Nederland voert oorlog met paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MidasjeJarig

Re: Nederland voert oorlog met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:53

tja moeten ze maar niet gaan die keus hebben zij wel de paarden niet.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:57

Die keus is beperkt, hadden ze idd maar een ander vak moeten leren. Eenmaal soldaat staat op weigeren een gevangenisstraf.

En paarden hebben vwb het recreatieve gebruik ook geen keus.
Zelfs die van mij komen "vrijwillig" uit de wei naar me toe, omdat als ze dat niet doen er een machtsspelletje ontstaat dat ik net zolang volhou totdat ze met hun hoofd laag aan de grond, smakkend met hun tong naar me toe komen.

MidasjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:07

ja ik ik vindt het toch een wereld van verschil recreatie of oorlogs gebied.
Weet dat niet iedereen het zo ziet maar laten we even voorop stellen.

Ik ben dus echt mega tegen oorlog.
Vindt het zo verschrikkelijk, al die mensen en dieren die er nix aan kunnen doen dat gaat mij werkelijk aan het hart.
Ik denk dat ik daarom ook niet van mijn stand punt af kom,

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:10

Blijft dus een beetje struisvogelpolitiek.
Er is altijd wel een oorlog op deze wereld en dat zal niet veel anders worden.
En zowel mensen als dieren zijn zeer goed in het zich schikken naar hun lot. Veel anders kun je op dat moment niet doen.

Ik ben bijvoorbeeld principieel tegen files............

MidasjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:16

tja is niet anders en het is dus zeker geen struisvogel politiek laat dat duidelijk zijn ik ben het hier gewoon niet mee eens.
1 ding waar we het wel over eens zijn de files Haha!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:21

Huertecilla schreef:
Midasje schreef:
en dat noemt zich een paarden vriend laat me niet lachen

Nee hoor, alleen maar niet schijnheilig Schijnheilig
Ik ga voor míjn egoïstische lol op een paard zitten en manipuleer hen dat leuk te vinden Pling
Daar is níets altruïstisch aan. Bij joú ook niet, alleen verschuil jij je achter struisvogelargumenten.

hc

Waarom rijd je dan paard als ik vragen mag?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:29

KiWiKo schreef:
hmzzz waarom verbaast het me nou niks dat ik hier HC tegenkom Lachen Lachen Lachen

ik begrijp de redenatie helemaal, paard komt wel waar geen enkel ander voertuig kan komen....... zeker niet zo onopgemerkt.

En inderdaad er zullen best paarden verwond raken, of zelfs doodgaan......... heel naar. Maar dat doen er ook honderden per jaar gewoon in onze handjes omdat wij er niet goed mee omgaan

Precies, Kiwiko!

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:46

Huertecilla schreef:
Midasje schreef:
Ik ga voor míjn egoïstische lol op een paard zitten en manipuleer hen dat leuk te vinden Pling
Daar is níets altruïstisch aan. Bij joú ook niet, alleen verschuil jij je achter struisvogelargumenten.

hc

lijkt me duidelijk

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:47

eilleen333 schreef:
Huertecilla schreef:

Dat Lijst er al

VOOR MIJN EGOÏSTISCHE LOL Pling

hc

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:50

Pcies, en niet die van de buurman, buurvrouw of wie dan ook.
Paard doet gewoon (hopelijk) netjes (is de wens van de ruiter dan) wat de ruiter van hem vraagt.
Maar dat is weer een andere discussie Tong uitsteken

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:16

Wat ik me afvraag, nadat ik begrepen had dat nederland paarden gaat gebruiken in oorlog ipv er oorlog tegen te voeren Haha!, gaan ze nou die IJslanders gebruiken in Kazakhzstan of was dit alleen maar om te oefenen?

Dat ze die beestjes er in de winter willen gebruiken kan ik me nog wel voorstellen, maar in de zomer smelten ze daar weg of je moet zorgen dat ze echt alleen in de bergen blijven.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:22

HC: Ik snap de redenatie niet helemaal.

Ik snap wel dat je tegen de mensen ingaat die dit erger vinden dan de onschuldige mensen die in zo'n oorlog worden afgeslacht, zelf zie ik liever een groepje paarden naar de slacht gaan dan een gezin dat overhoop wordt geschoten.

