’Geen tredmolen maar gehaktmolen’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ’Geen tredmolen maar gehaktmolen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 07:41

Dit soort molens stonden er vroeger alleen maar, die met die rekken tussen in bestonden toen nog niet.
En idd, als een paard stil ging staan en wat ging hangen ging hij uit.

En dan snap ik niet hoe hij de schuld kan geven aan dat er geen materiaal was om de jas kapot te knippen?
Had hij een 6 laags canvas jas aan of zo?

Ik vind het echt erg wat er gebeurd is, wat niemand gun je het toe dat die zijn kind verliest
Maar ook na het zien van dit filmje, waar werd gezegt dat kinderen daar vaker speelden, is mijn mening niet herzien. Integendeel zelfs.
Als dat kind onder toezicht was geweest was er niks gebeurd.
Het is geen ongeluk van een seconde, dat zijn dingen die gebeuren in een onbewaakt moment.
Dit zijn heel wat onbewaakte momenten.

Ik denk dat ouders zich eens moeten gaan beseffen dat kinderen niet overal kunnen doen wat ze willen.
Want dat is de mode van deze tijd.
En dat als ze ergens zijn dat hun verantwoordelijk zijn voor hun kroost, niet andere.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:11

Ik ken ook wel heel (over)bezorgde ouders hoor! Bloos

Iemand anders mag van mij mijn kinderen ook een standje geven als dat nodig is.

Dit ongeluk had misschien best voorkomen kunnen worden maar in mijn ogen zijn deze ouders niet direct slecht of geen kinderen waard...
Je hebt het lot niet in handen.

De mensen doen nu net of geen ene ouder meer op zijn kinderen let.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:14

Maar hoe zou dat komen dat veel mensen dat zo ervaren?
Zoveel voorbeelden kunnen geven waar de ouders niet opletten?

Het lot heb je idd niet in handen, als er een auto frontaal op je weghelft komt, nee, kun je niks aan doen.
Als je in een sec tijd een trap krijgt misschien ook niet...
Maar hier...ja wel...
En ik snap die mensen hun verdriet...maar je dan zover laten gaan?
De media opzoeken, de manege houder aansprakelijk stellen?
Maakt dat voor de mensen het gevoel van eigen falen beter ofzo?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:15

Es79 schreef:
Niemand die tegen die moeder zegt, goh, dat was stom!
Heb je niet goed op je dochter gelet?

Nee, waarom, een ongeluk zit in een klein hoekje!

Een trap van een pony is vergelijkbaar met vast komen te zitten in een tredmolen en stikken? Het is volgens mij al eerder gezegd maar stikken duurt ietjes langer dan een trap ontvangen, een trap kan je in een fractie van een seconde krijgen. Die kinderen speelden veel vaker in die tredmolen, en nu komen ze vertellen dat de tredmolen niet veilig is. 't Is toch zeker geen kinderspeelplaats, voor paarden is dat ding veilig en dat is wat imo telt. Een manege is geen kinderspeelplaats en een manege hoort geen kinderspeelplaats te zijn. Straks kan een manege nog een kinderoppas met een enorme EHBO koffer neerzetten.

Een trap van een paard is soms niet helemaal onderuit te komen als je met paarden omgaat, maar in dit geval geven de ouders de manege de schuld. Als het mijn kind was geweest zou ik ook kapot zijn, maar je moet wel realistisch blijven, je kan en mag niet van een manege verwachten dat hij 100% kindveilig is, anders kan je net zo goed alle paarden kluisteren en stroom van het schrikdraad af halen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:15

Het is verschrikkelijk wat er gebeurd is, maar natuurlijk kun je hiervoor niet alle tredmolens verbieden. Maar inderdaad vind ik ook dat je hier niet kunt spreken van schuld. Ik denk dat geen enkele ouder bewust zijn kind zo uit het oog verliest dat het gevolg is dat het sterft.
Ik vind het ook heel hard om te zeggen 'eigen schuld, dikke bult'. Maarja, dat werd ook veel gezgd in het topic waar een kind door een krokodil werd opgegeten. Vonden ook veel mensen eigen schuld. Het gaat hier om een kind.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:20

Voor het kind vind ik het geen eigen schuld
Die ziet geen gevaar in een stapmolen
Voor de ouders ook niet eigen schuld dikke bult, maar wel gewoon eigen schuld. Heel hard, maar wat is het anders?

