37-jarige shetlandmerrie brengt dertigste veulen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijn_dv

Re: 37-jarige shetlandmerrie brengt dertigste veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:45

Gezonde merrie Haha! Leuk, vind het beestje er goed uitzien Ja Zou niet zeggen dat ze 30 veulens heeft gehad. Op de foto lijkt het dat ze nog wel plezier heeft met haar veulentje Lovers

Waarom zou je een wolf in een kudde pony's gooien Verward
Ik denk niet dat die merrie dan de enige is die doodgaat Clown Wat is nou zieliger, een merrie die door een wolf is gepakt of een merrie die vrolijk met haar dertigste veulen door de wei rent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:47

waarom, omdat men het heeft over natuurlijk Lachen

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:54

runningkawa schreef:
waarom, omdat men het heeft over natuurlijk Lachen

Idd, en natuurlijk is ook niet bijvoeren als er sneeuw ligt en de grond keihard is.. enz. De natuur is geen 30 veulens bij een pony van 37 Huilen van het lachen

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:02

Ik snap je punt: in de natuur wordt de zwakste uit de kudde gepakt en als prooidier versleten...denk trouwens niet dat dit de zwakste zou zijn, dat zijn vaak de zieke dieren en kreupele, en volgens mij ziet deze bejaarde tante dr nog prima uit Lachen
Maar dit dier leeft gewoon in gevangenschap, ookal mag ze wel heerlijk doen en laten wat ze zelf wil. De vergelijking om er dan een wolf bij te gooien Clown Tja ik dacht er precies hetzelfde over als Karlijn_dv Clown

Maar toch blijf ik het niet zielig vinden, de merrie bepaald toch echt zelf of ie hengstig wordt of niet en dus ook of ie drachtig wordt of niet.

Rachel had ook een jaar dat ze absoluut niet hengstig wilde worden. Ze wilde niet gedekt. 7 weken bij de hengst geweest en niet drachtig geworden. Denk dan toch dat een merrie het wel degelijk zelf kan bepalen of dr lichaam er toe in staat is ja of nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:04

ik geloof er niet in dat een merrie ff denkt, dit jaar niet...heb dit jaar ff geen zin Lachen
Volgend jaar weer Haha!

en de zwakste uit de kudde, roofdieren lusten vast wel meer dan 1 dag een hapje Tong uitsteken

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 01:28

stef schreef:
wat is daar nou weer zielig aan? Beest volgt gewoon zn natuur

inderdaad

Kijk paarden weten niet wat voorbehoedsmiddelen zijn, dus als ze lekker seks hebben, komt er een tijdje later 'ellende' van Haha!

Ik snap ook niet zo goed waarom er hier dan gereageert wordt 'oh wat zielig etc', het beestje staat in een kudde en kennelijk is haar lichaam zo gezond dat het gewoon goed gaat

Nee KI is lekker. Hengst moet zich 'rukken' op een nepmerrie en vervolgens ziet de merrie de hengst nooit maar alleen een rietje.
Waar zijn we dan mee bezig? Gestoord Ik denk dit shetmerrietje stukke minder gefrustreerd wordt in haar natuurlijke behoeften op het gebied van seks, dan al die KI paarden. Die mogen nooit echte seks hebben. (Als er echte paring bij komt is het vaak ook nog onvriendelijk: merrie d'r benen vastbinden omdat ze anders de kl.ten van de hengst erafslaat. Dat is verkrachting!)

En elke psycholoog kan je vertellen dat naast eten en drinken, voorplanting ook bij de basisbehoeften hoort.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 01:34

Hypofocus schreef:
Opegegeten? Door wat? Leeuwen op de Shetlandeilanden? Clown

37 is al een hele respectabele leeftijd voor een paard om te halen, ZEKER om nog te veulenen.
Tja, ze staat volgens het artikel in de kudde, en dat lijkt me de meest ideale omgeving voor zo'n paardje.
En als de natuur dan z'n beloop gaat en de merrie nog steeds veulens geeft, dan kun je maar 1 conclusie trekken: dit is een gezond oud paardje dat blijkbaar nog prima in staat is om moeder te worden.
Als haar hartje zo'n bevalling nog aan kan, dan is er niets met dit paardje en zie ik het probleem ook niet zo. De natuur regelt zichzelf wel als zoiets niet meer kan.

Als je zo'n oude merrie zou gaan afzonderen van haar kudde, alleen om het veulenen te stoppen, juist dan heb je kans dat ze zich erbij neerlegt en stopt met leven.

