Nieuwe ontwikkelingen zomereczeem bij paarden en pony's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Re: Nieuwe ontwikkelingen zomereczeem bij paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 00:47

ik heb geprobeerd het te bestellen via de link hier.
ik geloof alleen dat het niet helemaal goed is gegaan... Clown
als ik morgen niets hoor nog maar een keer proberen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:12

ik kan het dus via mn eigen dierenarts krijgen misschien die eens bellen?

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:32

ikke20 schreef:
ik kan het dus via mn eigen dierenarts krijgen misschien die eens bellen?

Ja waarschijnlijk wel. Ik heb ook de dierenarts gebeld ze hadden het niet maar konden het zo bestellen voor mij. Het kost 122.50 inclusies zonnebloemolie en is een kur van 50 dagen. Ik vind het te duur, maar ik kijk volgens jaar wel weer eens misschien dat het dan wat in prijs is gedaald. Maar als het goed is kan die het zo bestellen dus gewoon even bellen!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:06

Rosita schreef:
windt schreef:

Ik hoop maar dat de drachtige eczemers niet de eigenschap om die stoffen niet aan te maken of op te nemen doorgeven aan hun veulens.

Rosita, het is bekend dat zomerexceem in bepaalde bloedlijnen veel voorkomt, dus daar is je antwoord: het wordt wel degelijk vererfd. Het heeft met het immuunsysteem te maken, zoals elke allergie, en het immuunsysteem wordt vererfd, vandaar. Wat niet wil zeggen dat elk kind van een excemer het ook heeft. Verder is het ook zo, dat als je de oorzaak van de allergie wegneemt, je ook geen problemen hebt. In dit geval de vliegjes dus, de culicoides. Het kan dus ook voorkomen, dat als de vliegjes er net zijn ee npaard toch zomerexceem heeft, maar je er niets van merkt.
En volgens mij heeft het niets te maken heeft het niet aanmaken van bepaalde polypeptiden, maar met het wel aanmaken ven "foute" antistoffen. Maar ik laat me graag verbeteren door iemand met een meer actuele kennis van zaken dan de mijne.

brighid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:15

Ik kreeg een kopie van een artikel uit de "Phryso" van een vriendin. En na lezing was mijn eerste reactie; 'ik begrijp niet dat die bladen (eerst Bit met Staal) dit soort dingen publiceren zonder navraag te doen.
Bij mij gaan de alarmbellen rinkelen bij een aantal dingen die mij opvallen. Bijvoorbeeld; in dat artikel gaat een groot deel van de tekst over het "Groot Onderzoek naar MSE van de universiteiten van Wageningen en Groningen. Men doet het voorkomen alsof er een verband is. Hij "lift mee" op de bekendheid en officiele karakter van dit onderzoek.
Van der Windt noemt zich ingenieur. Dat klinkt interessant maar dat betekent dat hij waarschijnlijk gewoon een HBO-opleiding heeft (ing). (Als hij ir. is, heeft hij universiteit gedaan zoals de dierenartsen bijv.) En in zijn geval in de richting van plantengenetica. Hoe heeft hij dan ineens (binnen twee jaar) verstand van diergeneeskunde?
Hij gebruikt "dure woorden"waar het niet nodig is: poly pepetiden zijn grote (moleculen) eiwitten en zoals zoveel "stoffen" in (planten en) dieren zijn antistoffen ook eiwitten. Maar naar mijn weten worden eiwitten die via de mond worden ingenomen afgebroken tot aminozuren en weer omgebouwd tot eiwitten waar ons lichaam wat aan heeft.
Hij praat ook over carriers; stoffen die medicijnen (bijvoorbeeld)daarheen moeten dragen waar ze nodig zijn. Waarheen moeten die "medicijnen" dan heen?
Maar ik ben ook maar een simpele MBO-er wat weet ik ervan?
Ik begrijp alleen niet dat dierenatsen hieraan mee zouden werken.
Mijn DA heeft een theorie dat allergie een reactie kan zijn op de aanwezige antioxidanten (afvalstoffen van de stofwisseling zoiets) en die raadt dus een antioxidant aan; vitamine E.
Of het de oplossing is weet ik niet. Misschien moeten we geduld hebben (heel moeilijk als je paard nu problemen heeft!) en het echte onderzoek van Wageningen afwachten en intussen eczeem deken op, indien mogelijk binnenzetten, huid van manen en staart vet houden.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:08

Onze staleigenaar (Friezen fokker) heeft het artikel aan de DA laten lezen. Hij zou er naar informeren en als hij positief nieuws had het ons laten weten. Het is al een hele tijd stil. Zou hij ook zijn bedenkingen hebben?

