Plannen voor 'paardenwijk' in Emmeloord

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: Plannen voor 'paardenwijk' in Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:27

Roadracer schreef:
Nou, ik vond de informatie-avond informatief ( Clown ) en heb ons definitief uitgeschreven Scheve mond
Ten eerste vond ook ik het jammer dat het voor slechts 1 type woningen (de 2-onder-1-kap) uitgewerkt was. Vooral aangezien dat begon met een startbedrag van 325.000 euro...
Op zich is dat nog reeël, maar vervolgens kwamen daar nog kosten bij van heel het hippisch gedeelte, servicekosten enz. enz. Snel rekensommetje geeft aan dat je al heel snel op 400.000-450.000 euro uit gaat komen.
Ook werd er verteld dat er uitgegaan is van een minimale weidehoeveelheid van 50 m2 (!!!!!!!!!) per paard. Maar dan wel een tuin van ongeveer 200m2. Sorry hoor, maar mag ik aub die 200m2 tuin inleveren zodat mijn paard ook echt wat gras kan eten? Oke, het zijn minimale hoeveelheden, maar hoe groot is de kans dat de gemeente de weidehoeveelheid verviervoudigd? (Even voor het plaatje: een 20x40 rijbak heeft een oppervlakte van 800m2, dus ik vind 50m2 geen reeël minimum). Bovendien: zelfs al wordt het weiland vele malen groter, hoeveel duurder wordt het dan weer?

Ik denk dat het project zeker kans van slagen heeft, er zijn denk ik genoeg mensen te vinden voor wie dit het summum is. Dat zal dan echter met name de categorie mensen zijn die liever een 20x60 overdekte rijbaan van 30.000 euro heeft, dan een weiland voor hun paard. Ik behoor niet tot die categorie, daarom dus uitgeschreven Pling .

Was dit in Almere?
50m2 is de minimummaat voor een paddock voor 1 paard.....niet voor weide. men heeft dus de uitgangspunten van het minlnv gevolgd met minimummaat paddock voor 1 paard.
Daar zou ik ook niet happy van worden. Voor weidegang voor 1 paard heb je minimaal 2000 m2 nodig in mijn ogen...voor meerdere paarden een veelvoud daarvan!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:38

polly2 schreef:
Was dit in Almere?
50m2 is de minimummaat voor een paddock voor 1 paard.....niet voor weide. men heeft dus de uitgangspunten van het minlnv gevolgd met minimummaat paddock voor 1 paard.
Daar zou ik ook niet happy van worden. Voor weidegang voor 1 paard heb je minimaal 2000 m2 nodig in mijn ogen...voor meerdere paarden een veelvoud daarvan!

Ja, dit was in Almere. En het werd me niet helemaal duidelijk waar die 50m2 vandaan kwam, maar dat was dus WEL als weiland bedoeld...paddocks komen er sowieso niet namelijk. Ik weet niet precies wat de norm is bij een kudde paarden op een wei, maar dit is een lachertje. Dan kan ik net zo goed mijn paard 24/7 in de stal zetten. En dat wilde ik nou juist niet Knipoog

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:58

Ik heb uiteindelijk geen uitnodiging meer mogen ontvangen. Helaas! Maar als ik de startprijzen lees, is het ook wel (ver) boven mijn budget! Dan gaat het feest voor mij dus niet door. Ik ben heel benieuwd hoe het in Emmeloord gaat. Ik hoop daar binnenkort meer informatie over te mogen ontvangen!

nance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:40

ja ik hoop binnenkort ook meer informatie over emmeloord.
Wat ik ook raar vond is dat er maar 24 woningen komen in almere, en misschien wel bv. 50 aanmeldingen. Mijn man vroeg of er dan geloot werd, maar dat werdt niet gedaan. Dus komen er alleen de vrienden en bekenden van elkaar daar te wonen. Vriendjes politiek dus.

