Jockey schopt paard in maag voor camera

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jonge_Monte

Re: Jockey schopt paard in maag voor camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:08

esperance schreef:
Waarom hou ik toch niet van rensport...
Puur toeval dat dit toevallig voor de camera gebeurt...maar hij zal vast niet de enigste zijn die zijn paard abnormaal behandeld
En vind het ook zo stom dat ze dr met 2 jaar op klimmen Scheve mond
[/quote]

ALLES WORD VASTGELEGD OP CAMERA. ER RIJD ZELFS EEN BUS MEE TIJDENS DE KOERS EN ER ZIJN IK WEET NIET HOEVEEL MENSEN OP DE BAAN DIE ALLES IN DE GATEN HOUDEN..
DUS OORDEEL NIET ZE GAUW, ALS JE NIKS VAN DEZE SPORT WEET..[/quote][/quote]

Boos! Boos! Ik heb er helaas te vaak naar MOETEN kijken
En dan na afloop die striemen van de zweep, sommige tot bloedens toe omdat ze niet hard genoeg gaan.
Ik noem dit geen sport Boos!

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:19

Noah2006 schreef:
Ik ben een paar keer bij die races geweest en mijn mond viel open. Paarden die even geen goede tijd hadden gelopen werden door de eigenaren echt afgezeken. Ga nou niet beweren dat ze goed afzijn in de rensport, het draait gewoon om geld. En er zijn genoeg top sporters die wel goed met hun paard omgaan, overal heb je de rotte appels zullen we maar zeggen. Vork

Ben ik het helemaal mee eens, en dat is zowel in de draf als de rensport Ach gut helaas

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:20

Skitter schreef:
Ik snap de heisa ook niet om dit hele verhaal.
Kijk iemand met een recreatie paardje die lekker dag en nacht in wei staat valt niet te vergelijken met een draaiende zaak waarbij de paarden geld moeten opleveren, en menesen aan het werk moeten.
JULLIE zouden misschien nooit op een 2 jarige gaan zitten, maar goed, JULLIE hebben daar de tijd voor om zolang mogelijk over zadelmak maken e.d te doen. Als draaiende stal/zaak heb je dat nu eenmaal niet. Of het paard pikt alles snel op (of maakt iig vooruitgang) of die verdwijnt (Verkocht oid.)Simpel zat. Zo WERKT een bedrijf nu eenmaal. Alsof jullie dit niet begrijpen??? Hoe denk je dat het gaat op de grote spring-,dressuur- en westernstallen gaat?? Ik hoop dat jullie geen dromen hebben van een grote eigen sport stal, want zo zou het je echt niet gaan lukken hoor.

Het moet lopen, geld moet binnenkomen. Er nu eenmaal geen tijd om 'de juiste' aanpak per paard te gaan uit figuleren. Er is een aanpak en het paard heeft het maar te begrijppen. Eerlijk? Mwah. Maar het is niet anders. En je kan wel zeggen dat de karakter van het paard door man wordt gemaakt maar daar ben ik het zeker niet mee eens. Je hebt 2 jarigen en je hebt 2 jarigen. Sommigen gaan zo tegen alles in, dan kunnen ze inderdaad een schop verwachten. Er lopen echt vreselijke k*tkarakters rond, die zo uit de wei werden geplukt. Ga me dan niet vertellen dat het door man komt dat een paard zo is .. Lips are sealed

Kijk Nadya, ik vind het fijn voor je dat je een goed band met je paard hebt. Prima. Super, je paard boft zeker Ja Maar je kan jou situatie niet vergelijken met dat van een lopende zaak.

En tuurlijk zijn er dan uitzonderingen maar op bijna elk stal waar ik kwam kreeg er wel eens een paard een schop onder zn kont of buik. Vandaar dat ik het ook redelijk schijnheilig vindt dat iedereen doet alsof dit mishandeling is. En ik geloof nog steeds niet dat de jockey boos werd op het paard OMDAT hij uitglee, volgens mij dacht hij gewoon dat het paard aan het klooien was. En ja, een paard die met zn kop naar mij slaat kan ook een tik verwachten.

Skitter; ik reageerde op Nessah, die mij iets vroeg over wat ik zou doen als mijn paard iets vervelends zou doen. Ik weet echt wel dat het in de sportwereld om hele andere zaken (geld, prestatie) draait. Alleen al daarom zou ik er nooit in kunnen werken, omdat ik het welzijn van paarden echt veel belangrijker vind dan geld of prestaties. IK zou het gewoon niet kunnen, niet op mijn geweten willen hebben dat 2-jarigen al zo belast worden. Dat is mijn keuze, mijn mening. Ik droom dan ook absoluut niet over een eigen sportstal, Clown . wat denk jij nou? Ik kan wel iets fijners bedenken en ben al met diverse dingen bezig... Tong uitsteken Haha!

