Paardenpest geconstateerd in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Paardenpest geconstateerd in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:58

Ze kunnen ook heus wel de vliegtuigcabine in hoor, denk je dat ze in afrika ook alleen van die mooie schipholachtige vliegvelden hebben? Het is niet voor niets dat vliegtuigen die naar Australie vliegen in de tussenstop met insecticide behandeld worden.
Maar het gaat niet om die ene indivduele mug. Het klimaat wordt steeds 'zuidelijker' en daardoor kan de mug zijn leefomgeving langzaamaan richting ons verplaatsen. Ze komen dus uit eigen kracht hierheen en dat gebeurd dus ook niet binnen een week of zo, daar kan jaren overheen gaan.

Over het prikken van dode paarden: dat doen muggen niet want een dood paard is niet warm.
En ja, de muggen krijgen het door een ziek paard te prikken. Dus als er geen besmette paarden zijn kunnen de jonge muggen niet geinfecteerd raken en het dus ook niet doorgeven.

Denk maar eens aan pappiloma's (huidtumoren bij schimmels). Deze worden veroorzaakt omdat een mug een besmette koe prikt en deze mug vervolgens een paard prikt en deze op die manier voorziet van het pappilomavirus.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:58

Zal denk ik zet zo zijn als bij vogelgriep enting. Mijn kippen zijn geent ertegen en die hebben ook na de enting een bloedtest moeten ondergaan. Hierop kunnen ze nu zien met een marker of het positief is door de enting of door de griep zelf.

Ik kan me voorstellen dat ze die marker nog aan de entstof moeten toevoegen.

edit typo's
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-06-07 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:59

90% van de paarden die besmet worden overlijden hieraan.
dus eigenlijk, als in je directe omgeving 1 paard besmet is, dan is het óf een kwestie van wachten tot alle paarden daar besmet raken en (beina) allemaal overlijden,
óf ze gaan dus ruimen, dan leven de paarden ook niet mer, en heb je dat specifieke groepje muggen uit laten sterven.

maar oke, het zou verschrikkelijk zijn als het kwam.
en ik weet ook niet hoe lang ze door willen gaan met ruimen en zo als er een ziekte komt, het kan altijd weer terug komen he..

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:00

[quote="sidneylover
Hier wil ik even iets aan toevoegen. Misschien op dat vliegveld niet, maar ze komen niet alleen uit frankrijk. In andere landen waar ze vandaan komen zijn wel grote vliegvelden waar je wel door een slurf heen moet.[/quote]

Ja maar er zullen in die landen ook wel kleinere vliegvelden zijn, waar geen slurfjes zijn Knipoog

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:04

Neon schreef:
[quote="sidneylover
Hier wil ik even iets aan toevoegen. Misschien op dat vliegveld niet, maar ze komen niet alleen uit frankrijk. In andere landen waar ze vandaan komen zijn wel grote vliegvelden waar je wel door een slurf heen moet.

Ja maar er zullen in die landen ook wel kleinere vliegvelden zijn, waar geen slurfjes zijn Knipoog[/quote]

Dan kunnen ze alsnog het vliegtuig in. ik bedoel, je gaat met de trap het vliegtuig in, dus de deuren staan open Lachen

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:06

Sizzle schreef:
Ze kunnen ook heus wel de vliegtuigcabine in hoor, denk je dat ze in afrika ook alleen van die mooie schipholachtige vliegvelden hebben? Het is niet voor niets dat vliegtuigen die naar Australie vliegen in de tussenstop met insecticide behandeld worden.
Maar het gaat niet om die ene indivduele mug. Het klimaat wordt steeds 'zuidelijker' en daardoor kan de mug zijn leefomgeving langzaamaan richting ons verplaatsen. Ze komen dus uit eigen kracht hierheen en dat gebeurd dus ook niet binnen een week of zo, daar kan jaren overheen gaan.