Ik ga vanmiddag toch naar de kliniek, dan zal ik vragen of ze er al iets meer van weten.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 01:47

ik heb contact gehad met mijn eigen DA.
hij was al op de hoogte van het middel maar wil eerst meer info over de werking ervan.
indien het blijkt te werken krijg ik een seintje,dus word vervolgd! Knipoog

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:00

Rosita schreef:
windt schreef:

Ik hoop maar dat de drachtige eczemers niet de eigenschap om die stoffen niet aan te maken of op te nemen doorgeven aan hun veulens.

De aanleg voor zomerexczeem is weldegelijk erfelijk. Wat idd niet wil zeggen dat elk paard met zomerexceem altijd daadwerkelijk veulens geeft met eczeem, maar het risico daarop is vele malen groter dan wanneer er met eczeemvrije paarden wordt gefokt. Ik ben er dan ook een heel erg groot voorstander van paarden met eczeem uit te sluiten voor de fok. Dat geldt voor hengsten, maar zeker ook voor merries, uit onderzoek is namelijk gebleken dat merries eczeem makkelijker doorgeven dan hengsten. Helaas zijn er nog veel te veel mensen die met paarden met eczeem zorgeloos verder fokken alsof er niks aan de hand is.....( Geld, geld! Geld, geld! )

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:45

Even omhoog halen Knipoog

Wie probeert het momenteel? en hoe zijn de resultaten?

En even terugkomen op een berichtje over gras , dat de oorzaak zit in het feit dat daar die mugjes in rondhuizen .
Ben ik het niet mee eens in mijn geval!
Heb een proef gedaan met mijn paard die niet op het gras kwam , twee kilo met de hand gesneden onbemest gras gevoerd in een donkere stal , na 4 dagen begon hij te schuren...Bij hem speelt de factor groen gras echt mee in het verhaal!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:53

Bij overig nieuws staat een oproep van een student van de faculteit voor een onderzoek waar dit middel getest zal worden.

De opzet van het onderzoek klinkt mij alleen niet erg solide in de oren. Maar 50 test-paarden, waarvan 25 het middel gaan krijgen. Moet ook nog deze zomer gebeuren, beetje vreemd als je je test groep nu pas begint te verzamlen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:47

Sosha schreef:
Bij overig nieuws staat een oproep van een student van de faculteit voor een onderzoek waar dit middel getest zal worden.

De opzet van het onderzoek klinkt mij alleen niet erg solide in de oren. Maar 50 test-paarden, waarvan 25 het middel gaan krijgen. Moet ook nog deze zomer gebeuren, beetje vreemd als je je test groep nu pas begint te verzamlen.

Dit middel wordt al 1,5 jaar getest op meer dan 150 paarden.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:30

[quote="aisie] Dit middel wordt al 1,5 jaar getest op meer dan 150 paarden.[/quote]

Ja door de producent zelf. Misschien net zo als Leen Taal destijds?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:11

Sosha schreef:
[

Waarom telkens iets nieuws met een ander oud product waar men niet tevreden over is dit vergelijken.
Ik ken de ontwikkeling van het product van begin tot nu en kan zeggen dat dit volledig anders is dan alle andere middelen.

Ter illustratie.
Ik loop met mijn kat al jaren bij de DA omdat ze zichzelf compleet kaal likt. Ze heeft menig spuit gehad en inmiddels ik heel wat euro's armer maar ze bleef zichzelf kaal likken. Hier sprak ik over met degene die het middel voor de paarden heeft ontwikkeld en bedacht. Weken later kreeg ik een telefoontje dat hij iets voor haar had gemaakt. Langzaam groeide haar haar weer terug en nu na 4 maanden behandeling heb ik weer een kat met een mooie gezonde vacht en is er geen kale plek meer te vinden.
Mijn kat is de eerste en enige die het heeft gehad maar zodra ze weer begint krijgt ze van mij direct weer dit spul.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:31

[quote="Hilda79Waarom telkens iets nieuws met een ander oud product waar men niet tevreden over is dit vergelijken.[/quote]

Dat doe ik niet, ik stel alleen kritische vragen. Heb ik toen ook gedaan en dat heeft mij er voor behoedt om dat product toen te gaan gebruiken, ondanks vele enthousiaste reacties.

Ook toen moest men als men kritisch was eens niet zo negatief zijn, volgens voorstanders.

Hartstikke fijn dat jouw kat hiermee geholpen is. Maar dat wil niet zeggen dat dat voor andere gevallen ook zo werkt en dat er geen bijwerkingen kunnen zijn.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:07

Je mag best kritisch zijn hoor. Dat ben ik ook, ik heb al ontzettend veel middelen gehad bij mijn paarden. En ik geloof ook niet zo snel in nieuwe dingen. En in eerste instantie was ik ook ontzettend skeptisch tegenover dit middel. Vorig jaar had ik ook nog meegedaan aan een testmiddel maar dat hielp helemaal niks dus ik had hier ook niet echt veel vertrouwen in.

