Jockey slaat paard met gebroken been over de finish

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Jockey slaat paard met gebroken been over de finish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:14

shadow, AMEN!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:50

ruitje schreef:
Binnen 3 minuten zit je VOL met adrenaline en ben je zo bezig met alles, ik denk dat je op dat soort momenten andere beslissingen maakt dan wanneer je rustig aan het trainen ben Lachen

Over adrenaline gesproken.
Ik heb zelf met gescheurde enkelbanden een motorcross uitgereden. Een vriend van mij een hele crosswedstrijd met een gebroken scheenbeen. Een andere goede vriend met een gebroken sleutelbeen een wegrace en ikzelf met gebroken ribben. Een paard zit chemisch nog veel extremer in elkaar en ´vlucht´ door met écht zware blessures.
Het paard is overleden, waarschijnlijk afgemaakt, dus het zal geen griffelbeentje geweest zijn.
De vraag die bij míj opkomt is hoe het in vredesnaam mogelijk is dat een paard, en niet het minste, op een strakke renbaan met een vedergewicht op zijn nek een dergelijk fors bot breekt dat het afgemaakt moet worden.

hc

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:52

Pff dat is toch geen sport meer zoiets

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:53

zie je met het wielrennen toch ook heel vaak dat ze vallen, doorrijden, en vervolgens een gebroken sleutelbeen blijken te hebben? (ingaand op het eerste wat HC zegt)

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:53

ruitje, ze krijgen heus wel te eten (duuh Knipoog ) maar ze mogen bijna niks eten. Weet even niet wat ze precies wle en niet mogen en zie vaak ren paarden met muilkorfen op! Zie dat ze in de start boxen worden geduwt en getrokken en over de finish worden geslagen. Hard draven is ook al geen goede sport. Nee niet slecht voor jullie bedoelt ofzo maar het is vaak slecht voor de paardenbenen waar het word gegeven. Er zijn al vele paarden met pensioen of afgemaakt moeten worden doordat hun benen niet meer goed waren. En als jockeys en hun eingenaren trainers enzovoort echt zo om ze gaven trainde ze ze al niet op 1 jarige leeftijd en gaan ze op hun ong.10 jarige leeftijd al weg en vaak naar de slacht omdat ze kapot gereden zijn. Zeg niet dat ik hier niks over weet want dat doe ik wel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:55

ja hoor, die muilkorven zijn tegen het eten?
Aartlover, zet je oogkleppen af en ga op de open dag op duindigt kijken, dan piep je wel anders

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:57

Jep Lachen muilkorfen tegen het eten. en nee ik lieg niet. Waarom zou ik.
Stef ik heb geen oogkleppen. Heb het genoeg gezien, gelezen en van mensen gehoort die racen. intervieuws gelezen en race bladen door gebladerd. heb ze in het echt zien racen en alles!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:02

Ik ook, die muilkorven hebben sommige in de startboxen om tegen het bijten naar elkaar. Waarom zou je een paard een muilkorf omdoen tegen het eten? Minder eten geven is veel eenvoudiger en practischer (als dat uberhaubt al zo is)
je hebt genoeg gezien? Meid, je bent 15, je hebt nog een heel leven voor je

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:12

Ja maar je kan wel zoveel zien Knipoog ffe niet naar leeftijd kijken want dat slaat nergens op hier. Ik heb dit en dat gezien en jij weer wat anders. Nee muilkorfen waren niet in de startboxen maar in de stal.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:15

en heb je toen gevraagt waar die voor waren? heb ook paarden gekend die met muilkorven stonden omdat ze anders de dekens sloopte. Een muilkorf op stal omdat ze anders teveel eten is gewoon niet logisch. Daarbij staan dergelijke top sport paarden juist op een heel strikt dieet, zodat ze op en top konden presteren.
Als je erbij in de stal mocht kan ik me ook voorstellen dat die korven er waren om te voorkomen dat jan en alleman ze voert.
De volbloeden die ik gekend heb waren fel, en daardoor soms vliegerig, maar dat is wat anders dan schuw

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:15

aartlover schreef:
ruitje, ze krijgen heus wel te eten (duuh Knipoog ) maar ze mogen bijna niks eten. Weet even niet wat ze precies wle en niet mogen en zie vaak ren paarden met muilkorfen op! Zie dat ze in de start boxen worden geduwt en getrokken en over de finish worden geslagen. Hard draven is ook al geen goede sport. Nee niet slecht voor jullie bedoelt ofzo maar het is vaak slecht voor de paardenbenen waar het word gegeven. Er zijn al vele paarden met pensioen of afgemaakt moeten worden doordat hun benen niet meer goed waren. En als jockeys en hun eingenaren trainers enzovoort echt zo om ze gaven trainde ze ze al niet op 1 jarige leeftijd en gaan ze op hun ong.10 jarige leeftijd al weg en vaak naar de slacht omdat ze kapot gereden zijn. Zeg niet dat ik hier niks over weet want dat doe ik wel.

