"Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:10

Citaat:
Mega pensionstallen bestaan er tegenwoordig..en

Ik noem het al paardenfabrieken. Vind het ook niet normaal trouwens.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:54

Cowgirl schreef:
Citaat:
Mega pensionstallen bestaan er tegenwoordig..en

Ik noem het al paardenfabrieken. Vind het ook niet normaal trouwens.

Maar vaak is het welzijn van een paard daar in grote lijnen beter geregeld dan iemand van wie de pony's door de AID in beslag worden genomen.

Ze krijgen in ieder geval een aantal malen per dag hun voer en worden uitgemeste en opgestrooid. De meeste krijgen op tijd hun pedicure beurt, ze worden ingeent en ontwormd en er is sociale controle zodat de meeste paarden toch hun box wel uitkomen. Waarmee ik niet wil zeggen dat daar alles koek en ei is want beter kan het altijd.

Zeggen dat er in Nederland genoeg weilanden zijn is erg kort door de bocht als je niet iets beter thuis bent in de materie.
Zoals iemand al aangaf: op grond zitten bestemmingen.
Die bestemmingen bepalen niet alleen wat er mag op die grond maar ook wat die grond waard is.
Als jij als pensionstalhouder of manegehouder een hectare grond wil aankopen en die kost: ik noem maar een dwarstraat, 100.000 euro dan moet de weidegang nog duurder worden dan de stalling op zich.

(zo vind ik ook dat de partij voor dieren vaak gebrek aan kennis heeft, om te kunnen oordelen)
Laatst bijgewerkt door shan op 25-01-08 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:04

whoehoee iets wat op actie LIJKT.

Nou zet al die mooie plannen door en ik ben blij.
Maak duidelijke, strenge regels!

Geen paarden houden als je het niet kan, of geen tijd hebt.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:06

Bij ons in de buurt staan ook een paar shetten die er echt enorm slecht bij staan, geen voer, water, onderdak, verzorging, slechte omheining, rotzooi in de wei etc. We hebben ze een tijd lang geprobeert te verzorgen maar er is gewoon geen beginngen aan. een paar jaar geleden is ook een van die shetten in de sloot verdronken. de eigenaar doet er niks aan. Er is ook al naar de dierenbescherming gebeld, maar die doet er ook al niks aan, dit snap ik niet. In plaats vam reclame te maken zouden ze eens echt dieren moeten gaan helpen.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:07

Tallie_Ho schreef:
Wendy schreef:
Nee, niet zo lang je altijd uit kijkt naar betere mogelijkheden.
Wat me in jouw bericht zo opviel is dat het minder erg zou zijn, omdat je paard verder immers goed verzorgd wordt.

En ik ga niet uit van het slechtste in de mens, maar van de gemakzucht van de mens. Volgens mij zijn mensen over het algemeen geneigd om altijd de makkelijkste optie te kiezen.

Ik mag toch hopen dat het buitenstaan niet opweegt tegen een gedegen verzorging, prikje wanneer nodig, hoefsmid iedere 8 weken, buitenritje om het koppie leeg te maken, de wormenkuur op tijd, een schone stal en liefdevolle verzorging? Knipoog

Of je paard nou 3 uur, 4 uur of 8 uur buiten staat, je dient toch het dier gewoon fatsoenlijk te verzorgen en zuinig op hem te zijn? Kijk, prima als de jouwe 24 uur buiten staat hoor, heerlijk voor het dier!! Maar de mijne kan op dit moment niet 24 uur buiten.

Daarbij vind ik 24 uur buiten verpieteren, geen aandacht, geen gedegen verzorging veel minder leuk voor een dier als een middenweg Knipoog Waarvan ik overigens niet kan bepalen of dat bij jou gebeurd Knipoog Dus het is geen wijzende vinger Lachen

100% mee eens Knipoog
had het zelf ook niet beter kunnen zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:09

Martine123 schreef:
Bij ons in de buurt staan ook een paar shetten die er echt enorm slecht bij staan, geen voer, water, onderdak, verzorging, slechte omheining, rotzooi in de wei etc. We hebben ze een tijd lang geprobeert te verzorgen maar er is gewoon geen beginngen aan. een paar jaar geleden is ook een van die shetten in de sloot verdronken. de eigenaar doet er niks aan. Er is ook al naar de dierenbescherming gebeld, maar die doet er ook al niks aan, dit snap ik niet. In plaats vam reclame te maken zouden ze eens echt dieren moeten gaan helpen.