Ja

helemaal mee eens

hier een beeld van de shetlandeilanden stel je dit eens voor bij 4 graden met windkracht 8 en striemende regen dan snap je ook waarom shetlanders zo klein en harig zijn Haha! Een kwpn-er zou hier onherroepelijk de rotsen afsodeknetteren. Met lange poten ga je het hier niet redden Clown

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 06:36

marleendv_88 schreef:
Maar toch blijf ik het niet zielig vinden, de merrie bepaald toch echt zelf of ie hengstig wordt of niet en dus ook of ie drachtig wordt of niet.

wil er iemand aub dit dan eens uitleggen? heb ik al vaak zien voorbijkomen, maar hoe in godsnaam zou een merrie dit zelf kunnen kiezen?
(wij kunnen trouwens toch ook niet kiezen of we ongesteld worden of niet(zonder pillen welteverstaan)...)

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 07:21

Ik geef je op een briefje dat deze pony het niet lang meer maakt als ze niet meer gedekt wordt. Misschien blijft ze juist wel vitaal door de hormonen die de drachtigheden meebrengen.

Hebben jullie misschien wel eens gehoord van vrouwen (of meegemaakt) die tijdens de zwangerschap ineens meer aankonden of ineens geen last meer hadden van een allergie, beter konden ruiken en proeven o.i.d.

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 07:43

EdskoTakens schreef:
Ik geef je op een briefje dat deze pony het niet lang meer maakt als ze niet meer gedekt wordt. Misschien blijft ze juist wel vitaal door de hormonen die de drachtigheden meebrengen.

Hebben jullie misschien wel eens gehoord van vrouwen (of meegemaakt) die tijdens de zwangerschap ineens meer aankonden of ineens geen last meer hadden van een allergie, beter konden ruiken en proeven o.i.d.

dat is idd zo, maar dat zijn slecht een paar dingetjes die mss beter zijn, er zijn verder veeeel meer nadelen dan voordelen aan (vaak) zwanger zijn!
ik ben het er helemaal mee eens dat deze merrie er goed uitziet (op foto toch) en dat voor haar een veulen nu wel goed doet...
het gaat mij meer om het feit dat het al wel het 30ste is en dat dat dan nog iets is om trots op te zijn! ik zou iig ook wel eens willen weten waar al die (papierloze) veulens heen zijn, er zijn al shets op overschot overal.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:35

Dat laatste is inderdaad een punt.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:13

runningkawa schreef:
ik geloof er niet in dat een merrie ff denkt, dit jaar niet...heb dit jaar ff geen zin Lachen
Volgend jaar weer Haha!

Nee, da's waar, maar haar lichaam kan dat natuurlijk wel bepalen. Als ze te zwak is zal als een van de eerste dingen verminderde vruchtbaarheid het gevolg zijn, ze zal dan gewoon niet drachtig kunnen worden.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:50

Wat zit iedereen toch te piepen zeg. De merrie ziet er gezond uit, loopt vrolijk met haar veulen rond.

Natuurlijk paarden houden nee dat is het niet. Zielig is het ook niet. Mocht het lichaam van de merrie het niet meer aan kunnen, dan hadden zij/het veulen of beiden dit niet gered.

Natuurlijk is het de vraag waar alle veulen heen gaan, maar hoeveel mensen hier op bokt fokken ook papierloos? of zelfs met papieren en raken het veulen aan de straatstenen niet kwijt?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:37

Merrie ziet er op de foto prima uit! Als het lichaam het niet meer aan zou kunnen, zou de hengstigheid echt wel weg blijven.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:05

Ik denk ook dat ze vanzelf niet meer drachtig wordt als ze het niet meer aan kan.. Ze ziet er nog goed uit! Ik had het zelf niet gedaan, maargoed..

Toch kreeg ik geen fijn gevoel bij het lezen van dit bericht.. waarom wil je ingodsnaam 30 papierloze shetlanders fokken? Er gaat al zo'n groot percentage van die beestjes naar de slacht..

oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:07

Na dit alles eens gelezen te hebben wil ik toch even een reactie plaatsen.
ik heb namelijk de paardenkrant erover ingelicht.
Want het is toch wel heel speciaal, dat ten eerst een merrie 37 wordt en nog steeds de zelfde baas heeft, en dan ook nog een veulen krijgt.
Tineke is nog een hele gezonde merrie en duidelijk heel erg blij in de kudde en met haar veulen.
De natuur heeft bepaald dat ze nog steeds lichamelijk jong genoeg is om veulens te kunnen krijgen, dus zie ik niet wat er mis mee is.
De laatste 2 jaar had ze geen veulen gehad, dus had Mies dit veulen ook eigenlijk niet meer verwacht.
De hengst loopt ook al enkele jaren in de kudde en het gaat heel erg goed.
Dus waarom zou nu ineens deze merrie uit de kudde moeten worden gehaald, waar ze al haar hele leven in loopt??
De meeste veulens hebben ook een goed baasje gekregen, dus ook dat is iets waar naar gekeken is.
De meeste zijn naar vrienden gegaan.
Kortom ik denk dat Tineke een beter leven heeft dan menig andere paarden.
Die van baas naar baas gaan.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:41

laat mij even blind zijn maar waar kan ik die foto vinden Nagelbijten / Gniffelen (ik heb het topic doorgebladerd maar kom er niet achter Clown

aes_enna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:53

Gaaaap
37 jaar en 30 veulens
dat is bijna elk jaar een veulen

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:09

arno8 schreef:
Hypofocus schreef:
Opegegeten? Door wat? Leeuwen op de Shetlandeilanden? Clown

37 is al een hele respectabele leeftijd voor een paard om te halen, ZEKER om nog te veulenen.
Tja, ze staat volgens het artikel in de kudde, en dat lijkt me de meest ideale omgeving voor zo'n paardje.
En als de natuur dan z'n beloop gaat en de merrie nog steeds veulens geeft, dan kun je maar 1 conclusie trekken: dit is een gezond oud paardje dat blijkbaar nog prima in staat is om moeder te worden.
Als haar hartje zo'n bevalling nog aan kan, dan is er niets met dit paardje en zie ik het probleem ook niet zo. De natuur regelt zichzelf wel als zoiets niet meer kan.

Als je zo'n oude merrie zou gaan afzonderen van haar kudde, alleen om het veulenen te stoppen, juist dan heb je kans dat ze zich erbij neerlegt en stopt met leven.

Ja

helemaal mee eens

hier een beeld van de shetlandeilanden stel je dit eens voor bij 4 graden met windkracht 8 en striemende regen dan snap je ook waarom shetlanders zo klein en harig zijn Haha! Een kwpn-er zou hier onherroepelijk de rotsen afsodeknetteren. Met lange poten ga je het hier niet redden Clown

ROFL

oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:22

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:30

het beestje ziet er wel gelukkig uit met haar veulen maar ik denk dat ze op pensioen mag Clown ! Trouwens dit kan toch niet gezond zijn voor dit beesje !
tja...... ik zou dit persoonlijk nooit doen maarja, het is hun keuze Nagelbijten / Gniffelen

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:32

Dan vraag ik me toch echt af hoe ze dan deze leeftijd heeft kunnen bereiken. De meeste pony's halen deze leeftijd niet eens, lijkt me dan niet dat die veulens zo slecht voor haar zijn geweest Lachen

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:56

@ Oma, ik zie het probleem ook niet zo hoor, de merrie ziet er super goed uit Ja

rachelmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:51

Ik snap echt het probleem niet. Het is toch hartstikke gaaf dat die shet er nog zo goed uitziek en een wonder dat ze al dertig veulens heeft gehad en waarschijnlijk er nog eentje bijkrijgt!?! Mijn moeder heeft een shet gekend die 56 was. Ze weet niet eens op welke leeftijd hij dood is gegaan (toen was ze daar weg)...dus hij kan zo 58 zijn geworden of zelfs meer.... Die kleintjes zijn gewoon gigasterk Haha!

Ik zeg: gefeliciteerd en laat de natuur gewoon zijn gang gaan. Zoals al velen hebben gezegd, als het niet meer kan, dan stopt het vanzelf. En wie gunt dat paardje niet alle plezier? Ik wed dat ze het geweldig vind om veulens te krijgen....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 00:06

Anoniem schreef:
Ier schreef:
Wow.. Dat is echt veel..
Rust zou inderdaad goed zijn, maarja.. als ze in een kudde staat heb je het niet echt voor het zeggen Nagelbijten / Gniffelen

ow ja wel hoor gewoon die hengst z'n ballen er af en klaar wnat 30 vind ik toch wel echt veel te veel ik vind 10 al redelijk veel

Waar slaat die reactie op. Verward Als een merrie lichamelijk niet meer in staat zou zijn veulens te krijgen zou ze ook niet meer hengstig worden...