Hierbij bied ik jou aan om gratis mee te doen aan de open dag, ik betaal JOUW 7.50!!!!!

Ik ga je heus niet vertellen dat mijn sport, of de rensport heilig is, en ik ga ook niet zo zijn dat ik ga wijzen naar de misstanden die in andere sporten gebeuren. Ik ben niet zo dat ik dingen ga ontkennen, want waar topsport gedaan wordt met paarden gebeuren dingen die niet altijd in het voordeel zijn van het paard. Zo, nu ik dit heb opgeschreven lijkt mij duidelijk dat ik mijzelf nog redelijk objectief vind kijken naar mijn en andere sporten Haha! ...

Verder vind ik het persoonlijk heel jammer dat jij hier openbaar zegt dat ik, en met mij ook vele ander bokkers, niets om hun paard geven. Als ik iets doe, is het van mijn paarden houden. Maar ik verwacht prestaties van ze, paarden presteren niet als je ze 'de boxen in slaat' en ook niet als je ze 'kapot rijd', ook presteren ze niet als je ze elke race 'verrot' slaat. Nee een paard presteerd voor jou, als hij lekker in zijn vel zit, en hij presteerd nog beter als hij voor JOU wil lopen. Als een paard al op topspeed gaat en je zegt: 'kom maar meisje' , dat ze dan voor JOU willen versnellen en voor JOU tot het uiterste willen gaan, niet voor die zweep, nee voor JOU!

Die paarden krijgen KILO's voer en BERGEN hooi, waar mogelijk lopen ze op het land( de kampioensstal van de drafsport gooit al zijn toppaarden zelfs dag en nacht in het land) .
Jaarlingen worden bij ons voor de lange lijnen gezet, vervolgens komen ze 2 maanden lang 1 of 2 keer in de week voor de kar om 3 rondjes te trekken. Vervolgens gaan ze weer lekker het land in met hun leeftijdsgenootjes.

Maar weetje, ik zie eigenlijk niet in waarom ik dit jou vertel? Want jij hebt jouw informatie uit interviews en bladen enzo......
Veel beter is het om het zélf te bekijken! Als je hier een bekkie bij je hebt en zegt te weten hoe die sport in elkaar zit, dan kom je 9 september naar Duindigt toe, dan kun je mij die vragen persoonlijk stellen, kun je andere mensen vragen stellen en dan kun je zelf ZIEN hoe het er aan toe gaat in deze wereld.

En dan mag jij op Bokt zeggen dat je een béétje weet hoe het er aan toe gaat in deze wereld Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:17

Huertecilla schreef:
ruitje schreef:
Binnen 3 minuten zit je VOL met adrenaline en ben je zo bezig met alles, ik denk dat je op dat soort momenten andere beslissingen maakt dan wanneer je rustig aan het trainen ben Lachen

Over adrenaline gesproken.
Ik heb zelf met gescheurde enkelbanden een motorcross uitgereden. Een vriend van mij een hele crosswedstrijd met een gebroken scheenbeen. Een andere goede vriend met een gebroken sleutelbeen een wegrace en ikzelf met gebroken ribben. Een paard zit chemisch nog veel extremer in elkaar en ´vlucht´ door met écht zware blessures.
Het paard is overleden, waarschijnlijk afgemaakt, dus het zal geen griffelbeentje geweest zijn.
De vraag die bij míj opkomt is hoe het in vredesnaam mogelijk is dat een paard, en niet het minste, op een strakke renbaan met een vedergewicht op zijn nek een dergelijk fors bot breekt dat het afgemaakt moet worden.

hc
Helemaal mee eens. Ik heb nog eens een parcours gesprongen met een gebroken scheenbeen en dat ging nog best. Clown

Ik denk dat dit geval heel erg moeilijk is om te beoordelen vanachter je beeldscherm met alleen wat tekst. Vermoed zelf dat het paard het gevoel van struikelen zal hebben gegeven en dat de ruiter dat verkeerd heeft geinterperteerd.
Triest maar dat kan iedereen een keer overkomen.
Ernstiger vind ik dat een dier zomaar een been breekt dan zal er imo sprake zijn van verkeerde training.

Annetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:17

aartlover schreef:
Ja maar je kan wel zoveel zien Knipoog ffe niet naar leeftijd kijken want dat slaat nergens op hier. Ik heb dit en dat gezien en jij weer wat anders. Nee muilkorfen waren niet in de startboxen maar in de stal.

Maar dan is minder eten geven toch veel eenvoudiger een praktischer? (om even te herhalen)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:20

aartlover schreef:

Meisje, weet je waarom onze paarden NA de koers een muilkorf aan krijgen?

Omdat het heel slecht is voor een paard wanneer hij net gepresteerd heeft en dus nog niet op adem is stro te eten.

Ik hoef jou niet te vertellen wat er gebeurd met een paard wanneer hij niet op adem is en binnen 3 minuten een hele berg stro of hooi naar binnen werkt Lachen .

Ik ben het helemaal eens met Stef: waarom vraag je geen dingen? IPV je mening al klaar te hebben?

Aangezien onze paarden toch al meer stress hebben en dus eerder last kunnen krijgen van hun maag is het juist SUPER belangrijk dat ze veel hooi en stro en gras eten....

Echt, de dingen die jij verteld zijn gewoon niet eens in de buurt van hoe het er aan toe gaat Lachen .

Hoop zo erg dat je naar de dravers.nl drafsportdag komt, al kan ik je maar een beetje meer een objectief beeld laten vormen Lachen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:21

Katja schreef:
Ernstiger vind ik dat een dier zomaar een been breekt dan zal er imo sprake zijn van verkeerde training.

Ja, of gewoon van een ongeluk. Lijkt mij dat er helaas wel meer paarden zijn die een been breken om wat voor reden dan ook....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:28

Ik ga naar bed, je kan mij PB'en als je op mijn aanbod in wil gaan Lachen .

Ik bied trouwens alvast even mijn verontschuldigingen aan als ik ergens bot overkom, maar soms weet ik even niet meer hoe ik mijn sport nog vriendelijk moet verdedigen Clown ...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:30

odetteke schreef:
runningkawa schreef:
Maar wat is door de benen zakken?
Lijken alsof hij struikeld? of echt veel meer?

Vind het maar een vaag nieuws bericht, zou er wel eens een filmpje van willen zien om echt te kunnen oordelen hoe erg het op dat moment leek.

Ik ook! Het lijkt me dat een paard dat echt door zijn benen zakt niet meer in staat is om als 2e te eindigen. (tenzij de rest ook heel beroerd loopt)

Mijn ex-renner zou ook doorlopen tot hij niet meer kan... Het ligt ook vaak aan het karakter van het paard. Mijn paard is een doodloper en is daarom ook uit de koersen gehaald Ja

aartlover schreef:

Ik weet indd zeker dat jij er niets over weet...
Mijn ex-renner had na zijn koersperiode alleen maar 1tjes op de foto Knipoog En nee, hij is dus niet naar de slacht gegaan. Is pas op zijn 3 ingereden, heeft nooit een muilkorf omgehad, etc etc...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:52

griebels schreef:
Is pas op zijn 3 ingereden, ..

Ok, dit is niet specifiek voor rennen (al zijn er koersen voor 2-jarigen), maar vind je dit niet zelf héél erg? ´Pás´met 3 jaar....
Er is geen paard op de wereld waarvan voor het zesde jaar de groeischijven in de wervelkolom gesloten zijn. Dat het algemeen gebruikelijk is en jij ´pas´ schrijft is Huilen
Ik lees nergens hoe oud dit paard was, maar 3 jarigen bijvoorbeeld hebben de groeischijven in de benen nog niet eens gesloten.

hc

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:58

Kinderen van 12 zijn ook nog niet volgroeid en lopen met rugtassen van meer dan 10 kg, dat vind ik pas zielig...

Elke ruiter voor zich, wat "Hoe oud moet een paard zijn eer dat ik erop ga zitten" betreft.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 00:06

gezien zijn verklaring: ""Ik zal mezelf niet verdedigen. Ik maakte de verkeerde keuze op dat moment, en ik heb er echt spijt van. "
heeft hij er dus degelijk iets van gemerkt Boos![/quote]

Jammes:
Ja inderdaad. Ze moeten hem eens met een zweep over de finish heen rossen! Echt, ik word zo beroerd van dit soort verhalen. Hoe verzint zo'n gek het. En dan een schorsing! Da's geen schorsing, da's vakantie Boos! !

edit: ik geloof dat ik op 'quote-les' moet, want het is geloof niet helemaal goed gegaan. Sorry beste mensen als ik verwarring zaai...