De krokodil vind ik geen vergelijk, wel joch van 10 gaat nu een krokodil pesten?
Als een kind van 10 een mep krijgt van een paard na hem eerst te pesten heb ik daar ook weinig medelijden mee...ook daar verder weer ouders de schuld, pesten kan niet als er ouders bijs taan die opletten
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-07 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:20

Dat ze het zo ver laten gaan komt denk ik inderdaad om hun eigen gevoel te sussen, dat zou best kunnen en zoeken dan een zondebok.
Kijk, ik kan daar ook niet helemaal bij dat hij de media opzoekt,
misschien een verwerking voor hun?
Dat weet ik ook niet hoor!

En dat zoveel mensen zoveel voorbeelden kunnen noemen, omdat die mensen zich juist aan kinderen (kunnen) ergeren?
Kom op, vroeger deden ze ook dit soort dingen en gebeurden er "ongelukken" die voorkomen hadden kunnen worden.
Wij, de maatschappij, kunnen niet zoveel meer hebben, denk ik.

Ik heb altijd veel respect gehad voor mijn moeder en nog steeds!
1 blik en ik wist voldoende!
Ik hoop dat ik mijn kinderen het zo bij kan brengen zoals mijn moeder heeft gedaan, daar heb ik groot respect voor! Ja

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:23

Jus_dOrange schreef:
Es79 schreef:
Niemand die tegen die moeder zegt, goh, dat was stom!
Heb je niet goed op je dochter gelet?

Nee, waarom, een ongeluk zit in een klein hoekje!

Een trap van een pony is vergelijkbaar met vast komen te zitten in een tredmolen en stikken?

Nee, dat zeg ik niet! Er wordt hier ook gezegd dat een manege geen speelplaats is voor kinderen.
Maar wat van de kinderen die ponyrijden?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:25

Ik ben het wel met Es79 eens. Inderdaad, wat van de kinderen die ponyrijden? Iedere ouder weet dat het levensgevaarlijk kan zijn. Als zo'n kind verkeerd van een pony valt, een trap krijgt.....er kan van alles gebeuren waardoor het slecht afloopt met het kind en toch staan we dat ook toe. Dan ben je toch ook geen slechte, onoplettende ouder?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:27

Ik kan me wel in de mening van RK vinden. Ik heb gisteren het stuk op SBS gezien, en het enige gevoel wat me bekroop was: waarom waren die kinderen daar dan aan het spelen? Als ouder zou je moeten weten dat een manege geen kinderspeelplaats is. Kinderen moeten in dit soort gelegenheden constant onder toezicht staan, er zijn zoveel gevaren op een manege/stal.
Kinderen kunnen leren ponyrijden op een manege inderdaad, maar dat wil niet zeggen dat ze daar maar overal horen rond te lopen zonder toezicht. Als je kind op ponyles zit, dan hoor je zelf ook aanwezig te zijn, zeker in de tijd dat het kind niet in de les is. Als je kind aan het lessen is, is de manege verantwoordelijk, daarbuiten is de ouder toch echt weer degene die het kind in de gaten moet houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:27

die rijden pony en tijdens dat uur word er op gelet en is de manege aansprakelijk
Manege: school om te leren paardrijden
Niet een plek om de hele dag te blijven hangen en ouders die ondertussen naar de stad gaan (en ja dat gebeurd veel, kind om 10 uur brengen en om 5 uur ophalen)

ma·ne·ge (de ~, ~s)
1 bedrijf waar paarden worden gehouden en rijlessen worden gegeven => rijschool

speel·tuin (de ~ (m.))
1 omheinde plek grond met schommels, wippen en andere speelobjecten voor kinderen

crè·che (de ~, ~s)
1 oppascentrum voor kinderen => kinderbewaarplaats, kinderkribbe

bij 1 zie ik nergens een vergelijking bij de volgende 2 Haha!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:32

Rk, ik begrijp wel wat je wil zeggen maar je moet je ook kunnen voorstellen dat je niet iedere seconde mat laserogen naar je kinderen loert.
Juist in die seconde kan echt veel gebeuren!

