16 Friese hengsten drager waterhoofdgen, 12 dwerg-gen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gelbrich

Re: 16 Friese hengsten drager waterhoofdgen, 12 dwerg-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:30

Ik vind het fijn dat er ook mensen zijn als ICELANDER.

Icelander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:56

tsja, doordat Jikke als veulen heel veel aandacht van mensen heeft gehad, is ze gewoon super sosiaal... Ze is mijn wandelpaard... geen vrachtwagen waar ze van schrikt... en een hoop uiteenlopende reacties van mensen:D ze verdient een waardig bestaan....

rianne21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:15

Ik vind dat je er zelf ook op moet letten. Als je een merrie met Wessel bloed hebt dan ga je hier niet dubbel op fokken. Namelijk groot risico. Maar vind wel dat de hengstenhouders hier veel alerter op moeten worden. Ik zag laatst een riskante combinatie en dacht dat is ook maar goed gegaan.
De hengstenhouders moeten veel meer combinaties wat erg risicovol is afraden en niet alleen naar hun eigen portomonnee kijken.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:08

Absurd dat een beetje wit in een fries meteen een schande is, maar dat dit soort ellende in de doofpot gaat. Het oplossen van het probleem gaat natuurlijk niet makkelijk worden, maar alle dragerhengsten uitsluiten lijkt me in ieder geval geen optie. Het ras is al eens door een genetisch trechter gegaan en daar is deze ellende ongetwijfeld een erfenis van. Een nog smallere genetische basis zorgt er voor dat er nog meer probelemen de kop op gaan steken. Ik denk dat outcross voor de Friezen de enige optie is, maar dat is ongetwijfeld vloeken in de kerk bij dit stamboek. En testen op het gen bij hengsten en merries natuurlijk, maar dat zal ook wel een duur geintje worden. Ik ben heel benieuwd wat het stamboek nu voor een stappen gaat nemen....

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:11

Ben ik heel wel heel erg benieuwd naar maar denk niet dat er wat gaat gebeuren eigelijk aangezien dit ook al jaren heeft geduurd voordat ze uit de kast kwamen om zo maar te zeggen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:53

De realiteit is gewoon dat er mensen met dit probleem bezig zijn, maar dat ze geen overhaast beslissingen nemen.
Stel je maar eens voor dat ze inderdaad gelijk zonder nadenken alle namen bekend maken en alle merriehouders gaan massaal naar de weinige hengsten die overblijven, waar zijn we dan over twintig jaar? Dan hebben we een nog veel groter probleem met nog veel meer inteelt, waarschijnlijk daardoor nog veel meer afwijkingen en alle ellende vandien.
Waarom is het nu zo moeilijk om te geloven dat het stamboek er volop mee bezig is terwijl er al artikels over in de Phryso gepubliceerd zijn en er met allerhande mensen en groepen besprekingen over geweest zijn?
De lijst die er nu is zijn hengsten waarvan bekend is dat ze drager zijn doordat er gemelde nakomelingen met afwijkingen zijn. De markertest om het gen op te sporen is er nog niet.
Men kan dus ook niet met zekerheid zeggen dat er niet nog meer hengsten drager zijn, simpelweg omdat deze misschien het geluk hadden geen dragermerries te dekken, ofwel dat wel gedaan hebben en het veulen drager was, maar zelf de aandoening niet had, of nog erger: het veulen wel de aandoening had, maar nooit is aangegeven bij het stamboek.

Het stamboek heeft dus voor de, in mijn ogen, wijze koers gekozen om even te wachten tot de markertest er is, dan kunnen alle toekomstige dekhengsten op het gen getest worden en kun je zo je hele hengstenbestand langzamerhand vervangen door hengsten die vrij zijn van dragerschap, terwijl je niet inboet op het aantal dekhengsten en dus geen risico loopt weer door een flessehals te gaan, terwijl nu zowel de merriehouder via de Phryso al kan weten welke combinaties ze moeten vermijden. Omdat nu ook de hengstenhouders beloofd hebben hier ook op te zullen letten zou er al vooruitgang geboekt kunnen worden met betrekking tot het daadwerkelijke risico op veulens met afwijkingen, terwijl het dragerschap nu nog wel doorgefokt wordt maar dat zal verbeteren op het moment dat de markertest er is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:12

Icelander schreef:
@Dubbeldun:

Bij zo'n friesje kan het "friezen of dooien" letterlijk... Ze kunnen best oud worden, maar je weet nooit wat de lichaamelijke afwijkingen zijn bij zoeen....

