Eventing-amazone Amy Tryon schuldig aan mishandeling

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Eventing-amazone Amy Tryon schuldig aan mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 00:41

Joscaa schreef:

sorry hoor, maar je ziet dat hij niet meer fatsoenlijk doorloopt na zijn gestruikel. Dat MOET ze gevoeld hebben, ze spoort hem ook nog aan om door te gaan... Zulke paarden lopen op karakter en worden doodlopers genoemd!

notalowed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 05:16

De zaak draait om het paard Le Samurai, welke tijdens de laatste momenten van de cross country in zo'n slechte staat bleek te zijn, dat het paard enkele dagen later werd ingeslapen. jammer dat het niet om de amazone ging die ingeslapen werd. Deze vorm van sport heeft niks meer met sport van doen.

R.I.P hoop paardje dat je in de hemel meer liefde en geluk mag ontvangen.

En voor de amazone, is maar goed dat je niet voor me stond ik zou een zadel op je rug binden en rammen met die zweep tot dat je ............vul zelf maar in!!!!!!!!!!!!!!!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 07:21

griebels schreef:
Joscaa schreef:

sorry hoor, maar je ziet dat hij niet meer fatsoenlijk doorloopt na zijn gestruikel. Dat MOET ze gevoeld hebben, ze spoort hem ook nog aan om door te gaan... Zulke paarden lopen op karakter en worden doodlopers genoemd!

Eens, dit moet ze gevoeld hebben.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:20

Mireille1970 schreef:
Barmat schreef:
Wat ik zie is een paard dat zich gruwelijk verstapt en duidelijk daarna niet meer rad loopt....
Geen fijn gezicht.

Hij loopt het uit op karakter, duidelijk....

Moeilijk om aan de hand hiervan een oordeel te vellen, maar ik krijg er iig geen fijn gevoel bij

Mee eens.

Daarbij corrigeert hij van het verstap-moment tot de finishlijn wel 15x zijn balans en gooit continu zijn gewicht naar 1 kant door continu te verranderen van galop en overkruist te willen galopperen. Duidelijk merkbaar en voelbaar.

Met echter nog 1 hindernis en een paard dat op karakter lijkt door te gaan denk ik dat het denkmoment van de mens te kort is. Er gaat door je heen "oh hij verstapt zich", "he let eens op", "kom op andere galop", "let op je tempo", "is er iets mis", "moet ik stoppen", "daar is de hindernis, tellen 3,2,1 ja", "waarom galoppeer je nou zo raar" STOP... Tja en dan is het te laat. En dat allemaal in enkele tientallen seconder ofzo...

Kijk naar jezelf, je bent in de bak, hij verstapt zich (al is het in stap), je spoort hem aan om zijn benen op te tillen en niet te sloffen, en dat 2x voor je je realiseert dat er iets stuk zou kunnen zijn, immers hij verstapte zich alleen, en dat doen ze wel vaker.

Precies denk ik dat ook, en als ze beseft had dat ie echt kreupel was, was ze wel eerder gestopt, zo'n ruiter weet toch prima dat een paard nog rad door de vetcheck moet?
Dus je kan een kreupel paard wel doorrijden, maar winnen doe je dan toch niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:54

Ik vind spijtig dat er in zo een discussie direct word geroepen dat mensen er niks van kennen, maakt me eigelijk misselijk. Mijn waarheid is de waarheid, ben je er niet mee eens ken je er niks van. Precies of iemand stelt deze sport in kwaad daglicht omdat dit gebeurd is.
Naar mijn idee moet ze het ook gevoeld hebben, ik zou die sprong niet meer gemaakt hebben. Ben ook zeker dat er verschillende profs dit hebben beoordeeld voor de straf is toegekent? Die weten er waarschijnlijk wel meer van hoe het in elkaar zat? Of ben ik verkeerd?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:03

Guardian schreef:
xDramaQueen schreef:
Mensen, jullie hebben vast wel eens gruwelijk je voet gestoten? 3 maal hinkelen en verschrikkelijk vloeken maar daarna gelijk die "kreupelheid" eruit lopen? waarschijnlijk dacht ze dat ie zich even verzwikte, als jullie paard weleens een spastische pas maakt, springen jullie er ook direct vanaf? ik vind er niet schuldig, ik weet zeker dat ook zij veel verdriet heeft.