Het wordt nu heel erg overtrokken vind ik en er zijn geen goede ouders meer!? Verward

Voorbeeld:
Ik liet mijn honden pas uit, mijn dochter van 2,5 jaar loopt mee, serieus, ik lijn mijn hond aan, hoe lang duurt dat?
Draai me om en dochterlief zie ik niet meer?
Ik roepen!
Stond ze in een paadje waar ze snel naartoe was gerend.
Zo snel kan het gaan!

Ben ik dan een slechte moeder?!

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:32

Ik vind het een moeilijk verhaal. Aan de ene kant is het raar dat de molen niet stopte en aan de andere kant wat vele al zeggen is het geen speeltuin en moeten de kinderen in de gaten gehouden worden.
Ik ben opgegroeit bij een Loonbedrijf waar dus veel machines en trekkers enzo. zijn. Ik ben er opgewezen door mijn ouders maar je klom soms toch nog op machines enzo. maar ik wist welke gevaarlijk was. Ik werd ook wel in de gaten gehouden door mijn ouders of het personeel.
Ik vind dat de kinderen van tegenwoordig erg makkelijk alleen buiten kunnen spelen en vooral op maneges, boederijen enzo. moet een kind toch extra in de gaten gehouden worden en op het gevaar gewezen worden.
Maar voor de ouders is het heel erg, het is een verdriet die niet makkelijk te verwerken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:36

Nee, dat is een onbewaakt moment
En ja met wat pech kan er wat ergs gebeuren

Maar dit verhaal gaat niet over een onbewaakt moment
maar over heel wat momenten
Dát is mijn punt

Vader/moeder die ergens wat staan/ zitten te kletsen
Kleine kinderen zonder iemand in de buurt aan het spelen en 2 kleine kindjes die een oudere moeten gaan roepen.

Was er een oudere in de buurt geweest, had die direct gezien dat de molen aangezet was, dat ding uitgezet en kind op zijn donder geven dat je daar niet aan mag komen en was er niks gebeurd.
Daarom snap ik die vader niet dat hij iedereen en alles de schuld geeft...als hij gewoon in de buurt was geweest, was dit niet gebeurd

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:40

ik was als klein kind al super paardengek en was ongeveer 6 jaar toen ik met een vriendin naar een weiland ging waar een aantal paarden instonden.Mijn moeder wist ervan. Maar wist niet dat een kleine weddenschap mij zo gek zou kunnen krijgen dat ik (zonder dat ik het paard kende)op 1 van de paarden ging zitten(waar ik dankzij een hek op kwam).In het begin ging het goed.Hij ging lekker gras eten.totdat een ander paard dacht dat het grappig was om dat paard waar ik als klein kind op zat 'zonder ook maar enige houvast' eens in de kont te bijten.Paard op hol en ik gleed er af.Nog geen meter naast mijn hoofd lag een ijzeren buis. Ik heb enorm geluk gehad dat ik daar niet op terecht ben gekomen.en het was iest wat ik nooit meer vergeet.

Wat ik bedoel te zeggen: kleine kinderen zien vaak geen gevaar.En ouders zijn zich er waarschijnlijk ook niet van bewust dat kinderen ook zomaar dingen zouden kunnen doen zonder na te denken.Ook al kennen ze hun kinderen nog zo goed.

Ik denk dat je als buitenstaander niet echt een oordeel kunt geven wie de schuld heeft. Tuurlijk het is makkelijk om iemand de schuld te geven.De manege houder zal zich schuldig voelen omdat het zijn stapmolen was. De ouders van het kind zullen hem elke dag missen en later waarschijnlijk ook wel denken van had ik maar beter op hem gelet.

