Drama bij botsing tussen geschrokken paard en motorcrosser

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shir89

Re: Drama bij botsing tussen geschrokken paard en motorcrosser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 07:53

Neonlight schreef:
En dan nog even iets anders.......een paard is een vluchtdier, zal altijd van het gevaar wegvluchten. Deze is naar de motorrijders toegerend. Is al helemaal iets wat je niet verwacht. Sigaar

Als ik in het bos rijd of met de hond wandel hoor en zie ik ze ook vaak genoeg.
Maar het blijft als je ze hoort altijd gissen waar het vandaan komt. Het geluid verspreid zich op een of andere manier door heel het bos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:04

Dat wilde ik heel toevallig net schrijven
Het galmt door het hele bos dat je vaak niet weet waar het vandaan komt.

Dat is wat ik er zelf ook zo eng aan vindt onder het rijden.
Plus het maakt zo'n herrie.
Als ze paralel met je mee rijden op een ander pad, dan zie je elkaar niet, maar het paard raakt er wel gestresst van.
Dan kunnen ze heel aardig de motor uitzetten als je in hetzelfde pad komt, maar 20 meter verder is het net zo goed niks.

Ze mogen niet in het bos... en dat lijkt me met die herrie ook niet voor niets...
Ik denk dat het wild dat er woont er ook niet zo blij mee is...
Blijf gewoon op de weg of neem een crossbaan...

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:20

Neonlight schreef:
Wat een tragisch ongeval. Voor zowel het paard als de motorcrosser.
En er staat nergens iets geschreven of ze daar wel of niet mochten crossen, dus om nu meteen de motorcrosser de schuld te geven is ook niet echt eerlijk, of daarover te speculeren. Knipoog

Met een crossmotor mag je je niet op de openbare weg begeven

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:23

Marieke_K schreef:
Tragisch! Maar ik denk niet dat de motorrijder vanochtend van huis is gegaan met het idee: laat ik eens een aanrijding met een paard veroorzaken. Voor hem en voor de eigenaar van het paard: sterkte!

Had ie eens moeten nadenken. Wie gaat er nou met een motor in het bos?? (Ja genoeg, ik weet het wel, BESPOTTELIJK!!!)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:49

Het is hoe dan ook drama: drama voor het paard dat op een zeer angstige en vervelende manier aan zijn einde is gekomen. Drama voor de jongen en zijn familie en vrienden.

Drama alom.

Er zijn regels waarom je niet mag crossen waar zij waren. En ze zijn op een zeer, ZEER vreselijke manier met hun neus op de feiten gedrukt waarom die regels bestaan.

Eén ding is wel duidelijk: het is niet het paard geweest dat dit heeft veroorzaakt. Dat paard is in mijn ogen dan ook het enige ONSCHULDIGE slachtoffer.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:06

Arm paard! En de motorcrosser, eigen schuld dikke bult! Ik hoop dat die jongen nooit meer op een motor kan kruipen.

Wij hebben hetzelfde probleem. Op zondag stikt het in ons bos (bos notabene!) van de motorcrossers, met veel herries, bombarie en poespas rijden ze het complete vos kapot. Het wild vliegt het bouwland over, inclusief de jonge reeenen. Ik durf met mijn merrie op zondag het bos niet meer in. Door het galmen kun je de motorrijders niet inschatten. Je hebt geen idee waar ze vandaan komen. Onze paarden staan aan de bosrand, zou gauw er weer motoren langskomen worden de paarden helemaal gek. Het is een wonder dat het altijd goed afgelopen is. Meerdere mensen hebben al meerdere keren de politie gebeld, maar die geven er geen prioriteit aan wegens onder capaciteit in het weekend. Volgens mij moet er bij ons eerst een paard/ ruiter iets overkomen, voordat er écht actie wordt ondernomen. Inmiddels is er zoveel haat gekweekt door de motorrijders, dat mensen het heft in eigen hand gaan nemen en dat kan nog weleens uit de hand gaan lopen...Ik heb geen goed woord over voor mensen die zo roekeloos dieren opjagen en natuur kapot maken. Niks geen medelijden met een valpartij, helaas was er een paard bij betrokken.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:15

