Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:30

Het is allemaal een beetje off topic toch misschien interessant:

Om te beginnen ben ik er natuurlijk voor om zo min mogelijk dier proeven te doen. Wanneer het echt niet anders kan, vooruit dan maar (hoewel ik liever heb dat het op dutroux types gebeurd Tong uitsteken)...

Over de Iboga, Iboga is een planten extract wat wel echt werkt in een keer tegen verslaving, maar niet erkent wordt. Waarom? omdat het de farmaceutische industrie tegenwerkt. Een stukje van dat artikel wat ik gelinkt had:

Citaat:
In Nederland rust echter een groot taboe op ibogaïne. Vrijwel iedereen in de professionele verslavingszorg kent het middel, maar niemand piekert erover het helende hallucinogeen voor te schrijven. Harry Kuiper, woordvoerder van het Boumanhuis te Rotterdam: «Wij zijn niet geïnteresseerd in ibogaïne. De bijwerkingen zijn te riskant.» Peter Geerlings, eerste geneesheer bij de Jellinekkliniek te Amsterdam: «Ibogaïne is geen bruikbaar alternatief voor de huidige behandel methoden. Maar belangrijker: ik mag geen verboden middelen gebruiken, dat lijkt me duidelijk.»
Gebruik van ibogaïne is in Nederland inderdaad niet toegestaan, zoals elk medicijn waarnaar niet voldoende onderzoek is gedaan. Dat het in Nederland echter niet onmogelijk is onderzoek te doen naar verboden middelen, bewijst voornoemd landelijk heroïneonderzoek. Toch komt onderzoek naar ibogaïne in Nederland maar niet van de grond.


even over de bijwerking: Het is inderdaad zo dat er een heftige hallicunatie trip bijkomt... maar deze trip is heel bijzonder het geeft inzicht in de eigen persoonlijkheid, waardoor psychische problemen opgelost worden. Dit betekend dat de persoon dus niet alleen lichamelijk gereinigd wordt in de trip, maar ook geestelijk weer op de rails komt... hierdoor helpt de iboga ook om trauma's te verwerken en andere psychische problemen. Het is danook een anti-depressiva, en werkt ook tegen coke verslaving, gok verslaving, sexverslaving etc...

Het klopt dat er mensen zijn overleden door Iboga, maar dat komt doordat ze al niet gezond waren, of doordat ze het mixte met drugs. Iboga en drugs gaan niet samen, het is een dodelijke combinatie.

Door onderzoek kan je achter de juiste dosering, bijwerkingen etc komen... maar jah...

Citaat:
Geld is een van de grootste problemen van ibogaïne-onderzoek. Want wie wil er nou onderzoek naar een antiverslavingsmiddel financieren? De farmaceutische industrie is er niet al te happig op. Aan ibogaïne valt weinig te verdienen omdat een therapie uit hooguit vier ibogaïne-sessies bestaat. Het verslavende methadon — in de jaren twintig uitgevonden en door de nazi's herontdekt die het onder de naam Adolfine gebruikten ter vervanging van het schaarse morfine — is bijvoorbeeld veel lucratiever, omdat het in een therapie veel en veel vaker wordt toegediend. Daarnaast is ibogaïne een plantenextract, en daar valt geen patent op aan te vragen. Investeren in onderzoek wordt dan filantropie, en daarin blinkt de farmaceutische industrie niet uit. Een protocol voor een therapie is wel te patenteren, maar dat heeft Lotsof al gedaan. Blijft over: de overheid als geldschieter.


Ik loop stage bij een alternatieve iboga therapeut, heb er al een verslag over gemaakt, voor geinterreseerde wil het pben.

Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:39

Over dat andere nog, De voedingsindustrie is op suiker ingesteld terwijl er een veel beter alternatief is...welke zelfs gezond is... maar verboden. Met als gevolg heel veel te dikke mensen met heel gegezondheidsproblemen waar weer heel veel medicijnen voor nodig zijn... en dus meer dierentesten...

jammer dat de link het niet doet, ik kopieer het:

Citaat:
De verboden zoetstof

Vijf vragen over stevia, voedingsmedicijn van de toekomst

Het is natuurlijk, heeft geen negatieve bijwerkingen, bevat tal van gezond-heidsbevorderende eigenschappen en toch is het verboden... Stevia, een kruidachtig plantje dat al eeuwen door de Guarani-indianen wordt gebruikt. Hoe is het mogelijk dat dit bijzondere plantje nog steeds niet in Nederland mag worden verkocht?

l. Wat is stevia?