Het is gebeurd en door iemand de schuld te geven krijg je het kind er niet mee terug. Dit incident zal veel mensen hebben wakker geschud en laten we hopen dat dit nooit meer gebeurd.
Maar ga geen stapmolens verbieden.Dat vind ik overdreven. Laat een wet komen die eist dat een jaarlijkse keuring verplicht is en laat het van mijn part vaker getest worden voor veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:43

Als het veilig is voor paarden is het toch genoeg?

De draaimolen in een speeltuin/kermis, ja die hoort veilig te zijn voor kinderen
Een stapmolen voor paarden, voor paarden

Nederland is erg goed in het maken van regels en ze ook nog omdraaien

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:47

Wat ik zeg, misschien om zichzelf een beter gevoel te geven...
Weet wel zeker dat die mensen zich schuldig voelen en gezegd hebben, had ik maar...

Maargoed, ik vind het triest voor dat ventje en voor de ouders ook hoor, dit gun je niemand toe.

Waar ik nog even op wil reageren is op het feit dat er gezegd werd dat als je je kind een standje geeft in een winkel, mensen je raar aankijken.
Dat is ook waar!
Of als ik met mijn kinderen ergens loop dat mensen zich met mijn kinderen gaan bemoeien, veelal oudere mensen.
Pas liep ik met mijn dochtertje op de markt en schiet weg, ja, het is er 1, ik er achteraan en sprak haar streng toe en ze ging huilen.
Staan er oudere mensen te praten en gaan dan tegen mijn dochtertje zeggen, is mama boos enz.
Dat was een moment dat ik dat even niet kon hebben en keek die mensen vuil aan.
Waar bemoeien ze zich mee?!

Ben je te soft is het niet goed, pak je je kind aan is het ook niet goed. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:51

tuurlijk is het triest en gun je het niemand toe
Met de schrik vrij komen was ook les genoeg geweest...

Ik bemoei me op straat er niet mee
Maar ik kan wel smerig kijken bij een lastig kind, geef ik eerlijk toe...

Als het op plekken is waar kinderen gewoon rustig horen te zijn, denk aan restaurant (niet de mac of pannekoekenhuis) kerk kan ik me er ook heel erg aan storen.
Want waaron konden wij vroeger wel een uur stil zitten en onze klep houden en kan dat nu niet meer?
Kinderen zijn kinderen Lachen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:55

runningkawa schreef:
tuurlijk is het triest en gun je het niemand toe
Met de schrik vrij komen was ook les genoeg geweest...

Ik bemoei me op straat er niet mee
Maar ik kan wel smerig kijken bij een lastig kind, geef ik eerlijk toe...

Als het op plekken is waar kinderen gewoon rustig horen te zijn, denk aan restaurant (niet de mac of pannekoekenhuis) kerk kan ik me er ook heel erg aan storen.
Want waaron konden wij vroeger wel een uur stil zitten en onze klep houden en kan dat nu niet meer?
Kinderen zijn kinderen
Lachen

Ik als moeder kijk dan heel smerig terug... Nagelbijten / Gniffelen

Wat je zelf al zegt, kinderen zijn kinderen...
En dat heb je niet in de hand.

Ik vond er ook geen klap aan in de kerk, begreep er geen zak van en vond het oersaai.
Fluisterde om de 5 minuten naar mijn moeder wanneer het afgelopen was! Knipoog

Vandaar dat ik maar op de kids ben gaan passen in de kerk! Bloos Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:00

sorry, maar dat heb je wel in de hand
Ik vond de kerk ook oersaai, maar hoe kon mijn moeder ons 3en dan wel een uur lang de klep laten houden en blijven zitten?
Nu rent het gewoon rond!
Sorry, maar dat vind ik echt niet kunnen
laatst zelfs bij een begrafenis waar een kind van een jaar of 6 steeds zat te schreeuwen..geloof dat het niet lang duurde of er waren mensen die het kind uit de kerk hadden gezet...
Tegen zoveel kwade blikken zou ik niet op kunnen hoor, als ik moeder zou zijn Haha!

