Broers opgepakt na opvissen paard met lasso in Pijnacker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Broers opgepakt na opvissen paard met lasso in Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:48

Uh.
Als de brandweer met man en macht bezig is met het redden van een paard (of het nou in dit geval is of een ander, doet er niet toe) dan gaat Maanling zich daar ook écht niet mee bemoeien hoor.

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:28

Wildgirl schreef:
toeschouwende hulpverleners die toevallig geen verstand hadden van paarden?
Als de brandweer mijn paard niet uit het water krijgt dan doe ik wellicht ook iets wat niet ethisch verantwoord is in de ogen van andere mensen, uiteindelijk gaat het er natuurlijk wel om dat mijn paard weer op de wal komt

AAn haar hoofd?????? Ben je gestoord of zo???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:29

lees misschien eens even het topic door?
Vooral de onderdelen van ehbo...

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:32

runningkawa schreef:
lees misschien eens even het topic door?
Vooral de onderdelen van ehbo...

tegen wie zeg je dat? Ik heb dit topic namelijk erg goed gelezen. En een lasso om je paard zijn nek gooien die vervolgens achter haar hoofd blijft haken is niet de manier om een paard er uit te trekken.

Een paard trek je of met een broek en een halster of aan de voorbenen de sloot uit. Natuurlijk als hij nog niet in de modder zit vastgezogen begin je eerst met steun aan het halster te geven en hoop je dat hij vast grond onder de voeten krijgt. Maar een paar wat helemaal vastzit die moet je op meedere punten oppakken en niet alleen aan het hoofd. En zeker niet met een lasso om zijn nek! De ademsnood is genoeg om dat dier in shock te krijgen.
Laatst bijgewerkt door ladolcevita op 13-06-08 11:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:35

Tegen jou ladolcevita.

en niet geheel onterecht als je het mij vraagt
maarja, wie vraagt mij nou ooit wat he.

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:36

Maanling schreef:
Tegen jou ladolcevita.

en niet geheel onterecht als je het mij vraagt
maarja, wie vraagt mij nou ooit wat he.

dat dacht ik al, maar volgens mij vroeg ik dat aan runningkawa en niet aan jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:51

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:09

Gelukkig maar RK Knipoog

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:14

precies dan weet jewaar je over praat.

maar goed verder met het topic. al denk dat er toch meningsverschillen zullen blijven over wat de boeren hebben gedaan.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:17

Goh wat is dit toch weer een leuk topic geworden.............. Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:18

Als Ladolcevita even het topic goed doorleest zal ze een post tegenkomen van familie van deze beide boeren, die vermeldt dat de heren het dier er met een speciaal halster hebben uitgetrokken.
De term lasso zal wel door de plaatselijke rampjournalistiek zijn bedacht. Trekt veel lezers voor het plaatselijke sufferdje, lasso komt immers veel geweldadiger over dan halster???

inge88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:29

Zo ongeveer het eerste wat ik heb geleerd bij EHBO paard is dat je ooit een paard aan het hoofd uit het water trekt als het vast zit, want zo kun je de vervels compleet doormiddentrekken. Fijn zo'n paard met een gebroken nek..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:38

En het eerste wat ik bij EHBO heb geleerd is dat dat wel kan. Bron NHI, dierenarts dhr Rob van Wessum, voormalig dierenarts Bereden Politie Amstelveen/Amstelland.
Ik heb geen connecties bij de bereden politie meer, dus kan het niet nogmaals verifieren. Misschien dat iemand anders dat kan doen?
Trekken aan de voorbenen is een big NONO. Broek om achterhand of singel om buik zijn niet altijd mogelijk en niet altijd even veilig. Constante druk aan het hoofd (niet ineens met vaart vooruitschieten, dat is idd funest) zorgt bij een verder gezond paard echt niet voor een gebroken nek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:44

Ik had vanmorgen de DA bij een van de jonge merries, en heb voor de zekerheid even navraag gedaan. Hij zei met nadruk dat aan de voorbenen trekken not-done is, levensgevaarlijk voor je paard. Met een broek of iets dergelijks moet je altijd uitkijken voor je eigen hachje omdat het niet altijd snel en veilig kan worden aangebracht en zo blijft er volgens hem ook maar één optie over, inderdaad langzaam aan met constante druk aan het hoofd trekken. Mits een brede koeieriem voorhanden is dat prima volgens hem en heb je dat niet, dan een touw vlak achter de oren, zorgen dat het niet kan slippen, tractor ervoor in de "kruipversnelling" en juist doordat je het dan rustig doet, krijgt het dier de gelegenheid om zelf mee te helpen.
Ik heb dit verhaal verteld over dit geval wat we hier hebben en hij was met stomheid geslagen......

