Daniellev schreef:Je kunt als verkoper redelijk goed inschatten of iets past of niet. En het karakter van je paard/pony wat je te koop aanbiedt, ken je ook goed genoeg om te oordelen of ze wel of niet makkelijk te rijden zijn.
Wat ik altijd jammer is dat er ook hier weer gelijk over geld, rijke ouders etc. gezeurd wordt. Laat iedereen toch eens in zijn waarde. De een heeft het er voor over (en kan het uitgeven) en de ander niet. Dat is toch met alles zo? Maar als je mee wilt draaien op niveau is het wel handig als je een goede pony of een goed paard hebt. En die zijn nou eenmaal niet gratis.
Maar goed, in dit geval weet de verkoper best wat hij/zij verkoopt. Als dit paard op wedstrijden ook al aantoonbaar moeilijk was, hebben de kopers een sterke zaak.
Ik geloof niet dat dat helemaal waar is. Bijvoorbeeld: Toen ik mijn oude fjordje kocht. Daar reed een kind van 6 ermee in de manegeles en de dochter van 13 reed er dressuur mee. Toen was hij soepel en zacht in de hand. Toen hij bij mij kwam, was het niks anders dan kop erop en rennen. Dat duurde ook 3 maanden voordat ik dat er goed en wel uit had.. Pony komt gewoon in een nieuwe omgeving en probeert wat uit. Daar kan ik de verkopers niet op afrekenen.
Hetzelfde geld voor mijn huidige pony. Een superlief beest, maar wel flink voorwaarts en gevoelig. Gevolg: Bij mij is ze rustig en ontspannen, bij mijn bijrijdster heel erg heet.. (En dat kan van de ene dag op de andere dag)
Paarden hebben een karakter en daar moet jij je als ruiter aan aanpassen. Als dit meisje op hoog niveau heeft gereden, maar zich niet voldoende aanpast aan het karakter van dit paard, dan kán dit foutgaan. En dan kan het ook prima zijn dat de verkoper geen moeite had met het paard. Overigens weet je niet over die wedstrijdbeoordelingen van hoe lang die geleden zijn. Veel paarden zijn door spanning in het begin vervelend op wedstrijd, maar naarmate ze vaker gaan, worden ze braver.
Maar ik ken ook de situatie niet, maar ik wilde dit wel even toevoegen..