‘Lelijke’ veulens gered van worstfabriek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yyy

Re: ‘Lelijke’ veulens gered van worstfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:13

pff volgens mij zitten er veel penny's hier...

het is al jaren zo dat paarden die niet verkocht worden vaak naar de slacht gaan.. natuurlijk is het heel erg maar waarom deze 16?veulens redden en de anderen die daar staan niet?

en in nederland worden er niet veel paarden geslacht in verhouding met andere landen, nederlanders eten weinig paarden vlees..

en ik moet zeggen dat ik dit niet leuk vind maar of ik het erg vind? nee er zijn wel ergere dingen... ik zou liever een paard zijn die een goed leven heeft gehad of een kort maar gelukkig leven, dan een onverzorgd lelijk mishandeld dier. laten ze de dieren die mishandeld worden maar redden dat vind ik erger dan een dood zonder pijn of zelden pijn..

en ik zou persoonlijk ook geen lelekerd willen hebben hoor.. als ik een paard kopen zou, zou ik een goed karakter willen hebben en een mooie

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:16

santotje schreef:
wat erg Huilen

je koopt tog geen pony om zijn uiterlijk, maar tog om zijn karakter!!

sorry maar hier heb ik gewoon egt geen worden voor

Wat voor woorden heb je voor bio industrie kalfjes, die nooit het daglicht zien, eendagskuikens -heeft geen verdere uitleg nodig denk ik? Lachen -, biggetjes en alle andere dieren. Zij worden geslacht zonder dat er een haan naar kraait laat staan de dierenbescherming. De dierenbescherming hoort verdorie zielige dieren te redden, paardenvlees is vele malen diervriendelijker vlees dan het gemiddelde biefstukje bij de supermarkt.

Zolang mensen frikandellen, kroketten en zelfs paardenbiefstuk eten zullen er paarden geslacht worden, het heeft absoluut geen nut om slachtdieren op te kopen als er vraag naar is. Dit is imo een van de domste dingen die een dierenbescherming kan doen.

Er is gewoonweg een overschot aan papierloze veulens, laat die fokker lekker zitten met minder geld voor die veulens, mss gaat hij er dan over nadenken en gaat hij minder fokken of met papier fokken. Volgend jaar heeft deze fokker weer lekker een wei vol veulentjes staan die niemand wilt hebben.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:24

Jen33 schreef:

Wanneer ben je een Penny dan? Als je het zielig vind dat dieren vaak een erg leven hebben en worden geslacht!!!? Dat is heel erg!!!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:25

ik vind het niet leuk voor die pony's maar er zijn wel ergere dingen op de wereld

maar ik hoop dat ze een goed tehuis krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:27

Marigold schreef:
wij zijn hier met elkaar paardenliefhebbers toch, dus daarom is het voor 'ons' lastiger dat veulens naar de slacht gaan dan bijvoorbeeld lammeren en kalveren.
het is ook wat je gewend bent, wij weten hier niet anders dan dat kalfjes en lammeren vee zijn, en we vinden paarden huisdieren.
althans, zo denk ik het, en volgens mij wel meer mensen met mij.
niet dat het niet zielig is voor de andere diersoorten die dan vee zijn, maar een veulen is levend zo mooi, en ik vind het altijd zo zonde als het dood moet..

Ik ben ook paardenliefhebber, maar ook dierenliefhebber in het algemeen. Het zal mij echt een worst wezen of er nou een kip of een paard geslacht zou moeten worden..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:32

moniquelucky schreef:
Jen33 schreef:

Wanneer ben je een Penny dan? Als je het zielig vind dat dieren vaak een erg leven hebben en worden geslacht!!!? Dat is heel erg!!!