Maar als ik jouw posts zo lees, lijkt het wel of je zegt:
Het is niet verkeerd om paarden in een oorlog te gebruiken, want oorlog is sowieso al verkeerd Verward

En bij veel Nederlanders hebben paardjes het ook slecht, dus het leger mag de paarden het mijnenveld opsturen Verward

Als ze die paarden nou zouden gebruiken om hulpgoederen aan te slepen, okee, dan zou ik zelfs misschien wel gaan geloven dat het om een wederopbouwmissie gaat. Maar ze hebben het hier over het slepen van mortiers, zware mitrailleurs en anti-tankwapens.

Het paard wordt weer gebruikt waar het ooit oorspronkelijk voor werd gefokt: oorlog. En dus maakt het niet uit? Negertjes zijn naar Amerika gebracht om daar als slaaf te dienen. Dus het maakt niet uit als we er nu weer slaafjes van maken? Ik vind het een teken van vooruitgang dat negertjes geen slaafjes meer zijn. Zo vind ik het ook een teken van vooruitgang dat we zo min mogelijk levende wezens in een conflict betrekken. Dieren zijn onschuldig. "Ja maar de mensen daar ook", denken sommigen. Inderdaad en zelf zou ik liever 100 onschuldige paarden bij een oorlog betrokken zien worden dan 100 onschuldige mensen. Maar om die keus gaat het helemaal niet! Die 100 mensen zitten er toch al en we kunnen kiezen of we er OOK nog 100 onschuldige dieren bij betrekken.

Dan kun je wel zeggen: ach, het is toch al erg, dus dan kan dit er ook wel bij.

Maar met die redenatie kun je net zo goed meteen een atoombom op Afghanistan gooien, het is er toch al een puinhoop.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:29

Nu het toch aanbrengt....... Zullen we niet gewoon een groot hek rondom dat hele gebied zetten en ze het lekker zelf uit laten zoeken. Komen ze er niet uit, dan boem bom er in en afgelopen Tong uitsteken

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:44

Huertecilla schreef:
Dat Lijst er al

VOOR MIJN EGOÏSTISCHE LOL Pling

hc

Tsja, niet iedereen kan lezen.... Clown . Ik las het woordje niet ertussen. Mijn excuses...

MidasjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:06

arno8 schreef:
HC: Ik snap de redenatie niet helemaal.

Ik snap wel dat je tegen de mensen ingaat die dit erger vinden dan de onschuldige mensen die in zo'n oorlog worden afgeslacht, zelf zie ik liever een groepje paarden naar de slacht gaan dan een gezin dat overhoop wordt geschoten.

Maar als ik jouw posts zo lees, lijkt het wel of je zegt:
Het is niet verkeerd om paarden in een oorlog te gebruiken, want oorlog is sowieso al verkeerd Verward

En bij veel Nederlanders hebben paardjes het ook slecht, dus het leger mag de paarden het mijnenveld opsturen Verward

Als ze die paarden nou zouden gebruiken om hulpgoederen aan te slepen, okee, dan zou ik zelfs misschien wel gaan geloven dat het om een wederopbouwmissie gaat. Maar ze hebben het hier over het slepen van mortiers, zware mitrailleurs en anti-tankwapens.

Het paard wordt weer gebruikt waar het ooit oorspronkelijk voor werd gefokt: oorlog. En dus maakt het niet uit? Negertjes zijn naar Amerika gebracht om daar als slaaf te dienen. Dus het maakt niet uit als we er nu weer slaafjes van maken? Ik vind het een teken van vooruitgang dat negertjes geen slaafjes meer zijn. Zo vind ik het ook een teken van vooruitgang dat we zo min mogelijk levende wezens in een conflict betrekken. Dieren zijn onschuldig. "Ja maar de mensen daar ook", denken sommigen. Inderdaad en zelf zou ik liever 100 onschuldige paarden bij een oorlog betrokken zien worden dan 100 onschuldige mensen. Maar om die keus gaat het helemaal niet! Die 100 mensen zitten er toch al en we kunnen kiezen of we er OOK nog 100 onschuldige dieren bij betrekken.

Dan kun je wel zeggen: ach, het is toch al erg, dus dan kan dit er ook wel bij.

Maar met die redenatie kun je net zo goed meteen een atoombom op Afghanistan gooien, het is er toch al een puinhoop.

Ik kan me hier het beste bij aan sluiten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:36

Arno, dieren worden gebruikt voor oorlog. Direct of indirect. Enig idee hoeveel honden er diréct ingezet worden? Hoeveel paarden índirect voor 'genees'middelen?
Het is door een vergrootglas naar één element kijken wanneer je daar de rijpaarden in het leger uitlicht en een absurdistische prioriteit in het licht van zeg .... euh kinderslachtoffers in Irak?!

