Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eiber

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:39

Nimmy schreef:
eiber schreef:
@poes: bij onrust het zicht wegnemen is SYMTOOMbestrijding.
pak een probleem aan bij de OORZAAK.
@poes: dat veel hoog geschoolde paarden (en veel minder hooggeschoolde paarden ook) zich als robots gedragen ben ik helemaal met je eens: geen eigen inbreng, elke voet geplaatst door de ruiter, temperament figuurlijk (en soms letterlijk) gekneveld tussen spoor en stang.
je uitspraak doet me denken aan een quote van Parelli: who'se robot performes better, yours or mine? waarmee hij wil aangeven dat veel sportpaarden braindead zijn gemaakt.

dan gaat t hier dus niet over hel rolkur rijden, maar uberhaubt om topsport met paarden

Ja, uiteindelijk gaat het om de MANIER waarop wij met paarden omgaan, en eigenlijk nog breder: ook de manier waarop wij paarden houden. De rollkür is daar maar 1 verschijningsvorm van.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:39

Vraag me eigenlijk af bij zo een uitspraken, op wat baseren ze zich. En dan kom je vaak uit op niks Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:45

eiber schreef:
katiavl schreef:
Vraag me eigenlijk af bij zo een uitspraken, op wat baseren ze zich. En dan kom je vaak uit op niks Lachen

is deze opmerking nav mijn antwoord?

Nee gewoon algemeen, bv als je ziet wat parelli zegt. Hoe kan hij een stelling maken zoals paarden zonder eigen gedachten zonder onderzoek. Zeker in een paardenwereld waar zoveel tegenstrijdigheid is.
Dan kan je toch al bijna niet meer komen met een stelling zonder motivatie. Waar het dan nog is in zijn voordeel speelt

Bedoel niks verkeerd vind jou toevoeging zeer interessant. Maar hoe kunnen we spreken van robots, hoe uit dat zich, hoe kunnen we dat bewijzen enzo

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:51

@katiavl: sorry,ik begrijp je tekst niet helemaal: "waar het dan nog is in zijn voordeel speelt"
kun je je antwoord misschien nog eens formuleren ?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:53

eiber schreef:
@katiavl: sorry,ik begrijp je tekst niet helemaal: "waar het dan nog is in zijn voordeel speelt"
kun je je antwoord misschien nog eens formuleren ?

Staat raar inderdaad, even denken.

De moderne topsport is toch een heel andere wijze dan de parelli wijze, daarom als je iets verkondigd gaan mensen het snel wegvegen als propaganda. En zeker zonder onderbouwing.
1 ding hoop ik echt, dat ze door dit grondige mentale onderzoeken gaan plegen. Ben echt benieuwd

Maar kan het gewoon niet plaatsen, hoe uit mentale verlamming dan. Zou een dier dan echt dingen doen bij onderdrukking... anderzijds als je naar het circus kijkt zie je dat wel. Moeilijke zaak

Ben trouwens ook geen voorstander van het moderne, liever de klassieke met veel gymnastiek

Als het onduidelijk is roep maar, heb problemen met zinsbouw Lachen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 20-04-08 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:08

@katiavl: ik zie dat je student diergeneeskunde bent.
Ik kan me voorstellen dat je dan vanuit je opleiding geneigd bent om alles wetenschappelijk onderbouwt te willen zien voordat je er iets mee kunt.
Er is echter ook heel veel kennis en ervaring in het niet-wetenschappelijke circuit, en dan neem ik even Parelli als voorbeeld.
Je hoop dat er onderzoek gedaan gaat worden naar de mentale gesteldheid bij paarden is daardoor voor een deel al werkelijkheid geworden. Er is binnen de Parellimethode al heel veel geformuleerd over paardenpersoonlijkheden en hoe daar adequaat op te reageren. Maar goed, hier gaan we off-topic ben ik bang.
Binnen het KWPN is ook een onderzoek gestart naar het meetbaar maken van het karakter van het sportpaard.
Persoonlijk heb ik het idee dat zij nu voor de 2e keer het wiel gaan uitvinden, maar goed, heel precies kan ik hier niet over oordelen.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:15

quote="KiWiKo"]
eiber schreef:
@poes: bij onrust het zicht wegnemen is SYMTOOMbestrijding.
pak een probleem aan bij de OORZAAK.
@poes: dat veel hoog geschoolde paarden (en veel minder hooggeschoolde paarden ook) zich als robots gedragen ben ik helemaal met je eens: geen eigen inbreng, elke voet geplaatst door de ruiter, temperament figuurlijk (en soms letterlijk) gekneveld tussen spoor en stang.
je uitspraak doet me denken aan een quote van Parelli: who'se robot performes better, yours or mine? waarmee hij wil aangeven dat veel sportpaarden braindead zijn gemaakt.

