Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:58

Nistria schreef:
Waarom is het paard de dupe?
Ik ken de mensen in kwestie en kan je beloven dat het paard in zeer goede handen is.
Paard komt niks te kort.

Paard wordt van hort naar her geslingerd. Wat helemaal niet hoeft betekenen dat het dier niet goed verzorgt wordt, maar verhuizen is een aanslag. En straks misschien voor de 3e keer. Heeft een baasje wat niet baas kan zijn. Paard is wel zeker de dupe, maar op een manier dan dat jij bedoelt

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:34

Volgens mij vergeten jullie iedere keer dat naar aanleiding van de wedstrijdbeoordelingen uit het verleden is gebleken dat het paard dus juist niet de gemakkelijkste was. Dus NIET makkelijk en is hij voor WEL makkelijk verkocht aan niets vermoedende kopers die een WEL makkelijk paard aangaven te willen kopen.

En tuurlijk is het paard er de dupe van, altijd omdat het paard er niets aan kan doen. Maar door wie word het paard gedupeerd ? Door de mensen op zijn eindbestemming?
Ik denk dat er hier aan voorafgaand al beslissingen zijn genomen die dit paard gedupeerd hebben. En als rechtgeschapen verkoper met een enorm gevoel voor rechtvaardigheid t.o.v. van paarden zoals iedereen op bokt hier ook heeft, had naar een andere oplossing gezocht voor dit paard. Ze had kunnen gaan kijken en begeleiden of uitzoeken waarom dit gebeurt en kunnen beoordelen of het door de verhuizing is of door de onzekere ruiter en had daarop een beslissing moeten nemen puur uit rechtvaardigheid voor het paard.

Het is mij in een jaar tijd al twee keer gebeurd. Twee keer heb ik een lief paard gekocht wat aangeprijsd werd als paard voor beginners en de hele familie van jong tot oud.
Twee keer bleek dit het tegenovergestelde te zijn bij thuiskomst.
Bij het eerste paard was het idd zijn verhuizing waar ik ook snel achter kwam en dat is ook helemaal goed gekomen.
Mijn tweede paard zou 200% mak zijn voor kleine kinderen en voor te mennen. Nou om te mennen is hij 200% gevaarlijk gebleken en voor kinderen ook. Daar kwam bij dat hij net 4 weken geleden gecastreerd was en dus in een wei met een merrie niet te handhaven was. En nog steeds niet.
Dus als je mij vraagt wie hier dan de dupe is, is het niet mijn paard. Die staat nml. samen met een paard heerlijk te tutten op de wei en ik steek er veel tijd in om hem toch wat milder te krijgen en geef hem de tijd.

Ik had hem dus ook terug kunnen brengen maar waarom heb ik dat niet gedaan ? Weet ik ook niet, misschien omdat het voor mij puur hobby en recreatie is en niets hoeft. En o ja, met gezondheidsverklaring bleek hij ook nog eens helemaal niet gezond te zijn.

Als ik hem ooit zou verkopen als recreatiepaard en er komt hier een meisje van 14 die zegt ik wil hem gewoon hebben(kan me niet voorstellen haha maar goed), ik ben niet bang, ik kan hem wel aan etc etc. Dan heb ik als verkoper de keus en ik kan beoordelen of ik denk dat dat dan wel een goede combi is. In mijn geval zou ik het nooit doen hem aan een 14 jarige te verkopen als kinderpaard daar komt geheid ellende van. Meisje in het ziekenhuis en paard weer de dupe. Die keus heb je als verkoper....

En sorry hoor maar in mijn huidige zoektocht naar een paard kom ik meer ellende tegen dan eerlijke mensen, maar juist mensen die maar zo snel mogelijk centen willen zien. Er staat bij, wegens verhuizing, echtscheiding, en alleen voor een goed tehuis, geen handelaren etc etc maar dan kom je er en is het wie het eerst komt het eerst maalt, over een uur komen er weer mensen kijken en wie het meest biedt heeft hem, ook als je met een trailer aan komt waar op staat: Veehandel Jansen !