Nee, wanneer je het "sielugh" vind dat deze "paardjuhs" naar de slager gaan en vervolgens nu lekker aan een biefstukje zit.
Als je het dus enkel zielig vind omdat dit toevallig paarden zijn

verder wordt ik echt simpel van dit topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:36

noem mij dan maar penny
Kan er niet wakker van liggen
Hier lopen nu schapen van de buurman omdat we teveel gras hebben...laat ik dan toch liever 2 paardjes extra zien rond hupsen ;j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:38

maar waarom perse die paardjes kawa als er zat paardjes op internet staan (die anders ook gerust naar de slacht gaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:40

Omdat ze zoals eerder gezegt is daar een godsvermogen voor gevraagt wordt
En ja ik kan de verzorging dubbel en dwars betalen, ook als ze ziek worden. Maar als ik dan voor de aanschaf een dol bedrag neer moet gaan tellen...nee dat vertik ik....
Je schrikt je toch rot naar de vraagprijzen op bijv marktplaats...ik ben ouderwets en denk dan wat de guldenprijs is.....

Kan ik dan een paardje wat zogenaamd lelijk is een kans geven..waarom niet Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:45

tuurlijk, snap ik, en ik weet dat jij de kosten kunt dragen (of nouja, dat weet ik niet, maar dat trek ik gewoon niet in twijfel)
Daarbij scheelt het dat jij niet in termen als egt een sielugh paardjuh, loopt te smijten,
Vind deze trouwens ook nog steeds flink aan de prijs hoor,
En op marktplaats... tja, je kan alles vragen, maar of ze er ook voor weg gaan is een tweede natuurlijk

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:51

Ik vind het ook wel zielig om t zo te lezen, maar ik vind dat je wel een beetje reeel moet nadenken. Wanneer iemand van ons op zoek is naar een paard, zoek je toch ook een paard uit die goed gebouwd is, uitstraling heeft ect.? Naar dat soort paarden is nou eenmaal meer vraag. Daar draagt heel paardrijdend nederland aan bij. De fokkers kunnen moeilijk jaar in jaar uit blijven zitten met een hoop veulens. Daar is het verzorgen van een paard te duur voor. Ik vind wel dat de paarden het goed moeten hebben en dat goed gelet moet worden op transport enzo, maar feit is dat niet alle paarden tot hun dood gehouden kunnen worden...

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:15

Kirsten_S schreef:
Ik wil ze allemaal wel kopen als ik het geld had !

Geen een paard is lelijk! het is gewoon een kwestie van smaak! Maar dat geeft hun nog geen reden om ze maar 'weg' te doen!

Helemaal eens Kirsten!

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:24

runningkawa schreef:
noem mij dan maar penny
Kan er niet wakker van liggen
Hier lopen nu schapen van de buurman omdat we teveel gras hebben...laat ik dan toch liever 2 paardjes extra zien rond hupsen ;j

Tuurlijk is het leuk om een paardje uit de ellende te kunnen redden.
Het Penny-gevoel wat ik erbij krijg is dat de hele discussie nu bijna op het woordje "lelijk"lijkt te blijven hangen. En daar gaat het toch helemaal niet om? Het gaat erom dat er 16 veulens naar de slacht gaan en dat iedereen daarom ophef maakt. Omdat het toevallig in de krant staat? Hoeveel veulens gaan er per jaar de worst in denk je? Maar omdat deze lelijk genoemd zijn mag het niet.
Een markt bestaat altijd uit vraag en aanbod. Zolang het aanbod groter is dan de vraag hou je een overschot (en laten dat nou vaak net niet de mooiste paarden zijn...), en dat overschot moet ergens blijven.
Die paardjes die nu bij mensen ondergebracht zijn (vanuit de kerstgedachte äch laat ik eens een veule redden), ik geloof er helemaal niks van dat die nu lang en gelukkig leven bij dezelfde eigenaar. En als ze dan volgend jaar bij de worstfabriek staan, staat de DB daar dan weer om hem te "redden"?
Daarbij zie ik hier vaak 6 pagina's discussie over zielig dit en dat, maar dat is wel lekker makkelijk vanachter je computertje. Ooit wezen collecteren/handtekeningenacties opgestart/protesteren over bijv. slachttransporten naar italie (daar is dit verhaal een sprookje bij)?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:35

leuke kerstactie van de db......
vind het nogal stom overkomen. alsof er nooit paarden naar de slacht gaan.

ben overigens wel verliefd op dat helemaal linkse paardje.
kennissen zoeken nog een leuk paardje,toch maar eens voorzichtig vragen of ze interesse hebben.

Achmeddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:37

Penny of niet penny, Ik zie véél liever een penny die de paarden goed opvangt (van de roze strikjes e.d. afgezien. Huilen van het lachen ) dan de 'rijke' mensen die ze te lelijk vinden.