En helaas is dit dus erg veel voorkomend en totaal niet te begrijpen...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:11

Martine123 schreef:

Dat vind ik altijd van die wazige verhalen!
Geen water???? En die sloot dan.
Onderdak hebben shetlanders oha niet nodig.
Geen voer??? Een shetlander is een zeer sobere pony die sneller te veel dan te weinig voer krijgt.
en dat er een keer een dier verdrinkt is heel verdrietig, maar helaas kan zoiets een keer gebeuren.
Misschien doet de DB er niets aan omdat dit gewoonweg niet nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:13

nou slechte omheining en rotzooi in de wei geeft vaak wel de mentaliteit van de baas aan...meestal hoort dat wel bij elkaar...
Vaak is de verzorging net zoals hoe het eruit ziet...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:18

runningkawa schreef:
nou slechte omheining en rotzooi in de wei geeft vaak wel de mentaliteit van de baas aan...meestal hoort dat wel bij elkaar...

Daar heb je best gelijk in RK maar soms heb ik wel even de neiging om dit soort berichtjes een beetje te relativeren.
Ik bekijk alles graag op een nuchtere manier en sommige verhalen komen vaak wat overtrokken over.
Ik zie nl niets staan over graatmagere pony's met omgekrulde hoeven.
Als ik lees dat ze geen water hebben en lees een regel verder op iets over een sloot.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:18

Volgens mij komt de DB echt wel kijken, als het echt heel erg is. Maar of ze wat kunnen doen is een tweede. Over dat uit de sloot drinken (ik las wel meer posts met teksten over hoe schandalig dat wel niet is Rolleyes ), ach, die van mij drinkt ook uit de sloten en meertjes. In een natuurgebied een badkuip kraanwater neerzetten heeft niet zoveel zin. Clown
Het belangrijkste is of er schoon water in die sloten zit of niet. Bovendien hoeft mijn paard echt geen spa blauw te drinken, hoor. Haha!

En ik weet best van de bestemmingsplannen, hoor, ik kom niet uit een ei ofzo. Knipoog
Heel veel grond wat je ziet tussen de grote steden is toch echt 'boerderijgrond'. Zo noem ik het maar even. Knipoog

Overigens hebben wij vlakbij huis ook een giga stuk grond waar al jaren over gepraat wordt dat er gebouwd gaat worden. Staan nu ook gewoon paarden op. Ook 's winters. Dravers, Shetlanders en wat andere paarden. Ik hoop overigens niet dat er huizen op komen. Ik zit er niet op te wachten. Ik vind het zonde van het groen daar en ik zit niet op meer mensen te wachten in het dorp, als ik heel eerlijk ben. Ik vind het net zo lekker rustig en relaxt hier en ik geniet teveel van het groen om ons heen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:20

Citaat:
ik hoef mijn paard niet in een modderige wei te hebben te vertrappen, krijg je alleenmaar rotstraal en slechte conditie van de hoeven van...
er bestaat ook nog zoiets als een middenweg, 's nachts op stal en overdag van 8 uur 's ochtends tot 5 uur 's avonds in de bak/paddock. en 's zomers dag en nacht op de wei....

ik denk dat mijn paard het zo niet verkeerd heeft, denk dat ze zeurderig word als ze in een modderig weitje moet staan...

Dit lijkt mij idd een hele goede oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:22

shan schreef:
runningkawa schreef:

Daar heb je best gelijk in RK maar soms heb ik wel even de neiging om dit soort berichtjes een beetje te relativeren.
Ik bekijk alles graag op een nuchtere manier en sommige verhalen komen vaak wat overtrokken over.
Ik zie nl niets staan over graatmagere pony's met omgekrulde hoeven.
Als ik lees dat ze geen water hebben en lees een regel verder op iets over een sloot.....

Mee eens
Maar soms kunnen ze niet veilig drinken uit de sloot, water staat te ver onder de rand, paarden maken rare toeren om erbij te komen en vallen erin.
Zorg dan voor een pompje denk ik dan Lachen

Ze heeft het over slechte verzorging, dan ga ik niet alleen uit van niet geborsteld (want dat maakt niet uit) , maar ook slecht verzorgde hoeven.

