Vrijspraak inzake tuchtcollege longeren Power and Paint

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiestoke

Re: Vrijspraak inzake tuchtcollege longeren Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:48

Angela en Coby wat fijn dat de zaak nu afgelopen is. Wat kan er vreselijk gezeurd worden over zulk soort incidenten. Ik keur het absoluut niet goed wat betreft de foto's maar hij heeft er punt 1 niks aan over gehouden, punt 2 zijn Coby en Angela nu wel voldoende gestraft en punt 3 kijk eens naar bijvoorbeeld Anky die op haar paard zit en hem is even goed rond erdoorheen zet, niks tegen Anky, hou me ten goede maar dat is het zelfde, hier raak je toch never over uitgesproken. Ik vergelijk dit incident altijd maar met hoe Anky haar paarden rijden, hebben die er onder te leiden??? Volgens mij niet. Ze wint nog steeds alles en P&P is ook nog steeds een top pony die er niet onder te leiden heeft gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:50

Urielle schreef:
Jos1 schreef:
Ach, 'doen we anders nooit'.......................
en de leerlinge kon het niet weten.........., zij doet het niet regelmatig genoeg..........
Als dat idd zo zou zijn

En dat geloof ik persoonlijk niet.
Ik heb een hele brave vierjarige die in het werk voor 400% voor je wil gaan, maar als ik die te kort bijzet (ja, heb me ook wel eens vergist, zij het niet in die mate) dan vliegt hij met een noodvaart in zijn achteruit en probeert op zijn rug te gaan liggen. En dat gaat zo hard dat je bijna de kans niet hebt om de handel weer los te clippen. Het feit dat Power niet reageert op deze manier toont al aan dat hij vaker zo is bijgezet.

Helemaal mee eens
Dat gaf ik eerder ook al aan en Fitzroy ook, want net wat jij zegt een paard met karakter ondergaat dat niet zomaar

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:54

We weten niet of P&P er niks aan over houdt, want wij zijn niet in de positie om de pony na te laten kijken door bijv. een paardenfysio.

De straf van Coby en Angela zie ik niet zo. Ze staan nu in de media maar ook slechte reclame is reclame. Bovendien zijn ze vrijgesproken en ook in dit topic zijn er genoeg 'fans' die ze graag verdedigen.

En Anky rijdt LDR maar kan haar hand lossen.
Ik kan mijn merrie diep instellen met rijden, maar ik heb die vorige week eens gelongeerd met een slofje op zijn langst. Geloof maar dat het niet waar was.... die sloeg op tilt zodra ze met haar hoofd sloeg en in contact kwam met die slof.
Tussen de hand en een bijzetteugel zit een groot verschil voor een paard, dat heb ik wel gemerkt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:56

arno8 schreef:
Beetje verdacht hoe het is gegaan. Eerst met veel bombarie aankondigen dat de grote boze KNHS het gaat onderzoeken...

Dan blijkt dat er een 'aanklager' (weet iemand wie dit is? Volgens mij gewoon de KNHS zelf toch?) op af wordt gestuurd die allerlei fouten maakt... en als die zijn zin niet krijgt zegt die meteen: "Okee! Prima! Helemaal mee eens! Dan is deze zaak afgedaan!"

Is er niet zoiets als een hoger beroep mogelijk? En waarom is daar niet voor gekozen?

Worden zowel de aanklager als de verdediger niet bijgestaan door het KNHS?

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:05

Vind dit persoonlijk erg jammer, maar inderdaad te verwachten aangezien sommige mensen kenelijk met veel vrij komen. Dit is helaas een slecht voorbeeld, omdat nu blijkt dat mensen veel kunnen doen, voordat ze ook daadwerkelijk gestraft worden.
Eerlijk gezegd hoeft de KNHS voor mij niet meer, als zij dit soort praktijken goed keuren hoef ik daar geen lid meer van te zijn

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:05

Urielle schreef:
We weten niet of P&P er niks aan over houdt, want wij zijn niet in de positie om de pony na te laten kijken door bijv. een paardenfysio.

De straf van Coby en Angela zie ik niet zo. Ze staan nu in de media maar ook slechte reclame is reclame. Bovendien zijn ze vrijgesproken en ook in dit topic zijn er genoeg 'fans' die ze graag verdedigen.

En Anky rijdt LDR maar kan haar hand lossen.
Ik kan mijn merrie diep instellen met rijden, maar ik heb die vorige week eens gelongeerd met een slofje op zijn langst. Geloof maar dat het niet waar was.... die sloeg op tilt zodra ze met haar hoofd sloeg en in contact kwam met die slof.
Tussen de hand en een bijzetteugel zit een groot verschil voor een paard, dat heb ik wel gemerkt.