Mijn paard is ooit op hol geslagen door een crossmotor welke over de openbare weg reed, toen hij naast me reed draaide hij het gas open. Binnen een seconde was mijn paard gedraaid en ging in volle galop over het asfalt.
Gelukkig, en dan meen ik ook gelukkig heb ik hem tijdig stop gekregen door op hem in te praten, trekken hielp immers niet. Nét voor een bocht óf een versmalling *hieruit kon ik kiezen* stopte hij. Denk als we een van beide ingegaan waren, het anders had afgelopen. De crossmotor heb ik helemaal verrot gescholden, maar dat was van schrik.
Dit is jaaaaaaren geleden.
Gisteren ging ik lekker in het bos rijden, toen ik een crossmotor tegenkwam. Ik ben door blijven rijden en heb geprobeerd hem gerust te stellen *mijn paard*. De crossmotor ging van het pad af het bos in.. dit is niet toegestaan.
Dus een relax bosritje was het niet.

Triest ongeluk!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:27

Is hier landelijk niet iets tegen te doen om het onderwerp onder de aandacht te brengen?? De politie geeft in het weekend gewoon geen prioriteit aan crossers zelfs niet als een ruiter van zijn paard valt (overigens zonder letsel, maar de motorcrosser reed wel door na het ongeluk).

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:32

Tijgertje86 schreef:
Arm paard! En de motorcrosser, eigen schuld dikke bult! Ik hoop dat die jongen nooit meer op een motor kan kruipen.

Wij hebben hetzelfde probleem. Op zondag stikt het in ons bos (bos notabene!) van de motorcrossers, met veel herries, bombarie en poespas rijden ze het complete vos kapot. Het wild vliegt het bouwland over, inclusief de jonge reeenen. Ik durf met mijn merrie op zondag het bos niet meer in. Door het galmen kun je de motorrijders niet inschatten. Je hebt geen idee waar ze vandaan komen. Onze paarden staan aan de bosrand, zou gauw er weer motoren langskomen worden de paarden helemaal gek. Het is een wonder dat het altijd goed afgelopen is. Meerdere mensen hebben al meerdere keren de politie gebeld, maar die geven er geen prioriteit aan wegens onder capaciteit in het weekend. Volgens mij moet er bij ons eerst een paard/ ruiter iets overkomen, voordat er écht actie wordt ondernomen. Inmiddels is er zoveel haat gekweekt door de motorrijders, dat mensen het heft in eigen hand gaan nemen en dat kan nog weleens uit de hand gaan lopen...Ik heb geen goed woord over voor mensen die zo roekeloos dieren opjagen en natuur kapot maken. Niks geen medelijden met een valpartij, helaas was er een paard bij betrokken.

walgelijke reactie......

marmamps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:33

Wat zijn we veroordelend, is de situatie niet ernstig genoeg, is deze man al niet zwaar genoeg gestraft.
Hij beoefende zijn hobby uit, net zoals wij met onze paarden over het bos, strand of openbare weg rijden, hierbij gebeuren ook dingen die vervelend zijn voor de omgeving, denk maar aan de mest die achterblijft, bange kinderen die een groep ruiters op een bospaadje tegenkomen enz.
We kennen allemaal de voorbeelden van paarden die zijn losgebroken zonder oorzaak van buitenaf waarbij mensen zijn gedood.
Als deze crossers hier of op andere plaatsen niet mogen rijden, dan zijn er toch controlerende instanties die moeten ingrijpen, blijven die hier niet in gebreke.