Paarden worden dagelijks gewoon om je heen mis(be)handeld. De paarden in het leger hebben aanzienlijk meer kwaliteit van leven dan het modale hobbypaard in de Randstad.

Ik zie de toegevoegde waarde van het paard in moderne oorlogvoering en in het licht van het feit dat een europa een strijdmacht nodig heeft als zwaarwegender dan het relative gewicht van paardwelzijn daar.

Voor deze inzet is een inhoúdelijk argument: een daadwerkelijke toegevoegde waarde in terrein; een gebruíksdoel.
Jouw hobbylol is een veel minder zwaarwegend argument om op een paard zittend het hier op Bokt links en rechts als levensgevaarlijk afgeschilderde verkeer te trotseren.

Onder de streep is er geen argument vóór paardenleed of het risico daarop. Punt.
Het argument voor actieve inzet in het leger echter is tenminste nog inhoúdelijk met een perspectief van relativiteit. Net als het gebruik van paarden voor het winnen van sera.
Dergelijke argumenten kunnen door de ruiterij niet opgevoerd worden.

Als ik met mijn paard het verkeer of de bergen inrij neem ik risico. Ik vind dat onderschikt aan mijn lol.
Ik vind het dan schijnheilig en inconsequent om de échte toegevoegde waarde van met een paard Tora Bora inrijden niet te wllen zien.
Hoezeer ik mijn paarden ook waardeer zou ik zonder aarzelen op mijn paard met gevelde lans op de hunnen inrijden om mijn familie te verdedigen.
De NL samenleving vindt blijkbaar dat het conflict in afghanistan militaire inzet rechtvaardigt en dát rechtvaardigt de inzet van het paard wanneer dat nodig is.
Hoe je ook over het conflict in Afghanistan denkt, de paarden speelden/spelen een onvervangbare rol in bijvoorbeeld Tora Bora.
Wat is het argument voor de paarden die op Bokt voorpaginanieuws als verkeersslachtoffer komen? of de LDR-discussie?

Ja, en uiteraard is dat slechts mijn persoonlijke perceptie op basis van mijn subjectieve waarneming van het kleine stukje van de werkelijkheid in mijn beperkte blikveld.

hc

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:57

Als de Nederlandse aanwezigheid in Afghanistan GOED zou zijn, zou de inzet van paarden wat mij betreft ook goed te praten zijn. ECHTER, hoewel het wordt verkocht als hulpmissie, slepen de paarden geen chocolaatjes voor de kinderen door de bergen, maar mortiers en zware mitrailleurs. En natuurlijk wordt dat weer rechtgepraat, al dat zware geschut is vast en zeker nodig om degenen die hulp geven te beschermen. Maar ik geloof er simpelweg niet in dat je mensen kunt helpen als je die mensen met zware mitrailleurs onder schot moet houden omdat ze je anders overhoop schieten. Ja, ik scheer ze over één kam, maar wat is een taliban? De boer die op de akker staat en vriendelijk groet, pakt dezelfde nacht een kalasjnikov uit de kast.

Ook al zou je het met deze mening niet eens zijn, dan nog zijn we daar niet bezig met het verdedigen van ons gezin. Je eigen gezin verdedigen doe je als je eigen land wordt aangevallen. Dat is simpelweg niet het geval.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:22

randalinpony schreef:
Pharagirlke: dat zijn allemaal aannames.

Bovendien heeft een paard een prima geheugen, het is het beredeneren en begrijpen van zijn omgeving dat iets anders werkt dan bij een mens.

Je kan die laatste vraag dus aan mij stellen, maar niet aan een paard. Dat is nou net het verschil.

ik hoef die niet aan een paard te stellen want ik weet dat een paard liever in de polders zou lopen dan tussen de bommen.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:39

Is wederom een aanname, paard zal het je nooit vertellen.
Zijn tenslotte ook bijvoorbeeld fotografen die liever in een oorlogsgebied zitten dan in het oerwoud oid.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:15

Citaat:
ik hoef die niet aan een paard te stellen want ik weet dat een paard liever in de polders zou lopen dan tussen de bommen.