Misschien kunnen we zelf iets opzetten, voor ook een wat goedkopere prijsklasse. Als we de handen in een knijpen kan er misschien iets uit de grond komen.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:37

Ook wij zijn geweest. Zoals het plan er nu ligt, is het niets voor ons. Veels te veel luxe voor de mens en veels te weinig luxe voor het paard. Natuurlijk is het zo dat je als vereniging gaat beslissen hoe het eruit komt te zien. Maar het perceel wat nu is toegewezen, laat gewoon niet het houden van paarden toe zoals ik dat zou willen. Ik wil, en ik denk meerdere paardenmensen met mij, dat mijn paarden het helemaal top hebben. Als ik daarvoor (iets van) comfort aan mijn kant moet inleveren, doe ik dat graag. De opzet zoals gisteravond is getoond, ging naar mijn mening, veels te veel uit van het comfort van de mens.

Wat me vooral tegenviel, is dat als je de servicekosten en alles bij elkaar rekent en dat alleen doet voor het paardengedeelte. Wij veel meer kwijt zouden zijn voor onze paarden en daar veel minder voor terugkregen. Zoals het nu berekent was, waren de faciliteiten voor de paarden:

- Overdekte binnenbak (aan 2 zijden, korte en lange zijde, open)
- Stallen van 3.5 bij 3.5 met zadelruimte en warm/koud water spuitplaats. Deze waren getekend aan de binnenbak, waarbij alleen de buitenste rij stallen (25) een buitenluik hebben. De binnenste rij stallen kijkt dus alleen op de gang uit.
- Weide van 50m2 per paard (??!!)
- Wel was er zeer ruim ingetekend voor trailerplekken en vrachtwagenparkeerplaatsen.

Servicekosten en hypotheeklasten van het hippisch gedeelte kwam op ongeveer €200,- voor 1 stal.

Wat ik nu heb:

- Overdekte binnenbak
- 2 buitenbakken
- 1 roundpenn
- 1 stapmolen
- warm/koudwater spuitplaats
- Weiland van 2 hectare met schuilstal voor mijn eigen paarden
- Dit alles in Woudenberg, aan het gigantische uitrijgebied de Treek

Ik betaal voor hetgeen hierboven minder dan €200,- per paard.

Wat ik vooral had verwacht was een betaalbare manier om paarden bij huis te hebben (misschien wilde ik wel voor een dubbeltje op de eerste rang hoor). En dat bood de opzet die gisteravond neergezet werd, totaal niet. Maar ik ga er zeker nog even mee door, want uiteindelijk zijn wij als geinteresseerde degeen die besluiten hoe het eruit komt te zien.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:02

Ja Rietveld, dat is ook precies de indruk die ik ervan had. Op basis van het plan, én de bijbehorende prijzen, is het gewoon absoluut niet leuk en niet haalbaar om hieraan mee te doen. Aangezien ik de indruk kreeg dat de initiatiefnemers inderdaad meer voor luxe voor de mens, en niet voor het paard hebben gekozen, is dat alles bij elkaar voor mij de reden geweest om mij voor dit project definitief af te melden.
Mijn paardje blijft dus voorlopig lekker in Zeewolde staan, en ik droom nog even verder over het concept paard aan huis. Wie weet dat ik rond 2010 financieel zelf mogelijkheden zie voor een stukje weiland aan huis Knipoog

MaCHo_LoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:03

Ik zie net in de mailbox dat mijn moeder ook interesse heeft Nors opkijken Dat had ik niet verwacht! maarja, interesse alleen zegt natuurlijk nog niks!
Eerst maar eens kijken hoe ze dat in Emmeloord gaan doen met de weidegang!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 23:12

@ Rietveld: dat is goed omschreven over wat ze bieden. Zoals ik het zo zie doe ik ook niet mee met Almere. Emmeloord wil ik nog afwachten. Daar hebben ze het ook meer over weidegang, meer faciliteiten enzo, dus wie weet is dat voor mij interessanter.

@ Nance1: Ik zou zeggen: doe een gooi! Ik wil wel mee kijken hoor! Ik vind het idee op zich heel mooi! Misschien is er met een stel een mooie hoeve over te nemen, waar een paar appartementen/woningen ge(ver-)bouwd kunnen worden met stallen, bak en weide! Ja

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:12

Zoals we al eerder gezegd hebben:

Het gaat worden zoals de vereniging overeen komt met elkaar. Zijn jullie wense dus heel anders, maar wel realistich, dan wordt het hele plaatje anders.

Het enige wat vast ligt is dat we als vereniging een Hippisch deel gaan maken en als vereniging een woonwijk. Verder heeft iedereen evenveel inbreng. Dat van ons was maar een voorbeeld....