goh dat hoorde in niet toen Sallie aan de kletter ging bij een prijsuitreiking[/quote]

juist dat ook.
Ik denk dat iedereen het met me eens is als we met zn alle zeggen het eindresultaat willen we allemaal het zelfde hebben.

Maar als men zegt we gaan 1 van die vele wegen naar Rome blokkeren hoe gaat men dat dan controlleren?

vind het ook ZO frappant dat dit soort dingen pas ten sprake komen voor de Olimpische Spelen.....
Waarom niet een poosje terug.... bij het WK?
kan dit gewoon niet begrijpen en dan willen ze dat er een of andere minister in laten grijpen die nog nooit met dr doos op een paard gezeten heeft en die je dus VANALLES aan kan praten...

ik word hier persoonlijk echt verdrietig van....

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:28

KiWiKo schreef:
dabedoelik Lachen

Haha!
maar hij ging pas aan de kletter toen ze begonnen te klappen, en ze de teugels los had.
zonder haar directe invloed (via het teugelcontact, de ruiterhulpen en zijn ingeperkte bewegingsvrijheid) wordt hij dadelijk een paard, met de normale, maar niet door ons gewenste vluchtreactie.
en het zou zo fijn zijn als ruiters op dat niveau DAAR eens meer aandacht aan zouden willen geven: hoe bereid ik mijn paard MENTAAL voor op wat ik van hem wil, hoe krijg ik ECHT medewerking van mijn paard, kan ik net zoveel naar hem LUISTEREN als dat ik tegen hem PRAAT?!, kan ik mijn paard net zo veel VOLGEN als dat ik hem LEID.?!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:30

maarja met een ST heb je natuurlijk wel gelijk die kin op de borst en kan je het dier stoppen toch????

Eiber, heb jij ooit op een internationaal lopend, of gelopen ftm, gezeten?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:41

KiWiKo schreef:
maarja met een ST heb je natuurlijk wel gelijk die kin op de borst en kan je het dier stoppen toch????

Eiber, heb jij ooit op een internationaal lopend, of gelopen ftm, gezeten?

Het is een illusie dat je met een stang een paard kunt stoppen, het is een illusie dat je überhaupt een paard kunt stoppen door aan 2 teugels te trekken.
Helaas heeft Anky dat meerdere keren pijnlijk moeten ervaren. (ikzelf trouwens ook, voordat ik leerde dat het anders kon)
Verder is het absoluut niet relevant of ik op een GPpaard zou hebben gereden of niet; ik denk dat ik veiliger op mijn paard in een bombvolle arena een prijsuitreiking kan doorstaan, dan op Salinero, en niet omdat het mijn paard aan temperament zou ontbreken (KWPN gefokte elite merrie v. Clavecimbel) maar omdat ik mijn paard beter heb voorbereid op wat er op dat moment van hem gevraagd wordt.
Overigens heb ik nooit hoger gedressuurd dan M2. Mijn ambitie ligt niet (meer) op het bereiken van een hoog niveau dressuur.
Ik heb de keuze gemaakt om de relatie te laten prevaleren boven de prestatie.
Het meeste bewondering heb ik voor mensen die het beide kunnen combineren dus op de manier dat het een niet gaat ten koste van het ander.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:46

hoe kan het dan wel zo zijn dat een paard zich lichamelijk en geestelijk laat mishandelen???? dmv Rollkur

Ik denk dat (en ik weet het wel zeker) dat Anky beiden combineert......

Jouw Clavecimbel ontbreekt het aan karakter en vermogen om aan de eisen van een internationale topper te voldoen, en is om die reden dus absoluut niet vergelijkbaar met de paarden die anky of coby of welke andere internationale dan ook.... onder de bibs krijgt Lachen

dat is niet denegerend bedoeld hoor, maar als jouw KWPNner vermogen had gehad dan was hij als veulen al aangekocht door mensen die hoog in de sport rijden....... want zo werkt het.....

