Tien Belgische trekpaarden eindigen mogelijk in worstfabriek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: Tien Belgische trekpaarden eindigen mogelijk in worstfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:00

MysticTinker schreef:
Krijgen ze echt zo veel als die mensen beweren? Lijkt me sterk, dan zouden de paarden toch doodziek moeten zijn..

't zal wel overdreven zijn... Bloos

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:04

Goh, wat een verhaal Haha! Goed dat het uitgezocht wordt...

Tja, als het een beetje een goede makelaar is, heeft hij die 7500 euro (wat niet eens klopt) wel op zijn rekening staan.
Onzinverhaal dus Clown

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 02:38

Mail van 2 kantjes met klacht voor de krant ligt klaar. Wie interesse heeft om hem ook te lezen moet maar ff PB sturen met e-mail adres. Ben benieuwd hoe de redactie en zeker de journalist die dit geschreven heeft gaat reageren.

Ik stuur eerst de mail naar de krant, later ga ik even bellen of ze hem gelezen hebben en hopelijk een reactie. Uiteraard zal ik jullie deze niet onthouden... Misschien zit er ook nog een hele andere kant aan het verhaal. Ga er niet vanuit, maar je weet maar nooit. Kwestie van hoor en wederhoor.

Leuk detail:
Ik heb uitgerekend dat de paarden zo'n 70 kilo voer EXCL hooi/kuil/gras te eten kregen per paard, per dag!
Ehm...jaja...het zal wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 04:57

Mooizo Sigrid!

MRV_2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 07:30

MysticTinker schreef:
Krijgen ze echt zo veel als die mensen beweren? Lijkt me sterk, dan zouden de paarden toch doodziek moeten zijn..

Geen idee hoeveel ze krijgen, ik zag alleen wel dat ze werden bijgevoerd (brood e.d.). 70 kilo per dag lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk Clown .

Ik vind het echt misselijk hoe ze mensen zo misleiden, zet ze dan gewoon te koop en hang niet zo'n zielig verhaal op, bah! Ik ben erg benieuwd naar de reactie van de krant!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 07:55

Wat een eik*ls! Die paarden krijgt hij echt niet weg, al helemaal niet wanneer de krant een rectificatie in de krant plaats.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:08

70 kilo p paard p dag????????????

arme peerden dat ze dat weg hebben moeten werken.. zoals je al zegt, klopt dus niks van

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:15

Vraagt zich nu af wat een olifant per dag moet hebben.....

Maar idd een slordig staaltje journalistiek, zal misschien wel zo zijn aangegeven, maar als Journalist heb je gewoon niet alles voor zoete koek aan te nemen!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:21

Cassidy schreef:
Vraagt zich nu af wat een olifant per dag moet hebben.....

Maar idd een slordig staaltje journalistiek, zal misschien wel zo zijn aangegeven, maar als Journalist heb je gewoon niet alles voor zoete koek aan te nemen!

100 tot 150/200 afhankelijk van de olifant Haha! 70 is al mooi begin Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:28

net als dat de kosten van castratie een beetje erg veel zijn overdreven, zal het met het voer niet anders zijn Lachen

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:18

Voederbieten, kuilvoer en brood voor trekpaarden?!? Das hartstikke slecht! Heel leuk dat mensen zo'n veulentjes proberen te redden, maar ze hadden we vantevoren wat meer boeken mogen lezen.. Ze hebben geluk dat de dieren nog niet hoefbevangen zijn geraakt met al dat suikerrijk voer.
Ook niet slim dat ze hen niet hebben laten castreren als veulen ipv wachten tot ze 3 jaar zijn..
Ik hoop dat ze de dieren kunnen verkopen, en ze alsnog een goed huis krijgen

Tja, wat moet je hier van zeggen. Lijkt toch dat volwassenen wel nadenken over de toekomst.
Je weet toch dondersgoed, dat dit gaat gebeuren als je zoveel hengsten bij elkaar zet en er verder niks mee doet.
Nu worden er weer paarden slachtoffer van het achterlijke gedrag van de mens.
Kan er zo kwaad om worden hé, het zijn geen dingen die je maar weer weggooid als je er genoeg van hebt of als ze even wat duurder zijn dat jou uitkomt..

Ook zonder nadenken.... himmels wat een raar volk kuiert er toch door dit land.....

edit: en dat de prachtige afzetting waar ze achter schijnen te blijven....