Nee het is echt heel moeilijk om een paard te kopen en gelukkig worden er maatregelen genomen door de wet die deze koehandel een beetje aan banden legt. Zo worden er steeds minder paarden de dupe en steeds minder kopers.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:53

ik heb dit ook meegemaakt toen ik 13 was, ik was nogal overmoedig omdat ik net van de manege afkwam en kocht een 3,5 jarige tinker ruin bij een handelsstal. Daar ging het rijden perfect en ik was helemaal verlieft, mijn ouders wisten toendertijd nog niets van paarden en kochten hem voor mij. Gelukkig wel 2 weken proef, thuis aangekomen bleek het beest onhandelbaar, hij bleef maar stijgeren en ik heb er in zn totaal denk ik 5 minuten op gezeten in de week dat ik hem heb gehad. Kijk dan kun je wel gaan roepen van stuur hem een maand naar een goede ruiter en daarna heel veel begleiding maar dat lieten de omstandigheden gewoon niet toe, paard stond afgelegen, geen eigen (goede) bak, niet genoeg geld. Ik heb toen meteen (met veel verdriet) gezegd dat ie terug mocht, ik wilde het niet verder proberen want ik was gewoon bang van hem en het heeft totaal geen nut om er dan nog op te gaan zitten, mijn ouders wilde ook niet dat ik er nog op ging.
Daarna is ie verkocht naar een ervaren oudere ruiter, daar steigert ie nogsteeds wel eens het was dus geen verkeerde beslissing.
Als je bang bent is het gewoon afgelopen, dat merkt een paard meteen en dan gaat het van kwaad naar erger. Dus ik denk dat deze mensen niets anders als het juiste doen.. voordat het paard straks helemaal verpest is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:29

Natuurlijk doen deze mensen het juiste, door het dier weer een ander tehuis te geven (maar ze willen hem terug verkopen, he, omdat ze natuurlijk hun centen terug willen). Kijk, als dit dier van nature een dominante inslag heeft, snap ik niet dat de vorige eigenaresse hem aan een 14-jarig bang meisje heeft verkocht. Dat lijkt me duidelijk. Verder snap ik nog steeds niet dat je een paard van zoveel euri's aan een 14-jarige geeft, maar goed..... Ik zal wel een hele slechte moeder zijn. Clown

Waar het mij echt om gaat is dat het dier als nu toch een beetje als 'onhandelbaar' afgeschilderd wordt in dit verhaal, terwijl zoveel paarden die karaktertrek ('dominant') hebben en gewoon een goede ruiter nodig hebben, die weet wat hij/zij doet. Leuk hoor, een paard van 12.000 euro voor je 14-jarige dochter waar je wedstrijden mee kunt rijden, maar uiteindelijk moet je wel om kunnen gaan met het paard in de dagelijkse omgang en tijdens het dagelijks rijden. Een paard met een dominant karakter is toch echt geen paard met gebreken.

Overigens snap ik echt niet dat een handelsstal een 13-jarige een 3,5 jarige Tinker verkoopt. Lijkt mij niet echt een goede combinatie, maar goed....... Je hebt er zeker goed aan gedaan het dier terug te brengen om hem niet te verpesten. Goede beslissing. Ja

illi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:20

Code
Ik ben toch wel benieuwd van wie die afkomt, ik woon namelijk nog geen 10 km van Boven-Leeuwen af en dat is niet zo groot

En inderdaad, lastige kwestie zoiets 

Ik heb er ook niks van gehoord.
Ik woon in Boven-Leeuwen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:18

Ook een 14 jarig meisje kan je leren brommer rijden.
Alleen de wet heeft daar een stokje voor gestoken.

Ook een 14 jarig meisje kan je op een vreemd paard zetten. Helaas zijn er heelveel ondeskundige instructeurs die dan verwachten dat het vanzelf goed gaat.

WAAROM is er nu niet gewoon een maandje de tijd genomen om via verzorging en grondwerk Paard en meisje aan elkaar te laten wennen.
En dan eens een keertje heel voorzichtig zadel erop en een stukje stappen, enz.