Guardian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 00:20

okeej, gaan we.
ik heb de laatste paar berichten niet gelezen, ik had de puf niet meer om die onzin door te spitten.
ik heb zelf met race paarden gewerkt en heb er op gereden en ik kan je rustig en in volle vertrouwen mededelen dat die paarden ontiegelijk veel eten krijgen. je gewone kwpn'er van een fors formaat zou het niet op krijgen. ze krijgen rustig 5 kilo krachtvoer op een dag met veel suiker voor de energy. en 2 tot 3 weken voor een grote race word de hoeveelheid opgevoerd naar 6 kilo per dag! ze verhongeren dus echt niet en ze hebben die hoeveelheden ook echt nodig gedurende trainingen en races.
over de zweep gesproken, die zwaai je langs het oog van het paard (dus je raakt hem niet) om het dier te laten denken dat een roofdier dichtbij is en het dus sneller gaat renner en het onderste uit de kan haalt, ze worden echt niet de streep over gemept. ja helaas gebeurd het SOMS nog wel door onscrupuleuse jockeys maar de meerderheid houd zich netjes aan de 3 tikken regel.
veel renpaarden worden jong ingereden, vaak voor hun 3de levensjaar zodat ze mee kunnen lopen in de filly en colt klasses en worden dan ook alleen bereden door zeer lichte jockeys.
er zijn racepaarden die nog meedoen aan koersen op hun 10de en dat zijn gezonde goed verzorgde paarden, daar zorgen de eigenaren en trainers heus wel voor, want wat heb je aan een racepaard dat niet kan racen? helemaal niks!
er word ze vaak niks ontzegd en kunnen dus ook gewoon de wei in.
als een racepaard mentaal instort, wat wel eens gebeurd, gaat het dier een jaar lang de wei in om rustig aan weer gezond in zn koppie te worden en word na dat jaar weer opgepakt voor training. blijkt dat het dier het alsnog niet aankan word het particulier verkocht als gewoon rijpaard danwel gezelschapspaard.

als een renpaard, ongeacht of het een point to point of steeple racer is, op volle snelheid gaat kunnen ze makkelijk de 60 kilometer per uur behalen en ik kan je uit eerste hand vermelden dat er met die snelheid, terwijl jij met je knieen in je neus zit, er heel wat adrenaline door je lijf heen stroomt. de winners hebben de sterkste drang om te winnen en als ze nek aan nek lopen dan gaan ze er voor, vaak zelfs zonder zweephulp.
dat de jockey in kwestie een fout heeft gemaakt is duidelijk, maar je moet er rekening mee houden dat de paarden gefokt zijn om te rennen, het zit in hun DNA, en ze zijn echt niet zomaar te stoppen, blessure of niet. ze worden ook altijd op zand of gras gereden in races en vooral zand in amerika. je paard kan daar sneller struikelen maar voelt ook vaker "verkeerd" aan omdat de grond zo oneven is.
op het moment dat jij op de rug zit van een dier dat zo ongehoord snel loopt, struikeld en dan doorloopt, en dan raar voelt in het zand is normaal, die jockeys kunnen bijna onmogelijk het verschil voelen. ja de baan word voor de race glad getrokken, maar als er paarden voor je lopen, of het heeft geregend, reken maar dat ELK racepaard dan fout voelt, maar het niet is.
wat ik dus wil zeggen is dat het in zo een situatie voor een jockey moeilijk in te schatten is wat nou echt fout lopen is en wat door de grond komt(tenzij het dier natuurlijk een doorgebroken been heeft of zo kreupel is dat het op 3 benen gaat lopen, en echt wel dat de jockeys dan stoppen!)

veel mensen hebben maar al te snel een hapklaar antwoord voor jockeys die een fout maken en dat is schorsen voor het leven.
wat een onzin!
jockeys zijn ook maar mensen en helaas maakt elk mens fouten, sommigen wat erger dan anderen.
dat het dier dood is is sneu, maar denk wel dat het een keuze was van de eigenaren en trainers om het dier af te laten maken NADAT het zelf op eigen kracht de trailer is in gelopen.
had het dier pijn? ongetwijveld, maar waarschijnlijk pas na de finish toen het begon te kalmeren en de adrenaline uit begon te werken. als een paard op volle toeren rent en het krijgt een blessure komen er samen met de adrenaline endorfines vrij en dat is een natuurlijke pijnstiller en als ik het goed heb is adrenaline zelf endorfine maar daar kan ik het mis hebben, leg me daar dus niet op vast.

ja, de jockey heeft een fout gemaakt, maar is hij daardoor meteen een dierenbeul die maar achter slot en grendel moet voor de rest van zijn leven? nee, in mijn ogen niet. de man heeft een fout gemaakt, heeft er spijt van, en zal voor de rest van zijn leven moeten leven met de notie dat het paard was gestorven door een foute keuze van hem. dat samen met de schorsing en boete vind ik straf genoeg, die man deed het immers ook niet expres ga ik van uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:34

Shadow0 schreef:
Ik heb nu pagina's vol verontwaardiging gelezen, en moet eerlijk zeggen dat sommige mensen wel erg snel met hun mening klaar staan.