Stevia Rebaudiana Bertoni, zoals de kruidachtige plant voluit heet, komt oorspronkelijk uit Paraguay. De Guarani-indianen gebruiken stevia al 1500 jaar om hun kruidenthee en voedsel te zoeten. In de zestiende eeuw maakten de Spaanse veroveraars als eerste Europeanen kennis met het zoete kruid. Pas aan het eind van de negentiende eeuw raakte de westerse wereld serieus geïnteresseerd en begon de wereldwijde opmars van stevia. De zoete smaak zit in de bladeren van de plant. Een blad van goede kwaliteit is naar schatting 30 tot 45 maal zoeter dan suiker of sacharose. Het steviablad dankt haar zoete smaak aan de glycosiden. Dit zijn plantaardige stoffen met een suikerachtige com-ponent. Naast verse steviabladeren zijn gedroogde bladeren en ruw stevia-extract te gebruiken als zoetstof. Ook bestaat er geraf-fineerd stevia-extract maar dan is het niet natuurlijk meer. Wilde stevia is nog steeds te vinden in het grensgebied tussen Brazilië en Paraguay. Daar wordt de plant tot zestig centimeter hoog. Op de stevia-plantages in delen van Brazilië, Paraguay, Uruguay, Centraal Amerika, Israël, Thailand en China komen de planten tot maximaal negentig centimeter. Steviaplantjes zijn te kweken op vrij arme bodem en zijn vijf jaar of langer geschikt voor economische productie. Het bovengrondse deel wordt twee-maal per jaar geoogst. De wortels blijven zitten en geven weer nieuwe scheuten.

2. Waarom is het verboden?

Op 22 februari 2000 weigerde de Europese Commissie een ver-gunning af te geven voor het in de handel brengen van stevia als nieuw voedingsmiddel of nieuw voedselingrediënt. Indirect is het verbod te wijten aan de aanvrager van deze vergunning: de Belgische prof. J. Geuns van het Laboratorium voor Plantenfysiologie van de Katholieke Universiteit Leuven. Zonder deze aanvraag was stevia waarschijnlijk gewoon verkrijgbaar gebleven. Dick van der Snoek uit Wommels die met zijn bedrijf 'Vita-reform Van der Snoek' al enkele jaren een ruw stevia-extract op de markt brengt: "Het was dom van Geuns om te doen alsof stevia een nieuw product is. Want dit houdt in, dat er Europees onderzoek moet bestaan dat de veiligheid van het product garandeert. Anders krijg je geen vergunning. En dat onderzoek was niet voorhanden. Dus ging het mis." Vreemd genoeg medefinanciert de Europese Gemeenschap sinds 1998 wél een project waarin onderzoek wordt gedaan naar de mogelijkheden voor het verbouwen van stevia in Zuid-Europa. De achterliggende gedachte is, dat het verbouwen van stevia het inkomen van de plaatselijke boeren zal opkrikken.

3. Is stevia ongezond?

Het Europese handelsverbod suggereert dat stevia een gevaar vormt voor de volksgezondheid. Deze suggestie lijkt onterecht. Diëtist Janet de Jong uit Joure deed in 2000 literatuuronderzoek naar stevia. Zij stelt vast dat stevia in Japan uitgebreid is getest voordat het daar werd goedgekeurd als zoetstof. "De Japanners vonden geen abnormaliteiten bij proefdieren na behandeling met stevia of stevioside. Japan is de grootste gebruiker van steviabladeren en -extracten ter wereld. En dat al meer dan twintig jaar. Miljoenen Japanse én Braziliaanse consumenten gebruiken stevia als een natuurlijke zoetstof. Zelfs een multinational als Coca-Cola past in deze landen stevia-extract toe als zoetstof in haar producten. Er zijn geen bijwerkingen bekend van stevia. Ook niet via de Guarani-indianen, die het al vele eeuwen toepassen." Sterker nog: er bestaan tal van onderzoeken die juist de gezondheidsbevorderende eigenschappen van stevia benadrukken. Dit leverde stevia al de status op van 'voedingsmedicijn van de toekomst'. Stevia lijkt onder meer te helpen bij diabetes en hypoglykemie. De Jong: "Stevia stimuleert de alvleesklier tot productie van insuline en verlaagt de bloedsuikerspiegel naar normale waarden." De Brazilianen gebruiken stevia zelfs officieel bij de behandeling van diabetes. "Ook schijnt stevia de bloeddruk te verlagen en de uitscheiding van urine en natrium te verhogen", gaat De Jong verder. "Omdat het caloriearm is, lijkt het geschikt voor mensen met overgewicht. En het kan een rol spelen bij de preventie van tandbederf, zo leert onderzoek in Hirosjima. Stevia blijkt namelijk, in tegenstelling tot suiker, geen voedingsbodem te zijn voor mondbacteriën die tandplaque veroorzaken." Toch is een relativering op zijn plaats, vindt De Jong. "De onderzoeken naar deze effecten zijn overwegend op dieren uitgevoerd. Studies met menselijke vrijwilligers zijn schaars. Er zou grootschalig onderzoek bij mensen moeten komen om te zien of de positieve effecten ook voor hen gelden. Stevia is nog vrij onbekend onder diëtisten. Maar het lijkt een voedingsmiddel met veelbelovende therapeutische mogelijkheden."