Over het prikken van dode paarden: dat doen muggen niet want een dood paard is niet warm.
En ja, de muggen krijgen het door een ziek paard te prikken. Dus als er geen besmette paarden zijn kunnen de jonge muggen niet geinfecteerd raken en het dus ook niet doorgeven.

Denk maar eens aan pappiloma's (huidtumoren bij schimmels). Deze worden veroorzaakt omdat een mug een besmette koe prikt en deze mug vervolgens een paard prikt en deze op die manier voorziet van het pappilomavirus.

Klopt dat het niet over één individuele mug gaat Knipoog maar voor een mug is de oversteek overzees tussen afrika en europa toch wel erg lang... ik denk dus eerder dat het een aantal muggen zijn die per ongeluk met ons mensen meegereisd zijn en vervolgens hun baby's in europa hebben gedumpt Lachen

als het paard nog maar net dood is :p is ie nog warm Knipoog Clown nee sorrie dat is echt flauw Lachen je hebt gelijk hoor Lachen

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:07

sidneylover schreef:
Dan kunnen ze alsnog het vliegtuig in. ik bedoel, je gaat met de trap het vliegtuig in, dus de deuren staan open Lachen

dat was inderdaad hetgeen ik bedoelde :p denk trouwens niet dat we ons nu al zorgen moeten maken... hoevaak wordt er niet geroepen dat er een uitbraak van de een of andere ziekte dreigt te komen, terwijl het niet uitkomt Lachen
Laatst bijgewerkt door Neon op 07-06-07 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:07

pff bah wat een naar bericht zeg ik hoop dat niet dat dat virus ook in nederland komt... en ook heel raar dat er geen vaccinaties mogen worden gegeven. ik hoop niet dat als het zo ver komt er hier paarden moeten worden afgemaakt.. bah moet er niet aan denken zeg! Boos!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:09

Neon schreef:
sidneylover schreef:

dat was inderdaad hetgeen ik bedoelde :p denk trouwens niet dat we ons nu al zorgen moeten maken... hoevaak wordt er niet geroepen dat er een uitbraak van de een of andere ziekte dreigt te komen, terwijl het niet uitkomt Lachen

Maar meestal dreigen die niet met 't ruimen van alle paarden op stal als er 1 paard besmet is. Nagelbijten / Gniffelen

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:10

Kan er niet gemaild/contact opgenomen worden met 1 of andere instantie die ergens een belletje laat rinkelen of idd eff meer navraag doet...?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:11

QuijoSavan schreef:
Kan er niet gemaild/contact opgenomen worden met 1 of andere instantie die ergens een belletje laat rinkelen of idd eff meer navraag doet...?

ga je gang zou ik zeggen Knipoog

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:13

• The National Departmental Crisis Centre (NDCC) Bezuidenhoutseweg 73
Post box 20401
2500 EK Den Haag
Telephone 070-378502
Fax 070-3786113.

Of probeer het ministerie van landbouw en visserij...

Kikker2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:13

En is het overdraagbaar op mensen??

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:14

Het ministerie van landbouw en visserij zou meer moeten weten. Op hun site staat ook een algemeen telefoonnummer waar je met heel veel geduld en moeite misschien wat meer te weten komt. Maar als het net zo "proffesioneel"gaat als bij de vogelgriep moet je een lange adem hebben. Koe

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:14

ma der is wel een inenting?
ilegaal dan zou i zeggen
hoewel dat ook eng is want wat stoppen ze er in?
en als er een bloedtest komt dan ben je ook de pineut

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:16

sandra1986 schreef:
ma der is wel een inenting?
ilegaal dan zou i zeggen
hoewel dat ook eng is want wat stoppen ze er in?
en als er een bloedtest komt dan ben je ook de pineut

als je het illigaal doet, en het breekt uit maken ze je paard gegarandeerd af omdat hij de ziekte in zich heeft... en ze denken dat hij besmet is... zou ik dus niet doen als ik jou was Knipoog

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:28

nee dat bedacht ik me al. ik word er wel zenuwachtig van.
heel zenuwachtig:(

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:45

ik heb niet alles gelezen, maar weet dat,
de Culicoides zijn de boos doender bij blauwtong, maar het zit in de familie want de exceem paarden krijgen ook hun jeuk door de Culicoides.
aangezien deze hier goed kunnen overleven hoe zit het dan met dit virus en de blauwtong?
kijk maar eens hier.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwtong

toen blauwtong in nederland kwam mochten er ineens pouron spullen verkocht worden die eerst verboden waren in nederland.
kunnen we dat niet inzetten tegen dit virus?

