Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
ruitje schreef:Binnen 3 minuten zit je VOL met adrenaline en ben je zo bezig met alles, ik denk dat je op dat soort momenten andere beslissingen maakt dan wanneer je rustig aan het trainen ben
aartlover schreef:ruitje, ze krijgen heus wel te eten (duuh) maar ze mogen bijna niks eten. Weet even niet wat ze precies wle en niet mogen en zie vaak ren paarden met muilkorfen op! Zie dat ze in de start boxen worden geduwt en getrokken en over de finish worden geslagen. Hard draven is ook al geen goede sport. Nee niet slecht voor jullie bedoelt ofzo maar het is vaak slecht voor de paardenbenen waar het word gegeven. Er zijn al vele paarden met pensioen of afgemaakt moeten worden doordat hun benen niet meer goed waren. En als jockeys en hun eingenaren trainers enzovoort echt zo om ze gaven trainde ze ze al niet op 1 jarige leeftijd en gaan ze op hun ong.10 jarige leeftijd al weg en vaak naar de slacht omdat ze kapot gereden zijn. Zeg niet dat ik hier niks over weet want dat doe ik wel.
Huertecilla schreef:Helemaal mee eens. Ik heb nog eens een parcours gesprongen met een gebroken scheenbeen en dat ging nog best.ruitje schreef:Binnen 3 minuten zit je VOL met adrenaline en ben je zo bezig met alles, ik denk dat je op dat soort momenten andere beslissingen maakt dan wanneer je rustig aan het trainen ben
Over adrenaline gesproken.
Ik heb zelf met gescheurde enkelbanden een motorcross uitgereden. Een vriend van mij een hele crosswedstrijd met een gebroken scheenbeen. Een andere goede vriend met een gebroken sleutelbeen een wegrace en ikzelf met gebroken ribben. Een paard zit chemisch nog veel extremer in elkaar en ´vlucht´ door met écht zware blessures.
Het paard is overleden, waarschijnlijk afgemaakt, dus het zal geen griffelbeentje geweest zijn.
De vraag die bij míj opkomt is hoe het in vredesnaam mogelijk is dat een paard, en niet het minste, op een strakke renbaan met een vedergewicht op zijn nek een dergelijk fors bot breekt dat het afgemaakt moet worden.
hc
aartlover schreef:Ja maar je kan wel zoveel zienffe niet naar leeftijd kijken want dat slaat nergens op hier. Ik heb dit en dat gezien en jij weer wat anders. Nee muilkorfen waren niet in de startboxen maar in de stal.
aartlover schreef:Ja maar je kan wel zoveel zienffe niet naar leeftijd kijken want dat slaat nergens op hier. Ik heb dit en dat gezien en jij weer wat anders. Nee muilkorfen waren niet in de startboxen maar in de stal.
Katja schreef:Ernstiger vind ik dat een dier zomaar een been breekt dan zal er imo sprake zijn van verkeerde training.
odetteke schreef:runningkawa schreef:Maar wat is door de benen zakken?
Lijken alsof hij struikeld? of echt veel meer?
Vind het maar een vaag nieuws bericht, zou er wel eens een filmpje van willen zien om echt te kunnen oordelen hoe erg het op dat moment leek.
Ik ook! Het lijkt me dat een paard dat echt door zijn benen zakt niet meer in staat is om als 2e te eindigen. (tenzij de rest ook heel beroerd loopt)
aartlover schreef:ruitje, ze krijgen heus wel te eten (duuh) maar ze mogen bijna niks eten. Weet even niet wat ze precies wle en niet mogen en zie vaak ren paarden met muilkorfen op! Zie dat ze in de start boxen worden geduwt en getrokken en over de finish worden geslagen. Hard draven is ook al geen goede sport. Nee niet slecht voor jullie bedoelt ofzo maar het is vaak slecht voor de paardenbenen waar het word gegeven. Er zijn al vele paarden met pensioen of afgemaakt moeten worden doordat hun benen niet meer goed waren. En als jockeys en hun eingenaren trainers enzovoort echt zo om ze gaven trainde ze ze al niet op 1 jarige leeftijd en gaan ze op hun ong.10 jarige leeftijd al weg en vaak naar de slacht omdat ze kapot gereden zijn. Zeg niet dat ik hier niks over weet want dat doe ik wel.
griebels schreef:Is pas op zijn 3 ingereden, ..