Ik wens de crosser en zijn naasten heelveel sterkte toe, maar ook de eigenaar van het paard en hoop dat de andere paarden er geen trauma aan hebben overgehouden

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:38

Tijgertje86 schreef:

Wat een verschrikkelijk lage reactie is dat. Ik heb niet alle pagina's doorgelezen, maar op de foto's te zien reed de motorcrosser gewoon op een verharde weg wat in de verste verte niet op een ruiterpad lijkt.
Daarnaast is hier iedereen wel erg heilig aan het doen over ruiters. Hoeveel ongelukken die wel niet veroorzaken door hun eigen toedoen of onkundigheid. Iedereen heeft zijn hobby, je wilt niet weten hoeveel mensen een verschrikkelijke hekel hebben aan paarden in het bos die alles kapot trappen.
Dat jij slechte ervaringen hebt met motorrijders wil niet zeggen dat meteen alle motorrijders verschrikkelijk slecht zijn.
Daarnaast vind ik dat, zelfs als deze jongen hier niet mocht rijden, de gevolgen voor hem niet opwegen tegen de oorzaak. Hij kan er toch ook niks aan doen dat een paard zo erg schrikt dat hij uitbreekt uit het weiland en op je af komt rennen dat bedenken zelfs paardenkenners niet.
Valt me toch erg tegen al die veroordelende reactie's hier tegenover iemand die met zwaar letsel in het ziekenhuis ligt zonder dat je de onderliggende details kent.

edit; Ik heb zo het idee dat de reacties onder het nieuwsbericht ook van bokkers zijn. Het lijkt me echt verschrikkelijk voor de bekende van de motorcrosser dat ze zulke lage dingen moeten lezen als iemand met zwaar letsel in het ziekenhuis ligt.
Laatst bijgewerkt door Lest op 31-03-08 09:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:40

baroen schreef:
Tijgertje86 schreef:

walgelijke reactie......

Dankje! Knipoog
De politie doet niets aan crossers in het bos, terwijl crossers daar niet mogen komen! Weelys en slippartijen naast ons weiland om de paarden op te jagen, te walgelijk voor woorden. Nu ik dit bericht las, kan ik absoluut geen medelijden met de crosser hebben. Hij is immers de aanstichter van het ongeluk, waarbij een onschuldig paard om het leven komt! Ik nodig je graag uit om eens bij ons te komen kijken op zondag, dan praat je (denk ik) wel anders. De crosser is in alle opzichten fout, een hobby uitoefenen mag, maar dan wel op de daarvoor aangegeven plaats (de crosbaan). Het (expres) in gevaar brengen van paarden/ andere dieren vind ik getuigen van totaal geen verstand en als zulke mensen een ongeluk krijgen, heb ik daar geen enkel medelijden mee.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:43

marmamps schreef:
Wat zijn we veroordelend, is de situatie niet ernstig genoeg, is deze man al niet zwaar genoeg gestraft.
Hij beoefende zijn hobby uit, net zoals wij met onze paarden over het bos, strand of openbare weg rijden, hierbij gebeuren ook dingen die vervelend zijn voor de omgeving, denk maar aan de mest die achterblijft, bange kinderen die een groep ruiters op een bospaadje tegenkomen enz.
We kennen allemaal de voorbeelden van paarden die zijn losgebroken zonder oorzaak van buitenaf waarbij mensen zijn gedood.
Als deze crossers hier of op andere plaatsen niet mogen rijden, dan zijn er toch controlerende instanties die moeten ingrijpen, blijven die hier niet in gebreke.

Ik wens de crosser en zijn naasten heelveel sterkte toe, maar ook de eigenaar van het paard en hoop dat de andere paarden er geen trauma aan hebben overgehouden

amen!

deze motorcrosser is niet bewust erop uit geweest om een paard schrik aan te jagen of te doden, dat had hij zelfs in zijn ergste nachtmerrie nog niet kunnen bedenken.

of hij nou fout zat of niet, verdomme dit is een ongeluk !! met een zeer nare afloop, ik word echt misselijk van mensen die hier eigen schult dikke bult , net goed enz roepen.