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:51

Daphne__ schreef:
ik weet dat iedereen zowat tegen mijn mening is Knipoog
maar ik heb nou eenmaal een sterkere band met dieren, dan met mensen.
en ik vind het vreselijk is mijn mening Lachen
en iedereen mag zeggen dat ik niet goed bij mijn hoofd ben, ik blijf erbij.

suleilitha; als ikzelf ziek zou zijn hoefde ik echt geen behandelingen/medicijnen die op diere getest zijn.
en ik zou denk ik toch echt voor het dier kiezen, hoe banketstaaf het ook klinkt, dieren zijn iig eerlijk Knipoog


meid je bent 13 dat zeg je nu. Straks als je later getrouwd bent en kinderen hebt praat je wel anders. Wat nu als een van je kids ziek wordt. die wil je echt helpen hoor ook met medicatdie die op dieren getest zijn. Ik heb ook medicijnen en zonder die dingen heb ik geen leven dus dank voor die diertjes die zich ervoor verleent hebben daardoor kan ik nog even mee.

Unfaithful

Berichten: 6027
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Delft

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:31

Zo Mloes je wordt nog eens serieus. Haha! Haha nee hoor meis, knap stukje tekst!

loesje688

Berichten: 4041
Geregistreerd: 06-07-05

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:56

Unfaithful schreef:
Zo Mloes je wordt nog eens serieus. Haha! Haha nee hoor meis, knap stukje tekst!


Ik ben wel vaker serieus, ik laat het alleen meestal niet merken Tong uitsteken

imaudy
Berichten: 5127
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:17

loesje688 schreef:
Unfaithful schreef:
Zo Mloes je wordt nog eens serieus. Haha! Haha nee hoor meis, knap stukje tekst!


Ik ben wel vaker serieus, ik laat het alleen meestal niet merken Tong uitsteken


Ik ben maar opgehouden met lezen toen je fruitvliegjes met paarden ging vergelijken Huilen van het lachen

loesje688

Berichten: 4041
Geregistreerd: 06-07-05

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:22

Jammer, als je door had gelezen stond er het volgende onder:

loesje688 schreef:
Wat ik trouwens ook wel vreemd vind is dat veel mensen het ene dier erger vinden dan een ander dier. Natuurlijk staan hier verschillende mensen op hun achterste benen omdat het in dit geval om paarden gaat, maar ik heb nog nooit iemand horen protesteren tegen de miljoenen fruitvliegjes die voor de wetenschap sterven Sigaar Waarom? Omdat fruitvliegjes een lager knuffelheidsgehalte hebben. Natuurlijk hebben fruitvliegjes niet dezelfde belevingswereld als een paard, maar het is maar om aan te geven dat we het pas echt zielig vinden als 'we er wat mee hebben'.


Ik vergelijk fruitvliegjes niet met paarden, ik vind het alleen raar dat we het pas zielig vinden als het knuffelgehalte van dieren hoger is, om een paard, hond of kat maken de meesten mensen zich meer zorgen dan om een varken of een rat.

storrum

Berichten: 2161
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:34

sexy_back schreef:
weet je welke dieren pas écht zielig zijn?
die konijntjes en cavia's die gekocht zijn als "speeltje" voor de kinderen. die kinderen die deze cadeautjes vervolgens 1 week leuk vinden en daarna de rest van het dierenleventje laten verpieteren in een veel te klein hokje met verkeerd voer en een vervuild hok... en totaal geen aandacht... die dieren vind ik pas zielig!!