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:46

suleilitha schreef:
Ik had vanmorgen de DA bij een van de jonge merries, en heb voor de zekerheid even navraag gedaan. Hij zei met nadruk dat aan de voorbenen trekken not-done is, levensgevaarlijk voor je paard. Met een broek of iets dergelijks moet je altijd uitkijken voor je eigen hachje omdat het niet altijd snel en veilig kan worden aangebracht en zo blijft er volgens hem ook maar één optie over, inderdaad langzaam aan met constante druk aan het hoofd trekken. Mits een brede koeieriem voorhanden is dat prima volgens hem en heb je dat niet, dan een touw vlak achter de oren, zorgen dat het niet kan slippen, tractor ervoor in de "kruipversnelling" en juist doordat je het dan rustig doet, krijgt het dier de gelegenheid om zelf mee te helpen.
Ik heb dit verhaal verteld over dit geval wat we hier hebben en hij was met stomheid geslagen......

over wat dan. dat t inderdaad met een tou eruit is getrokken (waarvan ie zelf zegt dat dat goed is) of dat sommige het weer is dierenmishandeling vinden???????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:49

Mijn dierenarts was verontwaardigd dat deze mannen een bekeuring kregen wegens dierenmishandeling en dat het als dierenmishandeling in de media is gekomen. Hij benadrukte nog eens, dat je erg snel moet handelen als er een paard in een sloot ligt en vond dat wat de boeren hebben gedaan de enige juiste oplossing.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:50

suleilitha schreef:
Mijn dierenarts was verontwaardigd dat deze mannen een bekeuring kregen wegens dierenmishandeling en dat het als dierenmishandeling in de media is gekomen. Hij benadrukte nog eens, dat je erg snel moet handelen als er een paard in een sloot ligt en vond dat wat de boeren hebben gedaan de enige juiste oplossing.

ja precies

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:56

runningkawa schreef:
Dat beledigen ofzo dat zou kunnen Ja

Maar net wat jij zegt, denk dat ik ook blij zou zijn dat hij heelhuids aan de kant zou staan...de rest is dan maar bij zaak Lachen

En dat kan best wel lomp zijn geweest, daar twijfel ik niet eens direct aan.
Meet stel je licht als mens te verzuipen en iemand trekt je aan je haren op het droge...zever je dan nog dat het zeer deed aan je haren en dat je liever had gehad dat ze je onder je oksels namen?
Of ben je gewoon blij dat iemand dat voor je deed?

Als je het mens laat verzuipen ben je weer strafbaar he.. want dan verleen je niet die hulp.
Hoezo krom Knipoog !

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:59

inge88 schreef:
Zo ongeveer het eerste wat ik heb geleerd bij EHBO paard is dat je ooit een paard aan het hoofd uit het water trekt als het vast zit, want zo kun je de vervels compleet doormiddentrekken. Fijn zo'n paard met een gebroken nek..

Als je erbij staat en het lukt de brandweer niet heb je volgens mij niet veel keuze.
Mij lijkt het ook niet zo´n fijn gezicht om te zien dat het paard verzuipt voor je ogen!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:00

Ook ik heb geleerd dat je een paard beslist niet aan z'n voorbenen moet gaan trekken.
Aan z'n kop is dan nog stukken beter.
Zolang het met beleid gaat, dan kun je een dier er zo heel goed uittrekken, zorg in ieder geval wel dat je constante druk hebt.
Het ziet er heel dieronvriendelijk uit, en zeker tegenover ''burgers''

Als er nou een filmpje van was gemaakt dan konden we met eigen ogen zien hoe het gegaan is en erover oordelen, nu wordt het erg lastig

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:06

annastasia schreef:
Als er nou een filmpje van was gemaakt dan konden we met eigen ogen zien hoe het gegaan is en erover oordelen, nu wordt het erg lastig

Daarom hoop ik dat iemand die foto van die "Hans" kan bemachtigen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:06

Ik zou ze ook wel eens willen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:10

Me 2

Ben daar zeker ook benieuwd naar Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:12

Die Hans had gepost op de site van de krant Telstar. Zullen we eens even kijken of we deze link daar kunnen krijgen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:14

dan krijg je allemaal aanmeldingen/accounts voor 1 bericht met wat pech Lachen