mijn verzorgpony is door een draad geknald, een sloot in, twee benen gebroken..einde verhaal... en waarom? omdat er een luchtballon laag over vloog... en nee die had daar niet "mogen" vliegen... maar ja.. die beste luchtballon bestuurder had pech met zijn ballon en deed zijn uiterste best om niet op een boerderij of in het land met paarden te landen, die man vond het vreselijk wat er gebeurt was. tuurlijk is dat een andere situatie als een motorcrosser, maar weten jullie veel hoe die motorcrosser dacht, of hij wist dat het een gevaar was enz enz.

dat paardenmensen hier soms crossers vervloeken? oja dat begrijp ik heus, maar oordeel nou niet zo hard, er is hier een jonge man zwaar gewond geraakt.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:48

Tijgertje86 schreef:
Dankje! Knipoog
De politie doet niets aan crossers in het bos, terwijl crossers daar niet mogen komen! Weelys en slippartijen naast ons weiland om de paarden op te jagen, te walgelijk voor woorden. Nu ik dit bericht las, kan ik absoluut geen medelijden met de crosser hebben. Hij is immers de aanstichter van het ongeluk, waarbij een onschuldig paard om het leven komt! Ik nodig je graag uit om eens bij ons te komen kijken op zondag, dan praat je (denk ik) wel anders. De crosser is in alle opzichten fout, een hobby uitoefenen mag, maar dan wel op de daarvoor aangegeven plaats (de crosbaan). Het (expres) in gevaar brengen van paarden/ andere dieren vind ik getuigen van totaal geen verstand en als zulke mensen een ongeluk krijgen, heb ik daar geen enkel medelijden mee.

Pardon? Deze jongen reed langs een weiland. Zelfs paardenkenners zouden niet kunnen bedenken dat het paard vervolgens uitbreekt en onder je crossmotor rent.
Daarnaast denk ik dat zelfs wanneer ik zo'n situatie als in het nieuwsbericht had meegemaakt, ik nogsteeds niet in staat ben om andere mensen ernstig letsel toe te wensen omdat ze toevallig een hobby beoefenen die niet klikt met mijn hobby.

edit; daarnaast mogen bepaalde crossmotors ook buiten de crossbaan rijden (zoals al eerder aangegeven) en zoals je op de foto ziet (als je de moeite hebt genomen om die te bekijken) ligt de motor toch echt aan de rand van een verhard pad wat er in mijn ogen niet uit ziet als een ruiterpad.
Laatst bijgewerkt door Lest op 31-03-08 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:48

Wat wordt ik kwaad als ik dit lees...%^&*^*&^* motorrijders. Eigen schuld is ook echt eerste dat in mij op komt voor een motorrijder die zomaar buiten een baan gaat crossen.

Ik ben ook een keer zo'n mafkees tegen gekomen op een ruiterpad dichtbij de snelweg. Die gast schrok zich rot toen hij ons te paard zag en schoot door de bossen zo de snelweg op. Wat moest dat verkeer op de snelweg wel niet denken. Iemand die vanuit de bossen zomaar voor je schiet. Blij dat daar niks gebeurd is.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:50

Een luchtballon, een grote vrachtwagen, motorcrossers allemaal 'enge' dingen voor paarden.

Alleen reageer ik zo heftig, omdat ik wekelijks te maken heb met crossers die expres dieren opjagen, natuur stuk rijden en die niet te stoppen zijn. Ik heb in drie maandan tijd al 9 keer de politie gebeld, steeds zonder reactie van hun kant. Wat wij nu hebben, is dat mensen het heft in eigen hand nemen. Ik heb meerdere keren geprobeerd om de motors te laten stoppen, maar ze scheuren weg en als je pech hebt zit je onder de modder. Ik vind alle feiten bij elkaar totaal niet van respect getuigen. Crossen prima, maar op de crosbaan. Paardrijden prima, maar op de aangegeven paden. Iemand die zichzelf in de soep rijd, heel erg, maar niet als degene op een plek crost waar het niet mag en andere (mensen/ dieren) in gevaar brengt. De crossers bij ons zijn niet voor rede vatbaar, misschien moet er eerst een tragisch ongeluk gebeuren voordat ze stoppen. Praten, politie bellen, ze de 'bange' paarden laten zien etc. levert alleen maar lachreacties en hard wegscheurende motorcrossers op.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:51