Misschien die kinderen dan maar gebruiken als proef'dier'. Zal ze leren! Clown

imaudy
Berichten: 5127
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:58

loesje688 schreef:
Jammer, als je door had gelezen stond er het volgende onder:

loesje688 schreef:
Wat ik trouwens ook wel vreemd vind is dat veel mensen het ene dier erger vinden dan een ander dier. Natuurlijk staan hier verschillende mensen op hun achterste benen omdat het in dit geval om paarden gaat, maar ik heb nog nooit iemand horen protesteren tegen de miljoenen fruitvliegjes die voor de wetenschap sterven Sigaar Waarom? Omdat fruitvliegjes een lager knuffelheidsgehalte hebben. Natuurlijk hebben fruitvliegjes niet dezelfde belevingswereld als een paard, maar het is maar om aan te geven dat we het pas echt zielig vinden als 'we er wat mee hebben'.


Ik vergelijk fruitvliegjes niet met paarden, ik vind het alleen raar dat we het pas zielig vinden als het knuffelgehalte van dieren hoger is, om een paard, hond of kat maken de meesten mensen zich meer zorgen dan om een varken of een rat.


Als mensen het niet zielig vinden voor fruitvliegjes en wel zielig voor paarden dan moet die mensen dat toch zeker zelf weten??

Dat mensen dan ook nog die dieren "bedanken" vind ik helemaal raar, die dieren hebben geen keus.
Ik heb wel eens een rat laten opereren en geloof het of niet, maar het bleek dat de rat gevoel had...

loesje688

Berichten: 4041
Geregistreerd: 06-07-05

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:46

Maar is het niet vreemd dat we het één dier wel meer laten lijden en het ander dier niet omdat de knuffelheidsfactor hoger is?

Bovendien kan ik me niet herinneren dat iemand in dit topic heeft beweerd dat dieren geen gevoel hebben o.i.d., natuurlijk kunnen dieren pijn, angst, stress en ander ongerief ervaren, maar het nut van het onderzoek moet afgewogen worden tegen het ongerief van de dieren.

imaudy
Berichten: 5127
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:00

loesje688 schreef:
Maar is het niet vreemd dat we het één dier wel meer laten lijden en het ander dier niet omdat de knuffelheidsfactor hoger is?

Bovendien kan ik me niet herinneren dat iemand in dit topic heeft beweerd dat dieren geen gevoel hebben o.i.d., natuurlijk kunnen dieren pijn, angst, stress en ander ongerief ervaren, maar het nut van het onderzoek moet afgewogen worden tegen het ongerief van de dieren.


Jij suggereerde dat mensen het niet zielig voor paarden moeten vinden omdat ze het ook niet zielig voor fruitvliegjes vinden. Nu zeg je weer wat anders..

Mensen die voor dierproeven zijn moeten hier maar eens naar kijken:
http://www.snopes.com/photos/animals/el ... inting.asp

loesje688

Berichten: 4041
Geregistreerd: 06-07-05

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:06

Wat ik dus eigenlijk bedoelde is dat ik het vreemd is dat we door het knuffelgehalte onderscheid maakte en niet door de mate waarin een dier bewust is van het onderzoek, bij deze sorry voor alle mensen die dachtten dat ik iets anders bedoelde.

Ik zie het verband eerlijk gezegd niet tussen dierproeven en een schilderende olifant Blond

imaudy
Berichten: 5127
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:09

loesje688 schreef:
Wat ik dus eigenlijk bedoelde is dat ik het vreemd is dat we door het knuffelgehalte onderscheid maakte en niet door de mate waarin een dier bewust is van het onderzoek, bij deze sorry voor alle mensen die dachtten dat ik iets anders bedoelde.

Ik zie het verband eerlijk gezegd niet tussen dierproeven en een schilderende olifant Blond


Als je het verband wel gezien had dan had je het bovenstaande stuk ook niet geschreven....

loesje688

Berichten: 4041
Geregistreerd: 06-07-05

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:11

Het verband ontgaat me helaas nog steeds, doel je nu op het knuffelgehalte van die olifant Verward

imaudy
Berichten: 5127
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:13

loesje688 schreef:
Het verband ontgaat me helaas nog steeds, doel je nu op het knuffelgehalte van die olifant Verward


Nee

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:13

ponyzotje schreef:
Adrienne schreef:
Er wordt juist gewerkt aan het uitbannen van zo veel mogelijk van die proeven.

