Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

apenstaartje

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:43

Foryourneeds schreef:
Het is niet zo dat wanneer een paard gedurende zijn carrière niet op de wei mag of bij andere paarden staan, dat hij niet oud kan worden Knipoog

Mee eens. Maar ook een paard wat niet dagelijks weide ziet vertoont per definitie stereotype gedrag of is ongelukkig Vork

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:47

ook waar Ja

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:48

Misschien hoort LDR hier niet, maar training van paarden wel. In het artikel wordt het ook genoemd. We maken "per ongeluk" ook veel paarden kapot zowel fysiek als mentaal door de training die we hanteren. Door de saaie rondjes (15 keer langs H komen bijvoorbeeld), het alsmaar schouderbinnen vragen omdat ie dat die dag wat minder doet en het zeker doorgeoefend moet worden, sporen tot bloedens toe, zagen in de monden tot bloedens toe, hulpteugels, teveel voer, te veel werk, te weinig werk, te weinig opwarming, slecht passende zadels, ruiters die niet kunnen zitten, teveel hulpstoffen, teveel poeders, eigenaren die zich een paard aanschaffen als ware het een fiets, groene mensen met groene paarden, etc. etc.. Allemaal zaken die naast huisvesting ook voor een gedragsprobleem kunnen zorgen ook al zet je paarden 6 uur buiten in een groepje.... je moet natuurlijk ergens beginnen, dat juich ik alleen maar toe, maar er komt nog veel meer bij kijken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:53

Zeker met je eens Monya.............. wat ik soms zie in de basissport/recreatief......... is echt, echt schrikbarend dierenleed.

Kan me er werkelijk heel boos over maken.

Zeker als ik dan zo een gruwelijk vergevingsgezind dier zie die helemaal afgestompt is .......

Ik heb ooit iemand in de verenigingslessen gehad en die heb ik verteld, dat als ze dat dier nog een keer een tik gaf met die zweep dat ze mocht gaan....

Kwam moeders naar me toe waar ik de moed vandaan haalde om haar dochter zo de les uit te sturen.......... moest ik nog gaan uitleggen ook dat dat arme dier zich al helemaal afsloot......

Naja heel gebekvecht geworden.......

en ik ben uiteindelijk weggelopen met de vraag of de volgende stap een varkensprikker werd.......

Gekmakend, echt

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:57

Natuurlijk dat is zo! Het begin is er! En dat vindt ik wel heel fijn!

Idd KiWiko!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:59

KiWiKo schreef:
Zeker met je eens Monya.............. wat ik soms zie in de basissport/recreatief......... is echt, echt schrikbarend dierenleed.

Kan me er werkelijk heel boos over maken.

Zeker als ik dan zo een gruwelijk vergevingsgezind dier zie die helemaal afgestompt is .......

Ik heb ooit iemand in de verenigingslessen gehad en die heb ik verteld, dat als ze dat dier nog een keer een tik gaf met die zweep dat ze mocht gaan....

Kwam moeders naar me toe waar ik de moed vandaan haalde om haar dochter zo de les uit te sturen.......... moest ik nog gaan uitleggen ook dat dat arme dier zich al helemaal afsloot......

Naja heel gebekvecht geworden.......

en ik ben uiteindelijk weggelopen met de vraag of de volgende stap een varkensprikker werd.......

Gekmakend, echt

Soms, heel soms, en dat is gewoon eerlijk, vraag ik me wel eens af waarom ik dit beroep heb gekozen..

Gelukkig kan ik "helpen" en kan ik daaruit mijn voldoening halen.

Je hebt pieken en dalen, dat heb je in elk beroep. Ik heb me oprecht ook wel eens afgevraagd hoe het toch komt. In de allerprilste basis is er iets fout in ons denken rondom paarden heen. Anky heeft iets goeds gedaan, maar tegelijkertijd willen jonge meiden ook die kant op, daarmee is het doel al bepaald: prestaties.

Prestatiedrang en handelsgeest heeft de cultuur gemaakt waarbinnen de meeste ruiters en hun dieren fungeren, die cultuur wordt ook als normaal beschouwd en algemeen geaccepteerd.

