Update: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Update: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:19

Tja, pleit er maar weer voor dat je naast je paarden ook je kinderen moet opvoeden om met dieren om te gaan.
Dit geldt voor honden EN paarden... and for that matter elk dier trouwens.
Kinderen zien de subtiele waarschuwingen van dieren niet en gaan vaak onbedoeld over grenzen heen. Dat moet je ze wel bijbrengen, en er altijd bij zijn. Dat kost tijd, moeite en aandacht... en dat heeft men er vaak niet voor over.
Teveel mensen zeggen: oh, die doet nooit wat... totdat het mis gaat.
Ik vermoedt dat het hier om een onoplettende ouder gaat. Heel dramatisch.... geen reden om het dier af te maken.
Dit gevaar schuilt echter altijd in het omgaan met dieren, en zeker wanneer je daarin fatale fouten maakt. En dat gebeurt veel, je hoeft er immers geen papiertje voor te hebben.
Dieren en mensen zijn me feitelijk evenveel waard, ik kan hier dan ook alleen maar treurig om zijn.... 2 trieste sterfgevallen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:21

Welshcobfan schreef:
Ik zag hier ook een aantal reacties van: waarom dan niet verkopen?
Ik denk niet dat je als ouder rustig kan zitten als je weet dat dat paard ergens is waar waarschijnlijk ook andere kinderen rondlopen, die hetzelfde kan overkomen als jouw kind.

Maar Welshcobfan, ik geloof niet dat we het hier over een valse hengst hadden, gezien het feit dat het dier al 18 jaar in het bezit was van deze vrouw. Is een dier zo vals als wat en er is niets meer aan te doen, dan is het een heel ander verhaal.
Snap je wat ik bedoel? Mijn paard tilt ook van alles op en ik heb geen idee hoe hij op een klein mensje die tussen zijn benen rondkruipt/-loopt reageert, eerlijk gezegd. Wie weet, ook wel niet zo lief. Dat is dan ook de reden dat ik mijn dochter optil als we hem even gaan aaien ofzo, maar ze mag nog echt niet bij de paarden rondlopen. Doodeng!!

Kleine kinderen horen niet bij paarden in het weiland of de stal te komen, zeker niet zonder goede begeleiding, wat mij betreft. Ik denk dat elk paard met een wat dominanter karakter heftig kan reageren op een kind wat zich nog niet bewust is van zijn lichaamstaal, de heftige bewegingen of eventueel schreeuwen enzovoort. Dat is gewoon levensgevaarlijk, maar wil dat dan meteen zeggen dat een paard vals is? Nou, sorry, maar dat geloof ik echt niet.
Dan ken ik heel wat valse paarden, die in de dagelijkse omgang met mensen met paardenkennis prima te handelen zijn.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:24

Nadya schreef:
Dan ken ik heel wat valse paarden, die in de dagelijkse omgang met mensen met paardenkennis prima te handelen zijn.......

En dat is waarom ik ook tot mijn antwoorden kom...paarden die met 2 benen in het slachthuis stonden want gemeen en onhandelbaar en noem het maar op...
Maar onder die noemer vallen maar erg weinig paarden...niet begrepen, niet juist behandeld (en dat kan ook verwend zijn) dan kloppen de woorden denk ik beter Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-07 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:24

Marigold schreef:
ik denk dat de hengst is afgemaakt om emotionele redenen.
en het dier heeft verder vast een mooi leven gehad.
het is hun keus, ze zijn er wel hun kínd aan kwijtgeraakt!

Dat denk ik ook, ja.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:25

Ik snap wat je bedoeld en ik denk ook niet dat deze mensen echt denken dat de hengst vals is. Het gaat hun meer om het idee dat het paard dat hun kind heeft gedood ergens terrecht komt in een plek waar ook weer kinderen zijn (en waar de ouders ook niet even goed opletten). Uit angst voor herhaling (en daarbij behorende schuldgevoels) snap ik heel goed dat ze niet voor verkoop hebben gekozen. Ik snap ook heel goed dat ze thuis niet meer dat paard aan konden kijken omdat het ze altijd herinnerd aan de dood van de kleine...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:26