Ik dacht dat het duidelijk was dat iedereen hier dat weet maar zonder uitzondering iedereen hier ook VOOR is... Lijkt me trouwens logisch.



Dat nog niet alles zonder proeven kan is wel duidelijk. Maar van dit soort onderzoek op paarden weet ieder weldenkende mens al direct dat dit nergens heen gaat en dat hier niks uit komt wat ook maar enigsinds in de humane geneekunde toepasbaar is. Gewrichten van paarden zijn anders geplaatst dan bij mensen de belasting is anders het genees proces is niet vergelijkbaar. Denk maar aan bv een aantal weken totale ontasting van een lichaamsdeel voor goed herstel. Dat is in dieren als paarden een onmogelijke test en geeft dus ook totaal geen bruikbare informatie.
Dit is weer zo'n zinloos dieren kwel onderzoek. Als deze toepassing getest werd om paarden in de toekomst met allerlei ortopedische problemen te kunnen helpen zou het een ander verhaal zijn. Maar de insteek is humane toepasingen en dat maakt het imo gote kul!

Om duidelijk te maken wat mijn achtergrond is, mijn beroeps titel is "Senior Associate Scientist" ontwikkeling van toekomstige medicijnen voor bv kanker is mijn dagelijkse baan.

loesje688

Berichten: 4041
Geregistreerd: 06-07-05

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:14

Waar gaat het dan om Clown

loesje688

Berichten: 4041
Geregistreerd: 06-07-05

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:17

Adrienne: natuurlijk is het zo dat paarden en mensen niet hetzelfde zijn, maar door dit soort onderzoeken kunnen we wel beter inzicht krijgen in de mechanismes die bij het geneesproces komen kijken. En inderdaad, dat inzicht kan ook gebruikt worden voor betere behandelmethodes voor paarden.

imaudy
Berichten: 5127
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:18

loesje688 schreef:
Waar gaat het dan om Clown


Dat moet je aan de olifant vragen, hij is blijkbaar behoorlijk slim Huilen van het lachen

loesje688

Berichten: 4041
Geregistreerd: 06-07-05

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:19

De meerwaarde van de link ontgaat me gewoon compleet, waarom kan je nu niet gewoon uitleggen waarom je deze postte Verward

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:46

Adrienne schreef:
Dat nog niet alles zonder proeven kan is wel duidelijk. Maar van dit soort onderzoek op paarden weet ieder weldenkende mens al direct dat dit nergens heen gaat en dat hier niks uit komt wat ook maar enigsinds in de humane geneekunde toepasbaar is. Gewrichten van paarden zijn anders geplaatst dan bij mensen de belasting is anders het genees proces is niet vergelijkbaar. Denk maar aan bv een aantal weken totale ontasting van een lichaamsdeel voor goed herstel. Dat is in dieren als paarden een onmogelijke test en geeft dus ook totaal geen bruikbare informatie.
Dit is weer zo'n zinloos dieren kwel onderzoek. Als deze toepassing getest werd om paarden in de toekomst met allerlei ortopedische problemen te kunnen helpen zou het een ander verhaal zijn. Maar de insteek is humane toepasingen en dat maakt het imo gote kul!

Ik vind het eigenlijk wél een goede stap om te proberen iets te vinden wat wel direct belastbaar is. Het niet belasten na een orthopedische ingreep is omdat er geen dingen gemaakt kunnen worden die gelijk stevig genoeg zitten. Een paard kun je niet uitleggen dat 'ie z'n ene pootje hoog moet houden en daarom opereren we een gecompliceerde botbreuk bij een paard maar niet. Dat vind ik eigenlijk érger dan dat er gezocht gaat worden naar iets dat misschien ook bij paarden bruikbaar is. Het is toch van de zotten dat we met de huidige techniek niet iets kunnen doen waardoor een paard met een gecompliceerde breuk weer herstelt? Zeker als je weet dat bot het enige deel van een lichaam is dat zich volledig kan herstellen, zonder litteken en zonder verlies van functie.
Als je het voor elkaar krijgt om een prothese te maken die bij een paard werkt... dan is het een eitje om het vervolgens op mensen toepasbaar te maken. Ik vind het dus geen kul.