Ik krijg steeds meer het idee dat de paarden wereld te vergelijken is met de brommer, motor, auto wereld.
Een auto start je en je rijd er mee weg.

Dus koop een paard, stap erop en het gaat fout.
Een paard is een dier en geen machine die je start en wat gecontroleerd gas kan geven.

Mijn zoon van 19 jaar, net in het bezit van een rijbewijs, krijgt echt geen grote BMW als eerste auto.

En die zgn. advocaat kan bluffen, maar ik weet dat hij nu flink geld verdiend aan een verloren zaak.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:44

Ik begrijp ook niet dat een handelsstal een 3,5 jarig paard verkoopt aan een 13 jarige en ook niet dat iemand een paard verkoopt met een dominantieprobleem aan een 14 jarige ietwat bange ruiter die zelf aangeeft een rustig lief paard te zoeken.
Ja eigenlijk begrijp ik het wel, omdat het ze ook om de inkomsten te doen is. We leven namelijk niet in een ideale wereld waar het draait om je medemens en het lot van dieren i.p.v. geld.

Dat iemand besluit om voor zijn dochter een paard van 12000 euro te kopen moeten ze helemaal zelf weten. Om dat af te keuren vind ik ook erg voorbarig, ze hebben blijkbaar het geld en vinden het het waard om welke reden dan ook. Als je het kan betalen en het is goed besteed aan je eigen kind omdat ze bijv. talent heeft dan is ook dat geen slecht ouderschap te noemen.

Als in dit geval achteraf dus gebleken was dat n.a.v. wedstrijdbeoordelingen dat het paard een heel lief en mak paard was en je er kind op kon wegsturen was het verhaal heel anders geweest en lag de fout bij de ruiter en of de verhuizing. Maar het is het tegenovergestelde, paard heeft een minder goede reputatie. Verkoop hem dan aan een geschikte ruiter als het niet om het geld gaat i.p.v. aan een ietwat bange ruiter.

Ik verkoop mijn draak toch ook niet aan een kind ? En niet omdat ik zo'n vreselijke band met hem heb hoor maar omdat ik wel eerlijk wil zijn. Niet alleen ten opzichte van het dier maar ook ten opzichte van de nieuwe eigenaar met als resultaat dat niemand hem wil hebben en ik nooit mn geld vang. So be it, dan blijft hij lekker hier....

En dit is geen paard met gebreken en rijp voor de slacht. Dit is een paard wat een goede niet bange consequente ruiter nodig heeft. Of iemand die er tijd in steekt zonder directe prestatiedrang om dit paard zijn slechte eigenschappen er uit te trainen. Daar zijn zoveel doeltreffende trainingen voor..... had de verkoper ook zelf eerst kunnen doen. Doet niets af aan de prestatie.

Zo zag ik laatst een zwarte driejarige onbeleerde andalusische hengst te koop staan. Voor mij het ultieme droompaard maar gezien mijn ervaring feitelijk een nachtmerrie. Deze man wilde het paard snel kwijt maar was wel eerlijk toen ik vertelde dat ik geen ervaring had met beleren, hengsten en temperamentvolle paarden. Dan was dit toch niet zo'n goede keuze zei hij......dat is eerlijk. Had ik doorgedramd omdat ik die droom perse wel wilde hebben, had hij waarschijnlijk wel toegegeven. Maar dat had hij dan ook in het contract kunnen schrijven: Jij wil dit, jij hebt geen ervaring en het is jouw risico, ik heb je gewaarschuwd. Gaat het niet dan zoek jij er een oplossing voor.
Dat is ook eerlijk.

En het is maar goed dat niemand exact weet om wie het gaat. Anders krijg je hier op bokt weer van die taferelen die we al eerder meegemaakt hebben.....meisje van 14 word door enige bokkers dusdanig had de grond ingetrapt dat ze geen normaal leven meer heeft.Vriendinnen kwijt, stalgenoten boos en ze kan zich binnen de kortste keren nergens meer vertonen. Omdat er toch altijd bokkers zijn die zonder alle feiten te kennen een kind van 14 er op aanvallen en veroordelen en alleen maar arm sielug paard kunnen roepen. Terwijl het het paard aan niets ontbreekt.