Ik vind het nog best leuke veulens. Ja Ze hadden ze ook hier mogen dumpen in een weiland. Lachen

Idd, leuke kerstactie. Ja

Kimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:09

Duitse dierenbeschermers hebben zestien bonte veulentjes gered die in Rotterdam zouden worden verwerkt tot worst.

Wie is die paardenslager in Rotterdam dacht dat er geeneen meer zat in NL
Dat er alleen nog maar noodslachtingen werden gedaan en dat de rest naar Buurlanden of verder gaan.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:07

gekvanfleur schreef:
leuke kerstactie van de db......
vind het nogal stom overkomen. alsof er nooit paarden naar de slacht gaan.
.

Ik vind het wel een goede aktie, wordt er weer een keer aandacht aan geschonken.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:35

Er zitten zat slagers in Nederland hoor.

Ik vind 't zeer jammer dat de db aandacht schenkt aan de paardenslacht (die in de meeste gevallen niet heel zielig is), dan aan de bio industrie. Wat is diervriendelijker: een veulentje dat buiten heeft kunnen spelen of een kalf/kuiken/biggetje dat nooit zonlicht heeft mogen aanschouwen...

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:46

Jus_dOrange schreef:
Er zitten zat slagers in Nederland hoor.

Ik vind 't zeer jammer dat de db aandacht schenkt aan de paardenslacht (die in de meeste gevallen niet heel zielig is), dan aan de bio industrie. Wat is diervriendelijker: een veulentje dat buiten heeft kunnen spelen of een kalf/kuiken/biggetje dat nooit zonlicht heeft mogen aanschouwen...

Het is allebei erg maar dat neemt niet weg dat het goed is dat er wat aan gedaan wordt!!!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:43

Zoals heel veel andere sectoren in de economie, draait de fokkerij/paardenhandel net zo goed op marktwerking. Op het moment dat het aanbod beduidend groter is dan de vraag, zullen potentiële kopers dus enerzijds hogere eisen aan het aangebodene gaan stellen en anderzijds komt de daarvoor betaalde prijs onder druk te staan.

Blijkbaar worden er in Duitsland van dit ras dus veel meer veulens gefokt dan waar vraag naar is en dan is het "logisch" dat de "lelijkerds" overblijven en er geen baas voor te vinden is die er de volle mep voor wil betalen. De "fokkers" van dit ras die hun eigen afzetmarkt hebben "verpest" met teveel veulens van blijkbaar inferieure kwaliteit, kunnen dit alleen zichzelf verwijten.

M.i. zou dit "incident" voor iedereen die zich met het fokken van paarden, van welk ras dan ook, bezighoudt - en dan met name de kleine hobbyfokker - een leermoment moeten zijn: "Is mijn merrie echt wel goed genoeg om in te zetten in de fokkerij?" "Past de door mij uitgekozen hengst om mijn merrie door te laten dekken nu ècht wel zo goed bij haar?" "Hoe schat ik de kans in, dat hij in haar nageslacht daadwerkelijk significant verbeterend zal werken op haar minder goede eigenschappen?"

Naar mijn idee wordt nog te vaak de hengstenkeuze bepaald door argumenten van secundair belang (afstand, hoogte dekgeld, etc.) Hoe vaak zie je op de diverse internetfora niet de vraag langskomen: "Wie weet er een leuke hengst in de buurt van...?" en dan mag hij vooral liever ook niet te duur zijn.

Imo. zijn dat de mensen die het type veulens fokken waar het nieuwsbericht nu over gaat, en vervolgens buitelen ze over elkaar heen om om het hardst te kunnen roepen dat ze het "sielugh" vinden. Om vervolgens vanavond bij het eten weer lekker een biefstukje of karbonaadje naar binnen te schuiven, zonder zich één moment af te vragen wat voor leven de betreffende koeien of varkens gehad hebben. Ik ben bang dat deze veulens nu juist bij dit soort kneuzen terecht zullen gaan komen en zo wordt de cirkel vrolijk in stand gehouden.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:56

Ik vindt dat er beter moet worden gekeken naar het manier van fokken. Waarom zijn deze veulens ter wereld gebracht? Zonder dat iemand erbij na dacht dat het best lastig kan zijn om van zoveel jaarlingen af te kunnen komen. Ik ben het er niet mee eens dat deze dieren naar de slager zouden gaan dat zeker niet. Maar dit moet worden voorkomen. Mensen die dit soort dieren fokken omdat ze dat leuk vinden, omdat hun merrie dan een veulentje gehad heeft "zo schattig" zonder erb ij naar te denken dat die veulentjes niets toevoegen aan het niveau en de wil van de mensen in deze wereld. Deze veulens hadden nooit gefokt mogen worden.

