Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OoappeloO

Re: Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:18

Sjoert schreef:
Ik heb gehoord dat....

Wat bedoel je hiermee Sjoert? Gericht op mijn post?

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:19

wake_up schreef:
D_Star schreef:
Wake-up; Je zegt nu dus eigenlijk dat niemand meer met S&T mag rijden want dat is een marteling of heb ik dat verkeerd? Clown

En daarbij vind ik het altijd wel leuk om die stukken in de paard en sport te lezen over die bekende paarden. Ga daar maar eens tellen hoeveel paarden er niet in de wei komen. Ik vind dus niet dat Anky hier persoonlijk op aangevallen kan worden.

Ik zeg niet dat er niet meer met stang en trens gereden mag worden, want er zijn zat mensen die dit middel op een goede manier gebruiken.
Maar op verschillende filmpjes en foto's te zien, en meerdere mensen die het met eigen ogen hebben gezien (en ik met losrijden), vind ik dat getrek
niet normaal meer. Vooral omdat een stang & trens nogal een scherpe inwerking heeft.

Toch denk ik dat Anky wel weet hoe ze met een stang en trens om moet gaan, of iig beter als vele Z ruiters die denken dat ze er mee om kunnen gaan.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:19

rollkur is al van voor anky's tijdperk... vele springruiters gebruikten het om paarden over de rug te laten lopen.

heb ooit een springclinic van albert voorn gezien en zijverhaal was niet bepaald vriendelijk of opbouwend (op zn zachts gezegt)

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:20

[quote="D_Star] Toch denk ik dat Anky wel weet hoe ze met een stang en trens om moet gaan, of iig beter als vele Z ruiters die denken dat ze er mee om kunnen gaan.[/quote]

Dat lijkt me wel een vereiste als je op dat niveau rijdt.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:21

OoappeloO schreef:
Charlenexx schreef:

Dat zal misschien wel maar die zie je dan iig niet meer trekken! Die bittenzijn uit bescherming omdat die beestjes zo hard op de sprong af willen dat het gevaarlijk word en soms da dan de enige oplossing.. Niet altijd even fijne oplossing maar er zit weinig anders op!

Net nog op Eurosprort herhaling gezien van de Super. Vraagt mn pa opeens, waarom trekt en rammeld die ruiter zo in de mond van het paard?

Zullen we eens een keer tellen hoeveel strenge binnenhanden er rondrijden? Haha!

En ach ik zal nog eens wat zeggen, geen probleem mee, als paard niet terugkomt op een kleine hulp (om welke reden dan ook) dan moet er een fellere help gegeven worden, je wilt immers niet met paard ín de hindernis verdwijnen!

Hehe oke oke niet iedereen gaat er goed mee om xD Maar ruiters zoals Ehning, Beerbaum (en dan heb ik het over Ludger NIET meredith!!) etc doen dat niet... Meestal zijn het de Fransen of Italianen die zo rijden:P Moet je maar s opletten..

Ik heb nu al 2 franse paarden gehad en je kan niets bravers bedenken op de sprong (om dat ze van alles gewend zijn) maar ze zijn ZO kut dressuurmatig gereden nie normaal!

Sjoert

daniella74 schreef:
Sjoert schreef:
Ik heb gehoord dat....

Ja??????

Dat Salinero soms met het vliegtuig gaat Wow!

Haha!

OoappeloO

Charlenexx schreef:
daniella74 schreef:
Ik ben het volledig met je eens.
Het is ook zo wat als ze met hun trensje midden in een oxer lazeren Clown

Knipoog dat lijkt me zo rot om op zon heftig beest te rijden op een oxer van 1.60 of een driesprong, nog leuker, en niet weten wat er gaat gebeuren Tong uitsteken Neemt niet weg dat springruiters soms barreren of andere "foute" dingen doen om hun paard beter te laten springen maar ja ik vind het iig minder erg dan wat de dressuurruiters doen...

Voorbeeldje, paard op de benen slaan zodat 'ie hoger over de hindernis gaat de volgende keer?
Off topic, maar een rare opmerking, 'iig minder erg dan war de dressuurruiters doen...'

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:22

Charlenexx schreef:
daniella74 schreef:
Ik ben het volledig met je eens.
Het is ook zo wat als ze met hun trensje midden in een oxer lazeren Clown

Knipoog dat lijkt me zo rot om op zon heftig beest te rijden op een oxer van 1.60 of een driesprong, nog leuker, en niet weten wat er gaat gebeuren Tong uitsteken Neemt niet weg dat springruiters soms barreren of andere "foute" dingen doen om hun paard beter te laten springen maar ja ik vind het iig minder erg dan wat de dressuurruiters doen...

want.... ook veel springruiters gebruiken niet geoorloofde hulpmiddelen (springschoenen of beschermers met prikkels als die een balk raakt doet t m dan goed pijn...)