Dat ze dat paard niet meer konden zien kan ik ook wel snappen...maar ik denk genoeg plaatsen waar dat dier veilig terecht kon Ja

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:27

Maar je kunt nooit zeker weten dat nooit kinderen komen...

christel1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:28

runningkawa schreef:
Dat ze dat paard niet meer konden zien kan ik ook wel snappen...maar ik denk genoeg plaatsen waar dat dier veilig terecht kon Ja

dat denk ik ook idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:29

Je kan niks zeker weten...
moet daarom een paard dood?
1 die je 18 jaar trouw is geweest

Ik weet ook niet zeker of ik straks levend thuis kom na het boodschappen doen....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:31

klijnliesje schreef:
Dit was echt het paard schuld en niemand anders en de keren daarvoor ook. Blijft het feit dat zijn opvoeding in zijn voorgaande jaren niet goed was daar heb je gelijk in maar dat konden wij toch niet veranderd krijgen. Het was een kreng en bleef een kreng.
En dat verkoop je aan niemand.
Dus is het niet de schuld van het paard maar van degene die hem aan jullie verkocht heeft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:33

runningkawa schreef:

Ik weet ook niet zeker of ik straks levend thuis kom na het boodschappen doen....

Niets is zeker in het leven en daarom wil je zo min mogelijk risico lopen. Deze mensen hebben voor deze manier gekozen als hun manier om risico te verminderen.

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:33

runningkawa schreef:

Denk je dat je de hengst die jou kind heeft vermoord ooit nog wil tegen komen?
Een hond word ook afgemaakt wanneer hij een kind dood.

Als de hengst dit een keer doen, wie geeft je dan de garantie dat hij het niet bij jou zou doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:35

Dus een dier doden dat al 18 jaar normaal was, mag?

Ik kan daar echt niet bij...
Mensen stappen vrolijk weer in de auto na een ongeluk, maar een paard moet maar dood....

Als een kind een keer met lucifers speelt, ook maar afmaken...is gevaarlijk Ja ( je snapt wel dat ik dit niet meen, maar komt net zo neer als een dier dat instictief iets doet)

Dat probeerde ik ook al te zeggen Katja, maar lukt me niet zo goed Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:36

Welshcobfan; jij vult aardig in, hoor. Knipoog

Ik heb geen idee of deze mensen dachten dat deze hengst misschien wel op een plek zou komen met andere kinderen e.d. Knipoog Ik denk zelf eerder (en dat vul ik ook in, hoor) dat ze deze beslissing hebben genomen door hun eigen heftige emoties en verdriet om hun verloren kindje. Ik zou mijn paard (waar ik overigens zielsveel van hou) ook niet meer willen zien, als mijn dochtertje door hem gedood zou worden. Maar ik denk (zeker weten doe ik het niet, want godzijdank heb ik het nog nooit meegemaakt) dat ik wel zo reeel ben om te weten hoe paarden in elkaar zitten en dat de combi 'klein kindje alleen bij een paard' sowieso nooit goed kan zijn. Kan ik dat het paard kwalijk nemen? Nee, ik niet. Wel mezelf, want ik ben degene die op dochterlief hoor te letten in haar peuterjaren (en daarna ook nog natuurlijk). Zo zie ik het.

Ik denk dat de hengst aan zijn einde is gekomen door de emoties van de moeder/ouders. Wel begrijpelijk, natuurlijk. Maar ik blijf erbij dat ik het niet eerlijk vind naar het paard toe. Maar da's mijn mening en zo heeft iedereen er blijkbaar andere gevoelens bij.

Judje

Re: Update in zaak: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:37

KellyG schreef:
is het paard afgemaakt?
das belachelijk zeg!

Inderdaad belachelijk! Dat vind ik nou echt verschrikkelijk!

Natuurljk is het erg dat het kindje is overleden, maar dat is niet de schuld van het paard, maar van die personen die hem niet goed in de gaten hebben gehouden (hoe hard en onbewust het ook is), maar een paard kan je hier de schuld niet van geven! Boos!