heb je het filmpje wel goed bekeken? niet aanvallend bedoeld hoor!!!:D (als je het niet gezien hebt het staat op pagina 1 volgens mij)
het paard verstapt zich heel erg en loopt daarna zo ontzettend kreupel voor de laatste, wat zal het zijn 200 meter ofzo, dat ik het wel meer vind dan alleen gruwelijk je teen stoten om het maar zo te zeggen...

ja die heb ik gezien ik heb t ook niet over de teen stoten ik heb t over t feit dat wij ook weleens ontzettend kreupel lopen als we ons verzwikt hebben maar daarna weer redelijk correct lopen, wie weet dacht zij dat ook.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:18

Maffehafling schreef:
En voor de amazone, is maar goed dat je niet voor me stond ik zou een zadel op je rug binden en rammen met die zweep tot dat je ............vul zelf maar in!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik hoop dat dit je eigen fantasie is aangezien de amazone in het filmpje haar paard beslist niet aan het slaan was.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:23

ze had het kunnen voelen ja!en ze had moeten stoppen.
maar hoe denk je dat zij zich nu voelt?Dat ze dit zag aankomen?ze dacht waarschijnlijk nog een paar meter..en dan kan hij op rust

magoed laten we eens om ons heen kijken en dan ook zo fel reageren!
der lopen zo veel paarden die niet rad zijn!zeggen we daar dan ook wat van?!!!!
die paarden in manege lessen die lopen ook uren achter elkaar terwijl ze niet zuiver zijn..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:26

Dat is ook erg. Ja
Oud stalgenootje leste gewoon terwijl t paard katskreupel was.
En als je er iets van zei was t gewoon stijvigheid waar t paard doorheen moest.
(vandaar dat die nu ingeslapen is. Lips are sealed )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:38

Als ze afstapt, controleert ze meteen haar paard? Zie niet echt dat ze het wel in de gate heeft.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:51

Jezus heb dat filmpje net gezien.
Dat paard loopt echt alleen maar door omdat dat zijn karakter is, hij wilt zijn baas niet teleurstellen en rent dwars door zijn pijn heen... Echt een 'doodloper'. Heeel erg emotioneel om te zien, want hij loopt zo ontzettend slecht, en tóch blijft ie gaan. Op het eind vind ik het hartverscheurend, arm dier...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:13

RobvdPK schreef:
Tryon is een ervaren en getalenteerde eventingruiter.

Ik verwacht juist van een ervaren en getalenteerde eventingruiter een veel beter inschattingsvermogen!
Dat een niet zo ervaren ruiter niet voelt of een paard rad loopt of niet, dat kan gebeuren. Maar als ik het filmpje bekijk kan ik me absoluut niet voorstellen dat zij niet heeft gemerkt dat hij kreupel liep. Het paard loopt niet zo'n beetje kreupel en het gaat hier niet over slechts enkele meters!!! Tijd genoeg lijkt mij om alles goed te voelen (en zelfs te zíen) en dus te stoppen.

Ze zal heus niet expres haar paard de dood ingereden hebben. Het is een inschattingsfout -en een hele grote imo- en daar moet zij mee leren verder te leven. Maar nogmaals, ik verwachtte juist meer inschattingsvermogen van een ervaren eventingruiter, die moeten hun paard toch op en top kennen en kunnen aanvoelen. Dat lijkt me van levensbelang in deze sport, van de eerste hindernis tot aan de laatste, hoe moe jij bent of hoe moe je paard ook is....

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:57

Jen_Elegance schreef:
Als ik het filmpje bekijk vind ik dat ze wel degelijk meteen had moeten stoppen.
Hij herstelt zich niet, ja hij springt weer aan maar hij loopt duidelijk niet rad door, dat moet ze gemerkt hebben, hij galophinkt als je het mij vraagt.
Maarja, ach, nog 1 hindernisje, nog effe knallen! Triest.

Inderdaad zo denk ik er ook over Ja

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:58

Bah, ik vind het een naar filmpje om te zien! Het paard loopt idd voor de hindernis al helemaal niet goed.
Ik ben ieder jaar hinderniscontroleur bij de military in Boekelo en het is een feit dat de amazones/ruiters zo ontzettend fanatiek zijn dat ze het moeilijk vinden om te stoppen.