Een stillere hand als een bijzet is er niet, je hand kun je nog bewegen en is goed doorkome, een slof is in verbinding met de mond en oke hij zat strak maar stiller kan niet. Anky rijd vooral ROND, erg rond! Als de meeste mensen hun hand toestaan als ze paarden LDR zijn dan volgen de paarden de hand niet, dat komt omdat ze totaal verbindingloos zijn, daar moest eens meer over gepraat worden ipv over die slof.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:06

Ik blijf het echt erg vinden dat zoiets blijkbaar gewoon mag...

Als ik op een wedstrijdterrein ga staan en mijn pony zo vastbind, of iets minder erg (ik weet zeker dat hij nooit gaat lopen met z'n hoofd in zo'n positie) dan krijg ik alle mensen over me heen.
Maaaaar omdat Coby erbij staat is het goed...

Jahoor, de kotssmiley vind ik hier toch zeker op z'n plaats.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:16

Tiestoke schreef:
Een stillere hand als een bijzet is er niet, je hand kun je nog bewegen en is goed doorkome, een slof is in verbinding met de mond en oke hij zat strak maar stiller kan niet. Anky rijd vooral ROND, erg rond! Als de meeste mensen hun hand toestaan als ze paarden LDR zijn dan volgen de paarden de hand niet, dat komt omdat ze totaal verbindingloos zijn, daar moest eens meer over gepraat worden ipv over die slof.

Een bijzet is stiller maar ook dwingender. Ik heb verder niets tegen de bijzet of de slof, longeer er zelf ook mee, maar zeker voor de jonge paarden is er toch een heel duidelijk verschil. Mijn merrie gaat helemaal over de mik als ze aan de longe bijgezet wordt terwijl het geen probleem oplevert als ik met rijden mijn hand eens laat staan. Mijn ruin accepteert de bijzet -mits ik hem niet te ver achter de loodlijn knoop Knipoog - en de hand, maar flipt helemaal door op de slof.

Ik ken maar 1 amazone irl die LDR toepast die ik regelmatig zie trainen en die paarden zijn erg los en soepel en volgen wel degelijk de hand. Overigens is het ook een oefening om je paard juist NIET je hand te laten volgen (uberstreichen) maar hem juist op eigen benen in dezelfde aanleuning door te laten lopen. Verbinding komt van achteruit, of hij nu hoog of laag ingesteld loopt.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:18

Eerst zeggen dat het niet gebeurd is, daarna dat het voor heel even was en nu is het een ´faire methode´ waarbij ze citaten erbij halen die het ´bevestigen´. Ik kan net zo een aantal citaten bij Gustav, Pluvinel en Xenophon eruit halen om te bewijzen dat het juist geen faire methode is. Om dit als standvast bewijs voor een rechtszaak te leveren vindt ik prul. Hoe haalt zo een jonge amazone het zich überhaupt in het hoofd om een paard/pony zo kort bij te zetten? En als de pony zo een karakteriserend type is, waarom accepteert die het dan? Daar moet toch al wat vooraf gegaan zijn?

Misselijk

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:20

Mensen, ze zijn vrijgesproken, dan is het ook over en uit.
Ik keur niet goed men met deze toppony is omgegaan, maar ik denk dat ze door alle negatieve reclame flink op de blaren hebben moeten zitten en het voortaan wel uit hun hoofd laten om een paard zo te behandelen.
Maar vrijgesproken is vrijgesproken, daar heb je je bij neer te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:25

die laten het niet uit hun hoofd..... ja om het buiten te doen....

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:27

ze laten het zeker niet buiten hun hoofd, al helemaal doordat ze vrij gesproken zijn. Denk persoonlijk niet dat de negatieve publiciteit erg vonden. Zij denken daar boven te staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:29

Daarom, wat weten wij simpele basis ruitertjes er nu van...hun zijn veel beter...dus daar luisteren ze niet naar hoor....zeker niet met vrijspraak....

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:31

kunnen jullie behalve negatieve dingen denken, ook nog iets positiefs denken.. Het lijkt bijna dat jullie er een depressie aan over houden... Kom op als je toch een basis ruitertje bent, en je weet dat dit niet goed is... waar maak je je dan nog moe aan!!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:33

Moli schreef:
ze laten het zeker niet buiten hun hoofd, al helemaal doordat ze vrij gesproken zijn. Denk persoonlijk niet dat de negatieve publiciteit erg vonden. Zij denken daar boven te staan

misschien een zieke gedachte..maarre zouden ze misschien p&p op een ek nota bene met dat doel zo kort hebben bijgezet?
ze wisten heus wel dat iemand het ging zien.

*ben me er van bewust dat dit een apart hersenspinsel is; waarvoor ik absoluut geen argumenten voor heb Clown *

Whisperke schreef:
kunnen jullie behalve negatieve dingen denken, ook nog iets positiefs denken.. Het lijkt bijna dat jullie er een depressie aan over houden... Kom op als je toch een basis ruitertje bent, en je weet dat dit niet goed is... waar maak je je dan nog moe aan!!