Maar ik moet toch eerlijk toegeven dat dit het eerste middel is wat echt helpt wat ik tot nu toe gebruikt heb. Mijn paard jeukt helemaal niet meer. Normaal staat ie ongeveer op de kop in zn stal van de jeuk als ik hem aan het eind van de middag naar binnen doe. En savonds buiten lopen kon al jaren niet meer, dan werd ie echt gek van de jeuk en schuurde alles eraf. En nu staat hij dagelijks tot 10 uur savonds buiten en als hij binnenkomt gebeurd er niks! Geen jeuk helemaal niks. Zijn manen en staart zijn mooi, er zit geen plekje in. Echt een verademing!
En van enige bijwerkingen heb ik tot nu toe niks kunnen merken. Hij ziet er super uit.
Ik ken meerdere die dit middel gebruiken bij hun excemers en die hebben hetzelfde resultaat.

Maar als je het middel niet vertrouwd moet je er niet aan beginnen natuurlijk. Niemand die zegt dat je dit moet gaan gebruiken.
Je kunt het ook een jaartje aankijken wat de resultaten dan zijn en het dan nog eens overwegen toch.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:24

Ik wacht op meer informatie van de dierenkliniek hier en laat een en ander van hun advies afhangen. Maar misschien adviseren zij mij ook wel om nog wat meer ervaringen af te wachten.

Punt is natuurlijk dat ik nu met mijn middeltjes mijn pony ook 100% schuurvrij heb. Dan ben je heel wat minder snel geneigd naar iets anders te grijpen. Ook kan hij op voedsel en medicijnen allergisch reageren. Dus ik ben erg voorzichtig.

Maar ik zie mijn pony ook liever zonder boett lopen dan met (een beetje smeren vind ik eigenlijk helemaal niet zo'n punt en een keer in de maand wassen ook niet) en hij kan met mijn "regime" nog steeds niet helemaal zonder.

Dus blijf ik toch lekker doorzeuren, net zo lang tot dat ik denk een goede beslissing te kunnen nemen Duivel

Als ik nog steeds met een schurende pony zat, zou ik me gelijk voor dat onderzoek aanmelden. Maar denk ook niet dat ze veel hebben aan een pony die nu helemaal gaaf is. Dan zie je zo weinig verbetering hè Knipoog

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 17:48

Niemand (zo lijkt het) wil het proberen en wacht op meer info. Hoe denk je dat er meer info komt niemand het wil proberen omdat ze wachten.........................................

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 18:22

Hilda79 schreef:
Niemand (zo lijkt het) wil het proberen en wacht op meer info. Hoe denk je dat er meer info komt niemand het wil proberen omdat ze wachten.........................................

Er zijn er heus wel die het graag willen proberen hoor. Ik krijg in iedergeval behoorlijk wat pb's van mensen die hun paard graag dit middel willen geven.
Dus voor degene die een paard hebben die op dit moment flink veel jeuk heeft zou ik het zeker aanraden. Met een beetje mazzel is je paard binnen 14 dagen van zn problemen af.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:00

Als ik zo in het centrale zomereczeem topic lees, zijn er nog genoeg die nog wanhopig op zoek zijn.
Die zullen best interesse hebben, lijkt mij.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:17

De eigenaar van de merrie op stal met zomereczeem, heeft het middel inmiddels proberen bestellen, maar het is nog niet verkrijgbaar in België. Dat wordt nog even wachten dus Lachen

aletniessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:43

Ik geef het mijn paard nu 4 dagen hij schuurt totaal niet meer, geweldig. Zelfs met deken op stond hij op de kop van de jeuk.
Ik heb echt alles geprobeerd maar dit is in de 5 jaar dat ik ermee bezig ben, van voer, deken, homeopathie, bioresonantie etc. echt het enige wat hem jeukvrij heeft gekregen. Hij ziet er super uit is vrolijk en ontspannen geen geschud meer van irritatie van beesjes etc. zelfs zijn mokplekje (stelde niet veel voor) wat er altijd zat is bijna weg. Super gelukkig ben ik ermee.
Hij staat nu ook zonder deken geweldig.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:47

ik heb het ook gekregen ben er nu vanaf zondag mee bezi hij heeft al iets minder jeuk maar nog te kort in gebruik om het echte resultaat te zien

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:16

Wat gaaf dat het bij jullie paarden ook helpt. Ik ben er ook superblij mee!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:24

Djeenie schreef:
De eigenaar van de merrie op stal met zomereczeem, heeft het middel inmiddels proberen bestellen, maar het is nog niet verkrijgbaar in België. Dat wordt nog even wachten dus Lachen

Verdorie... jammer want ik wou het ook bestellen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:28

Idra schreef:
Djeenie schreef:

Verdorie... jammer want ik wou het ook bestellen...

Misschien kan je via een vriendelijke bokker die het doorstuurt