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:23

OoappeloO schreef:
En wat doet een paard als 'ie bang is? Rennen of verder staken! Een paard wat bang is gaat niet lopen showen in de ring en trekt ook niet beter zn benen op voor de balken. Dat houdt 'ie ff vol, maar dan begeeft zo'n paard heb en hoor je er nooit meer iets van in de sport.

Nou niet als je hem goed aanpakt hoor en dat kunnen ze wel Knipoog En dan zijn er nog altijd zat middeltjes omdat voor elkaar te krijgen dat ie zo blijft lopen. hoeft nie eens echte doping te zijn, of juist wel... Waarom denk jij dat Anky om de zoveel maanden wisselt met de paarden?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:24

Nimmy schreef:
rollkur is al van voor anky's tijdperk... vele springruiters gebruikten het om paarden over de rug te laten lopen.

heb ooit een springclinic van albert voorn gezien en zijverhaal was niet bepaald vriendelijk of opbouwend (op zn zachts gezegt)

Dat klopt idd. Het is mij iets uit de jaren 70 en werd volgens mij gebruikt door Alwin S.
Heeft een paar weken geleden nog een heel stuk over in Het Sportpaard gestaan. Op zich is er met deze methode ook niet per definitie iets mis maar soms wordt een systeem (te) ver doorgetrokken.

Voorn heeft ook nogal dwingende kantjes aan zijn eigen methode.

Emilia

Wat bedoel je met om de zoveel maanden wisselen met paarden. Volgens mij rijdt ze al tijden op dezelfde...

Nimmy

Charlenexx schreef:
OoappeloO schreef:
En wat doet een paard als 'ie bang is? Rennen of verder staken! Een paard wat bang is gaat niet lopen showen in de ring en trekt ook niet beter zn benen op voor de balken. Dat houdt 'ie ff vol, maar dan begeeft zo'n paard heb en hoor je er nooit meer iets van in de sport.

Nou niet als je hem goed aanpakt hoor en dat kunnen ze wel Knipoog En dan zijn er nog altijd zat middeltjes omdat voor elkaar te krijgen dat ie zo blijft lopen. hoeft nie eens echte doping te zijn, of juist wel... Waarom denk jij dat Anky om de zoveel maanden wisselt met de paarden?

hmm salinero loopt toch al een paar jaren aan de top...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:26

Sjoert schreef:
[Dat Salinero soms met het vliegtuig gaat Wow! Haha!

Ik mag toch hopen dat dat arme beest niet hoeft te fietsen naar HK Clown

Emilia

Nimmy schreef:

nee, elke 3 maanden komt er een ander zwart paard die ze zo inelkaar beukt dat hij niks anders meer durft dan gewoon in de krul lopen en benen optillen Clown

OoappeloO

Charlenexx schreef:
Hehe oke oke niet iedereen gaat er goed mee om xD Maar ruiters zoals Ehning, Beerbaum (en dan heb ik het over Ludger NIET meredith!!) etc doen dat niet... Meestal zijn het de Fransen of Italianen die zo rijden:P Moet je maar s opletten..

Ik heb nu al 2 franse paarden gehad en je kan niets bravers bedenken op de sprong (om dat ze van alles gewend zijn) maar ze zijn ZO poedersuiker dressuurmatig gereden nie normaal!

Mmmzz gaat er meer om dat er in alle takken van de paardensport er trainingsmethodes zijn waarvan je denkt.. Vork
Dus ook bij het springen, maar wat is er mis mee om je paard een duidelijk ophouding mee te geven omdat 'ie op een hindernis wil afstormen? Of een binnenhand die wat feller inwerkt om zo je bocht sneller te maken?
Met trainen zet ik mn paard ook wel eens gewoon: boem = hek = ho = rem. Simpel, als mn zachtophouding niet doorkomt ga ik die niet 10x herhalen, want ze weet het dondersgoed maar maakt er dan gewoon een potje van en is lekker laks.
Laat staan dus als je op topniveau meerijdt. Dan is het heel fijn om je paard verder door te stellen zodat 'ie meer over de rug komt. Om daarna weer een andere houding aan te nemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:27

Charlenexx schreef:
Waarom denk jij dat Anky om de zoveel maanden wisselt met de paarden?