Maar er is meer mogelijk dan wat er zoal met onze dieren gedaan wordt.

Heel cru gezegd, maar als een paard zoveel zou kosten dan een gemiddelde hond verwacht ik dat er ook asiels voor paarden zouden bestaan. Ik vergelijk dingen soms wel eens cru: kijk naar het leven van de gemiddelde hond, die heeft het vaak beter dan onze paarden...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:14

De paardensport is inderdaad enorm breed geworden in korte tijd, en veel haalbaarder voor iedereen.... Het zou misschien zo stom niet zijn als het 'goed' houden van een paard weer moeilijker en duurder wordt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:14

Dus alleen voor de rijken Lachen Lachen wordt het weer een elitesport Lachen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:18

Idd en het wil niet zeggen dat mensen met meer geld beter voor hun paarden zorgen.
Ik sleepte slobber mee naar stal omdat een merrie echt met de dag vermagerde en de eigenaar die echt genoeg geld heeft vond het allemaal niet nodig...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:25

Euh... dat wou ik er nu net niet mee zeggen Scheve mond
Welzijn kost (naast tijd en opleiding) geld, dát wil ik ermee zeggen. En het hebben van een paard is nu misschien wel te eenvoudig te bereiken? met als gevolg dat onwetendheid een hoop 'schade' veroorzaakt....

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:30

Dat argument gaat naar mijn mening niet op. Onwetendheid heeft volgens mij niks met geld te maken...

En sommige mensen kunnen nog zoveel voorlichting krijgen, als zij denken dat zij het goed doen zullen ze niks met die voorlichting doen. Mits er sancties op staan...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:32

wel als paardenhouden gemoeid gaat met ruimte Lachen als elk paard in Nederland (ik geloof 40.000) minstens 20 vierkante meter bewegingsruimte moet hebben........... dan wordt die beweginsruimte goed duur Lachen

Kwestie van economie Lachen Lachen hoe hoger de vraag, hoe hoger de prijs Lachen en grond is duur........ heel duur

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:35

Cayenne schreef:
Toch vraag ik me af hoe ze dat gaan aanpakken.
Ik bedoel, 3 x 3 was toch de standaardmaat? Waar kwam die maat dan vandaan, en waarop was dat gebaseerd?
Ook welzijn?

Toch snap ik wel dat mensen zuinig op hun dier proberen te zijn, en het uit angst voor trappen oid, liever op stal zetten snachts. (Daarmee zeg ik dus niet dat alle paarden maar 24/7 op stal moeten staan Haha! )

dan aanpakken is echt niet zo moeilijk hoor.

In iedergeval kun je al verplicht stellen dat nieuw te bouwen stallen al aan bepaalde eisen moeten voldoen.
bv boxen van min 4 x 4 en het bouwen van paddocks met een minimale afmeting.

Daarna kun je bestaande bedrijven een aantal jaar geven om de boel te verbouwen.
Controleren kan in mijn ogen al op grote schaal omdat veel stallen zijn aangesloten bij de FNRS. Deze stallen zouden dan weer extra sterren kunnen krijgen op het gebied van welzijn voor de paarden.

En verder zijn heel belangrijk de mensen die gaan lessen op de manege's en hun paard stallen. Het is belangrijk deze mensen wijs te maken dat paarden ruimte en gezelschap nodig hebben. Als mensen daar naar gaan vragen komt het aanbod ook vanzelf.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:41

De boxafmetingen zijn in engeland al vastgelegd als minimaal 3,5x3,5...

Heb een poos terug een topic gehad over de standaardmaat, maar daar kwam eignelijk de conclusie uit dat de standaardmaat van de box niet direct is waar de pijn zit.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:44

Daar heb je ook weer een punt KiWiko...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:49

Bij ons zijn er net nieuwe stallen gezet voor veel geld via bedaf stallen, standaard maat 3 x 3. Ben er niet kapot van, de ponies hebben een lekkere stal, is ook veel schoner de volgende ochtend, maar de paarden, moet er nog aan wennen hoor, hij heeft altijd een grotere stal gehad, 3 x 3 is voor hem ook wennen merk ik.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:25

Het zou ook fijn zijn als er naast het verplichten van loopruimte, wettelijk ruimte kwam voor het aanleggen van paddocks en schuilstallen.