Wij simpele zielen mogen de "afdankertjes" houden Lachen

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:59

Hoooooo, nu gaan we toch echt even in de fout KiWiKo.
Ten eerste: Ik weet zeker dat Anky beide NIET combineert, althans niet naar mijn maatstaven.
Ten tweede: hoe weet jij zo zeker dat het mijn paard aan karakter en vermogen ontbreekt?
Je redenering dat zij dan zou zijn aangekocht als veulen door een bobo slaat werkelijk nergens op. Ik heb diezelfde topsporters horen zeggen dat de meeste GP paarden in de wei staan: paarden dus die hun potentie niet (hoeven) aanspreken omdat hun eigenaar niet het talent of de ambitie heeft!
Verder hebben diezelfde "kenners" blijkbaar haar dochter, door ons zelf gefokt, ook niet op tijd kunnen vinden, een merrie die inmiddels LT klaar is.
De discussie gaat nu echter een kant op die niet veel meer te maken heeft met het oorspronkelijke topic en als je er op deze manier verder over wilt praten, moeten we misschien een ander onderwerp openen.
Geen probleem trouwens.

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:04

het is mijn manier van trainen niet, maar het is denk ik niet de bedoeling om een specifieke ruiter/amazone te bekritiseren. Ik ben benieuwt of er een onderzoek komt naar de effecten van deze training en dan zien we wel verder. Ik ben van mening dat het niet goed is voor een paard, maar dat is mijn mening en deze is niet wetenschappelijk onderbouwt. Dus hoop ik dat er een onderzoek naar komt!

Lisannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:12

Dat ben ik ook met je eens. Ze hebben het met de rollkur vaak over Anky, maar op de site die eerder genoemd is staat ook een foto van Laurens tussen en naar wat ik gehoord hebt rijdt die niet naar anky's stijl. En toch staat er een foto van..een onderzoek zou idd veel licht werpen op dit onderwerp.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:14

Nou ja precies en ik denk dat iedereen dit met spanning opwacht ik ben wel iemand die op deze manier het paard rijd en ook altijd gedaan heb , met goede resultaten. Vind het zoals ik ook al eerder gezegd heb alleen heel erg flauw dat deze kritiek (yuiteindelijk wel degelijk gericht op een bepaald aantal ruiters....) altijd vlak voor de Olimpische Spelen geuit moet worden dat is stress veroorzaken op een moment waarvab iedereen weet dat het niet gewenst is... jammer

Laurens, edward en imke rijden wel degelijk op deze manier , als je daar aan twijfelt moet je maar eens de afleveringen bekijken van laurens the road to Bejing, daar zie je hem trainen en daar word het paard ook lager dieper en ronder ingesteld daar bij les hij ook geregeld bij Sjef.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:17

Maar het gaat om mentale status hier, elke discussie eindigt met dit zelfde filmpje. Als je het één malig gebruikt in een discussie ok, maar het filmpje raakt wel uitgekauwd. Plus dat het dan weinig toevoeging geeft in een interessant topic

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:20

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:07

eiber schreef:

Toch zijn er heel veel KWPN-ers specifiek gefokt, die werkelijk onmogelijk zijn. Zou dat dan echt enkel opvoeding zijn of toch een deel meegekregen van papa en mama? Deze zijn verre van braindead hoor Knipoog

Lang en diep heb ik geleerd bij een klassiek ruiter; bovenlijn zo lang mogelijk! Voorts kantelt het paard naar achteren, de bovenlijn blijft EENDER in deze kanteling. Aan de mate van plooiing van de achterbenen (sterke, scherpe hoeken) kan je meten of er een goede verzameling bereikt/gehanteerd wordt of niet.
Wellicht hebben sommige dressuurruiters hier een essentiele fout gemaakt door het paard op dit moment korter te maken door die rollkur? Eerlijk gezegd zie ik weinig paarden echt kantelen via het achterbeen.
Anderzijds, totale overgave d.m.v. een rollkur maakt die felle KWPN-ers wel wat makker, peis ik.
Maar... ik zelf kan het ook niet een goede verzameling Tong uitsteken Ik heb wel makkelijk praten zo, wel kritiek, geen prestatie.