Doe het eens anders zou ik zeggen, als je dit meisje kent en je weet zelf zo goed hoe het wel moet, haal je handen van je toetsenbord en ga haar helpen i.p.v haar of haar ouders veroordelen dat het ze alleen maar om geld te doen is. Een handelaar is een handelaar omdat hij handelt en er zijn brood mee verdiend. En brood koop je alleen met geld. En dan zijn er de goede handelaren en de slechte, en ook goede die wel eens een foutje kunnen maken en die ook de mogelijkheden hebben er dan weer een oplossing voor te vinden. Dan ben je een goede handelaar of verkoper.

JILLIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:50

Nou..Dat een paard dat 12.000 euro kost meteen een temprament paard is hoeft niet altijd, meesten heb je voor dat geld wel een goed paard maar ook dat hoeft niet altijd. Ik heb hetzelfde als dat meisje,ik had een pony en reed die sprong ook DM. Nu ben ik opzoek naar een paard,maar een braaf paard dat al wat ouder is(Niet te oud) en ook ervaring heeft. Nou dan zit je meestal al boven de 10.000 Knipoog En ik ken een paard dat super mooi is,super goed spring en harstikke BRAAF is en die kost 80.000 euro.. Bloos Dus een paard dat duur is hoeft niet altijd een dominant of temprament vol paard te zijn. Tong uitsteken

JILLIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:01

Ik bedoel als je zoveel geld hebt,waarom het dan niet uitbesteden? sommige vinden het misschien veel geld , en voor andere is het niks. Bijv. wat ik hier boven al zei 12.000 is voor mij niet veel, maar 80.000 wel..Sommige zeggen weer ik vind 80.000 niet veel voor een supergoed,braaf paard dat ZZ springt. En andere zeggen weer ik vind 12.000 veelste veel en 80.000 te gek voor woorden.
Dat ligt bij iedereen anders..

JILLIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:03

Je hebt zelfs 3-jarige paarden die 20.000 euro zijn , terwijl zo nog maar net zadelmak zijn. Alleen zijn ze zoveel waard omdat ze van een goede dekhengst zijn,of goed springbloed hebben,of een hele goede stamboom ect.ect.

Sissy_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:19

sneu voor het dier. Ach gut

JILLIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:50

En sneu voor het meisje,de ouders van het meisje,de verkopster ect ect ect..

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:20

Ariebren schreef:
En die zgn. advocaat kan bluffen, maar ik weet dat hij nu flink geld verdiend aan een verloren zaak.

ok, en bedankt, ik ben dus die advocaat!

Heb geen enkele behoefte tekst en uitleg te geven over de inhoud van de zaak, maar dit schiet me even verkeerd. Ik raad clienten met een verloren zaak af te gaan procederen, maar in dit geval hebben mijn clienten echt recht van spreken.

Dus: eerst zeker weten, dan een populistisch standpunt verkondigen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:24

Ik vind het in de eerste plaats taak van de verkoper om te letten op de match met de koper. Ik heb ooit een haf veulen van 10 maanden verkocht omdat hij behoorlijk hengst en dominant was. De eerste potentiele koper kwam met een kind van 2 jaar de stal binnen en voordat ik in de box stond liep het kind al in de box en de moeder zei heel droog tja dat moet kunnen, ik heb het kind uit de stal getild en ze de deur gewezen, aan zo'n mensen verkoop ik geen paard, als er wat gebeurt heeft het paard het gedaan. Ik heb hem uiteindelijk verkocht aan iemand werkzaam in de paardenbranche en daar staat hij nu nog steeds, dus waarom niet zoeken naar de juiste match. Ik wordt soms zo moe van die mooie praatjes om een paard te verkopen, die niet past bij de koper.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:45

sonjim schreef:
Ik vind het in de eerste plaats taak van de verkoper om te letten op de match met de koper.