Lest schreef:
Tijgertje86 schreef:
Dankje! Knipoog

Pardon? Deze jongen reed langs een weiland. Zelfs paardenkenners zouden niet kunnen bedenken dat het paard vervolgens uitbreekt en onder je crossmotor rent.
Daarnaast denk ik dat zelfs wanneer ik zo'n situatie als in het nieuwsbericht had meegemaakt, ik nogsteeds niet in staat ben om andere mensen ernstig letsel toe te wensen omdat ze toevallig een hobby beoefenen die niet klikt met mijn hobby.

Iedereen met gezond verstand weet, dat je door je croslawaai dieren kunt laten schrikken/ opjagen.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:54

Maar niemand heeft mij er nog van overtuigd dat de betreffende motorcrosser fout zat.

Ik had zelfs niet kunnen bedenken dat het paard uit het weiland zo ontsnappen en onder de crossmotor zou rennen, terwijl ik toch al mijn hele leven tussen de paarden zit.
En dan nog, stel dat de jongen fout zat dan weegt zo'n ongeluk toch niet op tegen zijn fout? Ik heb ook wel eens buiten de ruiterpaden om gereden maar ik hoop toch niet dat mensen mij dit nu toewensen.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:56

Tijgertje86 schreef:
Een luchtballon, een grote vrachtwagen, motorcrossers allemaal 'enge' dingen voor paarden.

Alleen reageer ik zo heftig, omdat ik wekelijks te maken heb met crossers die expres dieren opjagen, natuur stuk rijden en die niet te stoppen zijn. Ik heb in drie maandan tijd al 9 keer de politie gebeld, steeds zonder reactie van hun kant. Wat wij nu hebben, is dat mensen het heft in eigen hand nemen. Ik heb meerdere keren geprobeerd om de motors te laten stoppen, maar ze scheuren weg en als je pech hebt zit je onder de modder. Ik vind alle feiten bij elkaar totaal niet van respect getuigen. Crossen prima, maar op de crosbaan. Paardrijden prima, maar op de aangegeven paden. Iemand die zichzelf in de soep rijd, heel erg, maar niet als degene op een plek crost waar het niet mag en andere (mensen/ dieren) in gevaar brengt. De crossers bij ons zijn niet voor rede vatbaar, misschien moet er eerst een tragisch ongeluk gebeuren voordat ze stoppen. Praten, politie bellen, ze de 'bange' paarden laten zien etc. levert alleen maar lachreacties en hard wegscheurende motorcrossers op.

ik snap heel goed dat het frustrerend is, heel goed zelfs, ik heb er zelf ook mee te maken gehad, niet alleen als ruiter en paardenbezitter, maar nu ook als honden bezitter ( en ja, dan zijn de ruiters de "klootzakken" Clown )

maar dat geeft je niet het recht om hier te oordelen en iemand die zwaargewond is een eigen schuld dikke bult toe te gooien, je was er niet bij en weet niet precies hoe en wat.

iemand die stomdronken achter het stuur gaat zitten? oja oke... dan zeg ik ook, domme domme zak..( trut) en wat het letsel dan ook is, is idd jou schuld, maar sinds wanneer is het nodig om keihard te oordelen over iemand, waar je niet eens van weet wat de omstandigheden waren en die het ook heeft moeten bekopen met zwaar letsel? als deze motorcrosser door een kei op de weg tegen een boom beland was, waren de reacties 10 keer milder geweest, nu is er een paard bij betrokken... en dus is de motorcrosser een eikel en compleet schuldig...nee sorry, ik vind dat echt buiten proporties...