(ik gebruik het al op mijn paard voor de zomer ecxeem. ze heeft een deken om dus kan de werking niet echt meten, wel zitten er weinig vliegen bij d'r.)

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:07

Opzich is de oversteek van Afrika naar Europa niet eens zo groot... Ga maar eens kijken bij de straat van Gibraltar! Je kunt de overkand zo zien!! In canada vliegen deze muggen wel grotere afstanden dan dat!!! In de US en Canada is dit ook een probleem daarom! Daar worden idd alle paarden die de grens over gaan getest heel vervelend als er een paard opduikt die het heeft want dan worden alle paarden van die in contact zijn geweest met dat paard geruimd Verdrietig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:26

Paardenpest is niet nieuw in Europa, 75 jaar geleden kwam het al regelmatig voor.

@raya: dáárom is daar een jaarlijkse Coggings-test ook verplicht.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:19

Niet erg geruststellend allemaal, maar het meeste waar ik voor vrees is de poppenkast die de overheid ervan gaat maken.
Dus laten we me hopen dat dit een incidenteel geval is en blijft. En de afgelopen 75 jaar zullen er in europa toch ook wel incidentele gevallen zijn geweest?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:30

Suzy schreef:
. En de afgelopen 75 jaar zullen er in europa toch ook wel incidentele gevallen zijn geweest?
Vorig jaar in Ierland 28 gevallen.
Kan ik niet 'incidenteel' meer noemen.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:33

Brrr....
Ik hoop eigenlijk, dat het in Frankrijk blijf, het liefste bij dat enigste paard, en dat het niet overkomt naar Nederland en andere landen in de buurt!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:37

Hebben jullie hier iets aan?
http://www.oie.int/eng/maladies/fiches/a_A110.htm

Ik ben op zoek gegaan naar info over preventief ruimen, omdat ik dat toch wel het grootste doemscenario vind. (Want eerlijk gezegd, als je paard zelf de paardenpest heeft, denk ik dat afmaken sowieso het meest vriendelijke is wat je kan doen. Preventief vind ik dan weer dikke zever omdat het om een vectorziekte gaat. Kill de vector, niet het slachtoffer, zou ik zo zeggen. Verward )

Die Nederlandse tekst vond ik niet zo bemoedigend.
MAAR in die link hier boven, wordt niet over preventief ruimen gesproken en die link is nochtans van het oie.
En het (belgische) FAVV geeft zelf ook een link naar die pagina wanneer je meer info wilt over de paardenpest.

Kan ik hieruit besluiten dat preventief ruimen een actie is die men (in België) niet zo snel gaat ondernemen? Of ben ik te voorbarig?
(En Nederland pakt het dan blijkbaar weer extremer aan.)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:46

Dit staat in het rampenplan voor Nederland die overigens in het engels is opgesteld.

Citaat:
.2.2 Slaughter of infected and animals suspected of being infected
Article 6 of Directive 92/35/EEC lays down that as soon as African horse sickness is
officially confirmed on a farm, all susceptible animals present on the farm must be
slaughtered on site. Under domestic law slaughter of diseased animals or animals
suspected of being diseased can be carried out under Article 22, paragraph 1, sub-
paragraph f of the Animal Health and Welfare Act.

bron: http://www.minlnv.nl/cdlpub/servlet/CDL ... e_id=13996

Mijn maag gaat gewoon draaien bij het idee,