Dat moesten we vroeger toch echt niet proberen...niet eens een beetje...

idem bij een restaurant, neem je je kinderen mee, zorg dan dat ze zich gedragen
Kunnen ze dat niet, gaan dan naar de mac...

Alles moet tegenwoordig maar kunnen en mogen..en daar stoor ik me, maar bijv mijn moeder die toch zelf echt kindeeren heeft (duh Tong uitsteken ) zich toch ook aan.

En als er dan wat gebeurd heeft alles en iedereen het gedaan...ja doei Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:08

Vroeger renden de kinderen ook rond in restaurants hoor. Alleen let je er nu zelf veel meer op en valt het je dus op. De kinderen van toen en nu kunnen geen allen lang stil zitten.
Mijn kinderen moeten zich gedragen als we ergens zijn. Meestal gaat dat goed, maar er zijn van die dagen....kun je ze wel achter het behang plakken. Dan zijn ze lastiger dan anders en doen toch dingen die niet mogen. Ze denken er nl niet altijd bij na dat ze later op hun kop krijgen, dat is nou eenmaal zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:12

in mijn vroeger toch niet Lachen Daar werd niet gerend in de kerk of geschreeuwd, ook niet in een restaurant, daar mocht je niet van tafel (mocht thuis ook niet)
Mijn moeder zegt het ook, dus het is niet alleen mijn beleving Lachen

Je klepte vreoger op een verjaardag niet door de grote mensen op een verjaardag, zat met je tengels niet aan alles op tafel. Pakte 3 dingen vast om dan weer terug te leggen.
Je had je eigen bakje en dat was het.

vind er dus wel erg veel verschillen tussen toen en nu Lachen

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:18

runningkawa schreef:
ma·ne·ge (de ~, ~s)
1 bedrijf waar paarden worden gehouden en rijlessen worden gegeven => rijschool

speel·tuin (de ~ (m.))
1 omheinde plek grond met schommels, wippen en andere speelobjecten voor kinderen

crè·che (de ~, ~s)
1 oppascentrum voor kinderen => kinderbewaarplaats, kinderkribbe

bij 1 zie ik nergens een vergelijking bij de volgende 2 Haha!

Je hebt groot gelijk! Een manege/pensionstal/paardenhoudendbedrijf is geen speelterrein. Het is echt sneu voor de ouders, mijn oprechte deelneming, maar ook hun verantwoordig. Niet die van het bedrijf.

Wij hebben ook een molen. Hij zit iets anders in elkaar, maar als je niet op je kinderen let kunnen ze zo bij de motor komen. Toch zie ik daar nooit kinderen. Waarom niet? Omdat ze er niet in horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:30

Allereerst, vreselijk wat er gebeurd is. Maar ik vind ook (net als het verhaal met die madelein) let AUB op je kinderen!!!! Ze zijn zo uit je oog, en een kind van 6 laat je gewoon nog niet alleen spelen, en zeker niet bij een molen! Ik weet niet of er paarden op dat moment inliepen, maar dan is het al helemaal gevaarlijk!

Wij hebben gelukkig een molen waar niemand bij in het midden kan, maar er komen dan ook nooit kinderen bij in de buurt!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:36

Ik heb niet het hele topic gelezen maar goes. Ik vind dat een manege geen speelplaats is voor kinderen. Bij ons op de manege rennen er ook elke zaterdag en in de vakantie kinderen rond. Ik denk zelf dat de ouders het wel makkelijk vinden.
Dit ongeluk had nooit mogen gebeuren dat vind ik een feit. De tredmolen was verouderd, zat geen stopknop op enz..
Ik denk ook niet dat de MH aansprakelijk is. Het kind is er zelf gaan spelen, terwijl een tredmolen hier helemaal niet voor bedoeld is!