En als een 2-jarige ergens zo zwaar tegenin gaat, doe jij als mens echt iets niet goed, hoor. Ik vind het heel jammer dat mensen in die wereld dus niet bereid zijn om naar zichzelf te kijken. Je hebt te maken met een dier wat afhankelijk is van jou als mens, of het nou om geld draait of niet. Ik heb al heel wat jonge paarden meegemaakt in mijn leven en weet wat dat betreft heel wat over gedrag en hoe je dat het beste kan benaderen.

Nee, ik zou het echt niet kunnen, werken in dat wereldje, en zoals je ziet heb ik er ook echt de wens niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:26

Ierland schreef:
Nadya, als ik je verhaal lees geloof ik echt wel dat je heel goed met je paard om kan gaan. Let echter wel: Paarden corrigeren mekaar in de opvoeding hardhandig. Dat gaat vlug en correct.
Daarom vind ik een pedagogische tik of schop (alleen als hij slaat of heel hard bijt, hoor) echt neit verkeerd; bij lange na heb ik de kracht niet die het paard bezit. Het gaat natuurlijk ook om de timing. Ik kan me herinneren dat een paard wat haar grenzen aangaf me een keer beet. En hard. Die heeft van mij een trap gehad. Daarna ben ik weer met haar aan het werk gegaan en was alles oke. Dit paard heeft dit in de 5 jaar erna nooit meer gedaan. We waren verder echt een team. Als mensen dat zielig vinden- dan is dat jammer. De rangorde bepalen en aftasten hoort er gewoon bij. Wel ben ik er dan van overtuigd dat de correctie snel moet anders snapt het paard het niet. En dan moet je ophouden met straffen.

Paarden slaan vanuit machteloosheid vind ik erg zielig en heel triest. Daar snappen paarden al helemaal niks van!...

Ierland; paarden onderling vind ik zelf een hele andere kwestie dan mens tegen paard. Is in mijn ogen toch al niet gelijkwaardig en veel mensen straffen totaal verkeerd (te laat etc.). Ik zeg verder niet dat ik het zielig vind dat jij die merrie die jou beet een trap gaf. Blijkbaar was het de juiste timing, prima. Een paard hoort niet te bijten, mits je maar wel kijkt naar de oorzaak van de beet. En dat is moeilijk voor veel mensen die niet genoeg over paardengedrag en hun lichaamstaal e.d. weten. Want dat leer je niet op de gemiddelde manege. Clown

Bedankt in elk geval dat je zegt dat ik en mijn paard een fijn combi zijn (zijn we ook echt Lovers). We zijn wel degelijk vriendjes en ik snap echt wel dat het in de sportwereld iets anders gaat. Maar ik heb wel moeite met het inzetten van zulke jonge paarden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:26

Nou, Nadya, het is niet rottig bedoeld hoor, maar je klinkt alsof je alles heel goed begrijpt van paarden en het nooit fout doet in de omgang met hen. Ik denk dat je niet helemaal reeel bent; ik ken je natuurlijk niet, maar fouten blijven we maken in de omgang met paarden en we blijven van hen leren. Als je echt denkt dat je het allemaal weet zou het kunnen gebeuren dat je blind wordt voor je eigen fouten...

Heb je een paard nou echt nooit een klap gegeven?..En je bent nooit gebeten of geslagen?..

het klinkt allemaal een beetje te mooi om waar te zijn! Alsof de Nl Monty Roberts is opgestaan. En geloof me: Die geeft toe nog steeds dingen over het hoofd te zien en te blijven leren door al die verschillende individuen. En dat maakt hem scherp! Haha!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 14:31

Waarom proberen mensen het goed te praten door af te schuiven op het feit dat iedereen zijn paard wel eens aanpakt Verward

Je bent verantwoordelijk voor je eigen dier, en dit geval afdoen met "iedereen maakt wel eens fouten" is een beetje onzinnig. Het gaat immers om dit feit, en feit is nu eenmaal dat dit in de buurt van een camera gebeurde en ook nog eens onterecht was, en dan mag hij van mij best daarop gewezen worden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:35

Dat mag ook, dat ben ik met je eens; vind alleen dat het overal gebeurt en dat mensen reageren alsof het engeltjes zijn. Ik wil niet zeggen dat fouten maken naar paarden acceptabel is, maar gebeuren doet het wel. Als we nou allemaal eens kritisch kijken naar ons eigen paard en zijn of haar welzijn voordat we iemand voor een halve crimineel uitmaken..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:48

Ierland schreef:
Nou, Nadya, het is niet rottig bedoeld hoor, maar je klinkt alsof je alles heel goed begrijpt van paarden en het nooit fout doet in de omgang met hen. Ik denk dat je niet helemaal reeel bent; ik ken je natuurlijk niet, maar fouten blijven we maken in de omgang met paarden en we blijven van hen leren. Als je echt denkt dat je het allemaal weet zou het kunnen gebeuren dat je blind wordt voor je eigen fouten...