De sport maakt zijn eigen eisen/verlangens. Het is en blijft een jurysport en je geeft als ruiter hetgeen jury (en publiek) verlangt. Zo.... spiegel wellicht voor paardminnend Nederland? De massa wilt het immers zelf...

Een balletdanseres/turnster/circusartieste maakt onmogelijke movementen met hun lichamen, bedrijven topsport en indien juist opgebouwd, is het onmogelijke niet persee slecht.

Want uhmmmm, hetgeen die balletdanseressen doen... amai dat kan ook nooit gezond zijn Knipoog (grapje)....Tis wel kunst...

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:25

ik ben alleen bang en dan spreek ik voor mezelf dat ik die belofte niet lang kan houden haha

Ik ben benieuwd hoe dit alloopt het zou me niets maar dan ook helemaal niets verbazen als er ee4n OS boycot gaat plaatsvinden door het nederlands team....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:28

suleilitha schreef:
Ik ben me vorig jaar doodgeschrokken van de prijzen op veilingen en die paarden gaan wel allemaal de topsport of de fok voor toppers in, die zijn echt niet aan ons besteed....

Nou, ik ken er toch heus een paar die gewoon bij sjakie op de hoek staan en nog helemaal niets waar hebben gemaakt van de dure illusie Lachen.

Overigens heb ik er niet zoveel moeite mee wat Anky zoal wel of niet met haar paarden doet. Waar ik wel moeite mee heb, zijn al die zogenaamde talentjes die thuis hun paard wat aan de kop sjorren en extra diep trekken met een wazig verhaal over de geweldige Anky methode. Een methode die ze dus zelf helemaal niet beheersen en dus misbruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:20

Van Unen had het erover dat de partij voor dieren ook nog wel eens een punt zou kunnen maken over de hippische sport. Wij (als ruiters) kunnen dan nog wel vinden dat we reuze fijn en harmonieus bezig zijn, maar voor de buitenwereld lijkt het al gauw dat paarden met sporen en stangen gedwongen worden tot prestatie. Dat was zeg maar zijn eerste stelling en die stelde hij later wel weer bij door te zeggen dat de meeste paarden het wel goed hebben in hun leven en keurig verzorgd worden.
Hij heeft natuurlijk wel een punt, want waar begint de dierenkwelling?

Lisannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:50

Dit vind ik echt een moeilijke vraag.. als je er zo over na gaat denken zou je denken dat als je ze rijdt en ze hebben een x geen zin dat dat opzich al een mentale mishandeling is, omdat je dan tegen hun wil ingaat. En dan kunnen wij idd denken dat wij goed voor een paard zijn en lief en dit en dat maar mss vinden ze dit wel helemaal niet fijn. maar aan de andere kant denk ik dan ook weer dat als een paard heel de dag alleen maar op de wei staat en niets anders doet als grazen, ze dit ook weer saai vinden.

En dat is hetzelfde met de vraag of het mentale mishandeling is als je LDR rijdt.Het heeft 2 kanten. Als een paard niets anders gewend is en hij is hier tevreden bij(Happy Atlete) en je boekt resultaten zonder dat je verandering aan je paard merkt, denk ik dat het weinig schade levert bij je paard. Maar ga je het forceren en weet je niet goed hoe je ermee om moet gaan denk ik dat het niet zo goed voor je paard kan zijn. (dus denk ik dan ook niet zo diervriendelijk) maar dat zul je dan ook wel merken aan je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:54

Dat LDR moet men aan Anky overlaten en niet zelf mee gaan experimenteren Lachen. Het is niks voor basisruiters namelijk.

Lisannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:55

Mee eens! Haha!
Maar onder begeleiding kan iemand er ook mee uit de voeten die er goed over nadenkt en nadenkt over zijn/haar paard
(kom ik weer terug over 'mits het goed gebruiken van')

Maar hoe denk jij dan over jou vraag? (ik vind het echt een moeilijke vraag)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:59

Als je het mij vraagt dan wordt een paard er niet beter van als hij rijpaard wordt. Daartegenover stel je dan weer de vraag of hij er dan per definitie slechter van wordt, of onder lijdt. Het antwoord daarop is soms wel en soms niet.

Een basisruiter heeft ook onder goede begeleiding niets bij het LRD te zoeken Lachen.