Dit hebben we geprobeerd uit te leggen, maar zoals ik hierboven lees is dit nog niet voor iedereen helemaal duidelijk. Misschien zo beter Knipoog

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:20

Ik heb de tekeningen gezien.. werk bij een ingenieursbureau en daar viel dit plan idd op de mat een aantal weken geleden.. (wist niet of het al openbaar was, anders had ik het hier wel neergezet)

Ik moet zeggen.. het lijkt me helemaal niks... Als je hier leest, hoeveel gezeur er onderling is op pensionstallen.. dan lijkt me dat dit in zo'n dorp helemaal niet goed kan gaan.. Alle faciliteiten zijn aanwezighoor..

Het ziet er echt wel goed uit.. maar paardenvolk bij elkaar zetten betekent eigenlijk de start van een nieuwe docusoap met veel ruzie en intriges..

Ik zou er niet aan moeten denken in ieder geval.. Lachen

(nu heb ik wel makkelijk praten met paarden aan huis.. weet ik hoor, maar als dat niet het geval was, zou ik er nog niet voor kiezen)

nance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:46

Agossie schreef:
@ Rietveld: dat is goed omschreven over wat ze bieden. Zoals ik het zo zie doe ik ook niet mee met Almere. Emmeloord wil ik nog afwachten. Daar hebben ze het ook meer over weidegang, meer faciliteiten enzo, dus wie weet is dat voor mij interessanter.

@ Nance1: Ik zou zeggen: doe een gooi! Ik wil wel mee kijken hoor! Ik vind het idee op zich heel mooi! Misschien is er met een stel een mooie hoeve over te nemen, waar een paar appartementen/woningen ge(ver-)bouwd kunnen worden met stallen, bak en weide! Ja

Wat ik eruit begrepen heb, is dat het zowieso die 2 onder 1 kap blijven.
En waarom wordt er niet gelood bij meer inschrijvingen dan woningen? Of is het zo dat jullie uitkiezen wie wel en wie niet.
Ik vind 200 seviceskosten ( of liever gezegt stallings kosten) veel te duur. Ik zit nu voor 80 euro meer op de beste manege van nederland ( hippish onder nemer van het jaar geworden), met alle luxe en facilliteiten erbij.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:32

nance1 schreef:
Agossie schreef:

Wat ik eruit begrepen heb, is dat het zowieso die 2 onder 1 kap blijven.
En waarom wordt er niet gelood bij meer inschrijvingen dan woningen? Of is het zo dat jullie uitkiezen wie wel en wie niet.
Ik vind 200 seviceskosten ( of liever gezegt stallings kosten) veel te duur. Ik zit nu voor 80 euro meer op de beste manege van nederland ( hippish onder nemer van het jaar geworden), met alle luxe en facilliteiten erbij.

Het hoeven zeker geen 2/1 kapwoningen te blijven. Deze hebben we uitgewerkt, aangezien hier het meeste vraag naar is. We kunnen natuurlijk wel alles gaan uitwerken, maar het verandert toch, omdat nog niet de hele vereniging bij elkaar is, dus we moeten wachten op wat een ieder wil.

Degene die als eerste lid worden, hebben een huis. Zit het vol, dan gewoon op volgorde van inschrijving.

nance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:38

Is er nog nieuws?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:25

Goeie vraag! Ik heb niets meer gehoord, ook geen info ontvangen...

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:17

Er wordt een verslag gemaakt, olgens mij volgende week. Deze wordt dan naar alle geinteresseerden opgestuurd.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:06

Vandaag stond er in de telegraaf weer een heel stuk over dit dorp in Emmeloord. Het zou zo zijn dat al 200 mensen zich hadden ingeschreven.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:10

Die mensen hebben nog niet eens een berichtje terug gehad, degene die ik ken en zich hebben laten inschrijven nemen het al niet meer zo serieus...

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:14

Hippisch wonen Almere staat op 9, 10 en 11 november op de beurs in Almere Poort.

MaCHo_LoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:47

Miryamk schreef:
Die mensen hebben nog niet eens een berichtje terug gehad, degene die ik ken en zich hebben laten inschrijven nemen het al niet meer zo serieus...

wij hebben al heel lang geleden bericht gehad!