Heb je een paard nou echt nooit een klap gegeven?..En je bent nooit gebeten of geslagen?..

het klinkt allemaal een beetje te mooi om waar te zijn! Alsof de Nl Monty Roberts is opgestaan. En geloof me: Die geeft toe nog steeds dingen over het hoofd te zien en te blijven leren door al die verschillende individuen. En dat maakt hem scherp! Haha!

Dan begrijp je me helemaal verkeerd! Ik leer juist elke dag van mijn paard en over paarden in het algemeen. Natuurlijk maak ik fouten, ik ben allesbehalve perfect. Net als iedereen, mag ik aannemen.

Ik heb mijn eigen paard nog nooit een klap gegeven, dat klopt. Wel mijn stem gebruikt of hem op zijn plaats gezet, indien nodig. Ik ben door hem nog nooit gebeten of geslagen. Nou klinkt 'ie als een watje en dat is 'ie niet (te sterk), maar hij is wel een vriendelijk, sociaal, op aandacht gericht paard. Ik volg wel veel grondwerklessen met hem bij mensen die echt wel weten wat ze doen binnen NH. Gaat super en ik leer er enorm veel van. Net als mijn paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:50

Nogmaals; ik vind een paard schoppen om die reden zoals aangegeven in dit topic, niet kunnen.
En ik vind het al helemaal niet kunnen om 2-jarigen in te zetten. Sport of niet, het gaat mij gewoon te ver.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:11

Oke, thanks, dat je het ff hebt toegelicht. verheldert de boel weer, zeg maar!

Ik vind om die reden een paard slaan of schoppen ook echt heel fout, hoor!!

Maar tweejarige Volbloeds inrijden?.. Nee, daar denk ik, gezien de ervaringen die ik heb in de rensport niet altijd zo over; de een is rijper dan de ander,, en als sommige paarden er nog niet aan toe zijn, hoeven ze niet. Het werk dat ze verrichten is vaak nog erg beperkt. Wel vind ik dat als ze daarna maar blijven doortrainen en doortrainen, vaak paarden onnodig vroeg versleten zijn.

Zelf heb ik bij ons een Draver staan, die heeft 3 keer gekoerst toen ze twee was, die vonden ze te speels en ik heb haar gekocht toen ze drie was. Ze heeft voornamelijk in het gras gelopen en buitenritten en en paar enduranceritten gereden. Geloof me- die mankeert echt niks, hoor! Ik vond haar alleen mentaal zo toegetakeld, daar schrok ik van! Die renpaarden die ik in ierland reed, werden zoveel zachter behandeld! daar was geen sprake van kopschuwheid of i.d., ze waren juistvrolijk en open!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:24

Graag gedaan, Ierland, want ik wil echt niet overkomen alsof ik de nieuwe Monty Roberts of Parelli ben. Haha!
Daarvoor moet ik nog veel te veel leren en dat vind ik juist zo leuk, dat leren, elke dag weer. Schitterend.
En dan tegelijkertijd het gevoel hebben dat je met je paard zo close kan worden, omdat je elkaar steeds beter gaat begrijpen.

Je schrijft gelukkig wat positievere dingen over jouw ervaringen in de rensport. Gelukkig....
Ik ken zelf een paar dravers die teveel gedaan hebben als jong paard, die nu afgeschreven zijn en ze zijn nog zo jong (tussen de 10 en 15 jaar oud). Echt zo zonde.