Wat een ontzettend onnodig sentimenteel geblaat van die mensen zeg. Je kan toch op je vingers natellen dat 10 paarden ontzettend veel geld kosten, en dan nog doen alsof het allemaal niet hun schuld is (want zij zijn zielig) en ze slachtoffer zijn geworden van iets dat ze helemaal zelf in de hand hebben. Vind dit wel een typisch voorbeeld van het onnagedacht paarden kopen wat je steeds vaker en vaker ziet gebeuren.... dus nee, ik vind hun maar eikels.. beide... stelletje penny's dat het er zijn.. grrrrooommmm. (en helemaal erg, op het schuldgevoel van de mensen inspelen, alsof het dan onze schuld is als ze worden geslacht... wat een stel.. gatverdamme! wurg!)

Wat kunnen sommige mensen toch onwijs onaardig zijn en zeiken!

Heel bokt is in rep en roer als er een paard onnodig naar de slager wordt gebracht. Dat wordt altijd al teveel overdreven (als we het even over penny's hebben)

zijn er een keer mensen die wat doen om paarden te redden is het wéér niet goed. Jullie vinden jezelf allemaal erg geweldig, maar niemand die ook maar één poot uitsteekt. alleen maar nare berichtjes achterlaten. poe poe.

tuurlijk, ik ben het ermee eens, echt slim is het niet gespeeld. maar hé, blijkbaar hebben deze mensen een hart. dat is OOK belangrijk.

Ga liever een oplossing zoeken dan je frustraties op deze mensen te uitten. dan gebeurd er nog eens iets nuttigs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:21

Deze mensen handelen niet vanuit hun hart lijntje, maar vanuit hun beurs. Verder vragen ze voor deze paarden 3000 euro per stuk, terwijl de slachtwaarde ongeveer 800 - 900 euro per stuk zal zijn als ik even een ruwe schatting maak, uitgaande van het gemiddelde levend gewicht.
Deze paarden zijn willens en wetens aangekocht om er geld aan te verdienen en ik vind het van de verkopende partij een bijzonder ondoordachtige actie om via de media een zielig verhaal op te hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:40

@lijntje87 neem even de moeite om het hele topic door te lezen voordat je zo reageer.

1 ik geloof niet dat die paarden naar de lsacht als ze er 3500 voor vragen.

2 er zijn al mensen die wouden helpen door middel van een paard te kopen. maar niet voor die prijs. (3500 euro)

3 die mensen hebben wel een hart voor zaken doen. en ze hebben alleen maar $ in hun ogen.

4 oplossing is dat ze iets meer dan de slacht prijs moeten vragen b.v 1300 euro en GEEN 3500 euro

p.s dit had je allemaal kunnen weten als je iets beter had gelezen

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:11

Wat de motieven zijn van die mensen weet ik niet en daar wil ik me dan ook niet over uitlaten. De schitterende afzetting is een geluidsscherm van rijkswaterstaat aan de A15...Verder weet ik dat er heeeel veeeel voer gaat in een trekpaard om die fatsoenlijk in het vlees te houden. Je wil niet weten wat die van ons allemaal weg eet en nog kunnen we hem nauwelijks vet krijgen. Mensen vergissen zich ook daar heel vaak in. Als die beste man 3500 euro vraagt voor een trekpaardhengst dan raakt hij ze aan de straatstenen niet kwijt en dan heb je niet echt veel zakelijk inzicht in mijn ogen Lachen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:21

Lennox schreef:
Wat de motieven zijn van die mensen weet ik niet en daar wil ik me dan ook niet over uitlaten. De schitterende afzetting is een geluidsscherm van rijkswaterstaat aan de A15...Verder weet ik dat er heeeel veeeel voer gaat in een trekpaard om die fatsoenlijk in het vlees te houden. Je wil niet weten wat die van ons allemaal weg eet en nog kunnen we hem nauwelijks vet krijgen. Mensen vergissen zich ook daar heel vaak in. Als die beste man 3500 euro vraagt voor een trekpaardhengst dan raakt hij ze aan de straatstenen niet kwijt en dan heb je niet echt veel zakelijk inzicht in mijn ogen Lachen.

Niet als je er een zielige advertentie bij plaatst, dan komen de kopers op de vloer hoor Lachen
Trukje zo oud als de straat

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:35

Mijne 2 jarige eet in de winter 1 overvolle kruiwagen kuil per dag en was niet mager ofzo. Nu eet hij dat weer wegens gras tekort vanwege de droogte sinds een paar dagen. Van het gras werd hij net ietsje voller maar hij wordt verder niet bijgevoerd. Misschien dat ik het er straks niet meer mee redt maar dan krijgt hij wel bijgevoerd. Ik vind het vooralsnog meevallen eigenlijk. Een gewoon groot paard eet bijna net zoveel althans in mijn portemonnee merk ik het verschil nog niet echt. De veel kleinere maar stevige fjord eet ook bijna net zoveel.

