Ruiterongeluk: Baas is altijd aansprakelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ilona1980

Re: Ruiterongeluk: Baas is altijd aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:55

ik heb het al een keer meegemaakt dat ik op een manege paard reed die ergens van schrok tijdens een buitenrit
hij knalde zo tegen een rijdende brommer aan ,maar ik moest het toch zelf betalen via de WA van mijn ruiterbewijs.
is wel al 8 jaar geleden ofzo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 02:47

Hoe zit dat eigenlijk (kan stomme vraag zijn) als je een contractje op stelt dat de gene die op je paard kruipt verantwoordelijk is? Telt dat of ook niet?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:19

pharagirlke schreef:
Hoe zit dat eigenlijk (kan stomme vraag zijn) als je een contractje op stelt dat de gene die op je paard kruipt verantwoordelijk is? Telt dat of ook niet?

Zie dat je in Belgie woont. Weet niet hoe dat conform belgisch recht is, maar naar nederlands recht heeft het in ieder geval geen zin. Het enige voordeel dat eraan zou kunnen zitten is dat iemand niet zo snel op het idee zal komen je aansprakelijk te stellen in dat geval.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:02

ilona1980 schreef:
ik heb het al een keer meegemaakt dat ik op een manege paard reed die ergens van schrok tijdens een buitenrit
hij knalde zo tegen een rijdende brommer aan ,maar ik moest het toch zelf betalen via de WA van mijn ruiterbewijs.
is wel al 8 jaar geleden ofzo.

Maar waarschijnlijk is jou 'gezegd' dat het zo zat - en ben je er mee akkoord gegaan. Je weet natuulijk niet wat er was gebeurd als jij de manege via een juridische procedure aansprakelijk had gesteld.

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:56

Nou, ik vind het af en toe ook maar scheef.
Stel dat je buiten rijdt en er van die 'grappige' jongetjes je paard proberen te laten schrikken (wat mij al vaak
is gebeurd) en je paard maakt een sprong zodat een jongetje van zijn fiets af valt ofzo.. dan moet jíj dus opdraaien voor eventuele schade e.d. Dat is toch bizar?
ik ben blij dat ik geen verzorgster heb, hoef ik me gelukkig niet druk te maken of diegene
misschien wel van het erf af gaat met mijn paard....

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 07:58

M_K schreef:
Nou, ik vind het af en toe ook maar scheef.
Stel dat je buiten rijdt en er van die 'grappige' jongetjes je paard proberen te laten schrikken (wat mij al vaak
is gebeurd) en je paard maakt een sprong zodat een jongetje van zijn fiets af valt ofzo.. dan moet jíj dus opdraaien voor eventuele schade e.d. Dat is toch bizar?
ik ben blij dat ik geen verzorgster heb, hoef ik me gelukkig niet druk te maken of diegene
misschien wel van het erf af gaat met mijn paard....

Tenzij er de jongetjes ten laste kan worden gelegd dat zij de veroorzaker zijn van de reactie van je paard, maar dat schijnt dus ontzettend moeilijk tot niet aan te tonen zijn.

Eigenlijk is het dus best rechtlijnig. In de volksmond lijkt het niet altijd eerlijk, maar als eigenaar van een paard weet je tenminste wel waar je aan toe bent betreft aansprakelijkheid. Als de wet met vele uitzonderingen ingepast zal worden dan is er helemaal geen touw meer aan vast te knopen uiteindelijk..

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:41

Bienotje schreef:
Tenzij er de jongetjes ten laste kan worden gelegd dat zij de veroorzaker zijn van de reactie van je paard, maar dat schijnt dus ontzettend moeilijk tot niet aan te tonen zijn.

Eigenlijk is het dus best rechtlijnig. In de volksmond lijkt het niet altijd eerlijk, maar als eigenaar van een paard weet je tenminste wel waar je aan toe bent betreft aansprakelijkheid. Als de wet met vele uitzonderingen ingepast zal worden dan is er helemaal geen touw meer aan vast te knopen uiteindelijk..

Maar eerlijk vind ik het niet!!!