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:59

Citaat:
Iedereen met gezond verstand weet, dat je door je croslawaai dieren kunt laten schrikken/ opjagen.

nee dus... dat weten mensen die verstand hebben van dieren en daar mee bezig zijn, zich erin intereseren, er zijn ook mensen ( jaja echt waar) die dat niet zijn.. zijn die dus ook gelijk schuldig als ze een verkeerde inschatting maken? als ze compleet onbewust iets doen waar later blijkt dat het voor een paard niet zo fijn was?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:00

Ik vind dat je gewoon niet met een zware crosmoter (met veel lawaai) in de buurt van dieren moet willen komen. Iedereen kan op zijn vingers natellen, dat er eventueel problemen kunnen komen. Je moet je verantwoordelijkheid nemen en met een 'lawaai-motor' crossen op een plek waar niemand (mens en dier) last van je hobby heeft. Er zijn voldoende crosbanen en (zand)wegen waar je geen andere mensen/ dieren tegenkomt. Mocht je toch een dier (onder het zadel of in een weiland) tegen komen, passeer dan langzaam en zonder al te veel lawaai). De paarden in het desbetreffende weiland zullen vast met hoge snelheid gepasseerd zijn. Het lijkt me sterk dat een rustige/ bijna stiller crosser de dieren zo kan opjagen....

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:02

baroen schreef:
Citaat:

nee dus... dat weten mensen die verstand hebben van dieren en daar mee bezig zijn, zich erin intereseren, er zijn ook mensen ( jaja echt waar) die dat niet zijn.. zijn die dus ook gelijk schuldig als ze een verkeerde inschatting maken? als ze compleet onbewust iets doen waar later blijkt dat het voor een paard niet zo fijn was?

Als je je rijbewijs haalt (auto/ motor/ vrachtwagen) dan heb je dat geleerd. Knipoog Natuurlijk weet je het ook als je even met gezond verstand nadenkt, maar dat is het nu net bij die motorrijders.... Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:02

Ik hoop dat die andere motorcrossers die erbij waren zich voortaan 2 keer bedenken voordat ze al razend langs paarden gaan, of deze nu in de wei staan of met een ruiter/menner erbij.
Het blijven hoe dan ook vluchtdieren die niet van dit soort geweld gediend zijn. Al is het dan de hobby van een ander en al reden ze daar dan legaal, dat is zelfs om het even.

Benader en passeer een paard met respect en met kalmte.

Als ze stapvoets hadden gereden, was een ongeval misschien ook gebeurd, maar het letsel aan beide kanten minder erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:05

Klinkt hard, maar nu weten ze eindelijk dat er geen plaats voor motorcrossers is in natuurgebieden, maar op hun eigen crosterreintjes.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:05

Tijgertje86 schreef:
Ik vind dat je gewoon niet met een zware crosmoter (met veel lawaai) in de buurt van dieren moet willen komen. Iedereen kan op zijn vingers natellen, dat er eventueel problemen kunnen komen. Je moet je verantwoordelijkheid nemen en met een 'lawaai-motor' crossen op een plek waar niemand (mens en dier) last van je hobby heeft. Er zijn voldoende crosbanen en (zand)wegen waar je geen andere mensen/ dieren tegenkomt. Mocht je toch een dier (onder het zadel of in een weiland) tegen komen, passeer dan langzaam en zonder al te veel lawaai). De paarden in het desbetreffende weiland zullen vast met hoge snelheid gepasseerd zijn. Het lijkt me sterk dat een rustige/ bijna stiller crosser de dieren zo kan opjagen....

speculeer vooral even verder..... jij denkt, jij vindt... maar je hebt er geen idee van hoe de situatie was of wat er precies gebeurt is.

als er ooit een vervolg komt en deze meneer ( of iemand anders) kan vertellen wat er gebeurt is, en ze hebben daar op en neer gescheurd, paarden die in paniek in het rennen waren waar ze geen boodschap aan hadden, dan zal ik de eerste zijn die ook zegt, klootzak... je verdient niet anders, maar tot die tijd ga ik geen hard oordeel vellen en heb ik zeker nog respect voor iemand die misschien zijn leven wel verloren is hierdoor.