Wat vind jij er positief aan dan?
Niet aanvallend bedoeld, maar gewoon uit belangstelling.?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-07 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:35

nou ja, dat ze misschien zijn vrij gesproken... ze mogen wel een voorbeeld plaatje zijn, maar dat houdt niet in dat ze alles perfect kunnen, iedereen maakt fouten, en daar kun je immers van leren.. Coby is niets meer dan ons en dat is een gewoon mens... En zoals ik al eerder zei, als ze iedereen moeten straffen om zoiets dan hadden ze geen tijd voor andere zaken!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:36

Whisperke schreef:
Kom op als je toch een basis ruitertje bent, en je weet dat dit niet goed is... waar maak je je dan nog moe aan!!

Het welzijn van de pony en de mentaliteitsverandering die dit mogelijkerwijze versneld teweeg gaat brengen in de dressuursport.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:37

@whisperke: Ik snap je punt..

Je hebt ook wel gelijk dat ze het anders wel heel druk krijgen, maar je moet toch ergens beginnen? Imo was dit dan een mooi begin (ivm voorbeeldfunctie).
Vind dat geen excuus om dan maar niks te doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:39

Whisperke schreef:
nou ja, dat ze misschien zijn vrij gesproken... ze mogen wel een voorbeeld plaatje zijn, maar dat houdt niet in dat ze alles perfect kunnen, iedereen maakt fouten, en daar kun je immers van leren.. Coby is niets meer dan ons en dat is een gewoon mens... En zoals ik al eerder zei, als ze iedereen moeten straffen om zoiets dan hadden ze geen tijd voor andere zaken!!

Ik denk ook niet dat iemand er een probleem van had gemaakt wanneer er oprecht was gezegd dat er een fout gemaakt is en dat het nooit had mogen gebeuren. Het is het gedraai en vergoeilijkend gepraat wat het publiek ergert.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:42

Nou mooi is dat zeg. Dat arme dier. En dan ook nog goed keuren. Ja nu gaat iedereen het zo proberen dalijk! Ik mag het niet hopen voor die dieren. Boos!

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:43

ik denk dat het welzijn van de pony lang niet zo beschadigd is, van menig ander paard.. Daar naast kunnen we het nog zo erg vinden, maar terug draaien is onmogelijk... Er is nu hoge ophef over, en over een maand hoor je er bijna niets meer van...

Okeej ik begrijp ook 1 ding niet... waarom coby niet van de trainingsmethode mocht afwijken... Een instructrice is er toch er voor om je van zulke trainingsmethodes af te houden?? Die moet ingrijpen voor het gebeurt.. Begrijp wel aan een kant, dat ze angela heeft willen laten zien waarom het fout is... Dan zie je het veel beter, en dan weet je het ook waarom je dat niet meer hoeft te doen!!

Maar ja zo kun je naar menig manege bewijze van gaan... In welk ponymondje van een manege is er nooit kei hard in getrokken... Of eens een flinke bijzet aangezet omdat die niet braaf is..
Ik vind gewoon dat ze wat laat reageren en nu gebeurt er iets dat in de media verschijnt en het is opeens wereld nieuws, terwijl het dagelijks gebeurt... Dan hadden ze ook al 20 jaar eerder in kunnen grijpen of niet?? en duidelijkere regels kunnen stellen... Maar ja het KNHS is ook wat langzaam, en traag in zulke dingen hoor...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:46

Urielle schreef:
Whisperke schreef:

Ik denk ook niet dat iemand er een probleem van had gemaakt wanneer er oprecht was gezegd dat er een fout gemaakt is en dat het nooit had mogen gebeuren. Het is het gedraai en vergoeilijkend gepraat wat het publiek ergert.

Klopt!
ze 'ontlopen zo hun verantwoordelijkheid' als het ware..
Kan het even niet beter omschrijven Bloos

En tuurlijk zijn er zieligere zaken in menige manege, maar daar gaat in deze discussie niet echt over geloof ik?

en veranderingen..hebben meestal (veel) tijd nodig..jammer, maar ja, niks aan te doen Ach gut

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:49

nou het gaat om de discussie over het welzijn van de pony... Dus dan gaat de discussie heel diep!! En ja dat er nu net coby van balen en angela bij moet staan dat maakt het alleen wat interessanter

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:50

Helaas gebeuren deze dingen meer als we denken hoor. Maar dan meestal achter gesloten deuren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:50

Geloof gerust dat dit over een maand niet over is, dit soort verhalen blijft hangen.
Maar even een ander vraagje: Stel je rijdt op een EK. Denk je dat dat het moment is waarop topruiters -met al hun management en planning om op het juiste moment te kunnen pieken- een nieuwe trainingsmethode uit gaan proberen? Knipoog
Zou dit het moment zijn waarop je dus een andere manier van bijzetten gaat uitproberen met je pony?