Heb het zelf 2 jaar geleden meegemaakt...... ik noem geen naam maar een amazone viel bij "onze" hindernis van haar paard doordat het paard scheef sprong, over het rode vlaggetje. Nadat wij het paard gevangen hadden en zagen dat het gewond was aan het been wilde de amazone gewoon verder rijden. Het bloed stroomde echt langs het been van het paard maar ze zei keihard dat het wel meeviel! Gelukkig hadden wij de bevoegdheid om haar uit de wedstrijd te halen in het belang van het paard. Nadat we een tijdje op haar hadden ingepraat en ze zelf iets was gekalmeerd begreep ze dat het idd beter was om te stoppen. Het is gelukkig wel goed afgelopen (wat hechtingen geloof ik).
Ik denk dat de adrenaline zo door het lijf van de amazones/ruiters giert dat ze misschien toch even hun eigen belang voor het welzijn van het paard laten gaan.
Jammer, want eventing is een mooie sport als alles goed gaat!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:10

Je ziet dat arme dier gewoon naar lucht SNAKKEN! Dat doe je dat dier tcoh niet aan???

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:38

Anneke schreef:
Jezus heb dat filmpje net gezien.
Dat paard loopt echt alleen maar door omdat dat zijn karakter is, hij wilt zijn baas niet teleurstellen en rent dwars door zijn pijn heen... Echt een 'doodloper'. Heeel erg emotioneel om te zien, want hij loopt zo ontzettend slecht, en tóch blijft ie gaan. Op het eind vind ik het hartverscheurend, arm dier...

Ben het helemaal met je eens!

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:06

griebels schreef:
Joscaa schreef:

ongeloofelijk wat een paard doet voor de mens...en de mens maakt daar misbruik van. echt dat het paard doorloopt én nog die enorme sprong neemt... tranen schieten in je ogen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:26

Jammer genoeg kan ik het filmpje niet zien......

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:47

RobvdPK schreef:
Hallo Unamie,

als jij ergens ziet dat Rob 'wit' zegt,
dan is dat voor jou al voldoende om heel luid 'zwart'
te gaan schreeuwen, is het niet ?

Waarom kruip je niet terug in het hol van waar je gekomen bent ?

Rob

Gutteguttegut Ach gut
wat minder agressie en arogantie zou geen kwaad kunnen Scheve mond
En humor heb je ook al niet Clown

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:00

Ik vind dat ze na de eerste stuikeling had kunnen voelen dat het paard niet meer goed gallopeerde.
Daarnaast denk ik wel dat ze niet moedwillig het paard nog heeft laten springen.

Dat ze deze ernstige blessure op dit niveau had moeten aanvoelen, daar ben ik het wel mee eens maar ik denk dat ze ook absoluut niet gelukkig is met de trieste afloop.
Het is triest voor allen betrokkenen en vooral natuurijk voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:11

Moderatoropmerking:
SVP ontopic naar de kwestie / discussie en persoonlijke issues hierbuiten laten.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:13

Jeetje.. dat moet ze wel aangevoeld hebben, als je bijna dag en nacht op het paard zit merk je dat wel. Erg egoïstisch.

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:45

En dan nog die domme koe van een commentator 'Looks like something happened here?' Echt, heeft ze een bord voor haar kop dat ze dat arme dier niet heeft zien krabbelen en graaien om alsnog vooruit te geraken.

Vanaf het moment dat hij zich verstapt was het al over en uit.Iets gescheurd/gesprongen waarschijnlijk, dat beest moet vreselijk veel pijn hebben gehad, en dan nog doorgaan, en zo'n gigantische sprong pakken, wat een paard.

En je ziet de ruiter zeer duidelijk aansporen, terwijl ze zeker wel gevoeld moet hebben dat dat dier amper vooruit raakte.Dat kan niet anders.En dan galoppeert ze na de sprong ook nog een heel stuk door.Vreselijk om zoiets te zien, je word er gewoon niet goed van.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:07

Jeetje he, zo'n iemand zou nooit meer een paard van dichtbij mogen zien En dat filmpje, daar heb ik echt geen woorden voor. Je voelt het heel snel als je paard niet helemaal goed is (meestal zie je dan nog niks) maar als ze dit niet gevoeld heeft is ze duidelijk gevoelloos.

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:23

wat sneu !! Ik hoop dat zij nooit meer een nieuw paard krijgt om te rijden... wel onwijs zonde van dat mooie dier, hij deed zo zijn best!! moet een geweldig beest geweest zijn, helaas kwam hij bij de verkeerde persoon terecht...