Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Icelander schreef:@Dubbeldun:
Bij zo'n friesje kan het "friezen of dooien" letterlijk... Ze kunnen best oud worden, maar je weet nooit wat de lichaamelijke afwijkingen zijn bij zoeen....
Peterina schreef:De merriehouders zijn gewaarschuwd. Het is nu hun verantwoordelijkheid om hun merries te laten testen zodat zij weten wat ze mee fokken. 'Knowledge is power'.
DubbelDun schreef:Ik snap niet dat iedereen zo blijft hameren op die hengsten. Natuurlijk mooi dat bekend is wie het zijn, maar maak dan ook meteen bekend wie de merries zijn waaruit zo'n veulen gekomen is, want die zijn net zo 'schuldig'.
Milly_ schreef:KloptEn er kan alleen zo'n veulen komen uit 2 ouders met het gen!
als ik het goed heb, heb je dan;
25%kans op een gezond veulen
25%kans op een afwijkend veulen
50%kans op een drager-veulen.
Dat zegt niets als je niet weet of je merrie drager is of niet, daar kom je pas achter als het een misvormd veulen wordt.Citaat:Dus is het al handig dat we kunnen weten welke hengst we op onze merrie mogen zetten
50% drager 50% schoon.Citaat:Hie zit het eigenlijk met een merrie die het gen niet draagt, en de hengst wel bv.
Hoeveel kans is er dan dat het veulen drager word?
Je verwijderd het gen alleen als je álle paarden uitsluit van registratie die het gen dragen. En zolang er geen test is krijg je die gegevens niet boven water, dus blijf je altijd de kans lopen op een misvorming.Citaat:is het niet zo, dat wanneer je de dekhengsten met het gen verwijderd, langzamerhand het gen verdwijnt in de populatie?
jaantsje schreef:horseyfries
Als nu al bekent is dat er 16 hengsten bekent zijn zou het wel zo netjes zijn om dit door te geven.
Het kan veel leed voorkomen.
Mischien een optie om 1 jaar te stoppen met nieuwe veulens?
Kunnen ze alles eens in kaart brengen wat er allemaal speelt.
Op deze manier doorgaan maakt volgens mij nog meer kapot.
Wat staat er eigenlijk voorop?
Het geld of het dier.
rixke schreef:tuurlijk is dat niet nodig,als je een dragervrije merrie hebt kun je altijd combineren met een dragerhengst,dus hoeft zo'n hengst niet afgekeurd te worden
rixke schreef:tuurlijk is dat niet nodig,als je een dragervrije merrie hebt kun je altijd combineren met een dragerhengst,dus hoeft zo'n hengst niet afgekeurd te worden