Overigens ken ik nog wel een mooi verhaal van een paar orthopeden die door de faculteit Diergeneeskunde werden gebeld of ze zin hadden om een giraffe te opereren. Beest was ten dode opgeschreven, want hij had z'n poot gebroken. Vraag me niet hoe ze het dier van Ouwehands naar Utrecht hebben gekregen, maar het verhaal gaat dat de orthopeden hun steriele pakjes aan hebben getrokken en een pen in het pootje van de giraf hebben gestopt en het beest erna weer gezellig door de dierentuin kon huppelen. Da's ook iets heel nieuws waarbij de kennis die men in d ehumane geneeskunde heeft opgedaan, in de diergeneeskunde heeft kunnen gebruiken.
Wat overigens ook weer dit verhaal illustreert: het is echt niet de enige en eerste keer geweest dat kennis tussen diergeneeskunde en humane geneeskunde werd uitgewisseld. Soms worden dingen ontdekt die bij mensen werken, maar die later ook bij katten en honden bruikbaar zijn. Het zou pas slecht zijn als je die twee scheidt en niet gebruik maakt van elkaars kennis en kunde, dat zou nog veel meer mogen dan nu gebeurt. Daar profiteren beide partijen (maar vooral de patiënten) van. Dan mag je deze dierproeven onzin vinden, maar ik zie er wel wat in. Ben best benieuwd naar hoe ze het willen gaan doen en wat ze precies gaan onderzoeken, maar ik denk wel dat het voor beide partijen nuttig kan zijn. Maar net als met alle nieuwe dingen: het kan ook best wel eens tegenvallen...

lijntje87

Berichten: 1551
Geregistreerd: 17-11-05
Woonplaats: amsterdam

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:07

Ik vind proefdieren gebruiken niet goed wanner dit is voor make up e.d.
maar op medisch gebied ben ik tot een bepaalde hoogte wel voor. op dit gebied heeft dit later voor paarden ook positive uitwerking.

loesje688

Berichten: 4041
Geregistreerd: 06-07-05

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:26

Het gebruik van proefdieren voor cosmetica is al sinds 1996 verboden Knipoog

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 22:28

Adrienne schreef:
Dat nog niet alles zonder proeven kan is wel duidelijk. Maar van dit soort onderzoek op paarden weet ieder weldenkende mens al direct dat dit nergens heen gaat en dat hier niks uit komt wat ook maar enigsinds in de humane geneekunde toepasbaar is. Gewrichten van paarden zijn anders geplaatst dan bij mensen de belasting is anders het genees proces is niet vergelijkbaar. Denk maar aan bv een aantal weken totale ontasting van een lichaamsdeel voor goed herstel. Dat is in dieren als paarden een onmogelijke test en geeft dus ook totaal geen bruikbare informatie.


Toch zet ik mijn vraagtekens bij jouw kennis ten opzichte van een hoogleraar. Deze man gaat dit verdedigen voor een commissie. Je wilt toch niet beweren dat zij het fout hebben en jij het goed hebt?

SjilliejJj
Berichten: 547
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: België

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 00:22

Ik sluit me aan bij Riemke.
Ik zit in mijn laatste jaar proefdierkunde, ik denk dat ongeveer 70% van de bokkers in dit topic niet eens weet wat een dierproef inhoud. Ik ga jullie een hele uitleg besparen Knipoog
Ik vindt vleeskoeien, die vaak nooit een weide zien, kalveren in kalfboxen enz.. 100x erger.
Ok, proefdieren krijgen te maken met minder aangename prikkels, maar het maakt zoveel mensen en dieren beter.

Mijn moeder is net zoals steeds meer kankerpatienten genezen van kanker, dit komt ook door onderzoek en proefdieren.

Je mag niet zomaar dierproeven uitvoeren, je moet het aanvragen bij de ethische commissie, welke erg streng zijn je moet resultaten, opmerkingen en bijwerkingen en het nut van de proef verantwoorden. Een dierproef mag enkel uitgevoerd worden als het niet op een alternatieve methode kan, daarbij krijg je een limiet van het max. aantal toegelaten proefdieren.
Daarbij worden proefdieren enorm goed verzorgd, dagelijks voer van de beste kwaliteit, aandacht, bij honden zijn er trouwens verschillende opties: groepshuisvesting, wandelen, socialisatie en speelruimte. Ook wordt er veel meer aan kooiverrijking gedacht.
Zonder proefdieren, hadden er nu vele van ons niet meer geweest en aan zware welzijnsproblemen geleden.

Mijn uitleg is berperkt maar wie er graag dieper op wil ingaan mag altijd pb'n Lachen