Misschien moet je de vraag eens anders stellen.
De meeste paarden in Nederland lopen niet in de polder maar staan 23/7 in een box van 3x3.
De meeste paarden in Afghanistan lopen niet "tussen de bommen" maar in de bergen en komen die bommen heel waarschijnlijk niet tegen. Voor ons lijkt het misschien eng en gevaarlijk daar omdat wij weten van de dreiging van aanslagen door de Taliban. De paarden hebben hier geen weet van, dus geen angst voor. Voor hen is het pas bedreigend op het moment dat er daadwerkelijk een aanslag of aanval plaatsvindt.
De vraag is dus niet of een paard liever in de polder loopt of tussen de bommen, maar of een paard liever de hele dag in een box staat dan door de bergen loopt.

Veruit de meeste aanslagen in Afghanistan (met bijvoorbeeld bermbommen) vinden plaats langs wegen en op konvooien. Die zijn, zeker in de grotere valleien van veraf te herkennen als NAVO-konvooien en dus een makkelijk doelwit.
Dit soort risicogebied is nu net de plaats waar de paarden niet ingezet worden omdat andere voertuigen daar veel beter geschikt zijn.

Daarnaast is de enige manier om de aanslagen te stoppen (nu "we" daar toch zitten is dat de belangrijkste doelstelling, voordat er sprake kan zijn van een eventuele wederopbouwmissie) te zorgen dat de Taliban zich niet na iedere aanslag kunnen terugtrekken in een gebied dat voor de coalitietroepen ontoegankelijk is. Dit kan door vervoermiddelen te gebruiken die hier wel uit de voeten kunnen, en bovendien niet zo opvallend dat ze de hele omgeving alarmeren door hun aanwezigheid, en dat zijn (helaas) op dit moment alleen paarden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:20

Even anders bekeken: in dat gebied barst het waarschijnlijk van de ezels, kamelen, paarden, ponys, geiten, schapen....enz... Dromen

Als die 9 ijslanders nou eens kunnen betekenen dat de oorlogsvoering dermate efficienter wordt, dat het leiden en risico van die andere dieren bekort of zelfs beeindigd wordt?

Ofwel, ik geef je een spelletje schaak: weegt het opofferen van 9 dieren op tegen het redden van enkele duizenden?

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:46

randalinpony schreef:
Even anders bekeken: in dat gebied barst het waarschijnlijk van de ezels, kamelen, paarden, ponys, geiten, schapen....enz... Dromen

Als die 9 ijslanders nou eens kunnen betekenen dat de oorlogsvoering dermate efficienter wordt, dat het leiden en risico van die andere dieren bekort of zelfs beeindigd wordt?

Ofwel, ik geef je een spelletje schaak: weegt het opofferen van 9 dieren op tegen het redden van enkele duizenden?

Dat sugereerd al dat de paarden dood zullen gaan, gewond zullen raken of op z'n minst elk moment op een bom kunnen stappen..

En dat is nou net niet het geval, de dieren worden niet in de gevechtslinies ingezet en ook niet gebruikt tijdens een aanval. Netzoals ze niet in gevaarlijke / mogelijke aanvals gebieden gebruikt zullen worden. Want wat heb je aan een paard in een gebied waar ze met raketten de oorlog voeren..?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:07

Grappig topic toch, een serieuze discussie over het lot van een paar paardjes in een oorlogsgebied waar (als één van de schokkend vele voorbeelden) een opgeblazen school vol kindertjes als "oeps, mijn fout", oftewel collaterale schade wordt afgedaan.
Gevoel voor perspectief érg ver te zoeken naar mijn mening...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:35

Kuggur schreef:
Gevoel voor perspectief érg ver te zoeken naar mijn mening...

Dat schrijven gelukkig verschillende hier ook.

Verder hééft het paard een onvervangbare niche-rol en helpt die de oorlog te verkorten. Heel konkreet was de al vaker genoemde inzet in afghanistan de enige manier om op de grond Tora Bora in te komen. Door de inzet van dragonders, dus van het paard, konden de amerikanen het bolwerk van de Taliban (en Al Queda) binnendringen. Dat heeft veel tijd en levens aan hun zijde 'bespaard'.

Vanavond was hier op het jounaal dat vandaag twee paarden en twee inzittenden van de auto die ermee in botsing kwam zijn omgekomen bij een ongeluk op een provinciale weg.
Was AllerHeligen, nationale feestdag hier, en lol-met-de-knol is duur betaald.

Zorg dat je eigen paard 24/7 met anderen op de wei staat en bedenk dat je met een buitenrit het paard blootstelt aan risicos voor jouw lól...
Voor de resssssssssssssssssssssssssssst.....

hc