Prijs van stro dit jaar ongekend hoog

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Re: Prijs van stro dit jaar ongekend hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:01

kaatje77 schreef:
Ook nog even off-topic. Tong uitsteken

Ik heb het geluk dat mijn paarden de hele dag naar buiten kunnen,maar ik ken ook zat stallen waar de paarden allen hun stal maar uit komen voor arbeid en vaak ook maar 4 x per week.
Heel treurig, maar het is niet anders.

Ik zie het heel erg graag anders, maar je kunt het niet iedereen kwalijk nemen dat hun paard niet zo lang naar buiten kan.
Bij sommige stallen zijn er regels die negaleefd moeten worden en als je als eigenaar het er niet mee eens bent, kun je op zoek naar een andere stal en dat geeft vaak een probleem.
Vandaar dat ze bij die stal blijven.

Weet niet met zekerheid of het zo is, is gis ook maar. Bloos

Moniek ook voor jou.Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:06

Beter 4 uur dan helemaal niks, wat op veel stallen ook is...

_Fieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:09

Bij ons is de stallig ook 10 euro omhoog gegaan. Echt heel erg vervelend.

Het stro bij ons komt uit Spanje. De kwaliteit is iets beter dan dat we hadden de afgelopen tijd. Maar goed kan je het niet noemen. Huilen
Laatst bijgewerkt door _Fieke op 27-09-07 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:17

Wij persen/verhandelen het stro zelf.Helaas was er dit jaar niet veel aan te komen en de kwaliteit is ook stukke minder.Ons stro komt nu uit Spanje.
Ze schrijven dat het stro 160 Euro per ton kost,het is wel veel duurder ,maar dit is een beetje overdreven.
Ik heb dus stro genoeg voor mijn paardjes Tong uitsteken

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:18

Jeetje wat heftig allemaal... misschien gaan mijn oude verzorgpaarden dan eindelijk in de winter naar buiten. Die komen 5 maanden NIET of NAUWELIJKS uit hun box...
Dat vindt ik pas een kwalijke zaak... daar mag de DB ook wel heen Boos!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:27

mirjamalvaro schreef:
Bij ons met 25 euro Scheve mond

25 euro omhoog is dat per maand?? Wow![/quote]

ja per maand Ja[/quote]

Heb je geen (stallings)overeenkomst waarin iets wordt vermeld over een maximale stijging per jaar a.g.v. hogere kosten van voer, strooisel, e.d.?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:28

Adriana schreef:
Jeetje wat heftig allemaal... misschien gaan mijn oude verzorgpaarden dan eindelijk in de winter naar buiten. Die komen 5 maanden NIET of NAUWELIJKS uit hun box...
Dat vindt ik pas een kwalijke zaak... daar mag de DB ook wel heen Boos!

ik denk dat dit bij de meeste paarden zo is,helaas.

de mijne ook,zolang de wei begaanbaar is blijft deze open
maar als het vertrapt gaat worden gooit de stalhouder deze dicht!

en dan komt de mijne er elke ochtend uit om te rijden of los te gooien
en dat ligt dan tussen 8.45 en 11.30 uur en verder heb ik geen tijd om naar stal te gaan.
soms heb ik de mazzel dat ze er s`avonds ook nog uit komt of even los of om te rijden.

en dan gaat met heel mooi weer en mooie graswei de wei in april weer open en anders in mei.

helaas niks aan te doen.

ik denk dat de DB het erg druk zal hebben om in heel NED alle stallen af te gaan om te kijken of en hoelang de paarden uit hun box komen.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:31

Op de manege bij mij is het lesgeld ook omhoog gegaan, ze moeten ook dankzij dit heel veel meer per grote baal stro gaan betalen.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:33

Dat is niet erg leuk, gelukkig hoef ik mijn stro niet zelf te kopen.
Zaagsel bij de onze paarden werkt ook niet, Daar is na een uur al niks meer van over. Vork

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:34

pmarena schreef:
Stalbedekking en brokken duurder.....misschien heeft dat wel het gunstige effect dat meer mensen hun paarden naar buiten doen zodat ze geen stalbedekking meer hoeven gebruiken , en het dier gras binnenkrijgt waardoor er ook minder brokken nodig zijn. Voor de paarden zelf een stuk interessanter !