Over vleeseten kunnen we een hele lange discussie houden. Ik eet helemaal geen vlees en dit vooral omdat er volgens mij in deze wereld te veel onnodig dierenleed verschuild zit in het houden en slachten van dieren, niet alleen het paard maar bij alle dieren die ervoor bedoeld zijn.

Veel paarden worden geslacht zonder een "goede" reden, er zitten genoeg dieren tussen die naar de slager gaan doordat ze niet mooi genoeg zijn, of ze nu 1,2,3 of 20 jaar oud zijn. Persoonlijk vindt ik dat er bepaalde regels moeten komen voor het slachten van paarden, dit zal een hoop "zinloze" paardenfokkers tegenhouden om door te gaan met fokken en een hoop paardenlevens dit bespaard blijven. Paarden fokken moet je doen om een beter "product" te creeren en er een doel mee te hebben, niet zomaar om te kijken of je wat verkoopt en anders het nog gewoon af kan laten voeren. Een veulen of jaarling hoort niet thuis bij de slager, er staan zoveel paarden bij de slacht die een hele hoop mensen gelukkig zou kunnen maken. Maar helaas dit moet de keiharde realiteit zijn.

Ik ben blij voor deze diertjes dat ze gered zijn ik hoop dat ze een mooi en zorgeloos leven tegemoed zullen gaan, zoals ieder dier verdient.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:03

moniquelucky schreef:
Het is allebei erg maar dat neemt niet weg dat het goed is dat er wat aan gedaan wordt!!!

Vind jij het goed dat deze manier van lukraak fokken maar beloond wordt door de veulens op te laten kopen door de dierenbescherming? Dit is absoluut de verkeerde manier van aanpakken, deze man gaat nu doodleuk verder met het fokken en volgend jaar heeft hij minstens net zoveel veulens waar hij niet vanaf komt zodat ze naar de slacht moeten. Het enigste wat de dierenbescherming heeft gedaan is 'm geld toegeschoven en zeggen dat mensen meer ondoordacht gefokte paarden moeten kopen.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:03

Jus_dOrange schreef:
moniquelucky schreef:

Vind jij het goed dat deze manier van lukraak fokken maar beloond wordt door de veulens op te laten kopen door de dierenbescherming? Dit is absoluut de verkeerde manier van aanpakken, deze man gaat nu doodleuk verder met het fokken en volgend jaar heeft hij minstens net zoveel veulens waar hij niet vanaf komt zodat ze naar de slacht moeten. Het enigste wat de dierenbescherming heeft gedaan is 'm geld toegeschoven en zeggen dat mensen meer ondoordacht gefokte paarden moeten kopen.

Nee, dat moet niet beloond worden maar ik vind het wel goed dat het onder de aandacht komt.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:07

ze zijn niet eens lelijk.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:08

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus excuses als er nu iets dubbel staat... beloof dat ik het hele topic nog een rustig door ga lezen als ik tijd heb Haha!

Waarom is dit zielig? Omdat het in de krant staat?
Mensen maken zich niet druk om dure sportpaarden die uiteindelijk door een blessure in de worst belanden ( terwijl het als grasmaaier een nog prima leven zou kunnen hebben), ook niet druk om koetjes die bewust gefokt worden voor de slacht....

Wat is het dan toch dat deze paardjes zielig maakt? Het 'lelijke' of het 'paardzijn' ?
Verder sluit ik me bij de reactie van jus d'orange hierboven aan..... Hiermee blijkt alleen maar weer dat de lukrake fok maar door en door gaat, als zelfs de DB deze dieren al gaat opkopen.