PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:27

detour schreef:
Er wordt toch niet gesuggereerd dat ze zowel mentaal als lichamelijk als mentaal volwassen zijn? Ze zijn lichamelijk wel sneller volgroeid, dat is nu eenmaal zo.

Dat is niet waar.

Een dier is volwassen als de groeischijven zich gesloten hebben/volledig verbeend zijn. Em dat gebeurt bij een volbloed niet eerder dan bij een ander paard.

Er zijn alleen maar eigenaars die zichzelf iets wijsmaken mbt het ras van hun paard om niet te hoeven toegeven waar ze mee bezig zijn.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:28

Het is wel waar... IJslanders en arabieren zijn ook later uitgegroeit dan andere rassen...
Ik zeg niet dat EV'en op 2jarige leeftijd al uitgegroeit zijn, maar wel dat er rassen zijn waarbij het anders is dan het gemiddelde...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:29

Zowiso is de belasting anders Lachen en daar gaat het om Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:31

Jup, van voltes en zijgangen op jonge leeftijd slijten ze meer, met name in de gewrichten, dan van een flinke galop op een recht stuk, Kiwiko.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:31

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:
naaah, steeple is ook zeker niet mijn ding, vind het meer dan knap en van heel veel moed getuigen.......... maar is eigenlijk uit de tijd Haha!

Ik snap dat de Steeple DE race is, want gvd wat moet je paard daarvoor goed voor elkaar zijn zeg! maar ik vind het net over "the top" zegmaar Haha!

vlakke baan rennen, helemaal goed.........

maar iedere jan boerenlul weet dat een paard niet hoog kan gaan als hij hard gaat, dus die hele combinatie klopt niet in mijn ogen

daar sluit ik me met alle vormen van liefde bij aan!

Ik ook!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:33

Het zou interessant zijn om er statistieken van te hebben: hoe oud wordt de gemiddelde volbloed vs het gemiddelde warmbloedpaard.
Want dat betreft hoeven wij als dressuur/springsport ook niet te pochen. De gemiddelde leeftijd van de KWPN-ers was toch 7 of zoiets?

Maar het zou me toch niks verbazen als het bij de volbloeds nog minder is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:35

Prima idee en wat mij betreft mogen ze meerdere sporten onder de loep nemen. Ja

KiWiKo

het gemiddelde boktpaard wordt 14 Haha!

en ik denk dat er heel wat "oude" renpaarden zijn Lachen

Zoolgangster

Voor de mensen die denken dat jonge volbloeds alleen maar rechtuit hoeven te lopen: De renbaan heeft bochten.
En natuurlijk zijn er jong getrainde paarden die toevallig redelijk gezond 22 kunnen worden, maar dat geldt dan niet meteen voor alle jonkies. Roken is zeker ook gezond, omdat opa van 96 ook iedere dag rookt?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:36

Idd, maar net als windhonden groeien Volbloedpaarden sneller de hoogte in. het is echt geen fabeltje. En zoals al eerder werd vermeld; is er een paard wat er lichamelijk of geestelijk nog niet aan toe is dan wordt er mee gewacht; het dier moet immers geld in het laatje brengen en goed kunnen functioneren. Met een paard wat zowel mentaal als fysiek lekker in zijn velletje zit valt er een veel grotere buit te halen. Haha!

Mijn merrie racete tot haar 8ste, liep haar eerste race toen ze 4 was, dus gelukkig was ze idd pas 3 toen ze werd ingereden. Ze liep point to points, de zwaartste tak in de rensport, met hurdles van 1.15m over bijna 4km. Knipoog

De merrie was keihard en gingt helemaal uit haar dak van het racen en springen, ze vond het zo machtig moio, dat ze zelfs-bekaf na een race- d'r oren in de luchts stak, de staart erbij en begon te dribbelen - als de volgende race werd omgeroepen. Je had die grote ogen moeten zien glimmen. Lozeman zei dat ze een enorm getalenteerd terreinpaard was, maar het racen had haar heet gemaakt, dressuur was lastiger. Bloos

Zij was een levendig paard tot aan haar dood. het meest enthousiaste schepsel wat ik heb gehad en bereden. 5 jaar lang op een renstal gestaan. Er mankeerde niks aan dit lieve wezen. Ach gut

Idd gat het om rechtuit racen, en er wordt echt wel gekeken naar de bochten, afhankelijk van wat een paard kan.. Heel rustig aan worden de afstanden en races uitgebouwd als het dier begint aan zijn carriere.

Ninx, ik heb werkelijk geen idee of ze in Amerika anders met hun dieren omgaan, hoor! Vind de Amerikanen wel minder nuchter en relaxt dan de engelsen en ieren, maar kan er verder eerlijk gezegd niks zinnigs over zeggen. Bloos

Wij hadden trouwens ook oude Volbloeden lopen op stal bpven de 14 en de ouders van mijn beschreven merrie leven beide nog en zijn boven de 23. Haha!
Laatst bijgewerkt door detour op 09-05-08 00:38, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:36

een renbaan heeft heule, heule lange bochten, niet echt te vergelijken met een volte Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:40

Klara, er zijn heel veel volbloeds die na een carriere op de baan, als rijpaard worden doorverkocht en nog heel lang leven.
Je moet de cijfers echter niet in Nederland zoeken. Maar wat je hier nog wel aantreft waren voormalige renpaarden die ook daadwerkelijk waren gestart, zelfs niet snel genoeg waren, maar een glansrijke carriere als dekhengst tegemoet gingen, dit was in de periode waarin het Gelders paard werd omgevormd tot de huidige KWPN-sportpaarden.