En als baasje hoef je niet meer steeds uit te mesten en heen en weer te zeulen met dat paard : die vermaakt zich wel in de wei immers.

Of je nu mest uit de wei of de stal haalt? Ik zie het voordeel niet. Ook is in de winter de hoeveelheid gras (en voedingswaarde beperkt) zodat minder brok voeren ook een heel relatief begrip is. Ook de wei goed houden is voor veel mensen onmogelijk. Als je een stukje hebt van pak en beet 2.500 m² dan blijft er als weiland niet veel van over, maar veranderd het in een modderpoel.

Feit is dat veel landbouwgrondstoffen dit jaar een stuk duurder zijn geworden ook omdat er heel veel naar het buitenland wordt geëxporteerd.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:38

Bij ons gaan ze zoveel mogelijk naar buiten. In de zomer staan ze 24/7 buiten, maar in de winter is dit wel anders. Ze gaan zoveel mogelijk naar buiten, maar bij slecht weer (lees; regen + een te lage temperatuur, of regen + harde wind) blijven ze binnen en 's nachts staan ze sowieso binnen omdat we dan het weer niet in de gaten kunnen houden. We proberen dit van week tot week te bekijken.

In langere periodes van slecht weer probeer ik ze wel om en om of met tweeën in de binnenbak te zetten, maar dit is verre van praktisch. Kortom we doen ons best, maar het gebeurt wel eens dat ze maar een paar uurtjes per dag uit stal komen. Nu hebben we ruime en goed geventileerde stallen en lijken ze zich erg op hun gemak te voelen, dat is wel beter voor mijn eigen gemoedsrust.

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:39

het speelt al de hele zomer bij ons op stal mag je niet meer zelf stro pakken, mocht voorheen wel, en wordt er opgelet hoe je uitmest, er mag geen schoon strootje de mesthoop op en je mag niet te dik opstrooien.
steeds moet je iemand vragen om stro en aangeven hoe je hebt uitgemest en hoeveel je denkt nodig te hebben wordt ook op gecontroleerd.
lastig hoor, maar ja het schijnt overal moeilijk te koop te zijn en uit frankrijk stro halen is ook duur en erg slecht stro. Boos!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:43

wat is slecht stro dan? hoe ziet dat er uit?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:46

Ik denk dat ze met slecht stro bedoelt het stro wat nu het meest verkocht was.
Vorig jaar was alles mooi goudkleurig, en omdat de meeste oogsten "mislukt" zijn is het stro was grijsachtig van kleur.

Het is niet botergoud, zoals je van stro zou verwachten.

Tenminste. Ik heb van al onze oogsten al een paar balen in de stal gedaan en alles werkt perfect, hoor!

We hebben wel 1 vracht met balen waar wat groen doorheen zit.
Na het oogsten hebben we regen gehad en pas 2 weken later konden we het balen, en ondertussen natuurlijk de onderlaag gegroeid, maar verder geen last daarvan. Haha!

Ook als ik het in de stal doe, gaat het gemakkelijk los en stoft niet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:47

Cheveyo schreef:

mooi stro is goudgeel [ dat wij gelukkig] en slecht stro is bruin van kleur
dat is nat geweest voor het geperst is.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:47

Cheveyo schreef:

Keihard in elkaar gedrukt stro, niet meer uit te schudden, of heel stoffig, niet fris ruikend, bruin.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:48

Cheveyo schreef:

Kom maar eens kijken hier. Clown Ons stro is ook bedroevend slecht. We hadden het nooit op de wagen moeten laden... Maar ja, daar doe je nu ook niks meer aan, en zie maar eens beter stro te krijgen.

Cheveyo: slecht stro ziet donker van kleur, soms met zwarte plekken erin (het weer zit er dan in, stro heeft veel te lang nat gelegen). Het stro is kort en broos van stengel en stoft flink.

Het mooiste stro wat je kunt hebben is geelwit van kleur, ruikt lekker, heeft een mooie grove, stevige stengel en stoft nauwelijks. Dat stro hadden we vorig jaar, toen was het topkwaliteit.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:49

Bij mij op stal is de stroprijs ook 10 euro omhoog gegaan. De kwaliteit is gelukkig wel even goed als vorig jaar.

Hopelijk blijft de prijs volgend jaar hetzelfde. Dus met z'n allen duimen op een betere zomer Knipoog (en voorjaar).