Klopt inderdaad, er zijn grote verschillen in de mate van lichamelijke klachten. En hiermee ook in de levensverwachting, omdat bij zeer ernstige klachten de dwergen ook echt te veel last krijgen om ze te laten leven. Het kan voorkomen dat een veulen vlak na zijn geboorte zeg maar al meteen door zijn benen zakt als hij op wil staan, maar sommigen worden ook probleemloos ouder dan 10 jaar en kunnen er best mee lopen.

Icelander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:56

Die van mij lijkt vrij sterk gelukkig! en ze is zo'n lieverd!!!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:40

De merriehouders zijn gewaarschuwd. Het is nu hun verantwoordelijkheid om hun merries te laten testen zodat zij weten wat ze mee fokken. 'Knowledge is power'. Het is dus ook aan hun nu om de fok-verantwoordelijkheid op zich te nemen en te EISEN van de hengstenhouder die ze kiezen om een test resultaat te laten zien. Geen test resultaat betekend dat de hengstenhouder of een 'verdachte' hengst heeft of zich niet verantwoord genoeg voelt om de ras te behouden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:44

Peterina schreef:
De merriehouders zijn gewaarschuwd. Het is nu hun verantwoordelijkheid om hun merries te laten testen zodat zij weten wat ze mee fokken. 'Knowledge is power'.

Volgens mij is er nog geen test, dan zou een deel van het probleem al verholpen zijn nl.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:32

horseyfries
Als nu al bekent is dat er 16 hengsten bekent zijn zou het wel zo netjes zijn om dit door te geven.
Het kan veel leed voorkomen.
Mischien een optie om 1 jaar te stoppen met nieuwe veulens?
Kunnen ze alles eens in kaart brengen wat er allemaal speelt.
Op deze manier doorgaan maakt volgens mij nog meer kapot.
Wat staat er eigenlijk voorop?
Het geld of het dier.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:38

Ik snap niet dat iedereen zo blijft hameren op die hengsten. Natuurlijk mooi dat bekend is wie het zijn, maar maak dan ook meteen bekend wie de merries zijn waaruit zo'n veulen gekomen is, want die zijn net zo 'schuldig'.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:47

DubbelDun schreef:
Ik snap niet dat iedereen zo blijft hameren op die hengsten. Natuurlijk mooi dat bekend is wie het zijn, maar maak dan ook meteen bekend wie de merries zijn waaruit zo'n veulen gekomen is, want die zijn net zo 'schuldig'.

idd, maar er zijn minder dekhengsten dan fokmerries Knipoog
En er kan alleen zo'n veulen komen uit 2 ouders met het gen!
als ik het goed heb, heb je dan;
25%kans op een gezond veulen
25%kans op een afwijkend veulen
50%kans op een drager-veulen.
Dus is het al handig dat we kunnen weten welke hengst we op onze merrie mogen zetten Knipoog
Hie zit het eigenlijk met een merrie die het gen niet draagt, en de hengst wel bv.
Hoeveel kans is er dan dat het veulen drager word?
Toch minder dan als beide ouders het gen hebben?
is het niet zo, dat wanneer je de dekhengsten met het gen verwijderd, langzamerhand het gen verdwijnt in de populatie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:05

Milly_ schreef:
En er kan alleen zo'n veulen komen uit 2 ouders met het gen!
als ik het goed heb, heb je dan;
25%kans op een gezond veulen
25%kans op een afwijkend veulen
50%kans op een drager-veulen.
Klopt

Citaat:
Dus is het al handig dat we kunnen weten welke hengst we op onze merrie mogen zetten Knipoog
Dat zegt niets als je niet weet of je merrie drager is of niet, daar kom je pas achter als het een misvormd veulen wordt.
En aangezien je van alle hengsten ook niet weet of ze drager zijn, blijft het dus gokken.
Citaat:
Hie zit het eigenlijk met een merrie die het gen niet draagt, en de hengst wel bv.
Hoeveel kans is er dan dat het veulen drager word?
50% drager 50% schoon.