Ik heb een oud renpaard gehad. Hij is zonder noemenswaardige problemen 23 geworden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:41

Toen ik in America werkte deed ik niks anders dan de "kneuzen" van de renbaan omscholen........... leuke paarden om mee te werken

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:42

Wat ik me trouwens afvraag- ergens werd gesuggereerd dat Warmbloedpaarden niet veel afwijken van de Engels Volbloed.
Maar hoe groot is die scheut dan? heeft elk Warmbloedpaard minimaal 20%? Zijn daar criteria voor? Ik heb echt geen idee. Bloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:43

KiWiKo schreef:
Toen ik in America werkte deed ik niks anders dan de "kneuzen" van de renbaan omscholen........... leuke paarden om mee te werken

Ze zijn een goede leerschool voor hun ruiter, vind je ook niet?Ze zijn zo heerlijk assertief, die kneusjes. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:44

ach, ach, ach die dieren hebben het zo, zo hoog in de bol......... ga nou niet oneerlijk zij......... want je krijgt "m Haha! Haha! Haha!

en goed ook Lachen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:45

@ detour: het is niet omdat ze een bepaalde hoogte hebben dat hun botten op de rontgenfoto al 'volwassen' zijn. En dat is toch wat telt voor het resultaat op lange termijn. Ik zou eens graag willen weten hoe het eruitziet als je 100 volbloeds en 100 warmbloeds volledig op de foto zet als ze 2 zijn. Volgens mij zal er geen verschil zijn tussen de foto's van de 2 groepen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:48

Klara, nog een keer dan voor de leuk Haha!

Het ligt aan de mate van belasting........... de belasting van een (voor mijn part) 1,5 jarige die met een ruiter van 35 kilo een stuk rechtuit rent ....... is veel, en veel minder belastend dan de volte met de 3 jarige.......

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:49

Ik denk dat het type voeding wat jonge Volbloedpaarden krijgen veel beter "rekening houdt" met de mogelijkheden, skelet en verdere groei van de Volbloed, Klara.
Althans, vond dat ze daar op de renstallen heel goed wisten wat ze deden, het waren geen prusters; een van hen was paardenarts. Vond het erg boeiend en leerzaam en heb geen paard zien creperen op tweejarige leeftijd. Liever een twee jarig renpaard onder het zadel met pieplichte jockey en leuke training, misschien twee races het eerste seizoen, dan een drie jarige onder een dikke ruiter die 4 keer per week te zwaar aan de dressuur wordt gezet. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:51

Het is iig een begin Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:52

ff Offtopic, maar wat heb jij een coole avator, Paulaa! Zien eruit als drie blije renpaardjes! Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:53

detour schreef:
ff Offtopic, maar wat heb jij een coole avator, Paulaa! Zien eruit als drie blije renpaardjes! Cool

Yeah, renpaarden aan de macht Cool

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 01:14

Ook flauwe bochten komen met 60 km per uur "aan".
En natuurlijk valt niet ieder renpaard gelijk dood neer als het moet lopen. Maar ik blijf het een dubieus systeem vinden, om jonge dieren al aan het werk te zetten, terwijl, als je een jong rijpaard hebt, iedereen steigert en roept dat het met anderhalf-twee jaar nog veulen hoort te wezen en in de opfok met soortgenootjes hoort te zijn.
Enige nut van jong koersen is vroeg uitselecteren van talenten, waarmee je dan verder kun racen of in de fok kunt inzetten, terwijl de niet getalenteerden naar manege Stegeman eh, sorry, ik bedoel natuurlijk omgeschoold kunnen worden tot rijpaard, zonder al te hoge kosten aan de verzorging te hebben besteed.
Op Duindigt staan de Volbloeds meestal alleen in hun eigen box, ze komen alleen de box uit als ze moeten trainen of koersen. Correct me if I'm wrong, maar dat is wat ik zelf gezien heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 01:37

Is vast een foutje, Zoolgangster. Duindigt is een renbaan, en niet alleen maar een trainingsstal. Het gros van de paarden verblijft daar niet permanent.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:24

Heb de IDS gelezen, wat over de toevoeging gnig van Volbloedpaarden in het KWPN stamboek. Vanaf de derde of vierde generatie schijnt een gemiddeld KWPN paard een Volbloed in zijn pedigree te hebben.. Ben niet zo goed in rekenen maar vind at toch wat anders dan een volle Volbloed.

En als een kudde aan de kletter gaat in het wild, maken ze dan ook geen bochtjes op snelheid?

Voor de mensen die denken dat alle jonge Volbloeds jong sterven, check de IDS maar eens, staat leuk artikel in!