Dat vind ik onzin. niet voor niets ligt er een onderzoeksplicht bij de koper! Hoe goede of slechte ruiter de verkoper ook is, je mag niet van hem/haar verwachten dat hij op basis van een keertje proefrijden een reële inschatting kan maken van de capaciteiten en verwachtingen van de verkoper. Dat is zijn taak niet (dit in tegenstelling tot een professionele handelaar). Je mag hooguit verwachten dat een verkoper niet liegt. Maar 'moeilijk' en 'makkelijk' zijn hele subjectieve begrippen. Wat de één een moeilijk paard vindt, vindt de ander een gemakkelijk paard. Daarbij komen factoren, zoals de verhuizing, die de balans net kunnen doen omslaan (bijv. van niet steigeren naar wel steigeren).
Laatst bijgewerkt door beantsje op 01-03-08 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:08

Alweer een rechtzaak over een paard die terug moet naar de verkoper?

Zoiets dergelijks stond er toch een tijdje terug ook op bokt? Over een bekende dressuurstal? Verward

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:12

Particulier is heel wat anders dan een handelsstal. Ook juridisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 08:31

Beanstje er zijn veel mensen die niet voldoende kaas gegeten hebben met paarden en al doende leert men, ook deze mensen zullen dan in de loop der tijd ervaren daarin worden. Maar de verkoper verhandelt wel een levend dier en om dan op de stoel van een rotte autoverkoper te gaan zitten met een smoesje vind ik dus mentaliteit aankweken die je niet met dieren zou mogen verwachten.

Zeker als particulier verwacht je dat het dier een plaats in het hart heeft gekregen en gegunt mag worden een goede match. Een paard is geen fiets en als iemand bang is en te veel met de handen rijdt, doe je dat je paard toch niet aan? De paarden die lichamelijke gebreken hebben worden gewoon alsof het niets is de handel ingedrukt, met een auto heb je dan vaak nog wel verweer bij een goede garage, maar moet de paardenwereld dan ook zo gezien worden?

Veel paarden kun je een tijd op rust zetten en dan lopen ze weer als van ouds, maar eenmaal verkocht en elke dag weer aan de bakker komt de ellende, verkopers weten dat wel....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:05

Je kunt misschien geen 100 % inschatting maken van de ruiter, maar je kent je paard wel zeker als particulier. Dan zou ik een sterk of dominant paard gewoon zowiezo al niet aan een kind van 14 verkopen, want immers als er wat gebeurt is het paard er ook de dupe van. Ik ken mijn paarden en durf na een keer proefrijden te zeggen of de klik er is en komt, ook bij verzorgsters, mijn paarden laten dat duidelijk merken dus waarom geen gebruik maken van de kennis van je paard op het moment dat je hem of haar verkoopt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:08

ach ik heb ook wel eens klanten weggestuurd met de mededeling dat ze eerst nog maar eens een jaar of 3 goed moesten oefenen. Die kwamen kijken voor een 4 jarige die op een redelijk M niveau was getraind......... konden ze wel vonden ze......... ik zag de ongelukken al gebeuren, en het paard uiteindelijk op het slachthuis staan........

mijn werkgever was er toen niet blij mee Lachen

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:45

Je kunt als verkoper redelijk goed inschatten of iets past of niet. En het karakter van je paard/pony wat je te koop aanbiedt, ken je ook goed genoeg om te oordelen of ze wel of niet makkelijk te rijden zijn.
Wat ik altijd jammer is dat er ook hier weer gelijk over geld, rijke ouders etc. gezeurd wordt. Laat iedereen toch eens in zijn waarde. De een heeft het er voor over (en kan het uitgeven) en de ander niet. Dat is toch met alles zo? Maar als je mee wilt draaien op niveau is het wel handig als je een goede pony of een goed paard hebt. En die zijn nou eenmaal niet gratis.
Maar goed, in dit geval weet de verkoper best wat hij/zij verkoopt. Als dit paard op wedstrijden ook al aantoonbaar moeilijk was, hebben de kopers een sterke zaak.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:50

Toch hoeft het niet iemands fout te zijn, omgeving kan ook veel doen.
Ik ken een paard wat door de eigenaar verkocht is omdat het echt helemaal doorgedraaid was bij haar.