Voor de rest ga ik me er niet in mengen, maar ik ben nou toch wel benieuwd naar voorbeelden?
Prisco is zeer oud geworden. Bonfire is ook al erg op leeftijd, en zo heeft ze er nog wel een paar staan.
Ik kan me ook niet herinneren dat ze om de zoveel maanden van paard wisselt Verward

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:27

Nimmy schreef:

De pot verwijt de ketel nietwaar Nagelbijten / Gniffelen

Cherrypop

OoappeloO schreef:
Voorbeeldje, paard op de benen slaan zodat 'ie hoger over de hindernis gaat de volgende keer?
Off topic, maar een rare opmerking, 'iig minder erg dan war de dressuurruiters doen...'

heb ook nooit gezegd dat springruiters heilig zijn! Maar da meen ik serieus... Wij zullen miss proberen onze paarden hoger te laten springen maar niet dat beest op al zn gewrichten en spieren overbelasten en overbuigen om een beter resultaat te krijgen :S Dressuurpaarden hebben ook veel vaker rug/spier problemen dan springpaarden.

Nimmy

Emilia schreef:
Nimmy schreef:

nee, elke 3 maanden komt er een ander zwart paard die ze zo inelkaar beukt dat hij niks anders meer durft dan gewoon in de krul lopen en benen optillen Clown

nu snap ik m... Pling

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:28

Emilia schreef:
Nimmy schreef:

Aha (okee grapje op zn tijd kan idd best Haha! ), vandaar joh! Ik dacht al elke keer andere aftekeingen te zien! (of moet ik weer langs de brillenboer?)

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:29

marlies85 schreef:
Anky mag dan wel heel wat goud/zilver/brons verzamelt hebben....dat wil niks zeggen over de trainingsmethodes.Het kan geen kwaad dat er eens flink op wordt gewezen door een 'collega'.
Maar ik denk dat er op elke trainingsmethode wel wat op aan valt te merken.

Ben ik helemaal mee eens

Even off topic - het is partij voor de dieren en niet partij van de dieren

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:29

Norway_girl schreef:
Nimmy schreef:

De pot verwijt de ketel nietwaar Nagelbijten / Gniffelen

ik denk t wel.... vlak voor de OS worden er altijd tal van aanvallen op anky gedaan en anky is niet de enige die zo traint...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:30

Allemaal salinero kloontjes, ja anky we hebben je door.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:30

Cayenne schreef:
Charlenexx schreef:
Waarom denk jij dat Anky om de zoveel maanden wisselt met de paarden?

Voor de rest ga ik me er niet in mengen, maar ik ben nou toch wel benieuwd naar voorbeelden?
Prisco is zeer oud geworden. Bonfire is ook al erg op leeftijd, en zo heeft ze er nog wel een paar staan.
Ik kan me ook niet herinneren dat ze om de zoveel maanden van paard wisselt Verward

Op landelijk/nationaal niveau met de jongere paarden zeker wel. Hun manier van trainen, tja wat moet ik er van zeggen Tong uitsteken
Ik zeg ook niet dat die paarden er niet oud mee worden, maar leuk is anders!
Iemand die heel zn leven anabolen slikt kan ook oud worden als ie het verder maar op de juiste punten aanvult..

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:31

Niet echt handig om wanneer je infeite collega's bent zo elkaar onderuit te halen..

Wel vind ik het niet eerlijk dat er altijd naar Anky gewezen wordt, zoals ik al op de eerste pagina reacties las, en daar ben ik het mee eens, springruiters rijden ook niet altijd even fijn. (stond toevallig een rollkur filmpje op youtube, en dan niet van allerlei dressuurruiters, maar van allerlei springruiters)

Wel ben ik van mening dat Anky en haar 'pupillen' in clinics e.d. misschien anders op zouden moeten treden. Je hebt toch een voorbeeld functie, en ik denk dat je niet goed bezig bent wanneer je je paard zo diep instelt tijdens een clinic terwijl met een beetje geluk 0.005% van de kijkers daadwerkelijk goed genoeg rijd om deze methodes toe te passen. Die andere 99,995% gaat thuis in hun bak zitten prutsen, en dan weet je zeker dat het niet goed is voor het paardenwelzijn.

Ik ben persoonlijk niet tegen LDR, maar goed, die discussie is al vaak genoeg aangewakkerd op bokt, maar hoe dan ook, dit mag zeker niet door de gemiddelde ruiter toegepast worden. Naar mijn mening moet daar wat aan worden gedaan. Gewoon voor het merendeel van de ruiters wat rondloopt en dus aan de zijlijn staat bij clinics, moet worden gezegd handjes stil en gas geven maar. Praat over LDR kunnen ze naar mijn mening beter achter gesloten deuren houden, zodat alleen nog mensen het toepassen die weten waar ze mee bezig zijn.