Mensen, en dieren trouwens ook, zijn soms tot wonderlijke dingen in staat, kunnen bergen beklimmen en races rennen met hele ernstige verwondingen. Jockeys rijden hun races soms met gebroken botten, ik ken iemand die na een rottige val van het paard bij het springen gewoon weer opgestapt is en weer verder is gesprongen. Later echter kwam die met ernstige verwondingen aan de rug toch in het ziekenhuis terecht. Met een flinke dosis adrenaline en vol in de race is dat iets wat beslist kan gebeuren. En het is een beslissing die je in een paar seconden moet nemen: stoppen of doorgaan?

Ja, daarin kun je zeggen dat hij een fout heeft gemaakt - dat zegt hij zelf immers ook. Maar hoeveel mensen maken die fout niet? Hoeveel mensen hebben niet een paard wat plotseling bokt, staakt, bijt, waar je een tik geeft en er pas later achter komt dat er een goede reden was waarom het paard dat deed? (Maar omgekeerd: hoevaak komt het niet voor dat een paard bokt, staakt of bijt uit koppigheid of dominantie, en als je dan niets doet, heb je heel snel een onhandelbaar paard.)

Als we allemaal precies van te voren zouden weten hoe het verder gaat, zou het allemaal wel makkelijk zijn Lachen (Maar ja, dan zijn de races een stuk minder spannend Tong uitsteken )

Maar het is gewoon zo: die beslissingen worden in het heetst van de strijd gemaakt - en dan kan een foute inschatting gebeuren. Straf is dan niet erg, het blijft tenslotte een fout, maar het moet wel redelijk blijven. Het was geen vooropgezette en doelbewuste wreedheid, maar een inschattingsfout, zoals we die allemaal maken. Meestal met minder drastische gevolgen, maar soms loopt het verkeerd af.

(En overigens: het paard liep door. Dat is ook de keuze van het paard zelf geweest, het paard KON blijkbaar doorlopen. Om welke reden dan ook, adrenaline, wil om te winnen, uit schrik voor de zweep, het liep door. Als het paard enorm veel pijn had gehad, dan kom je er niet met een paar tikken met de zweep, dan was dat nog lang niet genoeg geweest. Dat hij na afloop ook nog de trailer op kon lopen geeft ook aan dat hij er geen ondraaglijke last van had op dat moment.)

Helemaal super verwoord!
Kan me daar alleen maar bij aansluiten.
Enkele van deze dingen zijn al meerdere malen aangehaald, maar daar word overheen gelezen.
Hoop omdat dit zo mooi verwoord is, dat het eindelijk wel eens gelezen wordt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:39

ruitje schreef:
Katja schreef:

Ja, of gewoon van een ongeluk. Lijkt mij dat er helaas wel meer paarden zijn die een been breken om wat voor reden dan ook....
En vaak is er bij dat soort ongelukken sprake van een verzwakte plek in het bot wat vaak weer met overtraining te maken heeft.
Absoluut geen kritiek op de rensport want het gebeurt in alle takken van sport en is ook als trainer bijna niet in te schatten en daardoor slecht te voorkomen.

Loni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:58

JoT schreef:
Jakkes wat een rotverhaal. Maar ik vraag me ook af of die jockey het echt gemerkt heeft. Zou je, in de felle strijd om de eerste plek, als de adreline door je lijf raast, zoiets echt merken? Paard gaat langzamer, dus de jockey gooit er een versnelling bovenop zonder zich af te vragen of er wat aan de hand zou kunnen zijn. Daar heb je op dat moment wellicht ook geen tijd voor, het gaat zo loeihard. Lijkt me althans, maar ik heb verder weinig verstand van racen.

Maar hoe dan ook, wel een hele erge pijnlijke dood voor dit arme paard.

ja, ik dagt eerst: hij geeft later toe dat hij fout was, maar had ie dat niet eerder kunnen doen?, maar ik heb ook weinig verstand van race dus...wel zielug voor dat paard

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:05

jeetje dat ze dat nog laten gebeuren ze zien tog direct dat er wat mis is met dat paard Boos!
dat mensen dan nog toe staan te kijke oowk hea Boos! Huilen
arme paard Huilen