Maar goed, ik ken helaas ook teveel paardjes die echt niet goed vezorgt zijn, vaak juist overvoed bij de shetjes dan ondervoed, maar ook dat is slecht verzorgt..
En hoefjes en blub om van te huilen...en daar wordt niets, maar dan ook echt niets aan gedaan
Vandaar misschien een te iets voorbarige conclusie

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:25

Slechte hoeven? Rotstraal? Geen last van, hoor, met mijn 24/7 buitenpaardje. Lachen
Die zou gek worden om het grootste gedeelte, laatst staan de hele dag, op stal te staan. Ja

Ik weet dat er paarden zijn die niet de hele dag in de winter buiten willen staan. Bijvoorbeeld bij ons een oud paardje van 36 jaar. Die staat 's nachts en bij slecht weer graag binnen. Maar een gezond, jong paard zoals die van mij doe je daar echt geen plezier mee.
Misschien wat meer kijken naar het individuele paard en je wel bedenken dat ze veel beweging horen te hebben?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:27

Spijker op zijn kop geslagen Lachen

Kijken naar het individuele paard!! en aan diens behoeftes voldoen........

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:27

Je hoeft je niet persoonlijk aangevallen te voelen hoor Nadya. Knipoog
Maar ook op boerderij gronden (agrarische gronden) zijn ook bestemmingsplannen van toepassing.
Ook de waarde van agrarische grond kan sterk verschillen, grasland is bijv minder waard dan bouwland in aankoop. En per provincie verschilt dit sterk, zo betaal je in Groningen heel wat minder voor een bunder land dan in de randstad.
Maar koeienboeren hebben weer te maken met melkquota en melkquota zijn gerelateerd aan de bunders grasland die ze hebben, nou ja, zoals ik al zei, een behoorlijk ingewikkelde materie, en voor een manege of pensionstal vaak ondoenlijk om daar in te investeren.
De maneges en pensionstallen die wel grond hebben zijn vaak ontstaan vanuit een boerenbedrijf! Dat land was dus al in eigendom.
Laatst bijgewerkt door shan op 25-01-08 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:28

Mee eens...
maar er zit wel een maar aan.
Teveel mensen zien dat niet maar zien wat ze zelf handig vinden.
En dat kan zowel in het binnen staan als in het buiten staan "doorslaan"

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:29

Wendy schreef:
mariekie schreef:
Pardon Verward

Hoe weet jij dat nou Slapen Slapen

Beetje eigen ervaring, beetje onderzoek (sociologie, psychologie) en een beetje bokt Clown

Erg breed dus.....

Not Clown

Mijn pony is zo al 29 jaar geworden ( dekens, ijzers, brok, stal enz) moet de jouwe nog maar zien te halen. Knipoog

sorry hoor maar zo'n opmerking maak je tog niet, wat vals zeg !!

mijn overgroot opa die 97 is geworden heeft non stop 70 jaar lang gerrookt, hij heeft echt nog nooit van zijn leven in het ziekenhuis gelegen en is aan ouderdom gestorven. Mijn andere opa was ineens op zijn 45/50e ofzo begonnen met roken uit het niets en rookte niet zo bar veel en is 25 jaar later overleden aan zware long emfyseem...
dan zal je je afvragen wat heeft dit met paarden te maken heeft maar ik noem dit als een voorbeeld vergelijking dat de 1 het nou eenmaal langer volhoud dan de ander in wat voor omstandigheden dan ook....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:29

ik had het nog willen aanvullen Knipoog

met, en dan je eigen wil, ziens, denkwijze overboord zetten om aan de behoefte van DIT paard te voldoen Lachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:30

Citaat:
Vandaar misschien een te iets voorbarige conclusie

Misschien wel maar juist omdat ze niet praat over een slechte conditie van de pony's zet mij aan het twijfelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:30

Maar wel slechte verzorging, dat kan natuurlijk breder opgevat worden dan zit in dikke modderige wintervacht Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:31