En wat je schrijft over die draver bij jullie, die mentaal zo toegetakeld is.... Daar krijg ik echt kippenvel van. Het is zo onnodig en zo zonde. Hoe kun je als paardenliefhebber toch zo met deze geweldige dieren omgaan. Ik snap dat niet. Ik merk juist dat door je eigen rust, die je uitstraalt naar je paard toe, je zoveel terug kan krijgen van zo'n dier. Sommige mensen lopen alleen maar te schreeuwen en te commanderen tegen zo'n paard, ik zie het helaas dagelijks om me heen (bij sportpaarden, maar ook bij recreatiepaarden). En dan zie je dat ze uit angst en door dwang gaan werken. Geef mij maar een trainer die door rust en vertrouwen opbouwend werkt met paarden. Daar heb ik pas echt respect voor.
Fijn in elk geval dat jij er wel oog voor hebt!! Lachen

En ik ben dan 'maar' een recreatieve ruiter (en in de verre toekomst ga ik misschien wel endurance doen), maar ik loop toch zo'n 30 jaar rond tussen de paarden en heb heel wat voorbij zien trekken, hoor.

Trouwens, Ierland is een prachtig land met idd veel ruimte en groen. Wat dat betreft zou ik me er ook heel erg thuis voelen, maar waar ik nu woon is het gelukkig ook niet zo druk en erg groen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:00

Jonge_Monte schreef:
tessyke schreef:
als 1 van mijn veulens iets doet bij mij kan die ook een schop in zijn maag krijgen hoor Knipoog

natuurlijk is hier de reden wel idioot maar je moet je eens in de plaats van de jockey stellen...
je moet zometeen een race rijden en dat paard zit de hele tijd idioot te doen en door zijn eigen stomme schuld schuift hij ook nog eens uit en knalt vervolgens tegen je op, zou ik ook kwaad van worden...

pfffffffffff Als jij zo bent, dan behoor jij geen veulen te bezitten.
Zware mishandeling Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!
Jij bent net zo'n idioot.

exuseer?

als 1 van mijn veulens mij een gerichte trap geeft dan heb ik volgens mij het wel bij het rechte eind om hem eens een trap terug te verkopen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:06

Tessyke, ik denk dat jij je veulens eens lekker op het land moet zetten een paar jaartjes bij soortgenootjes van diverse leeftijden. Dan voeden ze elkaar op en dat is altijd beter dan de mens kan doen, de eerste tijd.
Een veulen in zijn maag trappen, vind ik ook niet zo netjes, eerlijk gezegd. (En dan druk ik me nog licht uit).
Je komt heel agressief over in je posts en geloof me, paarden spiegelen enorm, hoor.
Dan krijg je het ook terug. Ja

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:12

ik ben erg lief voor mijn veulens en zij zijn meestal erg lief voor mij maar af en toe vergeten ze hun plaats Knipoog
en met een trap geven bedoel ik niet al mijn kracht erop zetten hé

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:17

Gelukkig maar dat jullie lief voor elkaar zijn. Haha!
Maar zo kwam het even niet over......

Veulens kennen hun plaats ook nog niet, die moeten alles nog leren natuurlijk.
Heerlijk toch om die ontwikkelingen te zien de komende periode??

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:27

dat wel Lachen
als ze een half jaar zijn vinden ze het grappig om te klieren als ze meelopen maar na een tijdje zijn ze dan lief en als ze een jaar zijn kunnen ze lopen klieren omdat ze groter en sterker zijn dan jou Haha!

naja paarden Clown

terug ontopic maar weer Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:46

Maar dat is juist de kunst, he. Ze hun kracht niet tegen jou te laten misbruiken.
Mijn paardje is nu inmiddels 3, maar die is echt oersterk, hoor. Als hij iets in zijn hoofd heeft.... Met mij is hij nog nooit aan de haal gegaan, maar met anderen bij ons wel. Die hielden hem even vast en whooosh, daar ging 'ie. En als hij eenmaal door had, dat 'ie bij je kan gaan, dan gaat 'ie ook, haha.... Haha!

Afkloppen, ik schop of sla dus nooit, maar bij mij doet hij dat niet, hoor. Juist door het grondwerk en doordat hij zich op mij heeft leren richten. Hoe het dan weer gaat bij het inrijden, moeten we nog zien natuurlijk, maar ik heb er alle vertrouwen in als ik zie hoe het op de grond gaat. Ik ben verder ook niet bang voor hem ofzo, dat scheelt ook natuurlijk.

Bij een paard wat ik minder goed ken, ben ik ook niet zo heldhaftig, hoor. Knipoog

(sorry dat ik zo off topic ga, ik zal er mee stoppen Knipoog )

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:33

Jonge_Monte schreef:
tessyke schreef:
als 1 van mijn veulens iets doet bij mij kan die ook een schop in zijn maag krijgen hoor Knipoog

natuurlijk is hier de reden wel idioot maar je moet je eens in de plaats van de jockey stellen...
je moet zometeen een race rijden en dat paard zit de hele tijd idioot te doen en door zijn eigen stomme schuld schuift hij ook nog eens uit en knalt vervolgens tegen je op, zou ik ook kwaad van worden...

pfffffffffff Als jij zo bent, dan behoor jij geen veulen te bezitten.
Zware mishandeling Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!
Jij bent net zo'n idioot.

helemaal mee eens je bent geen veulen of paardje waard, je bent net zo erg in mijn ogen Boos!