Shadow0 schreef:Ik heb nu pagina's vol verontwaardiging gelezen, en moet eerlijk zeggen dat sommige mensen wel erg snel met hun mening klaar staan.
Mensen, en dieren trouwens ook, zijn soms tot wonderlijke dingen in staat, kunnen bergen beklimmen en races rennen met hele ernstige verwondingen. Jockeys rijden hun races soms met gebroken botten, ik ken iemand die na een rottige val van het paard bij het springen gewoon weer opgestapt is en weer verder is gesprongen. Later echter kwam die met ernstige verwondingen aan de rug toch in het ziekenhuis terecht. Met een flinke dosis adrenaline en vol in de race is dat iets wat beslist kan gebeuren. En het is een beslissing die je in een paar seconden moet nemen: stoppen of doorgaan?
Ja, daarin kun je zeggen dat hij een fout heeft gemaakt - dat zegt hij zelf immers ook. Maar hoeveel mensen maken die fout niet? Hoeveel mensen hebben niet een paard wat plotseling bokt, staakt, bijt, waar je een tik geeft en er pas later achter komt dat er een goede reden was waarom het paard dat deed? (Maar omgekeerd: hoevaak komt het niet voor dat een paard bokt, staakt of bijt uit koppigheid of dominantie, en als je dan niets doet, heb je heel snel een onhandelbaar paard.)
Als we allemaal precies van te voren zouden weten hoe het verder gaat, zou het allemaal wel makkelijk zijn(Maar ja, dan zijn de races een stuk minder spannend
)
Maar het is gewoon zo: die beslissingen worden in het heetst van de strijd gemaakt - en dan kan een foute inschatting gebeuren. Straf is dan niet erg, het blijft tenslotte een fout, maar het moet wel redelijk blijven. Het was geen vooropgezette en doelbewuste wreedheid, maar een inschattingsfout, zoals we die allemaal maken. Meestal met minder drastische gevolgen, maar soms loopt het verkeerd af.
(En overigens: het paard liep door. Dat is ook de keuze van het paard zelf geweest, het paard KON blijkbaar doorlopen. Om welke reden dan ook, adrenaline, wil om te winnen, uit schrik voor de zweep, het liep door. Als het paard enorm veel pijn had gehad, dan kom je er niet met een paar tikken met de zweep, dan was dat nog lang niet genoeg geweest. Dat hij na afloop ook nog de trailer op kon lopen geeft ook aan dat hij er geen ondraaglijke last van had op dat moment.)
ruitje schreef:En vaak is er bij dat soort ongelukken sprake van een verzwakte plek in het bot wat vaak weer met overtraining te maken heeft.Katja schreef:Ernstiger vind ik dat een dier zomaar een been breekt dan zal er imo sprake zijn van verkeerde training.
Ja, of gewoon van een ongeluk. Lijkt mij dat er helaas wel meer paarden zijn die een been breken om wat voor reden dan ook....
JoT schreef:Jakkes wat een rotverhaal. Maar ik vraag me ook af of die jockey het echt gemerkt heeft. Zou je, in de felle strijd om de eerste plek, als de adreline door je lijf raast, zoiets echt merken? Paard gaat langzamer, dus de jockey gooit er een versnelling bovenop zonder zich af te vragen of er wat aan de hand zou kunnen zijn. Daar heb je op dat moment wellicht ook geen tijd voor, het gaat zo loeihard. Lijkt me althans, maar ik heb verder weinig verstand van racen.
Maar hoe dan ook, wel een hele erge pijnlijke dood voor dit arme paard.