Snap ik, Shan Knipoog , van die bestemmingsplannen van agrarische grond enzo. Maar als ik even als voorbeeld naar het dorp waar ik in woon kijk, ligt het dus meer aan de eigenaren van de grond of er wel of geen paarden in lopen. En aan de eigenaren van de paarden zelf. Veel paardeneigenaren denken dat paarden het koud hebben buiten 's winters. Jaaaaa, ik sta er zelfs vaak van te kijken hoe sommige mensen hun paard als een 'watje' zien.
Zo omschrijf ik het maar even. Haha!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:34

Nadya schreef:
Slechte hoeven? Rotstraal? Geen last van, hoor, met mijn 24/7 buitenpaardje. Lachen
Die zou gek worden om het grootste gedeelte, laatst staan de hele dag, op stal te staan. Ja

Ik weet dat er paarden zijn die niet de hele dag in de winter buiten willen staan. Bijvoorbeeld bij ons een oud paardje van 36 jaar. Die staat 's nachts en bij slecht weer graag binnen. Maar een gezond, jong paard zoals die van mij doe je daar echt geen plezier mee.
Misschien wat meer kijken naar het individuele paard en je wel bedenken dat ze veel beweging horen te hebben?

omdat jou pony niet beter weet Knipoog

mijn pony kan 's zomers ook nog geen 3 minuten op stal staan omdat ze normaliteiten gewoon 24 uur per dag 's zomers op het land staat , maar als het herfstig word en drassig op het land en dr vald niet zoveel meer te halen van het vertrapte gras is ze tog wel weer blij dat ze lekker met een plakje hooi in de bak staat overdag en 's avonds met een plakje hooi op stal staat en is ze ook weer blij als ze 's ochtends weer lekker in de bak mag staan.
dit omdat ze het zo al dr hele leven is gewent, niet meer niet minder.
en zo geld het ook voor jou paard/pony , die weet niet beter en wil dat zijn leventje ook zo blijft en een sportpaard weet ook niet beter als dat die 1 uur per dag uit zn stal komt voor een training, een half uur misschien aan de hand mag grazen of lopen en dat dat het dan weer was...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:35

Ben ik zeker met Nadya eens, paarden kunnen prima buiten...... hebben ze niks van.

De mijne staat niet in het werk, en goed hij heeft een dek op omdat er geen schuilmogelijkheid is (besides een paar kale bomen Lachen ) maar hij staat heerlijk in de modder te stampen hoor.

Paarden zijn geen watjes

en inderdaad als ik soms mensen zie trutten met die dieren.... dan heb ik echt zo iets van "mens, ga met poppen spelen"

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:36

Wendy schreef:
mariekie schreef:
Pardon Verward

Hoe weet jij dat nou Slapen Slapen

Beetje eigen ervaring, beetje onderzoek (sociologie, psychologie) en een beetje bokt Clown

Erg breed dus.....

Not Clown

Mijn pony is zo al 29 jaar geworden ( dekens, ijzers, brok, stal enz) moet de jouwe nog maar zien te halen. Knipoog

sorry hoor maar zo'n opmerking maak je tog niet, wat vals zeg !!

mijn overgroot opa die 97 is geworden heeft non stop 70 jaar lang gerrookt, hij heeft echt nog nooit van zijn leven in het ziekenhuis gelegen en is aan ouderdom gestorven. Mijn andere opa was ineens op zijn 45/50e ofzo begonnen met roken uit het niets en rookte niet zo bar veel en is 25 jaar later overleden aan zware long emfyseem...
dan zal je je afvragen wat heeft dit met paarden te maken heeft maar ik noem dit als een voorbeeld vergelijking dat de 1 het nou eenmaal langer volhoud dan de ander in wat voor omstandigheden dan ook....[/quote]

Ik ben vals weet ik Duivel

Mijn vader heeft nooit gerookt en heeft twee keer kanker gehad Bloos
Wat wil je er nu meer zeggen?

Ps: je heb een kopie van mijn pony Vingers aflikken
Laatst bijgewerkt door mariekie op 25-01-08 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:39

Ik vind het wel goed dat ze hier wat wetten over gaan maken, soms dan zie ik ook paarden met vergroeide hoeven, halster haast ingegroeid, paarden die nooit naar buiten gaan. Maar een pony wat in een modderig weitje staat en dat 's avonds weer naar binnen wordt gehaald (Of dat gewoon elke dag buiten is), vind ik geen 'barbaarse behandeling'.