Ik vindt trouwens helemaal niet dat hier raar wordt gereageerd. Ik vindt juist dat ze een nuchtere kijk op de zaak hebben allemaal. Geen penny reacties maar ook niet gelijk de andere kant uit slaan en de man de hemel in prijzen voor zijn geweldige daad en het trieste dilemma waar hij nu mee zit. Hier zitten de nadenkende bokkers bij elkaar en niet de bokkers die maar wat roepen en blaten en rellen en stoken.......
Geweldig juist, houden zo, dat maakt bokt weer een stuk leuker. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:21

Het zijn ook maar een paar die vinden dat er hier raar wordt gereageerd. Ondertussen eten ze vast wel eens een frikandel of kroket en elke dag een lapje vlees op bord, of gehakt door de pastagerechten en de lasagne.
Ik vind dat als deze paardeneigenaar toch besluit om de paarden naar het abbatoir te brengen, dat hij dat zelf moet weten. Ze hebben drie jaar lang in de wei gelopen en zo te zien wel een luxeleventje gehad. Maar gezien de prijzen die hij vraagt, is hij helemaal niet van plan om ze te laten slachten want de vraagprijzen zijn echt, echt het drievoudige van de slachtprijs... het is gewoon een verkooppraatje onder het mom van "oh, wat zielig" hopend dat er mensen zijn die er in trappen....

Nu zal ik wel een half leger over mij heenkrijgen, maar wat is er mis met een stuk vlees van een driejarige??? Het smaakt ongetwijfeld veel beter dan een lapje van een afgemolken koe die acht jaar oud is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:19

Ik lees eigenlijk niet in het topic dat mensen het zielig zouden vinden als de paarden naar de slacht gaan.
Ze hebben 3 jaar een geweldig leven gehad.

Wat ik wel lees is dat het artikel niet klopt.
De enorme berg voer.
De overdreven hoge castratie kosten.
En een makelaar die er zo slecht voor zit dat hij geen pakken kuil meer kan kopen in de winter (al is dat op 7 ha niet veel nodig)
En dan de belachelijk hoge vraagprijs voor de dieren...je kunt voor dat geld ook een hele mooie onopgevoede sport hengst kopen Haha!

Dat is waar de mensen imo het meeste over vallen... de manier waarop de man zelf de paarden probeert te slijten..

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:59

* 300 balen kuil in 3 jaar tijd moet nog kunnen volgens mij (afhankelijk van de grote van de baal natuurlijk) dat is 10 per paard per jaar.

* De castratieprijs is inderdaad veel en veel te hoog. Die van mij is gecastreerd voor 75 euro dat scheelt nogal wat.

* Motivatie van wel of niet je paarden kunnen betalen dat vind ik een zaak voor de verkoper, ik kan niet in zijn portemonnaie kijken en dat wil ik ook niet.

* Die vraagprijs van 3500 euro is inderdaad te belachelijk voor woorden, maar aan de andere kant is het maar net wat de gek ervoor geeft.

Misschien dat de motieven van deze man in eerste instantie wel heel ok waren, is het geen handige zet om op deze manier jezelf zielig neer te zetten en dan vervolgens een torenhoge vraagprijs voor je paarden te vragen (overigens de slachtprijs is tegenwoordig ook niet meer om over naar huis te schrijven dus de 1000 euro per paard zal hij daar niet mee halen denk ik. Het gaat om bruikbare kilo en niet om de kilo's die het paard weegt). Maar een verslaggever kan de boel ook aardig verdraaien en er zo een heel ander verhaal van gemaakt hebben dan in eerste instantie de bedoeling is geweest.

karolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:36

FANTASTICH!! zo prachtig dat mensen zo iets doen en tzijn mooie hengsten... alleen wel een probleem die hormonen;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:38

pardon Karolie, vind jij het prachtig dat deze man een zielig verhaal tegen een krant heeft opgehangen om deze paarden voor veel geld te slijten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:40

gewoon weer iemand die niet verder leest dan de openingspost...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:42

Nee, had ik ook al gedacht.
Broodje paardenvlees doen Kawa? Het is lunchtime.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:43

ja lekker Ja
Al gaat een frikandel er ook altijd wel in...daar zit ook vast wel wat knol in Tong uitsteken

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:46

Hoe je het ook went of keert, het idee was goed Ja
Alleen zijn er nog zoveel meer opties dan naar de slacht, dat deel vind ik wel opvallend. Meteen op emoties werken welke ze zelf kennelijk niet konden weerstaan...

Zat eens even te denken, belgen, hengst en kennelijk niet super tam...dat lijkt me een leuke klus om die weer "normaal" te krijgen.