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:34

Nadya schreef:
Tessyke, ik denk dat jij je veulens eens lekker op het land moet zetten een paar jaartjes bij soortgenootjes van diverse leeftijden. Dan voeden ze elkaar op en dat is altijd beter dan de mens kan doen, de eerste tijd.
Een veulen in zijn maag trappen, vind ik ook niet zo netjes, eerlijk gezegd. (En dan druk ik me nog licht uit).
Je komt heel agressief over in je posts en geloof me, paarden spiegelen enorm, hoor.
Dan krijg je het ook terug. Ja

ja precies en dan vinden ze het nog raar dat paarden (en overige dieren) zo reageren.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:38

tessyke schreef:
ik ben erg lief voor mijn veulens en zij zijn meestal erg lief voor mij maar af en toe vergeten ze hun plaats Knipoog
en met een trap geven bedoel ik niet al mijn kracht erop zetten hé

Had ik nog niet gelezen Haha!

Hoop dat je het meent want als ik je eerdere berichtjes lees kom je vrij agressief over en niet als iemand die lief is voor haar veulens. Daar zeg je nog duidelijk dat je veulen dan ook een trap in zijn maag krijgt, Ook valt het me op dat je vindt dat het paard zijn eigen schuld is? Waarom zou hij hebben lopen klieren denk je? Misschien omdat hij niet met respect wordt behandeld?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:04

paardjes wordne met respect en liefde behandelt maar ze moeten hun plaats kennen Lachen

ik kroel ook elke dag met mijn veulens zoals een normale eigenaar maar heel af en toe gebeurt het eens dat 1 van de veulies een slechte dag heeft en je omver wil lopen of eens een trap wil geven of bijten of ...
dan is het aan mij om ze op hun plaats te zetten met een tikje of een kneep in de neus of als op dat moment mijn arm geblesseerd is van hun grapje een schop te geven
dit zijn veulens en levende dieren, daar ga ik echt niet op schoppen alsof het een voetbal is Knipoog

een corrigerend schopje dus

maar daar gaat dit topic nu niet over

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:06

tessyke schreef:

exuseer?

als 1 van mijn veulens mij een gerichte trap geeft dan heb ik volgens mij het wel bij het rechte eind om hem eens een trap terug te verkopen
[/quote]
En dan nog is er wel een andere aanpak dan een veulentje te schoppen.
Ik heb veulentjes zat gehad, en opvoeden is een flinke taak.
ik heb nog nooit een veulen gemeen geboren zien worden.
Maar wel gemaakt na de geboorte.
Als je ze niet kan opvoeden moet je er met je tengels van af blijven.
Een baby geef je ook geen schop., en die kunnen ook flink in onze maag schoppen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:08

1 van mijn veulens is dan ook een hengstje dat ik heb gekocht op 7 maand en nog niet eens fatsoenlijk een halster kende Knipoog

een een baby schopt niet expres, als een veulen mij een gerichte schop geeft is dat iets anders

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:11

Ik heb 25 jaar in de opfok gezeten, de eerste moet nog een schop krijgen hoor.
Veulentjes zijn ook op onderzoek uit, ze onderzoeken ook hun achterbenen en kijken wat ze daar mee kunnen doen.
Echt gebruiken doen ze bij angst en paniek, dat is een natuurlijk gedrag.
Maar goed er zijn erg veel mensen die NIET of NAUWELIJKS nadenken.
Als je met paarden werkt en bezig bent moet je je verstand gebruiken.
Als je dat niet kan, kun je beter konijnen gaan fokken.
En voor we afdwalen.
Het ging hier over een Jockey dacht ik. Knipoog

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:23

tessyke schreef:
1 van mijn veulens is dan ook een hengstje dat ik heb gekocht op 7 maand en nog niet eens fatsoenlijk een halster kende Knipoog

een een baby schopt niet expres, als een veulen mij een gerichte schop geeft is dat iets anders

De eerste 2 levensmaanden van een veulen zijn van levensbelang Knipoog
Dus als je er zo 1 koopt van 7 maanden dan is het al een stuk moeilijker.
Rust, Liefde en geduld is bijna het hele werk.
Het kost veel tijd en energie.