Probeer het maar eens...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:26

past vast niet in het bestemmingsplan.......... Knipoog

helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:40

Op de gemiddelde topstal komen de paarden meer naar buiten dan bij particulieren. Dat dat met een deken en beenbeschermers is, maakt dat paard echt niet uit. Over het algemeen lopen er paarden naast zodat ook het sociale contact er is en daarnaast wordt er vaak veelvuldig gebruik gemaakt van shetlanders als veilig vriendje.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:40

jee wat een goed stuk, klinkt als muziek in de oren.
Ze hebben het over meerdere soorten ruwvoer aanbieden op verschillende plekken. Alsik aan ruwvoer denk dank kom ik tot hooi, stro en kuil, welke smaken ruwvoer hebben we nog meer ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:13

Ik vind het ook goed klinken. Ja
Paarden die genoeg uit stal komen, samen met een ander.
Dat het eigenlijk niet de gewoonte is, is maar raar.
Een paard is een kudde dier en daar wordt zo hard overheen gedenderd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:19

russel schreef:
Bij ons zijn er net nieuwe stallen gezet voor veel geld via bedaf stallen, standaard maat 3 x 3. Ben er niet kapot van, de ponies hebben een lekkere stal, is ook veel schoner de volgende ochtend, maar de paarden, moet er nog aan wennen hoor, hij heeft altijd een grotere stal gehad, 3 x 3 is voor hem ook wennen merk ik.

Ik heb mijn stallen ook via bedaf. Ben zeer tevreden en ze waren relatief niet duur.
De maten kun je zelf opgeven, dus dat is niet de schuld van Bedaf.... Vind het een beetje negatief over komen tegenover Bedaf Rolleyes

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:21

KiWiKo schreef:
hoe oud is Prisco ook al weer geworden?????

is hij ook gelukkig oud geworden Nors opkijken Rolleyes

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:46

KiWiKo schreef:
ik ken enkele luchtzuigers die echt gewoon in de kudde op het land staan........ geen paaltje veilig, zo ken ik ook een aantal pasers.......

Ik ben het er wel over eens dat veel stalgebreken echt wel te wijten zijn aan het echt op stal staan hoor Lachen Lachen maar er spelen nog wel meer factoren mee Knipoog...

...zal best kunnen hoor, ken niet van allemaal de achtergrond maar ik heb er 5 gekend die zo luchtzuigend uit de opfok kwamen, en dus inderdaad nooit op stal gestaan

Een andere bekende oorzaak van stereotype gedrag is het afspenen. Als dat te vroeg of te abrupt gebeurt kan dat zorgen voor lichamelijke en mentale schade, en uit frustratie en stress kan het veulen dan gaan luchtzuigen of iets anders wat endorfinen oplevert.
Verder blijkt een heel groot percentage van de luchtzuigers maagzweren of tenminste maagklachten te hebben, en met het toedienen van een medicijn daarvoor verdwijnt het luchtzuigen dan. Kan best dat die veulens ook maagklachten hebben (gehad), door plotselinge verandering van levensstijl, door te weinig ruwvoer (het gal druppelt dan rechtstreeks in de darm, paarden hebben geen galblaas), door teveel stress, of alles samen.

Dus er spelen wel degelijk meer factoren, maar uiteindelijk zal het i.m.o. voor 99% terug te voeren zijn op omgevingsfactoren.

@ ForYourNeeds: Dat 'stalondeugden' overgenomen worden van elkaar is een achterhaald idee. Lachen Je ziet wel vaak dat meerdere paarden het doen op een stal, maar dat komt dan doordat de omstandigheden die het veroorzaken voor allemaal aanwezig zijn. Dus (wederom) puur een omgevingsverhaal.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:47

Ook niet van de moeder? Bvb het weven?