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:54

Ronja schreef:
Wat moet ik me bij zo'n mat eigenlijk voorstellen? Ik heb dat nog nooit gezien. Is dat er zo één met gaten ofzo? En waar blijft de vuiligheid dan?

Bij ons is de stalvloer van beton met een afvoerput naar een soort riolering onder de stallen door.

Maar die mest blijft dan dus gewoon liggen? - tot je het weghaalt uiteraard Haha!

Klinkt helemaal als goed voor die stal matten. En ja alleen de mest blijft liggen.
Schoonmaken valt wel mee. Matten wegen 33 kg per stuk en zijn 1x1 meter.
Onze matten zijn van grovaflex
Laatst bijgewerkt door Ruud_O op 27-09-07 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:07

wij hebben dezelfde kwaliteit en prijzs als vorig jaar Pling

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:09

Ik ben blij dat ik de paarden zelf aan huis heb staan.Heb me vroeger ook altijd geergerd aan de prijsverhogingen op stal en nooit eens een prijsverlaging. Een snel rekensommetje....Mijn paard staat op vlas en verbruikt maximaal 1 pak vlas per week, vlas is nu 1,50 duurder,dus dat is 6 euro per maand.Daarnaast zijn de brokken 0,50 duurder geworden,dus samen met muesli kost dat nu per maand ongeveer 3 euro extra.De kuil is nog 3 euro duurder geworden, dus per maand is dat ongeveer 2 euro.Dan kom ik op een totaal van 11 euro duurder. Daarnaast krijgt pensionhoudster ook nog de btw terug ,maar moet ook inkomstenbelasting betalen ,dus een verhoging van 10 euro zou ik heel redelijk vinden,maar een verhoging van 20-25 euro is dus echt absurd.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:17

catalyst1 schreef:
Ik ben blij dat ik de paarden zelf aan huis heb staan.Heb me vroeger ook altijd geergerd aan de prijsverhogingen op stal en nooit eens een prijsverlaging. Een snel rekensommetje....Mijn paard staat op vlas en verbruikt maximaal 1 pak vlas per week, vlas is nu 1,50 duurder,dus dat is 6 euro per maand.Daarnaast zijn de brokken 0,50 duurder geworden,dus samen met muesli kost dat nu per maand ongeveer 3 euro extra.De kuil is nog 3 euro duurder geworden, dus per maand is dat ongeveer 2 euro.Dan kom ik op een totaal van 11 euro duurder. Daarnaast krijgt pensionhoudster ook nog de btw terug ,maar moet ook inkomstenbelasting betalen ,dus een verhoging van 10 euro zou ik heel redelijk vinden,maar een verhoging van 20-25 euro is dus echt absurd.

Dat ligt eraan of het een particulier is of een bedrijf.
Verder ben ik het met je een hoor Bloos
Een verhoging van € 25,- per maand is gewoon absurt.

Algemeen
Als je je paard in pension zet dan doe je er verstandiger aan om van te voren hierover afspraken (schriftelijk) te maken. En daarbij moet ook een maximum van de verhoging worden vermeld.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:18

Wij hebben nog even getwijfelt of we door zouden gaan met vlas of toch terug naar stro omdat dat toch goedkoper is maar wel veel meer werk. Ben ik blij dat we het erf nu vol hebben staan met vlas. Was ook wel duurder geworden maar niet zo absurs als stro. En dat moet je dan ook nog zelf van het land halen en wij moeten het bij iemand anders opslaan dus alles naar zolder sjouwen en als we het nodig hebben weer phalen met de vrachtwagen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:22

Mijn paard staat op stro en verbruikt zo'n 2,5 baal per week, dus pakweg 10 in een maand, voorheen 2.50 per baal, nu 4,15 dus 1,65 duurder. Dat is al 16,50, dan nog iets van 2 euro extra voor het duudere voer en dan kom je al op 18,50. Ik betaal niet voor mijn hooi dus die prijs stijging hoef ik niet mee te nemen. Doe je dat wel kom je al snel boven de 20 euro uit, zo raar is dat dus niet.

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:25

Ik heb een grote baal stro gekocht, na de nieuwe oogst dus. Een grote van 2 bij 1 meter ofzo. Ja zei de boer waar we het altijd kopen de prijs is gestegen! We betaalde eerst 40 euro en nu hebben we 45 betaald Haha!