Zonder ik dat wist kwam het dier bij mijn toenmalige stal terecht en heb ik het gereden, die was kuikenmak. Is toen ook verkocht aan een meisje waar die het nu nog echt super doet, nooit een pas verkeerd.

En de eigenaar waar het niet goed ging was een veel betere ruiter, met veel meer ervaring met jonge paarden dan ik of de jongere ruiter, dus daar heeft het niet aan gelegen. Bovendien kreeg zij de problemen pas toen ze het dier verhuist had naar een andere stal.

Paard had het daar op een of andere manier echt niet naar de zin en draaide door.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:19

Katja schreef:
Sneu dat er niet achterhaald wordt waarom het paard zich opeens zo anders gedraagt. Klinkt haast als een verkeerdzittend zadel oid.

Dacht ik ook. Want dat zou best voor de hand liggen. Of een slecht passend hoofdstel, verkeerd bit. Zulke dingen hoor je toch ook na te kijken? Misschien hebben ze dat gedaan hoor, maar ik lees er niets over, vandaar.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:28

paars schreef:
Katja schreef:
Sneu dat er niet achterhaald wordt waarom het paard zich opeens zo anders gedraagt. Klinkt haast als een verkeerdzittend zadel oid.

Dacht ik ook. Want dat zou best voor de hand liggen. Of een slecht passend hoofdstel, verkeerd bit. Zulke dingen hoor je toch ook na te kijken? Misschien hebben ze dat gedaan hoor, maar ik lees er niets over, vandaar.

Als het nou eens zo simpel op te lossen was....
dan was dit natuurlijk allemaal niet nodig geweest Haha!
Uiteraard is alles dubbel gecheckt en onderzocht.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:53

Daniellev schreef:
Je kunt als verkoper redelijk goed inschatten of iets past of niet. En het karakter van je paard/pony wat je te koop aanbiedt, ken je ook goed genoeg om te oordelen of ze wel of niet makkelijk te rijden zijn.
Wat ik altijd jammer is dat er ook hier weer gelijk over geld, rijke ouders etc. gezeurd wordt. Laat iedereen toch eens in zijn waarde. De een heeft het er voor over (en kan het uitgeven) en de ander niet. Dat is toch met alles zo? Maar als je mee wilt draaien op niveau is het wel handig als je een goede pony of een goed paard hebt. En die zijn nou eenmaal niet gratis.
Maar goed, in dit geval weet de verkoper best wat hij/zij verkoopt. Als dit paard op wedstrijden ook al aantoonbaar moeilijk was, hebben de kopers een sterke zaak.

Ik geloof niet dat dat helemaal waar is. Bijvoorbeeld: Toen ik mijn oude fjordje kocht. Daar reed een kind van 6 ermee in de manegeles en de dochter van 13 reed er dressuur mee. Toen was hij soepel en zacht in de hand. Toen hij bij mij kwam, was het niks anders dan kop erop en rennen. Dat duurde ook 3 maanden voordat ik dat er goed en wel uit had.. Pony komt gewoon in een nieuwe omgeving en probeert wat uit. Daar kan ik de verkopers niet op afrekenen.
Hetzelfde geld voor mijn huidige pony. Een superlief beest, maar wel flink voorwaarts en gevoelig. Gevolg: Bij mij is ze rustig en ontspannen, bij mijn bijrijdster heel erg heet.. (En dat kan van de ene dag op de andere dag)
Paarden hebben een karakter en daar moet jij je als ruiter aan aanpassen. Als dit meisje op hoog niveau heeft gereden, maar zich niet voldoende aanpast aan het karakter van dit paard, dan kán dit foutgaan. En dan kan het ook prima zijn dat de verkoper geen moeite had met het paard. Overigens weet je niet over die wedstrijdbeoordelingen van hoe lang die geleden zijn. Veel paarden zijn door spanning in het begin vervelend op wedstrijd, maar naarmate ze vaker gaan, worden ze braver.
Maar ik ken ook de situatie niet, maar ik wilde dit wel even toevoegen..