Citaat:
is het niet zo, dat wanneer je de dekhengsten met het gen verwijderd, langzamerhand het gen verdwijnt in de populatie?
Je verwijderd het gen alleen als je álle paarden uitsluit van registratie die het gen dragen. En zolang er geen test is krijg je die gegevens niet boven water, dus blijf je altijd de kans lopen op een misvorming.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:15

DubbelDun
Dat ben ik met je eens, als bekent is welke merrie's dit gen hebben dan moet je er niet meer mee fokken.
De manier waarop men nu bezig is daar maak je in mijn ogen alles mee kapot.
Dat er nu nog geen test is wil nog niet zeggen dat mensen zelf geen conclusies kunnen trekken, dit op basis van eigen ervaring.
In dit topic zijn ook al namen genoemt, in welke lijn je problemen kunt verwachten.
Je zult toch ergens moeten beginnen en dat is niet door de andere kant op te kijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:23

Ik trek even de vergelijking met wat HERDA / HC heeft teweeg gebracht in de Quarter/Paint industrie. ook hier wilde 'men' er niets van weten omdat deze hengsten uit de beste bloedlijnen kwamen en goed presteerden. Big business dus.
Langzaam aan groeide het besef en is er een yahoo-group opgericht waarin mensen konden melden welke paarden door het genetisch defect waren aangedaan (affected) en die drager waren (carrier).
Door eea te vergelijken en voorzichtig konklusies te trekken kwam er een lijst van paarden die 'verdacht' waren.
Tegelijkertijd is er ook een test in ontwikkeling gekomen. Nu deze test er is (na 3 jaar) worden ook de namen (vrijwillig) bekend gemaakt van de dragers en de 'schone' paarden.

Ik kan me indenken dat er bij de Friezen iets dergelijks op gang gezet zou kunnen worden. Want eerlijk gezegd zie ik nog geen ontwikkelingen om een test op de markt te brengen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:29

Het geld of het dier.
Volgens mij mogen de mensen wel eens beter nadenken voordat ze beginnen met fokken.
Wat willen ze eigenlijk fokken, een gezond dier of euro"s?
In mijn ogen hoort een eerste prioriteit van een stamboek te zijn gezondheid.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:29

dubbeldun: bedankt voor de wijze les Haha!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:23

jaantsje schreef:
horseyfries
Als nu al bekent is dat er 16 hengsten bekent zijn zou het wel zo netjes zijn om dit door te geven.
Het kan veel leed voorkomen.
Mischien een optie om 1 jaar te stoppen met nieuwe veulens?
Kunnen ze alles eens in kaart brengen wat er allemaal speelt.
Op deze manier doorgaan maakt volgens mij nog meer kapot.
Het geld of het dier.

Het belang van de hengstenhouder staat voorop Knipoog Met de vosfactor is toen ook gebleken, dat hengsten met dat gen, gewoon nauwelijks meer gebruikt werden.

De fam. Bosma had er geloof ik twee staan die de vosfactor hadden.. kan je nagaan wat het gevolg is?

Ik snap het wel dat ze er even mee wachten, maar ik vind wel dat het duidelijk gemaakt moet worden. Uiteindelijk wil iedereen graag een gezond paard fokken Lachen

1 Heel jaar stoppen met het dekken lijkt mij niet handig... economisch gezien dan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:45

Ik snap dus het probleem met de vosfactor niet zo.
In feite is het niet anders als nu met de dwerggroei etc. Eén ouder zegt niets, pas bij 2 heb je 25% kans op pech + dat je op vos heel makkelijkt kunt testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:49

Er wordt hard gewerkt aan het localiseren van het gendefect voor dwerggroei. Hoorde toevallig dit weekend van een onderzoek waarin wordt beschreven dat 51% van het genoom al is uitgesloten van betrokkenheid bij dwerggroei. Maar verder onderzoek is dus nog nodig om het defect precies te vinden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:24

worden deze hengsten nu trouwens afgekeurd? is daaral meer ovr bekend? Mag hopen van wel

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:06

tuurlijk is dat niet nodig,als je een dragervrije merrie hebt kun je altijd combineren met een dragerhengst,dus hoeft zo'n hengst niet afgekeurd te worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:15

rixke schreef:
tuurlijk is dat niet nodig,als je een dragervrije merrie hebt kun je altijd combineren met een dragerhengst,dus hoeft zo'n hengst niet afgekeurd te worden

Maar dan heeft je veulen nog steeds 50% kans om ook drager te zijn, dus dat wil je eigenlijk niet.
En bovendien: hoe weet je dat je merrie geen drager is? Dat is momenteel nog erg lastig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:26

rixke schreef:

Meen je dit nou serieus? Ik ben bekend met dwerggroei, minifokkers vrezen het (en ik mag aannemen friezenfokkers ook) Een paard waarvan bekend is dat het een erfelijke afwijking heeft, dient gewoon afgekeurd te worden voor de fokkerij. Ik heb zelf een merrie met onderbijt gehad, best kans dat haar veulens nergens last van zouden hebben, ik heb haar toch af laten keuren, er staat nu een "mooie" D in haar papier, waardoor iedereen die haar papier in handen krijgt weet dat ze afgekeurd is.