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:42

Voor het kindje zelf, de hengst en de eigenaren van de hengst vind ik dit afschuwelijk.
Voor de ouders van het kind zeg ik: eigen schuld dikke bult! Als je zo graag kinderen wilt, dan let er verdomme op waar je ze laat!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:43

Ik vind het sneu dat het paard is afgemaakt.
Als ze het kind in de gaten hadden gehouden, was dit misschien niet gebeurd.
Maar als deze mensen het paard hadden gehouden, konden ze het dier niet meer zoveel liefde geven als dat ze gedaan hebben, denk ik. Het paard heeft tenslotte wel hun kind gedood.
Wellicht hadden ze een nieuwe eigenaar kunnen zoeken.

Wat zullen de laatste uren voor dat paard verschrikkelijk zijn geweest....

Ik ben vroeger door onze eigen herdershond in het hoofd gebeten.
M'n vader heeft de hond nog net niet dood geschopt maar ook hij is afgemaakt door de dierenarts.
In zo'n situatie ben je nou eenmaal tot alles in staat...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:44

runningkawa schreef:
Dus een dier doden dat al 18 jaar normaal was, mag?

Ik kan daar echt niet bij...
Mensen stappen vrolijk weer in de auto na een ongeluk, maar een paard moet maar dood....

Als een kind een keer met lucifers speelt, ook maar afmaken...is gevaarlijk Ja ( je snapt wel dat ik dit niet meen, maar komt net zo neer als een dier dat instictief iets doet)

Dat probeerde ik ook al te zeggen Katja, maar lukt me niet zo goed Lachen

wie zegt dat hij 18jr normaal was? Kun je niet uit het artikel afleiden. Ja dat hij zn leven lang dienst had gedaan, dus dit kan in de sport ofzo zijn, maar daarom wil dit nog niet zeggen dat hij normaal was.
En wees maar zeker dat niet iedereen weer vrolijk in een auto stapt na een ongeluk.
en ja je kan hem wegdoen, maar wie zegt dat dit dier hierdoor gelukkig zou zijn?
Zolang je niet weet waarom de ouders deze beslissing genomen hebben kun je hier niet over oordelen vind ik.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:47

Lullig voor het kindje, maar om dan de hengst af te maken is ook wel weer wat overdreven!

Het is de schuld van de onoplettende ouders.. En hoe kan nu een kindje de paddock in kruipen? Dat is toch zoiezo gevaarlijk..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:47

Shezzit schreef:
Voor het kindje zelf, de hengst en de eigenaren van de hengst vind ik dit afschuwelijk.
Voor de ouders van het kind zeg ik: eigen schuld dikke bult! Als je zo graag kinderen wilt, dan let er verdomme op waar je ze laat!

Dit is misschien wel heel kort door de bocht gesproken, maar met minder woorden zeg jij precies wat ik denk....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:48

Wat is dit voor belachelijks!! Het paard afmaken! Ze hadden hem dan ook wel voor de zekerheid kunnen laten casteren en bij andere ruinen neerzetten, dat is toch een veel betere stap?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:49

wel heel erg, maar de mensen moesten dat paard niet afmaken, maar beter op het kind letten

karlos

Wat idioot om dat paard af te maken. Er was vast wel een andere oplossing te vinden. Tuurlijk zou ik dat paard ook niet meer willen als hij zoiets heeft gedaan. Maar om dan een paard dat 18 jaar bij je is zo af te maken Verdrietig .

Geen woorden voor Boos!

_Henrieke

Shezzit schreef:

Ik vind het echt heel erg dat je dit zegt.
Denk je echt dat een weldenkende ouder zomaar hun kind bij een hengst laten, zonder toezicht?
Het klinkt nu een beetje alsof het hun eigen schuld is dat hun kind dood is.

Ik geloof ook dat het afmaken van die hengst zowiezo een daad uit emoties is, als je kind overlijdt ben je echt niet meteen in staat om 'objectief' te kijken. Hun eigen kind is dood.

Vanessa

runningkawa schreef:

Dan moet de tram waar jij onder lag ook maar naar de sloop, ook al heeft ie al 18 jaar trouwe dienst bewezen!

Grapje natuurlijk. Maar ik ben van mening dat dit paard het kind niet met opzet heeft vermoord. Dat het gewoon een ongeluk was. Helaas ligt het lot van de hengst in handen van de ouders en hebben deze besloten het dier af te laten maken. Heel heel triest.