreef:
Sorry hoor, maar de beste stuurlui staan maar weer eens aan wal!!!

Als je mij bedoelt vraag ik me af waar je die opmerking op baseert en ik verzoek je om inhoudelijk te blijven. Als niet inhoudelijk kan schrijven, laat het dan.

hc

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:06

Ach, HC, dan heb je toch niet goed gekeken naar de dressuur gisteren.
Ik heb wel degelijk paarden gezien met plezier in het werk met minimale druk. Het is maar net wat je wilt zien, denk ik.